Saturday, October 20, 2012

KEJATUHAN EMPAYAR MONGOL..SATU IKTIBAR


EMPAYAR Mughal (Moghul) juga disebutkan sebagai (Mughal Baadshah) adalah sebuah kerajaan yang pada masa kemuncaknya telah diberikan peluang untuk mentadbir Afghanistan, Ba-lochistan, dan kebanyakan anak benua India antara tahun 1526 sehingga 1857. Kejatuhannya yang antara sebabnya berleluasanya fitnah perlu dijadikan iktibar. Empayar Islam ini yang juga dipanggil sebagai Moghul, didirikan oleh pemimpin berketurunan Mongol, Babur pada 1526 ketika beliau mengalahkan Ibrahim Lodi, Sultan Delhi terakhir dalam Pertempuran Pertama Panipat. 
Perkataan Mughal adalah versi Indo-Aryan daripada Mongol. Agama rakyat Mughal adalah Islam. Kesan daripada kemajuan pembangunan Islam yang dibangunkan daripada Mughal pada satu saat dulu, maka warisan itu masih juga dapat dilihat pada hari ini.
Catatan di bawah ini dipetik daripada catatan Dr. Awang Sariyan (Kembara Bahasa) di Facebook. Hadir rasa kagumnya ketika menyaksikan betapa banyaknya kesan pengaruh bangunan Islam di kota Huhhot. Huhhot adalah ibu kota salah sebuah wilayah Mongolia dalam yang sentuhannya dilihat sebagai begitu berseni. la hidup dengan seni bina Arab (Islam), di sebalik pembangunan hotel, gedung beli-belah mahu pun hospital; demikian menurutnya :
"Penduduk Islam hanya kira-kira 40,000 orang di kota itu, tetapi terdapat daerah penduduk Islam di kota itu yang menjadi salah satu mercu tanda kota Huhhot," tulisan beliau dipetik.
Melalui catatan ringkas itu juga, dikatakan ada 12 buah masjid di kota Huhhot sahaja. Sementara itu, di seluruh daerah pendalaman Mongolia, yang saiznya sekitar satu perenam negara China, terdapat penempatan "Islam yang dianggarkan kira-kira melibatkan ratusan buah masjid.
"Yang menarik ialah bahawa walaupun merupakan penduduk minoriti, Islam diiktiraf sebagai agama yang penting di daerah itu dan penduduknya dihormati oleh penduduk majoriti yang terdiri daripada bangsa Mongol dan Han," kata beliau lagi.
Tambahnya pada tahun 2008, kota Huhhot telah dikurnia Anugerah Antarabangsa Dubai sebagai kota Amalan Sekitaran Kehidupan Islam.
Sebahagian keturunan Mongol menjadi Muslim terutama selepas melihat teladan baik orang Islam di rantau yang mereka takluki. Bangsa ini akan sentiasa diingati sebagai pemusnah kota Baghdad pada 1258, sekali gus mengakhiri Daulah Abbasiyah.
Kedudukan agama model Altantuya dari Mongolia misalnya turut menjadi bahan perbahasan sebab ada pihak mendakwa bahawa mangsa itu beragama Islam. Tapi akhirnya abu Altantuya yang diambil sudah cukup menyebabkan kita membuat kesimpulan bahawa mangsa itu bukanlah Muslim.
Bani Abbasiyah, Bani Umayyah telah diberi peluang mentadbir dunia melalui ajaran-Nya (Islam), tetapi disebabkan kemaksiatan yang menyebabkan para ulama menjadi bisu, lalu kekuasaan mereka digantikan dengan kaum-kaum lain pula melalui jalan peperangan.
Menurut sejarah, kerajaan Moghul sebahagian besarnya adalah di bawah taklukan Sher Shah ketika tadbiran Humayun. Di bawah Akbar kerajaan ini berkembang terus sehingga pada akhir pentadbiran Aurangzeb. Kemudian, Ja-hangir anak kepada Akbar diberi peluang memerintah kerajaan ini antara 1605 - 1627.
Selepas Oktober 1627, Shah Jehan, anak Jahan-gir telah mewarisi takhta kerajaan yang luas dan kaya di India. Pada abad itu, dikatakan bahawa empayar ini mungkin merupakan kerajaan terbesar di dunia. Maka, ketika zaman keagungan inilah Maharaja Mughal Shah Jehan, memerintahkan pembangunan Taj Mahal antara 1630-1653 di Agra, India. la dibina atas nama cintanya ke atas isteri-nya, Mumtaz Mahal.
Ketika inilah empayar Mughal mula berdepan dengan kemerosotannya. Apa pun, selepas pentadbiran Shah Jehan, maka empayar itu diganti dengan anak ketiga beliau bernama Aurangzeb. Dan, setelah kematian Aurangzeb pada 1707, Mughal mengalami kemunduran.
Pada 1739, empayar ini dikalahkan Parsi yang dipimpin oleh Nadir Shah. Pada 1756, pasukan Ahmad Shah menceroboh Delhi sekali lagi sebelum Empayar British akhirnya membubar-kannya pada 1857. Inilah kali terakhir Empayar Mughal jatuh. la jatuh di India, atau setepatnya, Pakistan. Warisan Mongol ini mengalir ke Pakistan seperti mana kesan pengaruh empayar Turki mengalir ke dalam Alam Melayu.
Pada masa depan sejarah peradaban Islam Mughal ini wajar diberi penekanan di sekolah agar Muslimin masa depan dapat menyemak semula kelemahan termasuk fitnah yang berleluasa untuk dijadikan iktibar dan jangan diulangi. Tanpa mengenal di mana sempadan kelemahan umat terdahulu, sulit bagi kita membina dan menyu-sun semula kekuatan kita pada masa-masa hadapan.

KEJATUHAN EMPAYAR ISLAM ANDALUSIA...

Andalusia: Sejarah Islam disembunyikan?


