Dalam dua hari tentera perang salib membunuh 40 ribu orang islam
Kenderaan yang digunakan oleh Salahuddin al- Ayubi waktu perang salib |
Tentera
Perang Salib merampas Jerusalem selepas pengepungan lima minggu,
dilanjutkan perampasan perbendaharaan bandar dan membunuh orang-orang
Yahudi dan Islam.
Ketika
orang-orang Yahudi, Nasrani, dan Islam hidup bersama dalam kedamaian,
Paus memutuskan untuk membina sebuah kekuatan perang Salib. Mengikuti
ajakan Paus Urbanius II pada 27 November 1095 di Dewan Clermont, lebih
daripada 100,000 orang Eropah bergerak ke Palestin untuk "memerdekakan"
tanah suci dari orang Islam dan mencari kekayaan yang besar di Timur.
Setelah
perjalanan panjang dan melelahkan, dan banyak perampasan dan pembunuhan
di sepanjang perjalanannya, mereka sampai di Jerusalem pada tahun 1099.
Kota ini jatuh selepas pengepungan hampir 5 minggu. Ketika Tentera
Perang Salib masuk ke dalam, mereka melakukan pembunuhan yang kejam.
Seluruh orang-orang Islam dan Yahudi dihapus dengan pedang.
Dalam
kenyataan seorang ahli sejarah: "Mereka membunuh semua orang Saracen
dan Turki yang mereka temui ... lelaki mahupun wanita."
Salah seorang tentera Perang Salib, Raymond dari Aguiles, merasa bangga dengan kekejaman ini:
Pemandangan
mengagumkan akan kelihatan. Beberapa orang lelaki kami (dan ini lebih
mengasihi sifatnya) memenggal kepala-kepala musuh-musuh mereka; lain
menembak mereka dengan panah-panah, sehingga mereka berjatuhan dari
menara-menara; lain menyeksa mereka lebih lama dengan memasukkan mereka
ke dalam nyala api. Tumpukan kepala, tangan, dan kaki akan kelihatan di
jalan-jalan bandar. Perlu berjalan di atas mayat-mayat manusia dan kuda.
Tapi ini hanya masalah kecil jika dibandingkan dengan apa yang terjadi
pada Biara Sulaiman, tempat di mana ibadah keagamaan kini dinyanyikan
kembali ... di biara dan serambi Sulaiman, lelaki berdarah-darah disuruh
berlutut dan dibelenggu lehernya.
Salahuddin
al-Ayyubi, yang mengalahkan Tentera Perang Salib dalam pertempuran
Hattin, tercatat dalam sumber sejarah dengan keadilan, keberanian, dan
wataknya yang terhormat.
Dalam
dua hari, tentera Perang Salib membunuh sekitar 40000 orang Islam
dengan cara yang tidak berperikemanusiaan seperti yang telah
digambarkan. Keamanan dan ketenteraman awam di Palestin, yang telah
berlangsung semenjak Umar, berakhir dengan pembunuhan beramai-yang
mengerikan.
Tentera
Perang Salib menjadikan Baitulmuqaddis sebagai ibu kota mereka, dan
mendirikan Kerajaan Katolik yang terbentang luas dari Palestin hingga
Antakiyah. Namun pemerintahan mereka hanya sekejap, kerana Salahuddin
mengumpulkan seluruh kerajaan Islam di bawah benderanya dalam suatu
perang suci dan mengalahkan tentera Perang Salib dalam pertempuran
Hattin pada tahun 1187. Setelah pertempuran ini, dua pemimpin tentara
Perang Salib, Reynald dari Chatillon dan Raja Guy, dibawa ke hadapan
Salahuddin. Beliau menghukum mati Reynald dari Chatillon, yang telah
begitu keji kerana kekejamannya yang hebat yang dia lakukan kepada
orang-orang Islam, namun membiarkan Kingdom Guy pergi, kerana dia tidak
melakukan kekejaman yang sama. Palestin sekali lagi menyaksikan erti
keadilan yang sebenarnya.
Salahuddin
memasuki Baitulmuqaddis dan membebaskannya dari 88 tahun pendudukan
tentera Perang Salib. Sebaliknya dengan "pembebasan" tentera Perang
Salib, Salahuddin tidak menyentuh seorang Nasrani pun di bandar
tersebut, sehingga menyingkirkan rasa takut mereka bahawa mereka semua
akan dibunuh. Dia hanya memerintahkan semua umat Nasrani Latin (Katolik)
untuk meninggalkan Jerusalem. Umat Nasrani Ortodoks, yang bukan
tentera Perang Salib, dibiarkan tinggal dan beribadah menurut pilihan
mereka.
