Wednesday, December 26, 2012

Kemalangan kereta api di Permatang Tinggi 1981



Kren terpaksa digunakan untuk mengalih kepala kereta api yang tergelincir dan berpusing.
Kemalangan pada 27 November 1981 di Permatang Tinggi ini telah meragut 17 nyawa.

Ketika penduduk sekitar lintasan kereta api Permatang Tinggi, kira-kira 10 kilometer dari Bukit Mertajam, Pulau Pinang lena diulit mimpi, kira-kira jam 1 pagi mereka dikejutkan dengan dentuman kuat kereta api merempuh sebuah bas sewa khas yang melintas landasan.

Suasana kemudian berubah menjadi hiruk pikuk dan orang ramai mula mengerumuni kawasan kejadian untuk memberi bantuan kepada mangsa kemalangan ngeri yang meragut 17 nyawa pada 27 November 1981. Selepas 27 tahun berlalu, pastinya penduduk sekitar dan mangsa kemalangan yang terselamat tidak dapat melupakan tragedi itu.

Bas rombongan membawa sebahagian besar gadis belasan tahun dikatakan menuju ke Pulau Pangkor, Perak untuk berkelah. Bagaimanapun, impian mereka datang jauh dari Kedah menjadi mimpi ngeri apabila bas yang dinaiki dirempuh kereta api seberat 700 tan.

Ketika kejadian, pemandu kereta api, Mohamad Saman Hussein, 49, bersama pembantunya, Rosdi Jalil, 32, dan seorang pengawal Abdullah Saiby, 42, dikatakan sudah membunyikan hon amaran beberapa kali ketika menghampiri kawasan lintasan berkenaan.

Bagaimanapun, amaran awal itu mungkin tidak disedari pemandu bas yang dikatakan meneruskan perjalanan sedangkan amaran hon itu sudah dibunyikan ketika kereta api membawa 25 gerabak barang berada kira-kira setengah batu (800 meter) sebelum kawasan lintasan.

Pasukan penyelamat mengeluarkan mangsa yang tersepit.

Sebaik saja melihat bas itu meneruskan perjalanan, pemandu kereta api dikatakan cuba membrek tetapi gagal kerana gerabak tidak mampu dihentikan serta merta dan terus meluru merempuh bas sarat dengan penumpang itu.

Kebiasaannya, sebuah kereta api yang bergerak laju hanya akan berhenti selepas jarak kira-kira suku batu selepas ditekan brek.

Akibat rempuhan itu, bas rombongan hancur, mayat bergelimpangan di kiri kanan landasan sejauh 150 meter. Suasana digambarkan hiruk pikuk dengan jeritan mangsa yang masih hidup dan kesakitan akibat tersepit.

Enjin dan enam gerabak kereta api itu tergelincir akibat rempuhan kuat hinggakan kepalanya berpusing ke arah bertentangan, seolah-seolah ke Pulau Pinang, sedangkan ia dalam perjalanan ke Kuala Lumpur.

Petugas membawa gergaji besi untuk memotong rel landasan yang rosak.
Bahagian depan bas tersangkut pada enjin depan kereta api manakala bahagian lain berkecai dan pecah. Ratusan penduduk, polis dan pasukan bomba dan penyelamat bertungkus lumus hingga ke pagi membantu mengeluarkan mayat serta mencari mangsa terselamat.

Empat belas penumpang mati di tempat kejadian, dua mati di Hospital Besar Pulau Pinang (HBPP) dan seorang lagi ketika dalam perjalanan ke hospital. Penumpang yang parah dihantar ke hospital sama manakala yang cedera ringan menerima rawatan sebagai pesakit luar di hospital daerah berdekatan.

Kemalangan itu dikatakan antara paling dahsyat membabitkan kereta api merempuh bas di lintasan kereta api selepas kejadian di Sungai Lemal, Pasir Puteh, Kelantan pada Mac 1972 yang mengorbankan 14 nyawa penumpang bas.

Bas rombongan itu dikatakan bertolak dari Alor Setar, Kedah pada petang sebelum kejadian dan merancang ke Pulau Pangkor untuk berkelah.

Namun, malang menimpa rombongan itu apabila pemandu bas, Lim Kooi Min, 28, dari Gua Chempedak, Kedah dikatakan tidak berhenti di perhentian sebelum lintasan kerana lintasan itu tidak berpagar.

Sebelum itu, Keretapi Tanah Melayu (KTM) dikatakan sudah mengesyorkan kepada kerajaan Pulau Pinang supaya lintasan berkenaan dipasang pagar sejak Mei tahun yang sama.

Mungkin juga pemandu bas itu tidak dapat melihat papan tanda amaran berhampiran lintasan kerana keadaan gelap. Kira-kira 60 ela (55 meter) dari tempat kejadian, terdapat sebuah papan tanda amaran dalam empat bahasa yang ditulis '- 'lintasan kereta api, melintasinya adalah tanggungjawab sendiri'.

Ketika rempuhan berlaku, terdapat sebuah lagi bas sekolah sewa khas di belakang bas yang dilanggar kereta api, dipercayai rombongan yang sama dalam perjalanan ke Pulau Pangkor.


INFO : Nahas kereta api langgar bas.

Pasukan penyelamat menggunakan lampu suluh mencari mayat, ada tanpa kaki, kepala dan tangan

Kereta api barang seberat 700 tan itu membawa 25 gerabak.

Pemeriksaan pakar mendapati lampu kereta api memang dipasang ketika kejadian.

Pemasang alat laju juga diperiksa dan mendapati ia merekodkan kelajuan antara 28 hingga 29 batu sejam ketika rempuhan berlaku.

Nilai kerosakan akibat kemalangan dianggarkan RM120,000.

Perjalanan kereta api tergendala sementara dan hanya penumpang dari Butterworth dibenarkan bergerak menaiki bas melalui Jalan Nibong Tebal sebelum menaiki kereta api di situ untuk ke destinasi ke Selatan.

Kira-kira 100 pekerja bertungkus lumus membaiki landasan yang rosak.

Sayyid Hussein Jamadil Kubro – Bapa Pembangun Ulama & Kesultanan Nusantara


Pedang: Kaedah terakhir apabila seruan Islam ditentang dengan kekerasan


Telah banyak catatan dibuat yang mengisahkan riwayat hidup nenek moyang ulama dan Kesultanan Nusantara ini. Walaupun terdapat banyak versi penceritaannya, tetapi pokok atau peranan utama beliau serta keturunannya di Nusantara adalah sama. Misi penting kedatangan Sayyid Hussein Jamadil Kubro bersama enam lagi saudaranya ke Nusantara ialah untuk menyebarkan ajaran Islam serta berdakwah.



Sayyid Hussein Jamadil Kubro dilahirkan kira-kira tahun 1310 Masehi di Malabar, India. Beliau adalah keturunan Rasulullah SAW dari generasi ke 21. Bapa serta datuknya ialah Sultan Negeri Malabar yang di bawah pemerintahan Kesultanan Delhi, India. Moyang beliau, Sayyid Abdul Malik Azhamatkhan bin Alwi Ammu Faqih, dilahirkan di Kota Qasam di negeri Yaman, telah berhijrah ke India dan bermukin di Nasherabad. Kesultanan Delhi telah melantik keturunan mulia ini sebagai pembesar seperti Amir (Gabenor), Penasihat serta Panglima Perang dalam Kerajaan Delhi lalu memberi gelaran “Azhamatkhan” kepada keturunan mereka. Gelaran tersebut membawa maksud ‘keluarga bangsawan’ Kesultanan Delhi. Azhamat di dalam bahasa Urdu bermaksud ‘Yang Mulia’ kerana mereka adalah berketurunan Rasulullah SAW. Khan pula gelaran bangsawan Kesultanan Moghul.

Walaupun dilahirkan dalam keluarga terhormat dan dikelilingi kemewahan, Sayyid Hussein Jamadil Kubro tidak pernah lalai bahkan beliau sentiasa beristiqamah pada landasan yang lurus. Beliau tidak berminat dengan pangkat darjat keduniaan kerana pernah menolak jawatan Amir / Gabenor negeri Deccan semasa dilantik oleh Sultan Delhi pada tahun 1335. Demi menghormati sultan sebagai pemimpin dan juga keperluan semasa, beliau menjawat jawatan tersebut selama 5 tahun sahaja sebelum meletakkan jawatan.

Semasa berusia belasan tahun, beliau banyak mengembara ke seluruh pelusuk India untuk mendalami ilmu khususnya ilmu agama, disamping ilmu keduniaan. Beliau banyak menghalusi Ilmu Hadis dan Tasauf di Syahanfur, Karachi serta Nizamuddin.

Setelah meletakkan jawatan Amir Deccan pada usia 30 tahun, Sayyid Hussein Jamadil Kubro telah ke Mekah menunaikan fardu haji. Di sana beliau telah mendapat petunjuk supaya membawa misi dakwah ke timur. Setelah pulang semula ke India, beliau telah mempelawa saudara-saudaranya serta merancang perjalanan ke Nusantara. Kira-kira dalam tahun 1349 Masehi (751 Hijrah), beliau bersama adik bongsunya, Sayyid Thanauddin, telah tiba di negeri Chermin. Kapal yang dinaiki telah karam menyebabkan mereka terdampar di Kampung Laut, Tumpat.

