Monday, August 12, 2013

Kehancuran LTTE: Kemenangan Penduduk Islam Sri Lanka

MAYAT penduduk Muslim yang maut dalam letupan bom oleh LTTE di luar sebuah masjid di Matara, pada awal tahun ini.

KEMENANGAN tentera Sri Lanka mengalahkan kumpulan gerila Harimau Tamil Eelam (LTTE)Ahad lalu, tidak hanya menamatkan perang saudara yang berlanjutan lebih 25 tahun lamanya, tetapi turut mengakhiri trauma dan kesengsaraan penduduk Muslimnya.

Apa tidaknya, bumi kecil yang dihuni 20 juta penduduk dengan etnik Sinhala kumpulan majoriti sebanyak 74 peratus, Tamil (18 peratus) dan Muslim (8 peratus), perang saudara itu sebenarnya tidak hanya menyaksikan pertikaian antara kerajaan dengan LTTE atau penduduk Sinhala dengan Tamil, tetapi turut sama mengheret penduduk Muslimnya.

Malangnya, derita dan kesengsaraan kira-kira 1.5 juta penduduk Muslim yang sebahagian besar bertumpu di wilayah utara dan timur yang juga kawasan konflik, serta di selatan, tidak diketahui ramai.

Ketika media tempatan dan antarabangsa lebih banyak menghebahkan laporan dan gambar penduduk Tamil dan Sinhala menjadi pelarian dengan wajah sugul berjalan membawa beg atau sehelai sepinggang akibat konflik itu, sebaliknya tidak banyak kelibat penduduk Muslim dipaparkan sebagai subjek utama.

Jika masyarakat dunia masih belum dapat melupakan wajah mayat pemimpin LTTE, Vellupillai Prabhakaran yang mati dalam serangan beberapa hari lalu, hakikatnya tidak ramai yang mungkin dapat mengingati atau pun tahu mengenai ribuan jenazah penduduk Muslim yang terbujur kaku di dalam rumah, masjid, sekolah serta di kaki lima akibat kekejaman LTTE yang berlaku hampir sepanjang tahun.

Hakikatnya, LTTE bukan sekadar kumpulan pemisah biasa, sebaliknya berstatus kumpulan pemberontak profesional, mempunyai kerajaan dan bala tenteranya sendiri termasuk pasukan penyerang bunuh diri menggunakan lilitan bom. Ia turut menjadi kumpulan militan pertama menggunakan wanita dalam serangan mereka, selain dikenali kerana tindakan ‘gila’ pengikutnya yang memakai rantai kapsul racun sianida bagi membolehkan mereka membunuh diri serta-merta jika tertangkap.

Tidak hairanlah ia mampu melancarkan lebih 200 serangan bunuh diri dan mencetuskan perang saudara yang meragut lebih 70,000 nyawa. Operasi kejamnya turut melangkaui bumi Sri Lanka dan dikaitkan dengan pembunuhan bekas Perdana Menteri India, Rajiv Gandhi pada 1991.

Namun, mangsa sebenar dan berterusan kekejaman LTTE itu adalah penduduk Muslim yang disifatkan sebahagian usaha pembersihan etnik penduduk Islam di Sri Lanka. Kebencian yang bukan saja disebabkan perbezaan etnik dan agama, tetapi faktor perebutan wilayah di timur dan utara negara itu yang juga menjadi kubu kuat kumpulan gerila berkenaan sebelum ini.

Dari segi ekonomi, penduduk Muslim jauh lebih berjaya berbanding masyarakat Tamil, manakala aspek politik pula menyaksikan parti politik Muslim memegang status sebagai ‘broker’ kuasa dan penentu kerajaan yang memerintah Sri Lanka. Ini disebabkan biarpun minoriti, tetapi pecahan kerusi dimenangi parti Muslim berperanan sebagai penentu penguasaan parti politik utama di Parlimen.