Mezquita-Katederal de Cordoba di Sepanyol sarat dengan sejarah tamadun Islam.
APABILA disebut Eropah, majoriti dalam fikiran menggambarkan ia merupakan satu negara yang penghuninya cuma terdiri daripada warga Barat.
Mungkin tidak terlintas langsung untuk menjengah secara lebih mendalam berhubung asal usulnya.
Tetapi ketahuilah, di sana ada fakta sejarah iaitu di Eropah pernah terbinanya negara Islam yang paling kuat di dunia.
Salah satu daripada negara di Eropah yang memiliki khazanah Islam yang terkaya adalah di Andalusia atau nama sekarangnya Sepanyol.
Nama Andalusia diambil sempena istilah bahasa Arab, Al Andalus, merujuk kepada bahagian jazirah Iberia yang dahulunya berada di bawah pemerintahan Muslim.
Baru-baru ini, Ahli Jawatankuasa Fatwa Negeri Perlis di bawah Majlis Agama Islam Dan Adat Istiadat Melayu Perlis (MAIPs) mengadakan lawatan kerja ke Andalusia.
Raja Muda Perlis, Tuanku Syed Faizuddin Putra Jamalullail selaku Yang Dipertua MAIPs berkenan memimpin lawatan tersebut.
Ketika menuju Andalusia baru-baru ini, teringat kepada lirik lagu nasyid kumpulan Far East berjudul �Ma Assalam Ya Andalus� dan �Alhambra�, tetapi lirik sependek itu tidak dapat memberikan gambaran secara yang lebih jelas berhubung Andalusia.
Sebenarnya, ada kisah amat menarik, tetapi terlalu pahit untuk ditelan buat umat Islam.
Mungkin ramai yang tidak menyedari atau mengetahui sejarah hitam itu, tetapi sedikit info kali ini mungkin boleh dikongsi.
�Menangislah anakku, bak kaum wanita menangis ke atas kerajaanmu yang hilang kerana kamu tidak dapat memeliharanya seperti kaum lelaki".
Begitulah ucapan seorang bonda raja dalam sejarah Islam di Andalus, Sepanyol.
Ia diucapkan oleh Aisyah kepada anaknya, Abu Abdullah daripada puak Bani al-Ahmar, raja terakhir kerajaan Islam Granada pada 21 Muharam 897 Hijrah yang memeterai perjanjian penyerahan kerajaannya kepada Raja Kristian Sepanyol, Ferdinand dan Isabella.
Dengan itu, berakhirlah era kerajaan Islam di bumi Eropah setelah berkuasa 800 tahun.
Bani al-Ahmar merupakan puak yang menguasai wilayah Islam terakhir di Sepanyol iaitu Granada dari 620 Hijrah hingga 897 Hijrah iaitu pada tahun di mana perjanjian penyerahan kerajaannya kepada Raja Kristian Sepanyol, Ferdinand dan Isabella dimeterai.
Perjanjian yang melibatkan 67 perkara itu, termasuklah jaminan keselamatan orang Islam di Sepanyol, tetapi pada akhirnya ia tidak pernah direalisasikan.
Malah, 300 tahun kemudian, Islam dan tanda-tandanya semakin terhakis di bumi Sepanyol, seolah-olah Islam dan tamadunnya tidak pernah wujud di negara itu walaupun ia pernah menyinari dan menerajuinya 800 tahun.
Perjanjian ini akhirnya dimeterai kerana menerima banyak tekanan daripada orang Kristian Sepanyol, termasuk kejadian paling memilukan dalam sejarah Islam pada 892 Hijrah.
Ketika itu, beribu-ribu umat Islam yang dijanji boleh menyelamatkan diri dengan berlayar ke Afrika dibunuh beramai-ramai secara kejam atau tanpa perikemanusiaan.
Dalam tragedi tersebut, umat Islam mati bermandikan darah angkara tentera Kristian. Sebelum dibunuh, mereka bersembunyi di rumah masing-masing.

Jambatan Roman digunakan oleh pelawat untuk ke Mezquita-Katederal de Cordoba, Sepanyol.
Bagi membunuh penganut Islam, tentera Kristian menggunakan satu penipuan besar.
Tentera Kristian membuat pengumuman bahawa orang Muslim Granada boleh meninggalkan rumah secara aman bagi menaiki kapal untuk berlayar meninggalkan Sepanyol sambil membawa barangan keperluan masing-masing.
Tentera yang sama juga memaklumkan jaminan keselamatan bagi mereka yang ingin meninggalkan Sepanyol. Pun begitu, masih ramai yang meragui tawaran tersebut.
Bagaimanapun, selepas umat Islam melihat sendiri kapal di pelabuhan telah disediakan untuk membawa mereka belayar, barulah mereka menerima tawaran berkenaan.
Keesokan harinya, beribu-ribu warga Muslim Granada keluar membawa barang keperluan menuju pelabuhan. Pun begitu, bagi yang tidak mempercayai tawaran tentera Salib itu, mereka terus bertahan dan bersembunyi di rumah masing-masing.
Sesudah umat Islam berkumpul di pelabuhan, tentera Kristian segera menggeledah rumah yang ditinggalkan, kemudian membakarnya.
Umat Islam yang ada di pelabuhan pula tergamam apabila tentera Kristian membakar kapal yang dikatakan akan membawa mereka keluar dari Sepanyol.
Ketika kapal ditenggelamkan, umat Islam tidak dapat berbuat apa-apa kerana mereka tidak bersenjata. Majoritinya wanita dan kanak-kanak, sedangkan tentera Kristian mengepung dengan pedang terhunus.
Setelah menerima arahan ketua tentera, umat Islam di pelabuhan itu dibunuh kejam tanpa secebis simpati. Jerit tangis dan takbir terus terdengar, tetapi secara buas tentera Kristian semakin ganas membunuh warga awam yang sama sekali tidak berdaya.
Seluruh Muslim Andalusia yang ada di pelabuhan ketika itu berakhir dengan maut. Darah mengalir di merata-rata. Laut yang biru di pelabuhan bertukar menjadi merah kehitamhitaman. Itulah kisah menyedihkan dalam sejarah umat Islam yang tidak boleh dilupakan.
Selepas kejadian itu dan memerintah Sepanyol selama 300 tahun, apa yang pasti, tidak ada tanda atau simbol Islam yang kekal di negara tersebut.
Umat Islam diugut dan diseksa oleh tentera Kristian Sepanyol dengan pelbagai ugutan dan seksaan yang sangat kejam, mengerikan dan menakutkan serta tidak ada langsung belas kasihan.
Mereka (penganut Kristian di Sepanyol ketika itu) tidak mahu Islam wujud langsung. Ekoran itu, umat Islam amat tersepit, sehingga ada yang mengaku Kristian, padahal mereka masih Muslim. Ia terpaksa dibuat kerana terlalu perit ancaman yang terlalu sukar untuk diceritakan secara lisan.
Sebenarnya, Islam mula masuk ke Sepanyol pada 92 Hijrah di bawah kepemimpinan Panglima Tariq bin Ziyad, Musa bin Nusair dan Abdul Aziz bin Musa. Selepas kemasukan mereka melalui Jabal Tariq (Gibral Tar) pada tahun itu, Sepanyol kemudian muncul menjadi negeri paling makmur.
Pasukan Islam tidak hanya berhenti di Sepanyol, malah terus memperbesarkan empayar ke negara sekitar seperti Perancis. Kota Carcassone, Nimes, Bordeaux, Lyon, Poitou dan Tours.
Walaupun pasukan Islam sangat kuat dan memiliki kekuasaan yang luas, tetapi mereka tetap mengutamakan toleransi kepada suku Goth dan Navaro di daerah sebelah barat yang juga kawasan pergunungan.
Islam sudah menerangi Sepanyol dan oleh kerana sikap penguasa Islam begitu baik dan rendah diri, ia terus mendorong warga Sepanyol yang tulus dan ikhlas memeluk Islam.
Mereka bukan hanya beragama Islam, namun amat mempraktikkan kehidupan secara Islam. Mereka tidak hanya membaca al-Quran, malah bertingkah laku berdasarkan al-Quran. Suasana sedemikian berlangsung hampir enam abad.
Pemimpin Islam ketika itu cukup berwibawa dan digeruni. Abdul Rahman al-Dakhil sebagai contoh, adalah individu yang menyambung Kerajaan Bani Umayyah di Andalus setelah Umayyah di pusat iaitu di Damsyik telah jatuh.
Abdul Rahman al-Dakhil pernah dijemput oleh pemimpin Kristian yang dibantunya ketika memerangi musuh. Beliau turut dipelawa minum arak, tetapi ditolak secara diplomasi dengan berkata: �Aku memerlukan tambahan untuk otakku bukan untuk mengurangkannya".
Pun begitu, ketika Islam kian kukuh di Andalus berabad-abad lamanya, ia tetap dikeliling orang kafir Sepanyol yang sedia menanti untuk menghapuskan Islam, tetapi selalu gagal.
Beberapa kali dicuba, namun tidak berhasil. Mereka kemudian menghantar perisik untuk mengkaji kelemahan umat Islam di Sepanyol. Akhirnya perisik menemui cara bagi menakluki Islam di Sepanyol, iaitu melemahkan iman dengan serangan pemikiran dan budaya.
Musuh kemudian secara senyap menghantar arak secara percuma ke wilayah Sepanyol. Muzik diperdengarkan untuk memujuk golongan muda agar lebih suka menyanyi dan menari daripada membaca al-Quran.
Punca lain adalah perbalahan dan permusuhan sesama sendiri sehingga mewujudkan 20 puak yang mempunyai negeri masing-masing. Antaranya Bani Jahur, Bani �Ibad, Bani al-Aftas dan Bani Nun.
Ekoran wujudnya pelbagai puak, mudahlah musuh Islam di Andalus merebut kembali tanah. Apa yang menyedihkan, ada umat Islam yang �menjual� agama dan negara demi kepentingan peribadi.
Contohnya, Gabenor Daerah Balansiah, Abu Zaid ketika berdepan dengan rakyatnya yang memberontak, dia terus membuat perjanjian dengan Raja Kristian Choinawi untuk membantu menghapuskan pemberontakan tersebut.
Habuannya, Abu Zaid akan memberikan beberapa kawasan kepada Choinawi dan membayar �jizyah� tahunan kepadanya. Jizyah dalam Islam mesti dibayar oleh bukan Islam kepada pemerintah Islam, tetapi apa yang dilakukan oleh Abu Zaid yang beragama Islam adalah terbalik, apabila berjanji membayar jizyah kepada Choinawi yang beragama Kristian.
Sebenarnya, 800 tahun bukan singkat. Selepas umat Islam �menghidupkan� Sepanyol dan menjadikannya bangsa bertamadun berbanding bangsa lain di Eropah, akhirnya seolah-olah kehebatan tersebut tidak pernah wujud.
Apa yang pasti, Sepanyol sekarang bukan Sepanyol dulu. Sepanyol hari ini bukanlah Andalus pada satu masa dulu.