[Nota: Terdapat banyak catatan dan cerita lisan bahawa kapal yang dinaiki oleh Sayyid Hussein Jamadil Kubro telah belayar ke Nusantara bersama 6 orang lagi saudaranya. Mereka terkenal dengan jolokan “Wali Tujuh Berdakwah Di Nusantara”.  Semasa tiba di perairan negeri Chermin, hanya beliau dan adik bongsunya sahaja yang berada di dalam kapal. Ini kerana 5 orang lagi saudaranya telah turun berdakwah dibeberapa tempat persinggahan di Nusantara sebelumnya. Dianggarkan bahawa misi dakwah mereka ialah ke negeri Champa. Bagaimana pun, dengan takdir Allah SWT kapal mereka telah karam di perairan negeri Chermin sebelum sempat tiba di negeri Champa.]


Di Chermin, Sayyid Hussein Jamadil Kubra dan Sayyid Thanauddin mendapati bahawa Islam telah pun dianuti oleh sebilangan kecil sahaja rakyatnya. Amalan mereka masih lagi bercampur aduk dengan kepercayaan Hindu-Ramayana, iaitu agama asal mereka sebelumnya. Manakala sebahagian besar rakyat Chermin masih lagi menyembah dewa dan patung berhala sebagai amalan seharian mereka.



Sebelum meneruskan perjalanan mereka ke negeri Champa, Sayyid Hussein Jamadil Kubro tinggal di Bukit Panau dan mengIslamkan Raja Bharubhasa (1339 – 1362) di Kota Jiddah serta menukarkan nama baginda kepada Sultan Mahmud Syah. Semenjak itu hampir seluruh rakyat Chermin telah memeluk agama Islam. Sultan Mahmud Syah juga telah mengahwinkan adinda baginda, Puteri Linang Cahaya dengan Sayyid Hussein Jamadil Kubra. Puteri Linang Cahaya juga telah ditukarkan nama sebagai Puteri Mariam.

Setelah berada kira-kira 8 bulan di negeri Chermin, Sayyid Hussein Jamadil Kubro bersama isterinya, Puteri Mariam dan adiknya Sayyid Thanauddin kemudian berangkat ke negeri Champa untuk meneruskan misi dakwah di sana.

Di negeri Champa, Sayyid Hussein Jamadil Kubro telah mengadap Raja Champa bernama Che Bo Nga (1360 – 1390). Che Bo Nga adalah seorang raja yang tegas dan sangat digeruni oleh musuh dan raja-raja kecil yang memerintah wilayah-wilayah kecil Champa. Ini kerana Che Bo Nga sangat handal dalam ilmu perang dan dapat menumbangkan lawannya dengan mudah. Namun begitu, baginda sangat tertarik dengan tutur kata dan budi pekerti Sayyid Hussein Jamadil Kubro. Baginda banyak mendapatkan nasihat daripadanya, kerana Sayyid Hussein Jamadil Kubra semasa di India berpengalaman sebagai Panglima Perang Kerajaan Kesultanan Islam Delhi. Kejayaan menghapuskan pemberontakan besar-besaran Kerajaan Hindu semasa dalam usia 25 tahun, menyebabkan Sultan Delhi telah melantik beliau sebagai Amir atau Gabenor negeri Deccan. Sayyid Hussein Jamadil Kubro telah berjaya menjadikan Deccan sebagai negeri yang makmur di bawah pemerintahan Islam, disamping memajukan Deccan sebagai kota perdagangan terkemuka dalam tempoh 5 tahun sahaja. Dalam usia 30 tahun, beliau telah meminta keizinan Sultan Delhi untuk meletakkan jawatan Amir Deccan dengan alasan kerana ingin menunaikan ibadah Haji di Makkah.

Che Bo Nga dengan suci hati telah menerima hidayah dan memeluk Islam di tangan Sayyid Hussein Jamadil Kubro dan menggunakan nama Sultan Zainal Abidin. Manakala permaisuri baginda, Puteri Nareswari ditukarkan nama dengan Siti Zubaidah binti Sultan Mahmud Syah Raja Chermin. Raja-Raja kecil serta ramai rakyat Champa turut memeluk agama Islam yang menyebabkan Champa menjadi bersatu padu di bawah panji Islam. Agama Islam telah menyatukan rakyat Champa yang menyebabkan musuh utama mereka iaitu Vietnam berjaya dikalahkan sehingga dua kali ibu kota mereka, Hanoi telah dimusnahkan oleh tentera Champa di bawah pimpinan Sultan Zainal Abidin.

Di Champa, isteri Sayyid Hussein Jamadil Kubro, Puteri Mariam (Puteri Linang Cahaya) telah melahirkan seorang putera bernama Maulana Malik Ibrahim dan kemudiannya pula Puteri Siti Aisyah. Maulana Malik Ibrahim diberikan didikan agama sendiri oleh ayahandanya, kemudian dihantar belajar pula kepada bapa saudaranya, Syeikh Muhammad Ariffin Syah di Kerisek, Patani. Maulana Malik Ibrahim telah dihantar bersama beberapa orang saudaranya yang lain ke Tanah Jawa dalam misi menyebarkan Islam di sana. Di Tanah Jawa, Maulana Malik Ibrahim lebih terkenal dengan jolokan Sunan Gresik iaitu pelopor atau ketua Wali Sembilan (Wali Songo).

Puteri tunggal Sayyid Hussein Jamadil Kubro, Siti Aisyah pula kemudiannya dikahwinkan dengan Syeikh Khaliq Al-Idrus (Adipati Jepara). Keturunannya kemudian bercantum kembali dengan keluarga besar Sayyid Hussein Jamadil Kubro, menjadi pemerintah serta ulama-ulama di Tanah Jawa.

Setelah Puteri Mariam (isteri Sayyid Hussein Jamadil Kubro) mangkat, Sultan Zainal Abidin (Raja Champa) mengahwinkan pula puteri baginda, Puteri Ramawati dengan Sayyid Hussein Jamadil Kubro, pada tahun 1355. Perkahwinan tersebut telah melahirkan Ibrahim Asmaro atau Ibrahim al-Hadhrami. Dari zuriat Ibrahim Asmaro lahirlah beberapa orang lagi Wali Songo seperti Sunan Ampel, Sunan Bonang, Sunan Giri dan Sunan Drajat.

Sayyid Hussein Jamadil Kubro ke Patani dan tinggal di Kampung Sena, setelah kemangkatan Puteri Ramawati. Berita kepulangan beliau ke Patani telah sampai ke pengetahuan Raja Chermin, Sultan Baki Syah (1362 – 1418). Baginda menjemput Sayyid Hussein Jamadil Kubro ke Kota Jiddah serta melantik beliau sebagai Penasihat Kerajaan Chermin-Langkasuka. Pada tahun 1390, Sultan Baki Syah telah mengahwinkan puteri bongsu baginda, Puteri Selindung Bulan (Puteri Syahirah) dengan Sayyid Hussein Jamadil Kubro. Ketika itu usia Sayyid Hussein dalam lingkungan 80 tahun.

Perkahwinan Sayyid Hussein Jamadil Kubro dan Puteri Syahirah telah melahirkan Sayyid Ali Nurul Alam yang kemudiannya dikenali sebagai Sultan Qunbul. Dari keturunan Sayyid Ali Nurul Alam lahirlah ulama-ulama seluruh nusantara, panglima dan hulubalang serta Kesultanan Nusantara seperti Champa, Patani, Kelantan, Terengganu, Cirebon, Ternate, Bintoro Demak, Pagar Ruyung, Palembang dan Banten.

Melalui perkawinan Sayyid Hussein Jamadil Kubro dengan Puteri Jauhar binti Tun Hamzah (Seri Bija DiRaja) dari Kesultanan Johor pula melahirkan dua orang putera. Muhammad Berkat Zainol Alam (Muhammad Berkat Nurul Alam) adalah merupakan putera sulung yang keturunannya kemudian menjadi Kesultanan Johor, Riau dan Pahang. Putera bongsu, Muhammad Kebungsuan pula berdakwah di Sulu dan Mindanao.

Peringkat awal kedatangan Sayyid Hussein Jamadil Kubro ke Tanah Melayu, beliau sendiri telah menyampaikan dakwah kepada semua lapisan masyarakat tanpa memilih darjat. Daripada raja-raja sehinggalah rakyat jelata. Peringkat kedua pula menerusi putera-putera beliau. Putera sulung beliau Maulana Malik Ibrahim (Sunan Gresik) telah diamanahkan untuk mengetuai rombongan dakwah ke Tanah Jawa pada tahun 1397. Diikuti pula oleh puteranya yang lain menyusur ke kepulauan Indonesia, seperti Ibrahim Asmaro dan Muhammad Berkat Zainol Alam. Hampir kesemua anak cucu Sayyid Hussein Jamadil Kubro turun berdakwah ke Indonesia, kecuali Sayyid Ali Nurul Alam yang berdakwah di rantau Champa, Patani dan Kelantan. Bagaimana pun, sebahagian anak cucu beliau telah diamanahkan juga untuk berdakwah di Indonesia, seperti Wan Abdullah dan Wan Demali yang akhirnya bergabung dengan keluarga besar Sayyid Hussein Jamadil Kubro yang berada di sana. Gabungan keluarga besar inilah yang menumbangkan Kerajaan Majapahit serta lain-lain kerajaan Hindu di Indonesia dan membentuk kerajaan dan Kesultanan Islam di seluruh Nusantara.