Sila baca lanjut di sini
Sumber: Berita Harian Online

SEJARAH ARAKAN, MYANMAR


SEJARAH ROHINGYA

Muhammad Nuruddin bin Bashah
Bc Hons Eng UM

Tidak ramai yang peduli nasib etnik Rohingya dari segi makan minum mereka, masa depan sosial, taraf pendidikan apatah lagi mahu membela sejarah mereka yang absah di bumi Arakan[1].
Semasa Setiausaha MAPIM, Cikgu Hj Azmi bin Abd Hamid menulis surat menggesa supaya diambil tindakan terhadap kekejaman Ranggon terhadap rakyat Rohingya selepas tercetus konflik mutakhir 3 Jun 2012, jawapan dingin sahaja yang diperoleh. ASEAN, PBB, OIC, malah Aung Su Kyi hanya membisu dan tidak membalas sebarang surat yang dikemukakan oleh NGO Malaysia. OIC dan PBB hanya bersuara selepas sebulan penyembelihan rakyat Rohingya berlaku. PBB pula jelas menunjukkan sikap bacul apabila mengosongkan pejabat mereka di Myanmar ketika tragedi berdarah tersebut berlaku.
Aung San Suu Kyi sendiri tidak dapat memberi jawapan yang mengembirakan umat Islam bila merujuk isu terkini pasca 3 Jun 2012. Laman sesawang Islamic Geography melaporkan  Aung San Suu Kyi, pejuang demokrasi dan pejuang kebebasan rakyat Burma[2] yang mendapat anugerah Nobel Keamanan ketika ditanya tentang nasib kaum minoriti Muslim Rohingya , telah menjawab :“I do not know. We have to be very clear about what the laws of citizenship are and who are entitled to them. (Saya tidak tahu. Kita harus perjelas dulu tentang undang-undang kewarganegaraan  seperti apa dan siapa yang mempunyai hak untuk (status warganegara) tersebut.[3]
Jika anda boleh menemuramah pekerja asing Myanmar di Malaysia, mereka tidak dapat menerima langsung etnik Rohingya sebagai sebahagian daripada sejarah negara mereka. Malah sokongan massa dari kalangan etnik Shan yang beragama Buddha cukup utuh terhadap kempen menghapuskan etnik ini dari bumi Myanmar atas alasan ia bukan etnik asal Burma.  Walau bagaimanapun etnik Rakhine adalah yang paling ekstrim membenci Rohingya. Kaum Muslim pelbagai etnik di kawasan lain terutama Rangoon masih selamat dan tiada permasalahan besar. Soalnya dari mana munculnya etnik ini? Adakah mereka umpama Yahudi yang berkeliaran serata Eropah dan hanya bersatu pada tahun-tahun tertentu untuk menubuhkan negara pada 1948?
 Adakah Rohingya sebegitu jalur sejarahnya? Penyelesaian tidak bertanggungjawab dinyatakan oleh Presiden Thein Sein awal bulan Julai 2012 iaitu Rohingya perlu dihantar keluar atau dimasukkan ke kem pelarian.
Ia tidak menghairankan memandangkan kenyataan media Kementerian Luar Negara Myanmar pada 1992 yang menegaskan pendirian mereka bahawa tiada nama etnik Rohingya dalam sejarah negara mereka[4].
Beberapa web Myanmar menyelar BBC dan CNN yang dikatakan menyokong Rohingya yang digelar terroris oleh rakyat Myanmar. Banyak kenyataan rasis dikeluarkan oleh rakyat Myanmar yang secara total menuduh Rohingya adalah Benggali dari Bangladesh. Istilah pengganas Benggali sebenarnya disuburkan oleh Parti Sosialis Burma sejak tahun 70an selepas beberapa siri penyingkiran rakyat Rohingya melalui tema ketenteraan sahaja tidak berjaya menarik sokongan rakyat.
Laman sesawang seperti http://myanmar-broadcasts-news.blogspot.com adalah antara laman yang mengherot pandangan dunia untuk menuduh kononnya Rohingya yang hanya mampu berkain pelikat itu sebagai pengganas yang ditakuti oleh Buddha.