MENGAPA SAYA MEMELUK ISLAM?-SIRI 8

"Saya Memilih Islam, Meski Harus Melawan Budaya dan Keluarga"


Nama muslimnya Aysha. Muslimah ini berasal dari Hungry Utara. Pertama kali mendengar tentang Islam ketika ia masih di sekolah menengah saat mata pelajaran sejarah. Sekedar informasi, Hungaria pernah berada dibawah pendudukan Turki selama 150 tahun.


Selanjutnya, Aysha melanjutkan pengajian di universiti jurusan biologi molekular, di mana ia bertemu dengan banyak mahasiswa Muslim dari negara lain. Sejak lama sebenarnya Aysha bertanya-tanya mengapa Muslim selalu bangga dengan kemuslimannya. Aysha sendiri, ketika itu penganut agama Kristen Katolik. Ia cukup taat dengan agamanya, tapi ia masih meragukan dan tidak setuju dengan beberapa bahagian dari ajaran agamanya, misalnya; bagaimana Tuhan boleh memiliki anak laki-laki. Ia juga tidak mempercayai konsep Triniti dalam ajaran Katolik.


Aysha kemudian sering berdiskusi dengan teman-temannya. Suatu ketika ia dan teman-temannya sedang makan malam dan terdengar suara azan. Salah seorang temannya meminta mereka diam sejenak, tapi Aysha menolak. Meskipun demikian, Aysha mengaku sangat terkesan temannya itu dan merasakan sesuatu telah menyentuh hatinya.


Pada suatu musim panas, Aysha melayari program Al-Quran di internet. Ia tidak tahu mengapa dan untuk apa ia melakukan hal. Aysha lalu mendengarkan ayat-ayat suci Al-Quran dalam bahasa Arab dan membaca terjemahannya dalam bahasa Inggeris. Sejak itu, Aysha banyak berpikir tentang agama Islam dan ia mulai banyak membaca banyak buku tentang Islam.


Setelah dua bulan terus memikirkan agama Islam, Aysha memutuskan untuk masuk Islam. Saya mengucapkan dua kalimat syahadat disaksikan oleh dua sahabat saya, "La ilaha illa Allah, Muhammad rasul Allah".


"Saya memilih Islam, meskipun harus melawan budaya dan keluarga, terutama ibu saya," kata Aysha.


Bulan Ramadan pun tiba. Aysha membulatkan tekadnya untuk memulai kehidupan barunya sebagai seorang Muslimah bersama bulan suci Ramadan. Dan ia bersyukur karena berhasil melalui bulan Ramadan dengan berjaya. Hal yang paling sulit buat Aysha sebagai seorang mualaf adalah saat ia belajar solat, karena ia tinggal di lingkungan non-Muslim dan ia tidak boleh bertanya pada orang-orang di sekelilingnya.


"Saya belajar sendiri bagaimana cara solat dari Internet, kerana tidak ada yang menunjukkan pada saya bagaimana melaksanakan solat , bagaimana cara berwuduk, atau apa doa yang diucapkan sebelum melakukan kegiatan itu serta bagaimana etika dan hukum Islam itu," tutur Aysha.

Aysha pernah punya seorang teman lelaki yang membuatnya patah semangat. Temannya itu mengatakan bahwa Aysha tidak pernah memahami Islam, karena Aysha tidak dilahirkan sebagai seorang Muslim. Ketika Aysha mengatakan bahwa ia ingin berpuasa pada bulan Ramadan, temannya itu mengatakan bahwa puasa bulan Ramadan bukan hanya menahan lapar. Waktu itu Aysha baru satu bulan menjadi seorang muslim.

"Saat itu saya ketakutan, bagaimana jika saya tidak pernah belajar menunaikan salat dalam bahasa Arab? Bagaimana jika saya tidak melakukannya dengan cara yang benar? Dan saya tidak punya jilbab atau sajadah untuk solat. Tak yang membantu saya, sehingga saya begitu ketakutan," ungkap Aysha.

"Tapi ketika saya mulai salat, saya berpikir Allah pasti sedang tersenyum melihat saya sekarang. Kerana saya menuliskan bacaan-bacaan solat di selembar kertas di atas kertas, beserta instruksinya. Saya memegang kertas itu di tangan kanan dan membacanya dengan keras. Kemudian sujud dan membacanya lagi dan begitu seterusnya. Saya yakin saya terlihat sangat lucu. Tapi kemudian saya berhasil menghafal bacaan-bacaan solat dalam bahasa Arab begitu," cerita Aysha.

Aysha lalu membuka akaun di Facebook. Di laman sosial itu, Aysha mendapat banyak teman baru dan banyak saudara sesama muslimah. Dari sahabat-sahabatnya di internet, Aysha mendapatkan banyak perhatian dan dukungan. Seorang laki-laki muslim melamarnya, dari lelaki itu Aysha mendapatkan jilbab pertamanya, sajadah dan buku-buku Islam. Ia juga mendapatkan Al-Quran pertamanya dalam bahasa Arab yang dikirim dari Yordania karena ia sulit mendapatkan Al-Quran di Hungry. Sekarang, sudah lebih dari setahun Aysha memakai jilbab.

Aysha mengalami kisah yang sangat buruk dengan ibunya. Ibu Aysha selalu mengatakan bahwa Aysha akan menjadi teroris, bahwa Aysha akan meninggalkan ibunya seperti Aysha meninggalkan agama Katolik yang dianutnya dan bahwa Aysha juga akan meninggalkan Hungry, negara kelahirannya.Ibu Aysha menaruh semua makanan yang mengandung daging babi di dalam makanan dan tentu saja Aysha menolak untuk memakannya. Hal seperti itu kadang membawa pertengkaran besar antara Aysha dan ibunya.

"Ibu tidak senang melihat saya solat dan berjilbab. Saya selalu salat di dalam bilik agar ibu tidak melihat aku solat dan mengenakan jilbab. Ibu selalu berkata,'Aku melahirkan seorang anak Kristen, bukan seorang Muslim yang berjilbab'," kisah Aysha menirukan ucapan ibunya.