Apabila tiba misi penjajahan Kristian seperti Portugis, Belanda, Sepanyol dan Inggeris, keluarga besar ini juga telah bersama-sama rakyat tempatan serta dibantu oleh Sayyid Alawiyah yang lain, bangkit bersama-sama dalam perang salib tersebut. Takdir Allah SWT mengatasi segalanya, seluruh Nusantara telah dijajah oleh tentera salib. Sehinggalah banyak yang terjajah pemikiran dan cara hidup dengan materialistik adalah nombor wahid sehingga pegangan agama sebenar telah terkesamping.

Sayyid Hussein Jamadil Kubro telah menjalankan amanah dari Allah SWT dengan berdakwah pada seluruh hayatnya. Beliau telah dijemput mengadap Ilahi (wafat pada tahun 1453 di Wajo, Sulawesi dalam usia 143 tahun. Anak-anak serta cucu cicit beliau juga meneruskan misi dakwah tersebut seperti datuk mereka. Kini generasi keturunan  Sayyid Hussein Jamadil Kubro telah berkembang biak di seluruh pelusuk Nusantara. Ada di antara mereka yang masih meneruskan dakwah dengan berbagai cara masing-masing. Ada pula yang telah berjaya dengan kerjaya dan tidak kurang juga yang menjalani kehidupan rakyat biasa. Tetapi paling mendukacitakan jika terdapat dari kalangan mereka yang menjadi pemimpin, bagaimana pun mereka tidak mempedulikan amanah yang dipertanggungjawabkan ke atas mereka oleh Allah SWT….. dengan meletakkan semula Islam sebagai nombor wahid sebagai panduan untuk semua urusan keduniaan dalam menuju ke perjalanan ke alam baqa’….

Tokku Pulau Manis Syeikh Abdul Malik Terengganu




Salah seorang ulamak silam Terengganu yang masih segar namanya meniti dari mulut ke mult sehingga generasi sekarang ialah Tokku Pulau Manis atau nama sebenarnya Syeikh Abdul Malik bin Abdullah. Selain daripada kemasyhurannya dalam usaha dakwah, Tokku Pulau Manis juga memainkan peranan dalam melantik Tun Zainal Abidin I, sebagai salah seorang pemerintah di Terengganu.
Salasilah keturunan Tokku Pulau Manis ini sangatlah rumit untuk diteliti kerana ramai yang mendakwa keturunan beliau, tetapi mempunyai salinan salisah yang berbeza. Namun semua perbezaan tersebut mempunyai sebab-sebabnya tersendiri. Daripada penemuan penulis sendiri, telah menemui dua catatan salasilah dengan hanya sedikit sahaja perbezaan. Iaitulah bahawa Tokku Pulau Manis adalah berketurunan Sultan Wan Abdullah Umdatuddin (Raja Champa, 1471 – 1478). Cuma perbezaan yang dimaksudkan ialah jaluran yang menurunkan zuriat sehingga Tokku Pulau Manis dikatakan dari dari Syarif Muhammad bin Syarif Nurullah bin Sultan Wan Abdullah Umdatuddin. Sedangkan salasilah lainnya menerangkan bahawa Syarif Muhammad bin Syarif Hidayatullah (Sunan Gunung Jati) bin Sultan Wan Abdullah Umdatuddin.
Penulis lebih meyakini bahawa Tokku Pulau Manis adalah jaluran Sunan Gunung Jati, namun begitu Syarif Nurullah adalah adik kandung kepada Sunan Gunung Jati. Hal demikian adalah bersandarkan kepada beberapa catatan sejarah beserta tahunnya dan atas beberapa faktor lain lagi. Namun dapat disimpulkan bahawa Tokku Pulau Manis atau Syeikh Abdul Malik ini adalah dari marga Sayyid Hussein Jamadil Kubro menerusi cicitnya Syarif Hidayatullah (Sunan Gunung Jati). Syarif Hidayatullah itu juga cucu kepada Sayyid Ali Nurul Alam atau Sultan Qunbul.
Sunan Gunung Jati mempunyai beberapa orang saudara melalui 3 orang ibu. Perkahwinan pertama bapanya, Wan Abdullah Umdatuddin dengan Nyai Rara Santang @ Syarifah Mudaim telah melahirkan Syarif Hidayatullah  dan Syarif Nurullah. Perkahwinan kedua bapanya dengan Syarifah Zainab binti Sayyid Ibrahim al-Hadhrami telah melahirkan Sultan Alam Akbar al-Fattah @ Raden Fatah (Sultan Demak). Terdapat juga dakwaan bahawa Sultan Babullah (Sultan Ternate) juga bersaudara dengan Sunan Gunung Jati. Perkahwinan ketiga Wan Abdullah Umdatuddin dengan puteri Raja Chandranekalawa (Raja Champa) telah melahirkan Wan Abul Muzaffar Waliyullah.
Timbul pula persoalan kenapa Syarif Muhammad al-Baghdadi dikatakan berasal dari Baghdad. Soalan yang sama juga akan timbul jika kita menyelerusi keturunan Sunan Gunung Jati. Bapanya Wan Abdullah dikatakan berasal dari Mesir. Catatan di Indonesia banyak sekali berlawanan dengan sumber dari Kelantan dan Patani. Umpamanya, semua Wali Songo berasal dari Arab. Ada dari Hadramaut, Baghdad dan Mekah. Juga terdapat dakwaan keturunan Wali Songo itu dari China (Tiongkok). Ulama-ulama yang datang dari Patani serta Champa semuanya dikatakan dari Arab. Contonya, Syeikh Wan Hussein as-Senawi dari Patani berdakwah di Madura dikatakan orang Arab dari Hadramaut. Sedangkan Syeikh Wan Hussein itu adalah bapa saudara Sunan Gunung Jati, iaitulah adik kepada Sultan wan Abdullah Umdatuddin. Menurut cerita yang sampai ke telinga penulis, keturunan Tokku Pulau Manis pada zaman dahulu begitu merahsiakan asal usul mereka, sehingga cerita yang sampai ke telinga generasi kemudian hanya mengetahui  keturunan mereka adalah dari Wali Songo. Apabila usaha menjejak tiba ke Tanah Jawa, maka muncullah berbagai dakwaan seperti yang dinyatakan di atas.
Berikut ialah catatan yang penulis salin semula dari Pengkaji Ulama Nusantara termasyhur.
(Petikan Tulisan Almarhum Haji Wan Mohd Saghir – Khazanah Fathaniyah)
TOKOH yang acap kali memperkenalkan pelbagai aspek ulama besar Terengganu, Syeikh Abdul Malik Terengganu yang digelar dengan Tok Pulau Manis ini ialah Shafie Abu Bakar.

Namun, tulisan ini penulis mulai dari penemuan sebuah salasilah yang penulis peroleh daripada salah seorang keturunan adik-beradik Syeikh Abdul Malik Terengganu.

Tertulis pada bahagian atas salasilah, “Bismillahir Rahmanir Rahim Syarif Muhammad, satu raja yang memerintah akan negeri Baghdad kerana mengambil ... (tak dapat dibaca) lalu pergi ke Mekah. Kemudian diturut orang akan dia. Maka lari ke Terengganu, lalu duduk di Ulu Pauh. Dan wafatlah ia di Pauh. Maka meninggalkan anak dua orang, satu Abdullah dan kedua Abdul Malik. Maka Abdul Malik itulah Datuk Pulau Manis yang keramat itu”.
Daripada salasilah di atas, ternyata terdapat kelainan dengan tulisan-tulisan sebelum ini, iaitu semua penulis termasuk penulis sendiri, menyebut bahawa nama ayah Syeikh Abdul Malik Terengganu ialah Abdullah. Ada pun dalam salasilah di atas, ayahnya ditulis Syarif Muhammad yang berasal dari Baghdad.

Nama Abdullah itu adalah adik-beradik Syeikh Abdul Malik (Tok Pulau Manis). Adik-beradiknya yang seorang lagi bernama Abdul Qahhar. Tetapi sebelum ini ada salah seorang keturunan ulama ini meriwayatkan kepada penulis bahawa datuk dan nenek kepada Syeikh Abdul Malik ialah Syarif Abdul Qahhar. Anak lelaki Syarif Abdul Qahhar itu bernama Abdullah, iaitulah ayah bagi Syeikh Abdul Malik.

Salasilah versi yang lain memberikan maklumat bahawa Syeikh Abdul Malik bin Abdullah bin Abdul Qahhar bin Saiyid Muhammad. Sangat sukar untuk mentahqiqkan riwayat yang bersimpang-siur seperti ini, tulisan-tulisan yang terdahulu masih belum dapat dimansuhkan sedang salasilah yang bertulis, yang baru diperoleh juga sukar ditolak.

Berdasarkan salasilah yang baru diperoleh, bahawa dari tiga orang adik beradik ulama yang berasal dari Baghdad itu, hanya Abdul Qahhar saja yang tidak tercatat meninggalkan anak dan zuriat. Abdullah iaitu adik beradik yang kedua, memperoleh seorang anak bernama Sulaih.