 Sejarah Burma ditulis oleh si pemenang politik malah menjadi agenda utama orientalis Barat. Tidak hairanlah banyak sumbangan Islam dan Timur terhadap kebudayaan dan peradaban Barat menjadi wap yang hilang di langit sejarah dunia sehingga yang tinggal adalah sejarah yang dibentuk berdasarkan bekas yang ditinggalkan oleh orientalis dan pengarang mereka.
Gejala minda tertawan (kerana sejarah ditulis oleh penjajah)  pernah diungkap oleh Prof Madya Dr Mat Rofa Ismail ketika beliau mengupas Diskusi Intelek: Cheng Ho, Cina, Alam Melayu dan Perkaitannya di Panggung Percubaan UPM, Serdang sebelum ini[5].
Penanaman ideologi rasis dalam doktrin regim junta tentera
Laporan IHRC berkenaan isu Rohingya merekodkan sejarah bagaimana junta tentera memainkan isu konflik lama di Arakan sebagai bahan bagi meraih sokongan rakyat terhadap pemerintahan tidak popular mereka.
Junta tentera, yang dahulunya dikenali sebagai State Law Od Restorartion Council (SLORC) dan kemudian dikenali sebagai Majlis Keamanan dan Pembangunan Negeri (SPDC), telah menjadi terkenal kerana penindasan kejam penduduk Myanmar[6].
Buruh paksa, termasuk buruh bawah umur, dan pelbagai undang-undang zalim diperkenal oleh Junta yang menyebabkan pemerintahan junta dibenci. Malah, kerajaan junta tentera tiada sokongan massa.
Lantaran itulah isu Rohingya mampu menyatupadukan rakyat Myanmar menyokong agenda kerajaan Junta kerana mereka kononnya memiliki musuh yang sama.
Sejarah Sebelum Masihi
Sejarah sebelum Masihi yang dipetik dari laman wikipedia mencatatkan kerajaan bebas yang pertama telah ditubuhkan pada tahun 3325 SM oleh Raja Marayu. Agama Buddha diperkenalkan ke Rakhine dikatakan semasa hayat Buddha sendiri. Menurut Rakhine Tawarikh, Buddha semasa masih hidup, pernah melawat bandar Dhanyawadi pada 554 SM[7].
Orang Mon dipercayai menjadi kumpulan terawal yang berpindah ke Lembah Ayeyarwadi dan menguasai selatan Myanmar pada pertengahan tahun 900 SM. Orang Mon ini menjadi orang Asia Tenggara pertama menganut agama Buddha Theravada.
Islam muncul di Arakan
Sepanjang sejarah yang panjang, sebanyak 8 ibukota telah ditubuhkan dalam kerajaan Arakan dengan raja-raja yang bersilih ganti. Arakan telah dipengaruhi oleh kebudayaan Mongol, Burma, British, Thai, Mons, Tibet, Arab, Moor, Turki, Pathan, Mughal (India Islam), Asia Tengah, Banggali dan banyak lagi. Mereka datang ke Arakan sebagai peniaga, penceroboh, lanun, tahanan, pahlawan atau agamawan serta mempunyai peranan penting untuk dimainkan dalam pembangunan rakyat Arakan dari segi budaya dan perkauman[8].
Alpha
Raja Narameikhla (1404-1434), atau Min Saw Mon, mengasaskan Dinasti  Mrauk U Arakan pada tahun 1430, selepas 24 tahun dalam buangan di Bengal. Beliau kembali menguasai Arakan dengan bantuan tentera dari Kesultanan Bengal. Benggali yang datang bersamanya membentuk penempatan mereka sendiri di rantau itu.
Namun begitu, ada percubaan menafikan bahawa Narameikhla adalah seorang Muslim. Menurut Wikipedia, dikatakan Narameikhla telah  menyerahkan beberapa wilayah kepada Sultan Bengal dan Arakan pula telah diiktiraf kerajaan oleh Bengal. Apabila secara rasmi Arakan bernaung di bawah Bengal, raja-raja Arakan dikatakan menerima gelaran Islam, walaupun masih menganut  agama Buddha, dan disahkan penggunaan duit syiling Islam dari Bengal dalam kerajaan. Narameikhla mencetak syiling sendiri dengan aksara Burma pada satu sisi dan aksara Parsi di pihak yang lain. Arakan kekal bernaung  di bawah  Bengal sehingga 1531.