"Jadi, kami punya masalah serius, tapi saya tidak pernah kasar pada Ibu. Alhamdulilah, ibu sudah tenang sekarang dan tampaknya ia menerima keislaman saya. Saya benar-benar bersyukur kepada Allah untuk itu. Sekarang saya keluar rumah dengan berjilbab, dan ibu tidak mengatakan apa-apa," ungkap Aysha.


Hubungan Aysha dengan sang ayah, yang sejak lama dingin dan tidak saling bertegur sapa, juga membaik setelah Aysha memeluk Islam. Aysha mencoba membuka kembali komunikasi dengan ayahnya, dan kini ayah Aysha mulai mengunjunginya secara teratur.


"Ya, hidup saya adalah ujian besar tapi saya bersyukur pada Tuhan karena memiliki kesabaran dan harapan. Pada hari kiamat saya akan sangat bersyukur atas semua itu. Jadi aku berusaha untuk menjadi lebih baik dan lebih baik, dan belajar lebih banyak dan lebih banyak untuk memahami agama saya," ujar Aysha.

Ia melanjutkan, "Saya percaya semuanya sudah ditakdirkan, jadi apa pun yang Allah katakan akan terjadi kepada saya, tidak bisa berubah, tapi saya dapat memilih untuk menjalani hidup dengan baik."

"Saya sering membantu satu sama lain di Debrecen. Saya membuat projek mengumpulkan pakaian bekas untuk camp pengungsi.. Ada banyak Muslim di sana yang tidak punya rumah karena perang. Jadi kami mengumpulkan pakaian, kami pergi ke sana dan saya membuatkan roti Pakistan untuk anak-anak dan perempuan, mereka sangat bahagia dan sangat menyenangkan bisa bertemu mereka," papar Aysha.

Ia juga mencoba memberikan bimbingan pada para pengungsi yang ingin masuk Islam atau baru saja masuk Islam. Di camp pengungsi Aysha bertemu dengan dua muslimah Hungry yang baru masuk Islam. Pada mereka, Aysha memberikan buku-buku, sajadah dan Al-Quran. "Alhamdulillah. Kami salat bersama dan mereka benar-benar bahagia," kata Aysha haru.


Aysha menyatakan bahwa ia selalu berusaha memberikan kesan bahwa umat Islam adalah umat yang ramah dan memiliki hati yang penuh kasih sayang. Dulu, Aisyah akan bersuara keras jika ada seseorang melontarkan pernyataan yang membuatnya merasa terganggu. Tapi sekarang, Aysha selalu memberikan contoh yang baik sebagai seorang muslimah, kemanapun ia pergi. Aysha, meski baru masuk Islam satu setengah tahun yang lalu, kini sudah menunaikan salat lima waktu dengan rutin, banyak membaca buku Islam dan Al-Quran, berusaha mengikuti sunnah-sunnah Rasulullah dan sekarang sedang belajar bahasa Arab.

KENALI SYIAH-SIRI 1

Siapa Syi'ah dan Penyelewengan Syi'ah

Akhir-akhir ini terdapat kecenderungan orang Islam mencemuh dan mengutuk para sahabat Nabi r.hum., bahkan lebih parah lagi melabelkan mereka sebagai munafiq dan kafir. Mereka melontarkan tuduhan bahawa sahabat menyembunyikan fakta-fakta penting agama dan juga menyelewengkan al-Quran. Justeru mereka meragui kebenaran dan kesahihan ajaran Islam yang ada pada hari ini lantaran ianya dibawa oleh sahabat Nabi s.a.w dan sebagai alternatif mereka cuba menampilkan satu bentuk ajaran lain yang kononnya datang dari anak cucu Nabi s.a.w. (Ahlul bait)

Risalah ini bertujuan untuk memberi maklumat dan penjelasan kepada masyarakat mengenai fahaman Syi‘ah* supaya mereka menjauhi dan tidak terpengaruh dengan fahaman tersebut dan bertujuan menyedarkan mereka yang terbabit bahawa pegangan fahaman Syi‘ah adalah bercanggah dengan ajaran Islam sebenar.

Siapakah Syi‘ah?

Taburan penduduk Sunni dan Syi'ah

Syi‘ah ialah golongan yang mendakwa Sayyidina ‘Ali lebih utama daripada sahabat-sahabat lain dan mengkafirkan sahabat-sahabat yang lain. Inilah perkara pokok yang membezakan golongan Syi‘ah daripada golongan-golongan Islam yang lain. Terdapat beberapa banyak aliran di dalam Syi‘ah itu sendiri yang pada dasarnya masing-masing mempunyai konsep yang tersebut di atas. Tetapi aliran-aliran itu berbeza antara satu dengan yang lain kerana wujudnya fahaman-fahaman atau ajaran-ajaran yang saling berbeza. Tetapi tumpuan yang utama akan diberikan kepada Syi‘ah Imamiyyah Ithna ‘Asyariyyah* kerana kekeliruan yang timbul di dalam masyarakat sekarang ini ialah berhubung dengan Syi‘ah Imamiyyah Ithna ‘Asyariyyah. Syi‘ah inilah yang dipertikaikan oleh para ‘ulama’ di setiap tempat pada masa ini kerana ramainya bilangan mereka dan kedudukan mereka yang semakin popular terutama selepas tercetusnya revolusi di Iran.

SYI‘AH IMAMIYYAH ITHNA ‘ASYARIYYAH

Syi‘ah Imamiyyah Ithna ‘Asyariyyah ialah Syi‘ah yang mempercayai keimaman dua belas orang imam secara berturut seperti di bawah ini:-

1. ‘Ali bin Abi Talib (wafat 40 H)
2. Hasan bin ‘Ali (wafat 50 H)
3. Husain bin ‘Ali (wafat 61 H)

Mereka percaya Imam Kedua Belas telah ghaib dan ia akan muncul kembali ke dalam masyarakat setelah dunia ini dipenuhi dengan kezaliman dan kekacauan. Mereka juga percaya kepada al-bada’, ar-raj‘ah, tahrif al-Qur’an, (akan dijelaskan secara terperinci di dalam siri-siri selepas ini ), kemurtadan para sahabat termasuk Sayyidina Abu Bakar, ‘Umar, ‘Utsman r.a. dan sahabat-sahabat besar Rasulullah s.a.w. yang lain, ‘ismah para imam dan lain-lain. Biasa juga Syi‘ah ini disebut sebagai Syi‘ah Imamiyyah atau Ja‘fariyyahsahaja. Syi‘ah ini juga dikenali sebagai Rafidhah kerana fahaman-fahaman dan ‘aqidah-‘aqidahnya yang melampau.

Di Malaysia kumpulan Syi‘ah ini dipercayai mula bertapak selepas kejayaan Revolusi Iran pada tahun 1979. Pengaruh ajaran dan fahaman kumpulan ini menular ke negara ini melalui bahan-bahan bacaan dan orang perseorangan sama ada yang berkunjung ke Iran atau yang datang dari Iran. Fahaman Syi‘ah ini bertambah meruncing apabila beberapa orang pensyarah universiti tempatan telah memainkan peranan untuk menyebarkan fahaman Syi‘ah Ja'fariyah secara serius kepada para pelajar di Institut Pengajian Tinggi. Pengaruh fahaman Syi‘ah ini kian menular ke negeri-negeri di Semenanjung Malaysia, antaranya Kelantan, Johor, Perak, Wilayah Persekutuan dan Selangor.

Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam dalam keputusannya yang bertarikh 5 Mei 1996 telah mewartakan kesesatan Syi‘ah dan mengharamkannyadari diamalkan di Malaysia.