Sulaih menurunkan zuriat hingga kepada pemilik salasilah, iaitu Jamaluddin bin Yusuf Terengganu. Dicatat pada sudut kanan, “Pada tiap-tiap satu daripada keturunan Abdullah ini banyak lagi pecahan saudara dan anak-anaknya”.

Catatan dalam salasilah bahawa yang ramai meninggalkan zuriat ialah Syeikh Abdul Malik (Tok Pulau Manis), yang berpunca dari tiga orang anaknya.

Sebagaimana disebutkan bahawa yang paling banyak memperkenalkan Syeikh Abdul Malik ialah Shafie Abu Bakar, oleh itu dapat dirujuk tulisan-tulisannya. Dalam Pesaka II dengan judul Syeikh Abdul Malik Bin Abdullah dan Karangan-karangannya.

Dalam Pesaka IV, dengan judul Hikam Melayu (HM) di Dalam Perkembangan Tasawuf Kedudukan dan Penetapan Pengarangnya. Juga tulisan Shafie bin Abu Bakar dimuat dalam buku Ulama Terengganu Suatu Sorotan, dengan judul Tok Pulau Manis Dan Pengasasan Pendidikan Islam.

Penulis sendiri telah memperkenalkan ulama tersebut dalam Katalog Pameran Manuskrip Melayu terbitan Perpustakaan Negara Malaysia dalam rangka Sempena Persidangan Antarabangsa Tamadun Melayu kedua 15-20 Ogos 1989. Tulisan penulis pula dimuat dalam Jurnal Dewan Bahasa, Julai 1990.

Ismail Che Daud pula dalam majalah Pengasuh bilangan 509, Februari 1991 memunculkan judul Tok Pulau Manis (1650an - 1736 M) Penulis Syarah Hikam. Pengakuan Kitab Syarah Hikam Melayu sebagai karya Tok Pulau Manis Terengganu mulai diragukan pertama sekali dikemukakan oleh Abdur Razak Mahmud ditulis dalam majalah Pengasuh bilangan 511, April 1991 sebagai tanggapan terhadap tulisan lsmail Che Daud. Ia sekali gus menyentuh tulisan-tulisan Shafie bin Abu Bakar yang tersebut.

Dalam Seminar Warisan Kitab-Kitab Melayu Lama pada 28 Safar 1412/7 September 1991, anjuran Bahagian Hal Ehwal Islam Jabatan Perdana Menteri, pembentang kertas kerja Abdul Aziz bin Ismail sangat banyak menyebut nama Tok Pulau Manis dan Kitab Hikam Melayu, dan lain-lain sangat banyak untuk disebutkan. Oleh itu, beberapa perkara yang telah banyak dibicarakan, penulis sentuh serba ringkas saja. Bagaimanapun, beberapa penemuan baru dirasakan perlu diulas agak panjang terutama mengenai keturunannya yang menjadi ulama atau tokoh yang berpengaruh dalam masyarakat.

PENDIDIKAN

Tahun kehidupan Syeikh Abdul Malik (Tok Pulau Manis) Terengganu tercatat antara tahun 1089 H/1676 M-1149 H/1736 M, demikian tersurat di atas kubur beliau, yang menurut salah satu tulisan Misbaha. Tetapi penyelidikan terakhir memberikan maklumat bahawa beliau lahir lebih awal dari tahun yang tersebut itu, iaitu kira-kira 1650 M.

Setelah mendapat pendidikan di kampung sendiri dan dari beberapa ulama di Terengganu, beliau meneruskan pelajarannya ke Aceh. Di antara gurunya di Aceh ialah Syeikh Abdur Rauf bin Ali al-Fansuri. Dipercayai sewaktu belajar di Aceh bersahabat dengan beberapa orang yang akhirnya menjadi tokoh dan ulama besar. Mereka ialah Syeikh Yusuf Tajul Khalwati al-Mankatsi dari Bugis-Makasar, Syeikh Abdul Muhyi Pamijahan dan Syeikh Burhanuddin Ulakkan dari Sumatera Barat dan ramai lagi.

Mereka telah menerima talqin baiah Tarekat Syathariyah daripada ulama Aceh yang terkenal itu. Mereka melanjutkan pelajaran ke Mekah dan Madinah. Sewaktu di Mekah bersahabat pula dengan Syeikh Abdus Syukur bin Abdul Karim Batani al-Fathani dan belajar kepada Syeikh Ibrahim al-Kurani.

Syeikh Ibrahim al-Kurani ini juga guru kepada Syeikh Abdur Rauf bin Ali al-Fansuri.

KARYA-KARYA

Mengenai karya beliau semuanya dapat dirujuk kepada tulisan-tulisan Shafie bin Abu Bakar, kecuali kitab Syarah Hikam Melayu dalam penyelidikan terkini dimunculkan sebagai bukan karya Tok Pulau Manis oleh Abdur Razak Mahmud yang beliau tulis dalam majalah Pengasuh yang telah disebutkan.

Dalam tulisan terdahulu, penulis menyatakan kitab yang dipertikaikan itu termasuk dalam senarai. Ada dua kitab yang penulis bicarakan dalam Jurnal Dewan Bahasa, Julai 1990, yang sebuah lagi ialah Kitab Kifayah manuskrip salinan Tok Kelaba yang tersimpan di Pusat Manuskrip Melayu dengan nombor kelas MS 517. Tok Kelaba cukup jelas menyebut kitab tersebut adalah karya Tok Pulau Manis. Akan tetapi ada sebuah manuskrip koleksi penulis yang ditemui di Kampung Kepala Bukit Senggora (Mei 1993) dengan judul Al-Kitabul Kifayah, selain judulnya sama juga kandungannya adalah sama, bahawa dinyatakan sebagai karya Imam Syafie (maksudnya bukan Imam Syafie imam mazhab) yang diselesaikan penulisannya pada hari Khamis, 2 Safar 1180 H/1766 M.

Ada pun salinan Tok Kelaba tidak tersebut tahun selesai menulisnya, hanya disebutkan tahun selesai penyalinan saja iaitu pada 13 Zulkaedah 1297 H/1879 M (kira-kira 117 tahun kemudian).

Ingin penulis sebutkan di sini bahawa penulis menemui sebuah manuskrip karya beliau di Patani (hadiah seorang Tuan Guru, Julai 1991). Manuskrip yang telah penulis miliki itu belum pernah disebut dalam semua tulisan sebelum ini. Risalah tersebut nipis saja, hanya enam halaman tetapi lengkap. Di akhir risalah tertulis, “Maka adalah yang memindahkan dan yang menjadikan segala perkataan ini semuanya fakir yang hina iaitu Haji Abdul Malik ibnu Abdullah al-Jawi ...”. Kandungan kitab ini ialah jawapan beliau atas beberapa pertanyaan yang bersangkutpaut dengan nikah kahwin.

Ada pun mengenai kitab Syarah Hikam Melayu, pada mulanya telah sepakat dikatakan sebagai karya Syeikh Abdul Malik Terengganu (Tok Pulau Manis). Kemudian dibantah oleh Abdur Razak Mahmud, mengenai ini telah penulis bahas dengan agak panjang dimuat dalam buku Penjelasan Nazham Syair Shufi Syeikh Ahmad Al-Fathani (terbitan pertama Khazanah Fathaniyah, September 1993).

Adapun penulis mempunyai pelbagai edisi cetakan Syarah Hikam Melayu, termasuk cetakan pertama yang ditashhih oleh Syeikh Ahmad al-Fathani di bawah perkataan dalam bahasa Arab cetakan pertama, dinyatakan, “Inilah terapan yang pertama daripada kitab ini”.

Di bawahnya lagi dijelaskan, “Diterapkan dia dengan peterapan Miri pada negeri Mekah al-Mukarramah”. Cetakan pertama yang tersebut adalah tahun 1302 H. Ukuran cetakan 28.8 x 20.8 cm, tebal 208 halaman.

Pada akhir cetakan Syeikh Ahmad al-Fathani, mencatatkan, “Dengan Tolong Al-Malikul Wahhab. Telah sempurnalah menthaba’kan ini kitab yang mustathab, iaitu Syarah Hikam Ibni ‘Athaullah dengan bahasa Melayu. Dan adalah pada tharah kitab ini dahulu hamba sebutkan hal keadaannya nuqil daripada setengah manusia, bahawa kitab ini karangan bagi setengah daripada ulama Terengganu. Kemudian nyata bagi hamba, kemudian daripada periksakan aturan ibaratnya dan pilikkan (pelat) cakapannya, bahawasanya bukan ia bagi orang Terengganu. Maka ada pula orang yang mengkhabar bahawasanya ia karangan orang Aceh adanya. Dan adalah yang muqabalahkan dia atas sekira-kira barang yang ada pada asal naskhahnya al-faqir al-fani Ahmad bin Muhammad Zain al-Fathani musyarakan li anisihi al-fadhil Daud ibni almarhum Ismail al-Fathani.