Sebenarnya pada tahun 1406 Masihi, Raja Narameikhla telah diserang oleh raja Burma dan Baginda terpaksa mengambil perlindungan dengan Sultan Nasiruddin Shah Bengal (Bangladesh). Dalam proses itu, beliau akhirnya  memeluk Islam 24 tahun kemudian.
Beliau memilih untuk menggunakan nama Sulaiman Shah dan kemudian dengan bantuan Bengal berjaya mendapat  kembali kerajaannya yang  hilang. Pada tahun 1420 Masihi, negara Islam yang pertama telah diisytiharkan di Arakan (wilayah Myanmar), di bawah kepimpinan Sulaiman Shah.
Sultan Jalaluddin Khan telah menghantar Wali Khan sebagai ketua 20,000 tentera Pathan untuk membantu  Narameikhla (Sultan Sulaiman) ke takhta.
Pada tahun 1431, Wali Khan mengguling Sultan Sulaiman dan menjadi pemerintah bebas pertama Islam dari Arakan. Beliau mula memperkenalkan bahasa Parsi sebagai bahasa rasmi Arakan.
Sultan Sulaiman sekali lagi melarikan diri ke Bengal untuk mendapatkan bantuan dari Sultan Bengal.
Akhirnya akibat hubungan 2 kerajaan Islam yang baik, pada 1433 Nadir Shah, Sultan Bengal telah menghantar Ketua Sindhi Khan bersama 30,000 askar untuk membantu Sultan Sulaiman. Setelah kejadian ini, Arakan bernaung di bawah Bengal. Arakan mula membayar cukai tahunan kepada Bengal dan Bahasa Parsi terus digunakan sebagai bahasa mahkamah. Insiden ini telah memberi kesan kepada penghasilan etnik Rohingya di Arakan. Hakikatnya Arakan tidak pernah dijajah secara paksa oleh raja Bengal kerana adalah suatu perkara biasa apabila kerajaan Islam kecil memohon perlindungan daripada kuasa yang lebih besar.
Menurut propaganda wikipedia juga, walaupun selepas Arakan (yang dikatakan kekal Buddha)  mencapai kemerdekaan daripada Sultan Bengal, raja-raja Arakan meneruskan adat mengekalkan hakmilik Islam.  Raja-raja mengekalkan fesyen Islam pemerintah Mughal, walaupun masih menganut Buddha. Mereka juga menggaji umat Islam yang berada dalam kedudukan yang berprestij dalam pentadbiran diraja.
Jika benar Dinasri Mrauk-U adalah kerajaan Buddha yang hanya bernaung di bawah Islam, mengapa tinggalan sejarah istana dan pemerintahan Mrauk-U tidak dijaga oleh kerajaan Myanmar hari ini seperti mana mereka menjaga sejarah dinasti-dinasti sebelumnya?  Tambah menghairankan ialah tinggalan Mrauk-U sebanrnya lebih mudah dijaga atau dipulihara kerana ia adalah dinasti terakhir Arakan.
Hal ini dikatakan kekal sehingga kehadiran Dinasti Konbaung  Burma pada 1784.
Sebenarnya Bangsa Rakhine yang tinggal di Arakan datang dari Barat, Parsi dan Indo Eropah. Rakhine yang beragama Islam diberi nama Rohingya.  Sebelum tahun 1784, Arakan ialah satu negara yang bebas selama 354 tahun dan mempunyai 243 orang raja.  Kawasan jajahan Arakan merangkumi hingga daerah Chittagong, Bangladesh sekarang.
Dalam Kerajaan Mrauk-U 1 dan 2, terdapat 18 orang raja yang mempunyai nama Islam antaranya:
1. Mun Saw Mwan ; dikenali Narameikhla ; Sulaiman Shah
2. Meng Khari ; Naranu ; Ali Khan
3. Ba Saw Pru ; Kalima Shah
4. Dawlya ; Mathu Shah
5. Ba Saw Nyo ; Mohammed Shah
6. Ran Aung ; Noori Shah
7. Salimgathu ; Sheik Abdullah Shah