Antara negeri yang telah mewarta dan mengharamkan Syi‘ah ;

Selangor          :    19  Januari 1998  
W.Persekutuan  :     3  April 1997           
Terengganu      :    25 September 1997   
P. Pinang         :    16 Januari 1997
N.Sembilan       :    12  Mac 1998   
Kelantan          :    September 1987
        
BEBERAPA CONTOH PENYELEWENGAN SYI‘AH

1) Syi‘ah - Al-Quran Sudah Diseleweng

Aqidah Syi‘ah mengatakan bahawa Al-Quran sekarang ini telah diubah, ditokok-tambah dan diselewengkan. Di dalam kitab Al-Fashlu Al-Khitaab at-Thabarsi menukilkan kata -kata Sayyid Ni`matullah al-Jazaairi: "Bahawa tokoh-tokoh Syi‘ah telah sepakat tentang sahihnya hadits-hadits yang sampai ke peringkat mutawaatir yang menunjukkan dengan jelas tentang berlakunya penyelewengan al-Quran (An-Nuuri At-Thabarsi, Fashlu al-Khitaab, hal. 30)

AGAMA ISLAM - Tidak perlu dijelaskan hukum meragui kitab suci al-Quran.

2) Syi‘ah - Imam Adalah Maksum. 

Dinyatakan dalam Kitab `Aqaid al-Imamiah oleh Syeikh Muhammad Redha al-Muzaffar, hal. 72: Akidah Kami Tentang Imam itu Maksum Kami mempercayai bahawa imam-imam itu seperti nabi-nabi, ia wajib maksum dan terpelihara daripada sifat-sifat yang buruk dan keji yang nyata dan yang tersembunyi, semenjak daripada kecil sehinggalah mati, sengaja atau lupa sebagaimana mereka juga terpelihara daripada sifat lupa, tersalah dan lain-lain. Khomeini menyatakan:"Kita tidak dapat menggambarkan para imam itu mempunyai sifat lupa dan lalai." (Khomeini, Al-Hukumah Al-Islamiyah, hal. 91)

Bahkan imam-imam dianggap lebih tinggi kedudukannya dari Nabi-nabi a.s. Perkara ini dinyatakan dengan begitu banyak sekali dalam kitab-kitab muktabar Syi‘ah seperti Al-Anwar An-Nu’maniyah, Al-Kafi dan juga seperti yang disebutkan Khatimatul Muhaddisin (penyudah ahli hadis) di sisi Mulla Baqir Al-Majlisi dalam kitabnya Biharul Anwar jilid 27 hal. 29: Ali bin Hussain a.s. berkata: "Imam-imam boleh menghidupkan orang mati, menyembuhkan penyakit sopak dan buta serta berjalan di atas air, beliau berkata lagi: "Tidak ada sesuatu yang diberikan Allah kepada Nabi-nabi kecuali akan diberikannya kepada Nabi Muhammad s.a.w. serta diberikan juga kepadanya sesuatu yang tidak diberikan kepada Nabi-nabi sebelumnya. Dan setiap apa yang diberikan kepada Nabi Muhammad s.a.w. pasti akan diberikannya kepada Amirul Mukminin Ali a.s. bahkan kepada Hasan, Hussin a.s. kemudian kepada Imam-imam selepasnya sehingga hari kiamat dengan ditambah ilmu-ilmu yang baru (yang tidak dimiliki oleh Nabi-nabi) pada setiap tahun, pada setiap bulan dan demi Allah pada setiap saat."

AGAMA ISLAM- Jelas terdapat dalam al-Quran dan Hadits-hadits sahih menyatakan bahawa yang maksum hanyalah para rasul dan anbiya' sahaja. Oleh itu dalam hal-hal yang berkaitan dengan akidah, memerlukan kepada dalil-dalil yang qat'ie. Ini dijelaskan oleh ayat-ayat al-Quran seperti berikut yang bermaksud: "Dan ia tidak memperkatakan (sesuatu yang berhubung dengan ugama Islam) menurut kemahuan dan pendapatnya sendiri. Segala yang diperkatakan itu (sama ada al-Quran dan Hadits) tidak lain hanyalah wahyu yang diwahyukan kepadanya." (An-Najm ayat 3 - 4)

3) Syi‘ah - Ilmu Allah Berubah-ubah Mengikut Sesuatu Peristiwa Yang Berlaku Kepada Manusia (al-Bada'). 

Dari segi bahasa al-Bada' bermaksud lahir sesudah tersembunyi. Menurut akidah Syi‘ah , al-Bada' ialah Allah mengetahui sesuatu perkara setelah berlaku peristiwa berkenaan yang sebelum itu dianggap tersembunyi daripada-Nya. Perkara ini jelas menganggap Allah itu jahil atau tidak mempunyai ilmu yang meliputi. Disebutkan oleh al-Tabatabai dalam kitab al-Usul Min al-Kafi oleh al-Kulaini juzu' 1 hal. 146:"AI-Bada" ialah zahir perbuatan yang tersembunyi disebabkan ternyata tersembunyi ilmu kerana adanya maslahah. Kemudian diluaskan penggunaannya, maka kami maksudkan dengan al-Bada' itu ialah lahirnya setiap perbuatan yang sebelumnya itu adalah tersembunyi (daripada Allah S.W.T)".

AGAMA ISLAM -Pendapat yang mengatakan ilmu Allah berubah-ubah mengikut peristiwa yang berlaku kepada manusia adalah bertentangan dengan al-Quran al-Karim yang menyebut bahawa Allah mengetahui secara terperinci dan menyeluruh sepertimana yang dijelaskan oleh ayat-ayat berikut yang bermaksud:"Allah mengetahui pengkhianatan (keserongan dan ketiadaan jujur) pandangan mata seseorang. Serta mengetahui akan apa yang tersembunyi di dalam hati." (Surah al-Mukmin ayat 19). FirmanNya lagi:"Sesungguhnya Allah tidak tersembunyi kepada-Nya sesuatupun yang ada di bumi dan juga yang ada di langit." (Surah A-li Imran ayat 3)

4) Syi‘ah - Taqiyyah (berpura-pura). 

Dijelaskan dalam buku al-Usul Min al-Kafi, juzu' 2 oleh Abu Ja'far Muhammad bin Ya'kub bin Ishak al-Kulaini al-Razi, hal. 217: Daripada Ibnu Abu Umair daripada Hisham bin Salim daripada. Abu Umar al-A'jami katanya Abu Abdullah a.s. berkata kepadaku "Wahai Abu Umar, Sesungguhnya sembilan persepuluh daripada agama itu terletak pada Taqiyyah dan tidak ada agama bagi orang yang tidak mempunyai Taqiyyah dan Taqiyyah itu ada pada tiap-tiap sesuatu, kecuali dalam masalah arak dan menyapu dua khuf."

Di tempat yang lain Imam Jaa’far As-Sadiq a.s. berkata kepada Sulaiman bin Khalid (perawi hadis): "Wahai Sulaiman! Sesungguhnya engkau berada di atas agama yang sesiapa menyembunyikannya akan dimuliakan oleh Allah dan sesiapa yang menyebarkannya akan dihina oleh Allah." (al-Kafi jilid 2, hal. 222)

Taqiyyah merupakan konsep atau ciri utama yang tidak dapat dipisahkan dari fahaman Syi‘ah

AGAMA ISLAM - . Taqiyyah pada hakikatnya adalah amalan "berdusta dan berbohong". Ulama Islam di zaman lampau tidak mahu menerima riwayat yang dikemukakan oleh Syi‘ah lantaran jelas mereka mengamalkan pembohongan. Sehubungan dengan itu Imam Syafie berkata: "Tidak pernah aku melihat golongan yang menurut hawa nafsu yang lebih pembohong dari golongan Syi‘ah ." (Al-Kifayah, hal. 49, as-Suyuti, Tadrib Ar-Rawi, jilid 1, hal. 327)

5) Syi‘ah - Mengkafirkan Para Sahabat Rasulullah s.a.w. 