Dan selesai men(ge)capkan dia pada pertengahan bulan Syawal sanah 1302 daripada hijrah Nabi kita ‘Alais Shalatu was Salam .... Oleh itu, pembahasan kitab Syarah Hikam Melayu dan lapan bait puisi Syeikh Ahmad al-Fathani yang terletak di bahagian depan semua cetakan kitab tersebut telah cukup jelas dalam buku Penjelasan Nazham Syair Shufi Syeikh Ahmad Al-Fathani, maka ditutup sampai di sini saja.

KETURUNAN

Syeikh Abdul Malik Terengganu memperoleh tiga orang anak iaitu: Imam Yusuf Kesuma, Badruddin dan Mik Tok Bungkuk. Ada pun Imam Yusuf Kesuma itu memperoleh anak dua orang, ialah: Abdur Rahman dan Ali. Sampai di sini salalsilah terputus, tidak terdapat sambungan keturunannya. Malahan salasilah Mik Tok Bungkuk terputus juga. Yang teramai memperoleh anak dan keturunan ialah anak Tok Pulau Manis yang kedua, iaitu Badruddin. Badruddin memperoleh lapan anak iaitu tujuh lelaki dan hanya seorang saja yang perempuan. Mereka ialah; Daud, Husein, Hasan, Muhammad, Musa, Isa, Maimunah dan Ya’qub.

Huraian ringkas salasilah sebagai yang berikut: Daud (No. 1) bin Badruddin bin Syeikh Abdul Malik, memperoleh anak; Sulaiman, Fatimah, Usman, Badruddin, Husein, Umar, Abu Bakar, Idris dan Khatib Muhammad Shalih

Salasilah terputus kecuali Khatib Muhammad Shalih dikatakan memperoleh anak bernama Ali.

Husein (No. 2) bin Badruddin bin Syeikh Abdul Malik, memperoleh anak hanya dua orang, ialah Yusuf dan Aisyah. Salasilah juga terputus.

Hasan (No. 3) bin Badruddin bin Syeikh Abdul Malik, memperoleh anak hanya seorang, ialah Zainab. Salasilah juga terputus.

Muhammad (No. 4) bin Badruddin bin Syeikh Abdul Malik, memperoleh dua anak orang, ialah Wan Abdul Qadir dan Wan Semik. Salasilah juga terputus.

Musa (No. 5) bin Badruddin bin Syeikh Abdul Malik, salasilah juga terputus.

Isa (No. 6) bin Badruddin bin Syeikh Abdul Malik, memperoleh lima anak iaitu; Aminah, Aisyah, Habibah, Salamah dan Haji Abdul Malik.

Aminah (No. 1) binti Isa bin Badruddin bin Syeikh Abdul Malik, memperoleh lima anak iaitu; Muhammad, Imam, Usman, Aisyah dan Asiah.

Salasilah terputus dan nama suami Aminah tidak tercatat dalam salasilah.

Aisyah (No. 2) binti Isa bin Badruddin bin Syeikh Abdul Malik juga memperoleh lima anak iaitu; Syarifah, Haji Ahmad, Shafiyah, Sa’diyah dan Abdur Rahman.

Salasilah juga terputus dan nama suami Aisyah juga tidak tercatat dalam salasilah.

Habibah (No. 3) binti Isa bin Badruddin bin Syeikh Abdul Malik dan Salamah (No. 4) binti Isa bin Badruddin bin Syeikh Abdul Malik, keturunannya tidak tercatat dalam salasilah. Yang ramai anak dan ramai keturunan yang tercatat dalam salasilah ialah Haji Abdul Malik (No. 5) bin Isa bin Badruddin bin Syeikh Abdul Malik. Sebelum menyebut keturunan beliau, perlu dicatatkan di sini bahawa Haji Abdul Malik bin lsa bin Syeikh Abdul Malik Terengganu ini adalah salah seorang murid Syeikh Daud bin Abdullah al-Fathani.

Jadi Haji Abdul Malik bin Isa cucu Tok Ku Pulau Manis Terengganu tersebut adalah termasuk ulama besar Terengganu pada zamannya. Haji Abdul Malik (No. 5) memperoleh enam anak; Haji Muhammad al-Qadhi, Encik Ahmad, Haji Abdur Rahim, Abdur Rahman, Abdullah dan Maryam.

Haji Muhammad al-Qadhi (No. 1) memperoleh empat anak iaitu; Kaltsum, Abdullah, Abdul Malik dan Musa

Encik Ahmad (No. 2) bin Haji Abdul Malik bin lsa bin Syeikh Abdul Malik memperoleh anak hanya 2 orang, ialah: Muhammad dan Haji Abdullah.

Haji Abdur Rahim (No. 3) bin Haji Abdul Malik bin lsa bin Syeikh Abdul Malik memperoleh anak hanya 4 orang, ialah; Muhammad Encik Da, Ahmad Encik Hitam, Halimah Encik Wok dan Khadijah Encik Nik

Muhammad Encik Da (No. 1) bin Haji Abdur Rahim bin Haji Abdul Malik bin lsa bin Syeikh Abdul Malik memperoleh anak hanya seorang, ialah: Abdullah Encik Awang. Abdullah Encik Awang memperoleh anak 3 orang, ialah: Isa Encik Long, Khadijah Encik Wok dan Shafiyah Encik Nik. Salasilah terputus hingga sampai di sini.

Ahmad Encik Hitam (No. 2) bin Haji Abdur Rahim bin Haji Abdul Malik bin 'lsa bin Syeikh Abdul Malik tidak tercatat nama anak dan keturunannya, yang tercatat hanya "Kubur keduanya (maksudnya Muhammad Encik Da dan Ahmad Encik Hitam) di maqam Tuan Syeikh Abdul Qadir".

Selanjutnya Halimah Encik Wok (No. 3) bin Haji Abdur Rahim bin Haji Abdul Malik bin lsa bin Syeikh Abdul Malik juga tidak tercatat nama anak dan keturunannya, sedang adiknya Khadijah Encik Nik (No. 4) anak-anaknya ialah: Ismail Encik Su, Maimunah Encik Wok, Aisyah Encik Tih dan Satidah Encik Hitam.

Selain itu, penulis masih meragui bahawa ditarik garis ke bawah sesudah Khadijah Encik Nik juga disebut nama Tuan Syeikh Abdul Qadir (maksudnya Syeikh Abdul Qadir Bukit Bayas). Mengenai ini tidak jelas, kerana menurut sejarah yang terkenal, Syeikh Abdul Qadir Bukit Bayas, ulama besar yang sangat terkenal itu adalah anak Syeikh Abdur Rahim yang berasal dari Patani. Mungkin saja Haji Abdur Rahim, ayah Khadijah Encik Nik adalah betul datuk/nenek Syeikh Abdul Qadir al-Fathani Bukit Bayas itu dari pihak sebelah ibunya, dan secara kebetulan serupa nama dengan ayah beliau iaitu Syeikh Abdur Rahim yang berasal dari Patani itu. Ini dapat diketahui dengan jelas kerana Haji Abdur Rahim (ayah Khadijah) nama ayahnya ialah Haji Abdul Malik bin Isa bin Syeikh Abdul Malik Terengganu, sedang Syeikh Abdur Rahim al-Fathani (ayah Syeikh Abdul Qadir) nama ayahnya ialah Wan Deraman bin Wan Abu Bakar bin Wan Ismail bin Faqih Ali.

Champa: Tumbangnya Kerajaan Melayu Terawal


Bendera Champa

Champa adalah tempat paling awal yang di diami oleh orang Melayu (kaum tertua yang wujud di Indo-China) di nusantara ini. Catatan sejarah China menyebut bahawa telah wujud sebuah negeri yang ditulis sebagai Lin Yi (Champa) pada tahun 192 Masehi. Bagaimana pun ahli sejarah sedang berusaha untuk mendapatkan petunjuk bagi membuktikan sejarah Champa telah bermula (semenjak tahun 137 Masehi) lebih awal dari tarikh yang nyatakan tersebut.
Negara Champa (Berwarna Hijau)


Negara Champa yang  telah diwujudkan oleh bangsa Melayu tersebut merupakan negara berasaskan negara kota perdagangan dan pelabuhan. Masyarakat Melayu Champa adalah golongan ahli perniagaan yang diwarisi dari datuk nenek mereka semenjak ribuan tahun lampau. Selain dari penganut agama yang taat, mereka juga adalah pelaut yang paling mahir di dunia. Kemahiran mereka menguasai dunia lautan menyebabkan masyarakat antarabangsa pada zaman dahulu menamakan Laut Champa, yang ratusan tahun kemudian ditukar menjadi Laut China Selatan.
Ilustrasi Perang Champa


Kestabilan Champa mula tergugat apabila Dai Viet (Annam atau Vietnam) telah mendapat pembebasan dari negeri China pada tahun 938 Masehi. Sebaik sahaja mengisytiharkan kemerdekaan, beserta dengan alasan bahawa penduduknya semakin ramai, maka kerajaan Vietnam memulakan kempen memperluaskan kawasan jajahan dengan menakluk negara jiran seperti Kemboja dan Champa. Serangan pertama yang dilancarkan oleh Vietnam pada tahun 982 Masehi. Semenjak itu bermulalah episod perang antara Champa dan Vietnam yang akhirnya membawa kehancuran Champa dan lenyap dari peta dunia.
Senjata Champa: Double Bow (Panah Berkembar)