Selepas Burma menjajah Arakan selama 41 tahun, mereka kemudiannya dijajah pula oleh British dan diserap masuk ke dalam India British dari 1825 hingga 1947 iaitu selama 122 tahun. Pada tahun 1948, Arakan kembali berada dalam jajahan Burma.
Jauh sebelum itu Islam telah  diperkenalkan di Arakan dalam tempoh beberapa dinasti Hindu, yang di dahului Dinasti Chandra  (788-957 M).
Peniaga-peniaga Parsi telah datang dalam tempoh 50 tahun kedatangan Islam (610-660-M).
Naungan raja-raja keturunan Bengal merangsang pembangunan pesat Bahasa Arab, Parsi, Rohingya, Bahasa Bengali dan Burma dalam kesusasteraan. Penganut agama Buddha yang berkelulusan bidang kajian Islam turut bertambah malah sejumlah besar mereka telah memeluk Islam.
Jika anda membuka laman http://en.wikipedia.org/wiki/Rakhine_people, tiada disebut langsung etnik Rohingya di Arakan. Rakhine yang menganut Islam yang dipanggil Rohingya seolah-olah cuba dipadam dari sejarah. Yang lebih lucu, Dinasti Mrauk-U iaitu salah satu Dinasti terakhir Arakan yang menerima Islam hanya dikatakan menjalin hubungan dengan kerajaan Mughal akan tetapi etnik yang menguasai Arakan adalah Rakhine yang beragama Buddha. Tidak logik jika kerajaan Buddha Rakhine mampu mendapat naungan dan hubungan istimewa dengan kerajaan Mughal di India melainkan sah ada etnik lain yang mengawal kerajaan Arakan selain rakhine Buddha iaitulah rahine yang beragama Islam (Rakhine-ya/Rohingya).
Jika merujuk pandangan Dr. Jacques P. leider pula, beliau menyokong teori bahawa rakyat etnik Rohingya tidak wujud. Kata beliau, negara di Asia Tenggara seperti Thailand dan Indonesia memang terdapat  masyarakat Islam. Di Arakan juga  telah ada masyarakat Islam sejak tahun 1400. Gelombang  kedua kehadiran muslim  ialah  ramai orang dari Bengal dan kawasan lain yang datang untuk menetap di Rakhine semasa penjajahan British.
Jelas beliau juga, istilah Rohingya muncul buat kali pertama pada akhir abad ke-18 dalam laporan seorang Inggeris yang pergi ke kawasan Chittagong dan Arakan. Beliau bernama Francis Buchanan-Hamilton.  Beliau juga seorang doktor perubatan dan istilah ini muncul dalam satu kertas yang telah diterbitkan olehnya.  Istilah itu kekal sebagai identiti kaum Islam di Arakan[9].
Manakala menurut Harun Yahya di dalam bukunya bertajuk “The Winter of Islam and the Spring to Come”, Myanmar mempunyai bilangan rakyat seramai 48 juta, 15% darinya terdiri dari kaum Muslimin (Rohingya).  Umat Islam tinggal di wilayah Arakan yang merupakan wilayah terkaya dari segi deposit minyak dan gas, dan penduduk di situ diIslamkan oleh pedagang-pedagang Arab.
Abad ke-18 Abad kebangkitan Buddha Indo China?
Kelemahan Empayar Mughal India (1526–1858)  adalah antara punca Buddha mampu menakluki kerajaan Arakan. Islam memerintah India selama 700 tahun. Hubungan sejarah Mughal dengan Arakan memang telah wujud. Contohnya pada 1660 M, putera Mughal, Shah Shuja melarikan diri ke Arakan. Shah Shuja dan pengikut-pengikutnya dan yang berjanggut Moor telah dibunuh oleh Raja Arakan pada 7 Februari 1661. Pada tahun 1665, Tentera Mughal telah menakluki Sandwip, Chittagong , Ramu. Maka Arakan Utara menjadi kawasan Mughol  Islam sejak 1666.