Perkara ini disebutkan dalam Kitab Bihar al-Anwar oleh al-Majlisi juz 27, hal 64-66: Kebanyakan para sahabat adalah munafik, tetapi cahaya nifaq mereka tersembunyi di zaman mereka. Tetapi apabila wafat nabi s.a.w ternyatalah cahaya nifaq mereka itu melalui wasiat nabi dan mereka itu kembali secara mengundur ke belakang, dan kerana ini Saidina Ali berkata; "Semua manusia murtad selepas wafat nabi s.a.w. kecuali empat orang sahaja iaitu Salman, Abu Zar, Miqdad dan Ammar, dan perkara ini tidak ada masalah lagi."

AGAMA ISLAM - Keadilan dan kedudukan para sahabat yang tinggi telah sabit melalui al-Quran sendiri. Mengingkarinya bererti mengingkari al-Quran.

6) Syi‘ah - Menghalalkan Nikah Mut'ah. 

Iaitu kahwin kontrak tanpa wali dan saksi berdasarkan akad untuk tempoh waktu dan maskahwin tertentu sahaja (mafhum hadis Syi‘ah dalam kitab al-Kafi jilid 5, ms 286). Di dalam riwayat yang lain daripada Abi Jaafar (Muhammad Al-Baqir) berkenaan mut'ah katanya: "Ianya bukan termasuk daripada empat (isteri). Mereka tidak diceraikan dan tidak mewarisi. Mereka hanyalah perempuan yang disewakan." (al-Kafi jilid 5, ms 284) Dinyatakan dalam Kitab Man La Yahduruhu al-Faqih oleh Abu Ja'far Muhammad b. Ali b. al-Husain Babwaih al-Qummi, juzu' 1 hal. 358: Adapun mut'ah maka sesungguhnya Rasulullah s.a.w. telah menghalalkannya dan tidak mengharamkannya sehinggalah baginda wafat. Abu Ja'far al-Baqir meriwayatkan dalam kitab Man La Yahduruhu al-Faqih Oleh Abu Ja'far Muhamad bin Ali bin al-Husain, hal. 358: "Bukan dari kami orang yang tidak mempercayai al-Raj'ah dan tidak menganggap halal mut'ah kita."

AGAMA ISLAM - Nikah Mut'ah telah diharamkan oleh Nabi Muhammad s.a.w buat selama-lamanya sehingga hari kiamat menerusi hadits-hadits sahih sebelum baginda wafat dan salah seorang perawi hadits tersebut ialah Saidina Ali sendiri. Antara hadits-hadits tersebut ialah: Daripada Ali bin Abu Talib katanya: "Bahawa Rasulullah s.a.w. melarang nikah mut'ah pada hari peperangan Khaibar dan melarang juga memakan daging keldai kampung." (Riwayat Ibn Majah dan al-Nasai)

MAZHAB KRISTIAN YANG MIRIP ISLAM

Mazhab Kristian KOPTIC

Seumur hidup tidak pernah dengar tentang salah satu cabang mazhab kristian ini. Sebuah mazhab dalam agama Kristian, cara peribadatannya hampir sama dengan Islam. Sukar membezakan kristian gaya baru? 

Waktu Maghrib telah tiba. Belasan orang di Hotel Sahid Surabaya itu bergegas solat. Semuanya berkopiah dan dipimpin seorang imam. Jangan keliru, mereka bukan kaum Muslimin yang sedang  menunaikan kewajiban solat Mahgrib. Mereka adalah jamaah Kristian Ortodok. Kristian Ortodok, sebuah mazhab dalam agama Kristian. Kemungkinan orang awam akan terkeliru sebab aliran ini memang sangat mirip Islam. Bukan saja asalnya serumpun, tapi juga ritual dan tatacara peribadatannya hampir sama. Tengoklah cara mereka solat.

Selain berkopiah dan dipimpin seorang imam. Ketika berjamaah, mereka juga memakai bahasa Arab. Rukun solatnya pun hampir sama. Ada ruku' dan sujud. Bezanya, bila kaum Muslimin diwajibkan solat 5 kali sehari, penganut Kristian ortodok lebih banyak lagi, 7 kali sehari setiap 3 jam; masing-masing dua rakaat. Mereka menyebutnya: sa'atul awwal (fajar/shubuh), sa'atuts tsalis (dhuha), sa'atus sadis (dhuhur), sa'atut tis'ah (ashar), sa'atul ghurub (maghrib), sa'atun naum (Isya'), dan sa'atul layl (tengah malam). 

Hal yang sama juga pada amalan puasa. Puasa wajib bagi orang Islam dilakukan selama sebulan dalam setahun, dikenal dengan shaumu ramadhan. Sedang pada Kristian ortodok disebut shaumil kabir (puasa 40hari berturut-turut) yang dilakukan sekitar bulan April. Jika dalam Islam ada puasa sunat Isnin - Kamis, pada kristian ortodok dilakukan pada Rabu dan Juma'at, dalam rangka mengenang kesengsaraan Jesus Kristus. Selain solat dan puasa, jamaah Kristian ortodok juga membayar zakat. Zakat, dalam ajaran Kristian ortodok, adalah satu persepuluh dari pendapatan. 

Kenapa ajaran ini muncul?

Ada pihak yang ragu ragu terhadap kemunculan mazhab ini sebab berpendapat untuk mengelirukan umat Islam. Tetapi saya tidak berpendapat sedemikian. Aliran ini muncul disebabkan segolongan kecil dalam komuniti kristian yang cuba mengamalkan apa yang di amalkan oleh nabi Isa as. 

Sebagai Seorang Islam, kita seharusnya berdoa agar mereka semakin rapat dan mengenali Islam semoga dicerahkan hati menerima dan memeluk agama Islam. Elakkan dari berburuk sangka. Panjangkan langkah kita untuk menarik mereka ke dalam Islam berbanding mencaci mereka yang membuatkan mereka terus jauh dari Islam.
Ajaran kristian Coptic yang sujud ketika sembahyang

KONSPIRASI YAHUDI-SIRI 2

Yahudi Menipu Kita


Bijak sungguh yahudi memperdayakan kita umat Islam, mereka suruh kita minum susu lembu buatan mereka, tapi mereka minum susu kambing, mereka minum apa yang diminum oleh Nabi kita Muhammad SAW.

Mengapa kita tidak ikut nabi kita, kita ikut orang yahudi tapi ternyata mereka mengikut apa yg nabi kita makan dan minum. Teruskan membongkar kebijaksanaan yahudi menipu umat Islam...

Kata-katanya ini adalah bertepatan dengan hadis Rasullulah: 

"Berwaspadalah terhadap syaitan demi keselamatan agama kamu.. Dia telah berputus asa untuk menyesatkan kamu dalam perkara-perkara besar, maka berjaga-jagalah supaya kamu tidak mengikutnya dalam perkara-perkara kecil" 

Antara 'barangan mereka' yang telah dijadikan ikutan oleh kebanyakan dari kita. 

1. Kita diajar dalam buku biologi, buku pemakanan (kajian dan terbitan para kafir ni) bahawa kalau nak dapat vitamin B dan kalau nak tambah darah kita kena makan hati haiwan dan hati ayam tetapi sebenarnya Nabi kita tidak menggalakkan pemakanan organ dalaman. Nak ikut kafir ke nak ikut nabi kita? Sebenarnya makan hati ayam dapat melembabkan otak kita sbb hati merupakan organ dimana semua toksin akan dikumpulkan dan dineutralkan. so kepekatan toksin adalah tinggi di hati ayam. makanlah kita toksin tersebut serta bengaplah otak kita umat Islam sebab percaya buku sains keluaran kafir ini. 