Peperangan di antara Champa dan Vietnam telah memakan masa ratusan tahun, dengan diselangi pelbagai rencah politik dari negara tetangganya seperti China, Khemer (Angkor atau Kemboja) serta Ayuthia (Siam). Letusan perang tersebut berlanjutan sehinggalah kejatuhan Vijaya, ibu negari Champa pada tahun 1471. Serangan yang disertai seramai 250,000 orang tentera Vietnam telah mengakibat kemusnahan besar terhadap orang Melayu Champa. Selain ibu kota mereka dijajah, berpuluh ribu rakyat Champa telah terkorban dan menjadi tawanan perang. Raja Champa yang bernama Ban La Tra Toan (Raja Chanranekalawa) serta kaum kerabat baginda juga turut terkorban dalam serangan tersebut.
Pedang Champa: Sebelum Kedatangan Islam


Kejatuhan Kota Vijaya ke tangan Vietnam tersebut menyebabkan menantu Raja Chanranekalawa, Wan Bo Tri Tri memindahkan ibukota Champa ke Panduranga. Wan Bo Tri Tri kemudian ditabalkan menjadi Raja Champa yang juga dikenali sebagai Sultan Wan Abu Abdullah (Raja Champa 1471 – 1478).
Pedang Champa: Selepas Kedatangan Islam, Pengaruh Budaya Islam Telah Diserap Pada Reka Bentuk Pedang


Era pemerintahan Wan Bo Tri Tri, Champa mula berubah corak. Agama Islam telah berkembang pesat. Bahasa Melayu Sanskrit tidak lagi digunakan dan kebudayaan Hindu-Budha telah dicampur dengan kebudayaan Islam yang dibawa dari Patani dan India. Pelabuhan Panduranga dibina dan kemudahan diperluaskan. Raja-raja daerah atau raja adat dari pelbagai kaum mula bersatu dan boleh bekerja sama di bawah panji Islam. Kekuatan tentera mulai tersusun  dan Champa mula kembali membangun dan bertambah maju sehinggakan negeri-negeri yang bersempadan mula teragak-agak untuk memulakan serangan.
Antara Senjata Tentera Champa
Bagaimana pun, selepas era Wan Bo Tri Tri, Champa mulai diganggu gugat semula oleh musuh tradisi iaitu Vietnam. Sehinggalah pada tahun 1577, Champa dibawah pemerintahan Po Rome atau Sultan Abdul Hamid Syah (Raja Champa 1577 – 1657). Po Rome telah cuba mengumpul kekuatan dan mempertahankan bumi Champa namun pada tahun 1832, Champa telah dihapuskan namanya dari peta dunia oleh Vietnam. Maka berakhirlah Kerajaan Melayu Champa yang telah terdiri di muka bumi ini lebih dari 1,000 tahun (192 – 1832 Masehi).
Bangsa Melayu Champa adalah sebuah bangsa yang taat dalam beragama, ahli perniagaan serta pelayar samudera yang hebat. Akhirnya terperangkap dalam kemelut politik dan perang negeri jirannya Vietnam. Champa adalah bukan sebuah negara yang lemah dari segi pertahanannya, tetapi banyak faktor dalaman  dan luaran yang menyebabkan kejatuhan kerajaannya.
Jika diamati dengan cermat, Sejarah Patani adalah seakan atau bayangan kepada Sejarah Champa. Kedua-dua sejarahnya telah dikaburkan oleh pihak-pihak pernah datang untuk melemahkan bangsa Melayu suatu masa dahulu.
Anak-anak Melayu haruslah mengkaji kedua-dua sejarah Champa dan Patani itu. Champa adalah tempat mula berkembangnya bangsa Melayu di nusantara, manakala Patani pula adalah pusat dakwah untuk menyebarkan Islam di juga nusantara suatu masa dahulu. Tetapi kebangkitan Islam juga adalah bermula dari Champa seterusnya ke seluruh pelusuk nusantara!

Bashar al Assad yang kejam

Presiden Bashar al Assad telah bertindak semakin kejam bagi mempastikan kekuasaan yang diwarisi oleh ayahnya Hafez al Asad sejak 11 tahun yang lalu terus berkekalan.

Sejak berlakunya kebangkitan rakyat Syria Mac 2011 yang lalu, Bashar al Assad telah membunuh lebih 8,500 orang rakyatnya sendiri (lebih 6,000 menurut PBB) dan mengakibatkan lebih 40,000 orang telah cedera. Itu tidak termasuk daripada lebih 180,000 orang rakyatnya yang dipenjarakan. Manakala lebih 20,000 orang lagi kini menjadi pelarian di Turki.

Beliau mewarisi kekejaman diktator seumpama ayahnya Hafez al Assad yang pernah memerintah Syria selama 32 tahun sehingga tahun 2001. Ayahandanya juga pernah membunuh hampir 46,000 ribu orang rakyatnya yang tinggal di Hama, Syria pada tahun 1982 dalam tempoh 27 hari sahaja. Keseluruhan penduduk yang terbunuh ini merupakan penganut Ahlus Sunnah Wal Jamaah.

Masyarakat antarabangsa harus menginsafi isu ini dan mengutuk kekejaman Bashar al Assad yang terus mendapat sokongan padu daripada Iran dan juga Hizbullah, Lubnan selain daripada mendapat bekalan senjata daripada Russia dan Cina.


Kasih seorang ayah: Seorang kanak-kanak berusia 6 tahun menemui ajal tanpa badan dan bapanya membawa kepala anaknya itu sambil meratap atas kezaliman rejim Basyar yang membunuh darah dagingnya


sumber:
http://www.facebook.com/maar.rahman?sk=wall
http://www.islamituindah.my/giliran-bashar-al-assad-semakin-hampir

Penyembelihan di Sabra dan Shatila


Peristiwa pembunuhan dan penyembelihan beramai-ramai rakyat Palestin di kem pelarian Sabra dan Shatila dari 16 hingga 18 September 1982 tidak mungkin terpadam daripada sejarah kemanusiaan, walaupun media arus perdana seakan-akan tidak pernah tahu tentang hakikat peristiwa tragis itu.

Serangan dan pembunuhan di Sabra dan Shatila itu merupakan salah satu daripada rentetan sikap keji yang dilakukan oleh rejim pengganas Zionis Israel atas arahan secara langsung oleh Menteri Pertahanan ketika itu, Ariel Sharon.

Sharon menggunakan taktik jahat dan hina dengan mengambil kesempatan daripada krisis militia Palangist Kristian di Lubnan bagi menghancurkan rakyat Palestin yang terpaksa menumpang hidup di kem-kem pelarian berkenaan. Batalion Palangist ini menyerang, menyiksa dan membunuh secara kejam wanita, anak-anak dan warga tua sementara tentera Zionis yang mengawal perimiter kem-kem tersebut membiarkan sahaja keganasan itu berlaku dan menghalang pihak luar daripada memasuki kawasan tersebut.


Serangan brutal dan tragis selama 3 hari itu telah mengorbankan seramai 3,500 pelarian Palestin. Ramai lagi dilaporkan hilang dan terkubur di bawah runtuhan bangunan. Ratusan mangsa serangan yang masih hidup telah dibawa menaiki trak menuju ke tempat misteri, yang sehingga ke hari ini tidak diketahui nasib mereka



Bukan sahaja tentera Zionis tidak mengambil sebarang tindakan untuk menghalang serangan dan pembunuhan, malahan mereka membantu puak militia Palangist dengan tembakan-tembakan cahaya ke udara supaya pembunuhan dapat diteruskan pada waktu malam.


Siasatan yang dilakukan oleh Suruhanjaya Kahan di bawah arahan pemerintah rejim Zionis pada bulan Februari 1983 memutuskan bahawa Sharon telah bersalah secara langsung kerana membenarkan puak Palangist masuk ke kem-kem tersebut dan seterusnya gagal menghalang pembunuhan ribuan orang awam. Tentera Sharon juga membekalkan senjata dan peralatan kepada Palangist dan menyediakan pengangkutan untuk membawa masuk militia.


PBB mengutuk tindakan zalim Zionis ini melalui Resolusi 521 (19 September 1982,) namun tidak pernah ada sebarang hukuman dikenakan terhadap Sharon, pemerintah mahupun tentera Zionis.

walaupun tidak ada sebarang hukuman yang dikenakan tetapi syaitan yang bertanggungjawab dengan keganasan itu sedang diseksa oleh Allah swt sekarang.
siapa yang dapt menolongnya sekarang?

Hari ini, Ariel Sharon bagaikan mayat hidup setelah koma sejak 4 januari 2006. Sehinggakan media di seluruh dunia malu untuk menerbitkan gambar keadaannya. Kini Ariel Sharon yg berusia 83 tahun dikatakan mempunyai berat sekitar 15 kg sahaja. Doktor yg merawatnya mengatakan Ariel Sharon akan terus koma sehingga 90 tahun.

Dia dirawat di Hospital Hadassah di Jerussalem dan kemudian di Chaim Sherba Medical Center. Difahamkan Sharon telah dimasukkan ke bilik pembedahan untuk menyambung bahagian ususnya yg membusuk dan merebak ke seluruh bahagian lain. Beliau dah jadi umpama mumia firaun. Terpenjara dalam jasad yang sudah membusuk. Subhanallah.