Kelemahan Islam di China selepas kejatuhan Dinasti Yuan dan Ming ((1368-1644M)) juga menaikkan semangat Sukhothai Buddha untuk menjajah Kerajaan Siam Ayutthaya Islam  pada 1767. Selepas kejatuhan Ayutthaya pada 1767, kerajaan Patani di bawah pemerintahan Sultan Muhammad (1776-1786) telah cuba untuk membebaskan diri daripada ancaman Thai (yang telah mengalahkan kerajaan Ayutthaya). Bagaimanapun, pada 1785 pasukan tentera Thai di bawah kepimpinanan Panglima Phraya Kalahum telah berjaya menewaskan Patani. Maka 3 kerajaan Islam jatuh ke tangan  bangsa Buddha (Arakan, Ayutthaya dan Patani)
Kerajaan Mughal India dan maharaja Yuan China yang beragama Islam mampu mengancam kerajaan IndoChina tetapi ia musnah apabila menjelang abad ke-18.
Kesultanan Mughal yang dibangun pada tahun 1526 dan berakhir pada tahun 1859 (perintah 333 tahun) dihapuskan kesultanannya oleh Inggeris, tidak berhasil memusnahkan keseluruhan warisan India. Ini dapat dilihat dari munculnya kembali pelbagai kekuatan seperti orang-orang Marata, orang Sikh dan orang Afghan.
Kebangkitan Buddha Sukhotai (Thai) dan Buddha Burma hanya berlaku sekitar 1700 apabila Dinasti Islam lemah di India dan China.
British mengusutkan keadaan
Kedatangan dan hubungan British – Burma ada kaitan dengan kedudukan British di India  yang telah mengambil alih India pada 1858) dan keadaan kucar kacir dalaman Burma sendiri.
Pada pertengahan kurun ke-18, Raja Alaungpaya telah menakluki Pegu, lalu mendirikan dinasti baru diberi nama Konbaung pada tahun 1752. Dengan pembentukan dinasti baru ini bermakna Alaungpaya telah berjaya menyatukan semula Myanmar. Pengganti-pengganti Alaungpaya kemudiannya telah meluaskan lagi wilayah mereka hingga membawa kepada sempadan Timur India. Pada tahun 1784, Raja Bodawpaya (1782-1819) iaitu anak Alaungpaya yang terakhir memerintah, berjaya menakluki Arakan sebuah kerajaan yang bebas[10].
Raja Arakan bernama Thamada terpaksa melarikan diri tetapi telah ditangkap pada Februari 1785 lalu dibawa ke Myanmar.
Selepas menakluki Arakan, tentera Myanmar melancarkan serangan ke atas Siam tetapi gagal. Tentera Myanmar hanya berjaya menawan Chiengmai dan itu pun dapat diusir oleh Siam. Penaklukan Arakan telah membimbangkan Inggeris kerana sempadan Myanmar telah mara ke Benggala. Selain itu, Raja Bodawpaya juga bercita-cita hendak menakluki China dan India terutama di kawasan Manipur dan Assam.
Burma adalah negara yang sering mengalami perpecahan. Keadaan sama juga berlaku pada zaman pemerintahan Raja Bodawpaya yang menaiki takhta Burma pada 1782 M. Arakan telah menjadi salah satu titik pemberontakan yang agresif saat itu sehinggalah Burma menjajah Arakan pada 1784 M.
Pemberontakan pejuang Arakan tidak berjaya malah mereka terpaksa melarikan diri sehingga ke India. Sebagai contoh pada 1794 M, terjadi satu perang pemberontakan, tentera Burma tidak mahu meninggalkan wilayah India melainkan British menyerahkan 3 pemimpin Aerakan kepada mereka.
British mengabulkan hasrat Burma dan menyerahkan 3 pemimpin tersebut walaupun sedar kedegilan dan sikap keras Burma akan membuka ruang kepada Perancis untuk mengukuhkan tapak di IndoChina, pesaing utama British.