2. Kita diajar dalam sains bahawa kopi tidak bagus untuk kesihatan. Namun sebenarnya kopi adalah antara minuman kegemaran Nabi kita selain susu dan madu. Cuba tengok Yahudi, mereka minum kopi, Starbuck. Profesor di UK yang Yahudi semua ada segelas kopi dit tangan mereka.

3. Kita diajar memakan kambing tinggi kolesterol, namun kambing juga adalah makanan Nabi kita. Seolah-olah buku sains ni nak merendahkan pemakanan Nabi kita. Sebenarnya daging kambing adalah daging paling kurang kolesterol. 

4. Kita diajar bahawa makan McDonalds adalah bagus, namun sebenarnya McDonalds adalah makanan yang sangat tinggi MSG dan kolesterolnya dan paling banyak lemak tepu trans. 

5. Para kafir ni juga menggalakkan kita minum dan makan makanan yang langsung tak berkhasiat , contohnya coke dan maggi . Coke tu sangatlah beracun, pastu sangat tidak bagus untuk kesihatan (gula tinggi, berasid, pH dalam lingkungan 3.5, ada racun tersembunyi) . Dan para Melayu kita juga yang ketagih minum.


6 . Untuk pengetahuan, para kafir agen dajjal ni gak mengwar-warkan kebaikan minum soya (sebab USA merupakan pengeluar soya terbesar), namun sebenarnya soya dapat melemahkan kejantanan lelaki dan mengurangkan kesuburan lelaki dan perempuan. selain itu juga soya dapat meningkatkan risiko kanser payudara, kanser ovari, kanser prostat, serta melemahkan otak dan tulang sbb dalam soya ada hormon estrogen yang sama dgn estrogen kat wani ta. pastu soya ada phytic acd yang membuatkan penyerapan kalsium, magnesium dan zinc yang penting untuk badan kita terjejas.

EMPAYAR MELAYU AGONG;SRIVIJAYA

EMPAYAR MELAYU KUNO



Salam kepada semua pembaca. Seperti yang telah saya janjikan pada kali ini kita akan lihat mengapa Funan hilang dan apa kaitannya dengan Srivijaya. Sepertimana yang telah kita tahu pendahulu Srivijaya adalah Funan sebagaimana yang G. Coedes katakan. Funan pada mulanya ditolak jauh ke wilayah selatan Kemboja, dan akhirnya ditendang keluar dari Kemboja oleh Chen-la, yakni bekas jajahan utara Funan pada separuh kedua abad keenam masihi. Kelas pemerintah Funan mungkin telah melarikan diri ke salah satu negara bawahannya yakni, Pan-pan dengan tentera laut mereka. G. Coedes berfikir kaum elit Funan melarikan diri ke Jawa, tetapi jika difikirkan balik, Funan tidak mempunyai sebab untuk pergi ke tanah asing tersebut dan dikatakan penduduk di sana tidak mesra dengan orang asing.


 Dalam tahun 686 masihi Srivijaya telah menghantar ekspedisi dari kem tentera lautnya di Pulau Bangka untuk mendarat di Jawa tengah, yakni Kha-ling (Ho-ling). G. Coedes berfikir bahawa Srivijaya sebenarnya menyerang Jawa barat, yaitu kerajaan Tarumanagara. Walau bagaimanapun sebenarnya Srivijaya tidak mempunyai sebab untuk menakluk Jawa barat di mana hampir tidak wujud pesaing yang sebenar disana. Sebenarnya Srivijaya mendarat di Pekalongan Jawa tengah, sebuah pelabuhan yang mungkin ibu Kota Kha-ling (Sanjaya). Menurut "Zhu-fan-Zhi" Pekalongan adalah satu lagi nama bagi Jawa, Bukti pendudukan Jawa tengah oleh Srivijaya adalah 'inskripsi Sojomerto' yang terpahat nama 'Dapunta Selendra'. 'Selendra' ertinya 'Sailendra' dalam bahasa Sanskrit, yang mungkin seorang komander kerajaan Srivijaya yang dihantar dari Pulau Banka pada tahun 686. Tidak dapat dinafikan lagi Dapunta Selendra adalah pengasas kerajaan Sailendra di Jawa tengah.

 Bercakap mengenai kerajaan Pan-Pan dan kaitannya dengan Srivijaya, mari kita sama-sama meneliti tinggalan-tinggalan sejarah yang dikatakan milik Srivijaya yang berada dibawah wilayah kekuasaannya. Wilayah Pan-pan adalah terdiri dari Teluk Ban Don, termasuk Chaiya, Phunphin dan Surat Thani. Berhampiran Sungai Phunphin, terdapat sebuah gunung kecil (bukit) yang dinamakan 'Khao Si Wichai', yang bermaksud ' gunung Sri Vijaya '. Di atas 'Khao Si Wichai terdapat lapan kuil Hindu. Struktur yang dibaik pulih menunjukkan imej-imej Visnu.

Quaritch Wales berkata:"Saya kini yakin bahawa penaklukan Fu-nan di rantau ini pada abad ketiga sebahagian besarnya dirangsang oleh keinginan untuk mengawal perdagangan darat". Apabila I-Ching meninggalkan Canton pada 671, wilayah Srivijaya meliputi 1/2 bahagian utara Semenanjung Tanah Melayu termasuk Takua Pa dan Kedah di pantai barat, dan Chaiya, Nakhon Si Thammarat (Ligor), Songkhla, Pattani, dan Kelantan di pantai timur . Pada suku terakhir abad ketujuh, Srivijaya telah menghantar utusan pertama pada tahun 670 sebagai satu-satunya negara jajahan di Semenanjung Tanah Melayu. Chi-tu, Tan-tan dan Pan-pan hilang dan mereka tidak pernah kembali lagi. Fakta ini menunjukkan kepada kita bahawa Srivijaya menguasai politik dan ekonomi bahagian tengah Semenanjung Tanah Melayu.


Pada peringkat seterusnya, pada awal 680 masihi, Srivijaya menyerang Jambi dan Palembang, untuk mengawal hujung selatan Selat Melaka. Tambahan pula seperti yang telah disebutkan tadi Srivijaya menghantar tentera laut untuk menakluk Kha-ling di Jawa. Hasil daripada kempen ini tidak direkodkan, tetapi Srivijaya berjaya mengatasi kerajaan Sanjaya di Jawa tengah, yang telah menghantar kedutaan kepada Dinasti Tang pada 646, 666 dan 670. Tarumanagara, sebaliknya tidak mempunyai rekod menghantar utusan ke China. Kemudian nama Sailendra muncul tiba-tiba dalam Inskripsi Ligor pada tahun 775 sebagai negeri terkuat Srivijaya, yang rajanya berhak untuk digelar sebagai Maharaja. Srivijaya mempunyai 14 negara-negara kota dan Sailendra di Jawa tengah adalah salah satu daripadanya.

Pada peringkat berikutnya Chaiya telah diserang oleh Chen-la (Khmer) sekitar tahun 745 Masihi dan raja-raja Srivijaya meninggalkan Chaiya dan Nakhon Si Thammarat. Srivijaya mengalihkan ibu kotanya ke wilayah selatan, seperti Kedah atau Jambi atau Palembang, namun lokasi sebenar tidak dikenal pasti tetapi saya lebih cenderung untuk mengatakan ia adalah Kedah. Untuk Chen-la menduduki Chaiya ia mengambil masa yang lama, kerana Chaiya adalah pelabuhan utama terpenting yang menghubungkan Takua Pa di pantai barat Semenanjung dengan pantai timur, oleh itu Chaiya mungkin dikawal dengan ketat oleh armada tentera Srivijaya. Dalam tahun 747 raja Chen-la melawat kerajaan Tang dan maharaja menawarkan jamuan khas kepada deligasi Chen-la. Chen-la mula menghantar utusan dan ufti pada tahun 750, selepas 33 tahun tidak berbuat demikian. Pada tahun 753, 755, 767, 771, dan 780, Chen-la menghantar utusannya berturut-turut ke China, mungkin pada tahun-tahun tersebut adalah mudah untuk Chen-la menghantar misi-misi ke Tang selepas menawan Chaiya dan Nakhon Si Thammarat.