Diberitakan bahawa para doktor di Hospital Hadassah telah memasukkan Ariel Sharon (Bekas PM Israel yang Yahudi) ke ruang operasi untuk dilakukan pembedahan.

Ia memiliki luka membusuk dan tidak sedarkan diri selama beberapa minggu. Operasi tersebut dilakukan untuk menyambung bahagian-bahagian ususnya yang telah membusuk dan telah menyebar ke bahagian tubuh lain. Demikianlah kita saksikan keadaan musuh Allah Subhanahu Wata’ala dan musuh islam yang gemar menumpahkan darah.

Penyumbatan yang terjadi di otaknya menyebabkan kerosakan seluruh tubuh. Ini sebagai akibat penindasannya terhadap umat Muhammad Shalallahu alaihi wassalam yang berlangsung terus menerus siang dan malam. Akhirnya ia menderita kelumpuhan di seluruh tubuhnya dan tidak mampu menggerakkannya walaupun hanya menggerakkan mata

pada 27 Februari akan datang genaplah umur syaitan ini 84 tahun. Allah tidak mencabut nyawanya tapi membiarkan Sharon berada di persimpangan diantara hidup dan mati.

apa agaknya yang sedang ditunjukkan oleh Allah kepadanya sekarang? Wallahualam

Pokok Gharqad sedang giat ditanam di Israel


Nabi saw bersabda dalam sebuah hadis sahih yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari, Muslim dan al-Tirmidhi bermaksud:

"Tidak akan berlaku kiamat sehinggalah akan berlaku peperangan di antara orang Islam dan Yahudi, maka pada waktu itu (tentera) Yahudi akan dibunuh oleh (tentera) Islam, sehingga apabila orang Yahudi berselindung di sebalik batu dan pokok, lalu batu dan pokok itu akan bersuara dengan katanya: 'wahai muslim, wahai hamba Allah, di belakangku ini ada Yahudi, marilah bunuhnya', kecuali POKOK GHARQAD (yang tidak bersuara), kerana sesungguhnya ia merupakan pokok Yahudi".

Hadis ini menceritakan tentang peristiwa akhir zaman iaitu waktu hampir kiamat. Pada waktu ini tentera Yahudi yang dipimpin oleh Dajjal akan berperang dengan orang Islam. Dalam peperangan ini, orang Islam akan dapat membunuh dan menewaskan orang Yahudi sehinggakan apabila mereka berselindung di sebalik mana-mana batu dan pokok untuk menyelamatkan diri, maka dengan izin Allah pokok dan batu akan memberitahu tentera Islam tentang Yahudi yang berlindung di sebaliknya. Akan tetapi satu pohon yang tetap berdiam diri dan akan bersekongkol dengan Yahudi iaitu pohon yang bernama Gharqad.

Dimaklumkan bahawa orang Yahudi pada waktu ini sedang giat menanam pokok Gharqad secara berleluasa di Negara Haram Israel sebagai suatu persediaan menghadapi tentera Islam pada akhir zaman.

Ini juga bermakna bahawa orang Yahudi sebenarnya memang tahu dan sedar tentang kebenaran Islam dan kebenaran hadis nabi saw....cuma keegoaan dan sikap bongkak mereka menyebabkan mereka tidak menerima ajaran Islam, sebaliknya terus berusaha memerangi umat Islam dari semasa ke semasa.

Ramai juga yang bertanya tentang bagaimanakah pokok Gharqad. Ada yang menyatakan bahawa ia pokok Krismas, dan ada pula yang menyatakan bahawa ia pokok ru, pokok kaktus dan sebagainya.

Moga gambar pokok Gharqad yang dipapar ini dapat menyelesaikan kekeliruan tentang gambaran pokok Gharqad. Dan yang pastinya pokok Gharqad tidak sesuai dengan iklim di Malaysia dan ia tidak tumbuh di tempat kita. Wallahu'alam



70 RIBU TULANG DAN TENGKORAK UMAT ISLAM DIJADIKAN SEBUAH GEREJA


GEREJA DI CHEZK YANG BERUSIA LEBIH 1000 TAHUN LAMPAU DIBINA DENGAN TULANG DAN TENGKORAK ORANG-ORANG ISLAM.

PADA TAHUN 1318 PEMBINAAN BARU TELAH BERJAYA MENGUMPUL 30 RIBU TULANG UMAT ISLAM YANG DIBUNUH OLEH TENTERA SERBIA.

PADA TAHUN 1870 TENTERA SERBIA BERJAYA MENGUMPUL 40 RIBU TULANG DAN TENGKORAK ORANG ISLAM,

MEREKA MENGHIASI GEREJA-GEREJA MEREKA DENGAN TULANG DAN RANGKA UMAT ISLAM YANG MEREKA BUNUH..

GEREJA SUCI INI TIDAK BINA DENGAN KAYU, BESI DAN BATU TETAPI HANYA DENGAN TULANG DAN TENGKORAK UMAT ISLAM YANG DICAMPUR DENGAN SIMEN SERTA TULANG-TULANG UMAT ISLAM YANG TELAH DIHANCURKAN..










BEGITULAH UMAT ISLAM DI AKHIR ZAMAN YANG MASIH LENA DENGAN KEMEWAHAN DANG PANGKAT , PINGAT, GELARAN TERSOHOR BERTARAF DUNIA YANG DIBERI OLEH KUNCU-KUNCU YAHUDI SERTA PENJAJAH DI MERATA DUNIA… MEREKA ( UMAT ISLAM ) TIDAK AKAN BANGKIT MENENTANG SYAITAN TETAPI MEREKA AKAN BERBINCANG DENGAN SYAITAN-SYAITAN MANUSIA, BAGAIMANA CARA MEMBINA ISLAM DAN NEGARA ISLAM…

SEHINGGA KINI MEREKA MASIH BERBINCANG DAN BERMESYUARAT DEMI KEBAIKKAN AGAMA ALLAH MENGIKUT VERSI-VERSI YANG DIPERSETUJUI OLEH SYAITAN-SYAITAN DUNIA… WALAH A’LAM SAMPAI BILA KITA MENERUSKAN PERBINCANGAN INI… HANYA SALAHUDDIN AL-AYUBI SAHAJA YANG DAPAT MENGAJAR MEREKA…

YA ALLAH KURNIAKANLAH KEPADA KAMI PEMIMPIN YANG LAHIR DARI ZURIAT KAMI YANG PALING SUCI UNTUK MEMIMPIN KAMI.. AMIN YA RABBAL ALAMIN….


http://peribadirasulullah.wordpress.com/2009/11/06/70-ribu-tulang-dan-tengkorak-umat-islam-dijadikan-sebuah-gereja-suci/

Hitler Mati sebagai seorang Islam Di Indonesia pada 1970


"Buku kontroversi kematian Hitler memang baik untuk diulas. Atas dasar itulah kira-kira buku ini dicetak untuk khalayak. " Begitu ulasan pengarangnya.

Buku berjudul 'Hitler Mati di Indonesia Rahasia yang terkuak'
Penulis: Ir KGPH Soeryo Goeritno, Msc.
Penerbit:Titik Media Publisher 2010.
119 halaman.

Ulasan dari pengarangnya..

Bab Satu,

Pendahuluan: Buku ini ditulis untuk mengungkap misteri kematian Hitler yang sebenarnya, itulah isi dari bab pendahuluan. Buku ini memang bukan merupakan buku sejarah, tetapi sebuah buku yang mengungkapkan sisi lain dari sejarah kelam yang dialami oleh bangsa Eropa, khususnya bangsa Jerman pada masa Perang Dunia ke 11 yang penuh dengan kekejaman yang pernah terjadi pada umat manusia.

Dari sekian banyak informasi yang ada tentang kematian Hitler, tidak ada yang dapat menyebutkan secara pasti apa penyebab kematian sang diktator Nazi ini. Versi yang paling populer menyebutkan bahwa Hitler tewas bunuh diri dengan cara menembak dirinya sendiri dan minum racun sianida pada 30 April 1945, saat Jerman diduduki oleh Uni Soviet.

Meski sejumlah ahli sejarah ragu Hitler menembak dirinya, dan menduga hal itu hanyalah propaganda Nazi untuk menjadikan Hitler sebagai pahlawan. Namun, lubang pada potongan tengkorak itu tampak menguatkan argumen tersebut ketika tengkorak itu dipamerkan di Moskow tahun 2000. Bagaimana dan kapan Hitler meninggal sekarang ini masih diselimuti misteri.


Bab Dua,

Misteri Kematian Hitler: Pada bab ini dapat dijumpai penjelasan tentang penyebab dan kapan Hitler mati dari beberapa versi. Ada kematian versi Jerman, versi Rusia, dan versi para peneliti atau ilmuwan.

Dari sekian banyak informasi yang ada tentang kematian Hitler, tidak ada yang dapat menyebutkan secara pasti apa penyebab kematian sang diktator Nazi ini. Versi yang paling populer menyebutkan bahwa Hitler bunuh diri dengan cara menembak dirinya sendiri dan minum racun sianida pada 30 April 1945, saat Jerman diduduki oleh Uni Soviet. Itu menurut versi Jerman, seperti yang diceritakan oleh Flegel, salah satu perawat Hitler dan petinggi Nazi lainnya saat di dalam bunker.