Karen Armstrong menggambarkan penaklukan kali kedua keatas Jerusalem ini dengan kata-kata berikut ini:
Pada
tarikh 2 Oktober 1187, Salahuddin dan tenteranya memasuki Jerusalem
sebagai penakluk dan selama 800 tahun berikutnya Jerusalem tetap menjadi
bandar Muslim. Salahuddin menepati janjinya, dan menakluk kota tersebut
menurut ajaran Islam yang murni dan yang paling tinggi.
Dia
tidak berdendam untuk membalas pembunuhan tahun 1099, seperti yang
Al-Qur'an anjurkan (16:127), dan sekarang, kerana permusuhan dihentikan,
ia menghentikan pembunuhan (2:193-194). Tidak ada seorang Kristian pun
yang dibunuh dan tidak ada perampasan. Jumlah tebusan pun sangat rendah
.... Salahuddin menangis tersedu-sedu kerana keadaan mengenaskan
keluarga-keluarga yang hancur berpecah-belah dan dia membebaskan banyak
daripada mereka, mengikut imbauan Al-Quran, walaupun menyebabkan putus
asa pengurus negara yang telah lama menderita. Saudara lelakinya al-Adil
begitu tertekan kerana penderitaan para tawanan sehingga dia meminta
Salahuddin untuk membawa seribu orang di antara mereka bersamanya dan
kemudian membebaskan mereka di tempat itu juga ...
Semua
pemimpin Islam merasa tersinggung kerana melihat orang-orang Kristian
kaya melarikan diri dengan membawa kekayaan mereka , yang boleh
digunakan untuk menebus semua tawanan ... Heraclius membayar tebusan
dirinya sebanyak sepuluh dinar seperti tawanan lain dan bahkan diberi
pengawal peribadi untuk mempertahankan keselamatan harta bendanya selama
perjalanan ke Tyre.
Pendeknya,
Salahuddin dan tenteranya melayan orang-orang Nasrani dengan kasih
sayang dan keadilan yang agung, dan menunjukkan kepada mereka kasih
sayang yang lebih berbanding yang diperlihatkan oleh pemimpin mereka.
Ketika
Raja Richard I dari Inggeris merampas Residen Acre, dia membunuh
orang-orang Islam. Lukisan di bawah ini menggambarkan hukuman mati atas
beratus-ratus tahanan beragama Islam. Mayat-mayat mereka dan
kepala-kepala terpenggal ditumpuk di bawah pentas.
Setelah
Jerusalem, tentera Perang Salib meneruskan perbuatan tidak
berprikemanusiaannya dan orang-orang Islam meneruskan keadilannya di
bandar-bandar Palestin yang lain. Pada tahun 1194, Richard Si Hati
Singa, yang digambarkan sebagai seorang pahlawan dalam sejarah Inggeris,
memerintahkan untuk menghukum mati 3000 orang Islam, yang kebanyakan di
antaranya wanita-wanita dan kanak-kanak, secara tidak adil di Kastil
Acre.
Walaupun
orang-orang Islam menyaksikan kekejaman ini, mereka tidak pernah
memilih cara yang sama. Mereka malah tunduk kepada perintah Allah: "Dan
janganlah sekali-kali kebencian (mu) kepada sesuatu kaum kerana mereka
menghalang-halangi kamu dari Masjidilharam itu, mendorong kamu
menceroboh (kepada mereka) ..." (Qur'an 5:2) dan tidak pernah melakukan
kekejaman kepada orang-orang awam yang tidak berdosa. Di samping itu,
mereka tidak pernah menggunakan kekerasan yang tidak perlu, bahkan
kepada tentera Perang Salib sekalipun.
Kekejaman tentera Perang Salib dan keadilan orang-orang Islam sekali terungkap lagi sebagai kebenaran sejarah: Sebuah kerajaan yang dibina di atas dasar-dasar Islam membolehkan orang-orang dari keyakinan berbeza untuk hidup bersama. Kenyataan ini terus ditunjukkan selama 800 tahun selepas Salahuddin khususnya semasa Ottoman.
- terjemahan dari tragedipalestina.com
No comments:
Post a Comment