 Walau bagaimanapun, penawanan Chaiya tidak dapat membinasakan Srivijaya, kerana Srivijaya mempunyai 14 negara kota bawahannya dan secara keseluruhannya mereka boleh hidup. Chen-la mempunyai tentera yang kuat, tetapi tentera lautnya tidak cukup kuat untuk mengalahkan Srivijaya kerana mereka adalah bangsa Agraria. Sebaliknya, Chen-la mudah dikalahkan oleh tentera laut dari, Sailendra yang dipelopori oleh bangsa Malayu Austronesia yng hebat dalam ilmu maritim. Shih-li-fo-shi hilang dari rekord kerajaan Tang sejak tahun 742, dan 'Kha-ling' menghantar utusan semula ke China pada 768. Tetapi misi terakhir dari Kha-ling adalah pada tahun 666 atau 670. Kha-ling' pada masa ini nampaknya adalah Sailendra (Srivijaya) dari Jawa tengah yang mewakili empayar Srivijaya. Ini bermakna kerajaan Sailendra berjaya memulihkan kekuasaannya dan mendapatkan kembali Chaiya dari Chen-la serta menggenggam hegemoni di kalangan konfederasi Srivijaya.


Peristiwa kemenangan kerajaan Sailendra dapat dibuktikan dengan inskripsi Ligor yang bertarikh 775, di mana hegemoni Sailendra di kalangan konfederasi Srivijaya telah diisytiharkan dan gelaran 'Maharaja' telah diberikan kepada raja Sailendra. Dahulunya Sailendra hanyalah salah satu dari negeri bawahan Srivijaya namun sekarang ia menjadi pemimpin kepada empayar Srivijaya. Pergolakan politik dan pertukaran kuasa yang berlaku pada kurun ke 7 ini tidak direkodkan dalam mana-mana petitih di Semenanjung Tanah Melayu, namun penyerangan Chenla terhadap Chaiya dan perampasan kembali Chaiya oleh Srivijaya dari tangan Chenla adalah perkara yang memang berlaku sepertimana yang dapat kita bayangkan melalui inskripsi Ligor.


Pada masa yang sama Sailendra juga menyerang Kemboja dan Champa pada tahun 767,774, dan787. Selain itu kuasa politik international Chen-la merudum setelah berlakunya peristiwa penyerangan tersebut sehingga kurun ke 12. Berkemungkinan besar Śrīvijaya meletakkan Kamboja dibawah kekuasaannya untuk jangka masa yang lama. Pada masa yang sama juga kita jangan lupa bahawa Champa telah berhenti menghantar utusan ke China sejak tahun 749. Champa telah dimusnahkan dan berada dibawah penguasaan Śailendra (Śrīvijaya) setelah ia diserang.


Daripada artikel ini ada beberapa perkara yang dapat kita analisa. Yang pertama adalah kita dapat tahu bahawa Srivijaya adalah penerus kepada kegemilangan Funan yang telah runtuh. Kita juga dapat tahu bahawa elit-elit Funan telah melarikan diri ke salah satu daripada negeri bawahannya yang terletak di semenanjung Tanah Melayu yakni di Pan-pan. Dari sini jelas bahawa Funan adalah sebuah Kerajaan Melayu! Mengapa saya berkata demikian? Kerana kita tahu bahawa banyak Inskripsi-inskripsi yang dipahat oleh pemimpin Srivijaya adalah dalam bahasa Melayu Kuno. Dan seperti yang telah saya katakan Srivijaya adalah penerus bagi Funan. Jika Funan adalah sebuah kerajaan Khmer maka sudah pasti batu-batu bersurat atau inskripsi yang ditulisnya tak kira walau dimana jajahannya sekalipun maka akan ditulis dalam bahasa Khmer!


Selain itu kita juga dapat melihat flow atau aliran perjalanan Elit Melayu Funan ini yakni dari utara iaitu Funan ke selatan Kemboja kemudian ke Pan-pan dan Chaiya serta menggabungkan kuasa negara-negara kota utara semenanjung menjadi satu yakni Sriwijayamala. Dari situ kita dapat tahu bahawa Srivijaya telah menghantar seorang jeneralnya yang bergelar Dapunta Selendra untuk menyerang Jawa Tengah iaitu kerajaan Sanjaya. Maka dari sinilah bermulanya pengaruh kebudayaan utara semenanjung Tanah Melayu meresap dalam masyarakat Jawa!! Anda terkejut? Ya sebenarnya kitalah yang mempengaruhi budaya mereka yang mereka banggakan itu bukan sebaliknya. Semasa era Srivijaya dibawah pimpinan Sailendralah banyak unsur budaya utara semenanjung seperti pembuatan Batik, Wayang Kulit, gamelan, pengaruh bahasa, dan terutama sekali yang amat jelas bagi saya yang merupakan penggemar masakan Kelantan dan Jawa adalah dari segi makanan tradisi.

Sebagai contoh makanan tradisi adalah seperti Nasi Tumpang yang ada di Jawa dan ada juga terdapat di Kelantan dan Pattani. Kedua adalah Nasi kerabu walaupun di Jawa atau lebih tepat di Grisik disebut sebagai Nasi Krawu. Satu lagi masakan Kelantan yang ada kaitan dengan Jawa adalah itik Solo, samada ada kaitan dengan wilayah Solo di Jawa atau tidak itu perlu diselidiki. Jadi adakah asyik kita sahaja yang meresap pengaruh suku-suku lain? Adakah suku-suku lain tiada lansung menyerap pengaruh budaya kita? Itu persoalan yang saya tinggalkan untuk anda semua fikir-fikirkan. Sekian dahulu buat masa ini dan tunggukan artikel saya yang seterusnya, Assalammualaikum.
________________________________________________________________________________

Nota tambahan: setelah meneliti balik segala teori-teori mengenai Srivijaya di Semenanjung Tanah Melayu, saya berpendapat elit-elit funan telah melarikan diri bukan sahaja ke pan-pan tetapi juga ke negeri kembarnya yakni Chih Tu. Chih tu dianggap sebagai negeri kembar funan kerana ada dicatatkan dalam laporan duta dari dinasti Sui yang menyatakan bahawa Chih Tu sendiri didirikan oleh elit dari funan. Oleh sebab itu adalah lebih logic sekiranya Chih Tu menjadi lokasi pelarian dari funan untuk membina kekuatan baru. Seperti yang telah diketahui Chih Tu telah wujud sejak abad pertama masihi lagi sezaman dengan funan. Malahan Chih Tu dianggap sebuah kerajaan yg terhebat dan terkaya di semenanjung selain funan pada zaman tersebut. Kekayaan Chih Tu dapat digambarkan dengan membaca laporan yang dibuat oleh duta dinasti Sui. Kesimpulannya walaupun masih lagi menjadi tanda tanya samaada benar atau tidak telahan saya ini, namun hakikatnya hanya beberapa negara kota ini sajalah yang mampu menjadi tonggak kebangkitan kerajaan awal Srivijaya dan semuanya di semenanjung dan bukan di sumatera. Samaada Chih Tu, Pan-Pan, Langkasuka atau Holotan, negara-negara kota ini layak menjadi pewaris Funan dan pembina Srivijaya.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...