Dan menurut versi Rusia, yang dinyatakan oleh seorang pejabat tinggi dinas rahasia Rusia, KGB, yang mengklaim, bahwa Adolf Hitler mengakhiri hidupnya tidak dengan menembak dirinya sendiri, tetapi dengan meminum racun sianida. Seperti yang dinyatakan oleh Letnan Jenderal Vasily Khristoforov, staf arsip untuk dinas keamanan FSB Rusia, “Paramedia militer Uni Soviet kala itu telah memastikan bahwa Hitler dan Eva Braun tewas setelah minim racun sianida pada 30 April 1945.”

Dan versi kematian yang terakhir adalah menurut pendapat umum, dalam hal ini diwakili oleh para ilmuwan. Sudah lama sebenarnya para ilmuwan dan ahli sejarah menyatakan bahwa potongan tengkorak yang telah diambil dari luar bunker Hitler oleh tentara Rusia dan selama ini disimpan intelijen Soviet itu akan menjadi bukti yang meyakinkan bahwa menembak dirinya hingga tewas setelah minum pil sianida pada 30 April 1945.

Akhirnya dilakukan analisis DNA terhadap potongan tengkorak itu oleh peneliti Amerika, dan mereka menyatakan, “kami tahu tengkorak itu berhubungan dengan seorang perempuan berusia antara 20 dan 40 tahun,” kata ahli arkelogi Nick Bellantoni dari Universitas Connecticut, AS, dikutip dari Dailymail. “Tulang itu kelihatan sangat tipis, tulang tengkorak laki-laki cenderung lebih kuat. Dan persambungan di mana lempengan tengkorak itu menyatu tampak berhubungan dengan seseorang yang berusia kurang dari 40 tahun. Hitler pada April 1945 berusia 56 tahun.

Dengan adanya hasil tes DNA tersebut, berarti sejarah kematian Hitler menjadi sebuah misteri kembali, dan para ahli teori konspirasi harus memikirkan kembali kemungkinan-kemungkinan lain tentang kematian Hitler, seperti mungkin saja Hitler tidak mati dalam bunker.


Bab Tiga,

Sekilas Tentang Adolf Hitler: Mengenai masa kecil, masa remaja, sampai dengan ketika menjadi seorang diktator, dapat dilihat pada bab ini. Hitler kecil adalah seorang anak yang tertolak, ayahnya sangat membencinya dan mengenggap perilakunya yang “antisosial” sebagai sebuah kutukan. Ayahnya seorang yang keras dalam mendidik anak, sedang ibunya (Klara) sangat baik kepadanya. Masa kecil yang diliputi dengan kebencian dari ayahnya inilah yang memberikan andil besar dalam pembentukan mental dan kejiwaan Hitler saat dewasa.

Ketika hidupnya sulit, Perang Dunia 1 pun pecah. Tanpa ragu-ragu Hitler mendaftar menjadi tentara dengan pangkat Kopral, bertugas di medan perang di barisan paling depan. Kecewa dengan kekalahan Jerman di Perang Dunia 1, Hitler pun masuk menjadi Anggota Partai Buruh yang kemudian menjadi NSDAP (National Socialistische Deutsche Arbeiter Partei). Tahun 1920, Hitler menjadi Kepala Bagian Propaganda, disinilah terlihat bakat Hitler di bidang pidato dan agitasi.

Satu tahun kemudian, 1921, akhirnya Hitler menjadi ketua partai. Akhirnya pada tahun 1962 Hitler mendapatkan wewenang mutlak dari partainya. Dan Hitler adalah seorang orator ulung,”singa podium”, ahli pidato yang bisa menghipnotis massa pendengarnya. Hitler adalah politikus handal dan berhasil membangun pencitraan yang sukses melalui propaganda.

Ia berhasil membangun opini menjadi sebuah kekuatan dahsyat yang sukses melalui propaganda. Ia berhasil membangun opini menjadi sebuah kekuatan dahsyat yang ditakuti. Ia juga berhasil membangun opini sebagai fuhrer atau pemimpin yang dapat dipercaya rakyatnya, membawa bangsanya ke puncak kejayaan.


Bab Empat,

Bukti-Bukti Hitler di Indonesia: Di dalam bab empat ini, Anda bisa jumpai penjelasan mengenai, bagaimana caranya Hitler sampai ke Indonesia, bisa menjadi WNI, dan bekerja menjadi seorang dokter di Rumah Sakit Umum Sumbawa Besar, dan sampai dengan pertemuan Hitler dengan seorang wanita sunda yang akhirnya menjadi istrinya. Juga tentang kesaksian dr Sosro Husodo saat bertemu dengan Hitler ketika di Sumbawa Besar. Dan semuanya dilengkapi dengan dokumen-dokumen pendukung serta foto-foto yang akurat.

Hitler yang terkenal sangat bengis di abad ke 20, ternyata bersembunyi di Indonesia sejak tahun 1954 sampai dengan tahun 1970, yang kemudian tercium oleh Sekutu (AS, Uni Sovyet, Inggris dan Prancis) yang selanjutnya diusut oleh Pemerintah Israel yang terus-menerus mengejar para tokoh Nazi.

Pada tahun 1954 Adolf Hitler masuk ke Indonesia dengan menggunakan nama palsu, dr Poch. Pada awalnya dr Poch tinggal di Dompu lalu pindah ke Bima, selanjutnya pindah ke Kabupaten Sumbawa Besar, kemudian bekerja menjadi dokter di Rumah Sakit Umum Kabupaten Sumbawa Besar. Seluruh penduduk pulau Sumbawa Besar. Seluruh penduduk pulau Sumbawa kenal dengan dokter ini, yang di panggil “dokter Jerman”.

Salah satu peninggalan Adolf Hitler meninggal pada tanggal 15 Januari 1970 di Surabaya, yaitu buku catatan kecil berwarna cokelat ukuran 9x16 cm dengan tebal 44 cm. Buku ini mempunyai arti yang sangat besar, karena merupakan bukti otentik yang menyatakan bahwa “dr Poch” adalah dewa-Nazi Adolf Hitler.

Kemudian Hitler bertemu dengan seorang gadis bernama Sulaesih yang sedang menggembara ke Sumbawa Besar, yang akhirnya dilamar oleh Hitler. Tidak lama setelah dr Poch melamar Sulaesih, beliau memeluk agama Islam pada tahun 1964, yang disaksikan oleh Ketua Kantor Agama di Sumbawa, (tapi sayang Sulaesih lupa namanya) dan mengganti namanya menjadi Abdul Kohar. Pada tahun 1965 Hitler pun menikahinya.


Bab Lima,

Hitler Mati di Indonesia: Bab ini berisi tentang pengakuan Hitler kepada istrinya yang berasal dari Indonesia, Sulaesih, bahwa dia adalah memang Hitler yang sebenarnya, Der Fuhrer. Apa saja kegiatan Hitler sebelum dia meninggal. Di dalam bab ini juga terdapat pernyataan Stanlin, bahwa yang tewas di dalam bunker di Jerman bukanlah Hitler asli. Dan dibagian akhir ini menceritakan bagaimana akhirnya sang diktator itu meninggal di Indonesia.

Selama ini kematian Hitler memang sangat misterius, karena tidak ada saksi yang dapat menunjukkan dimana mayat Hitler ataupun mayat Eva Braun. Di Konferensi Postdam tahun 1945, Stanlin bahwa mayat Hitler dan Eva Braun tidak ditemukan. Stanlin menduga, dewa Nazi ini lolos dan melarikan diri ke Spanyol atau Amerika Latin. Dan tak berapa lama ada kabar yang mengatakan Hitler kabur menggunakan kapal selam ke sebuah pulau.

Tapi tidak ada yang tahu pulau apa dan dimana. Dunia internasional sama sekali tidak menyadarinya bahwa seorang pemimpin Nazi yang sangat kejam itu bersembunyi dengan aman di Sumbawa Besar, sampai meninggal di Surabaya dan dimakamkan di pemakaman umum muslim di Ngagel.


Bab Enam,

Penutup: Kematian Diktator Jerman, Adolf Hitler yang diyakini tewas bunuh diri di sebuah bunker, pada tanggal 30 April 1945 di Berlin, tetap masih dipertanyakan dan menjadi misteri. Siapa yang menyaksikan peristiwa di bunker saat Hitler bunuh diri? Tidak ada, sumber cerita tersebut hanya dari mulut ke mulut. Dan pada saat itu, walaupun tidak ada saksi dan bukti yang jelas, pihak sekutu tetap mengumumkan secara resmi bahwa Hitler dan istri, Eva Braun telah meninggal. Bukan tidak mungkin Hitler mati di Indonesia. Karena Indonesia dianggap tempat yang aman, bagi Hitler. Silahkan siapa pun untuk menemukan jawaban yang sesungguhnya.


Demikian ulasan Ir KGPH Soeryo Goeritno, Msc, penulis buku ini..

Hitler dan Haji Amin Al Husseini (mufti besar Baitumaqdis) beliau adalah Head of SS Muslim Hanzar Division salah satu divisyen dalam tentera Nazi



kredit: http://www.ibnuhasyim.com/2010/12/hitler-mati-dalam-islam-di-indonesia.html

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...