Apabila Arakan terletak di bawah kekuasaan Burma, maka tindakan-tindakan terhadap orang Arakan telah dilakukan. Orang-orang Arakan telah dikerah secara paksa untuk bekerja sebagai buruh dan bertugas dalam perkhidmatan kerajaan. Dengan adanya tindasan dari pemerintah Burma, pada tahun 1794 telah terjadi satu pemberontakan dengan dibantu oleh orang-orang Arakan yang telah melarikan diri dan menetap di Chittagong. Pemberontakan itu dapat dikalahkan menyebabkan ramai orang-orang Arakan melarikan diri ke tanah jajahan Inggeris. Peristiwa itu dipandang berat oleh British yang kemudiannya masuk bgi menghalang kemaraan tentera Burma. British telah menghantar tenteranya ke sempadan di bawah pimpinan Kolonel Erskine. Dengan ini, pelarian orang-orang wilayah Arakan ke wilayah British telah menimbulkan persengketaan antara British dan Burma.
British terpaksa menghantar Michael Symes pada 1795 M untuk mengendurkan krisis Arakan-Burma. British mahu Residennya ditempatkan di Rangoon dan ia merupakan taktik biasa awal penjajahan British. Sebagai imbalannya, pelarian Arakan ke India diserah kembali kepada Burma. Kepten Hira Cox telah menjadi Residen British pertama di Ranggon dan British terpaksa menarik kembali Residennya yang ketiga kerana berlaku perselisihan faham berkenaan isu adat istiadat Burma.
British hanya campur tangan sekali lagi selepas munculnya pemerontakan besar Arakan pada 1811 M yang digelar pemberontakan Chin Byan (1811-1815).
Pada tahun 1798, timbul sekali lagi pemberontakan di Arakan tetapi gagal, menyebabkan  pelarian Arakan ramai memasuki Chittagong. Disebabkan ramai orang Arakan memasuki Chittagong dan mengancam pemerintah Burma di Arakan maka pada Januari 1802, pemerintah Arakan atas nama Kerajaan Burma mendesak British menyerahkan orang-orang pelarian Arakan kepada Kerajaan Burma.
Burma juga menggugat akan menyerang India sekiranya tuntutan itu tidak ditunaikan. Dengan adanya ancaman tersebut, maka British menyerahkan pasukan tenteranya untuk mengawal sempadan antara India dan Burma. Untuk menyelesaikan masalah pertikaian mereka maka British menghantar Kapten Syemes ke Burma pada Mei 1802 bagi mengadakan perdamaian.
Siapakah Chin Byan?
Pada tahun 1811, satu pemberontakan di bawah pimpinan Chin Byan telah meletus. Chin Byan secara diam-diam telah mengumpulkan kekuatannya di wilayah British lalu menyerang Burma dengan menawan Miohaung. Chin Byan telah meminta bantuan British dengan membuat satu perjanjian untuk meletakkan wilayah di bawah tadbirnya di bawah kedaulatan British[11].
Hal ini telah meruncingkan hubungan antara British dengan Burma. Untuk menyakinkan Kerajaan Burma bahawa British tidak terlibat dalam tindakan Chin Byan itu maka dalam September 1811, Kapten Canning diutus ke negeri Burma.
Pemerintah Arakan-Burma telah mengancam untuk menyerang Chittagong jika orang-orang pelarian Rohingya tidak diserahkan. Untuk mendapatkan kepercayaan Myanmar, pada akhir tahun 1812, Inggeris melumpuhkan sebahagian besar pasukan Chin Byan. Pergerakan Chin Byan tamat apabila Chin Byan meninggal dunia pada tahun 1815.
Chin Byan adalah seorang Muslim dan  dikatakan seorang pejuang jihad Wahabi (memperjuang semangat salafi)[12].  Menurut Helen James dari Australian National University, Australia, dalam tulisannya The Assassination Of Lord Mayo: The First Jihad?, memang terdapat ketumbukan pejuang mujahidin yang beraliran salafi di sekitar Arakan dan Bengal suatu ketika dahulu.
Matlamat agama
Menurut Dr. Jacques P. Leider dalam tulisannya bertajuk Arakan around 1830 – Social Distress and Political Instability in the Early British, matlamat agama  iaitu agenda mengintegrasikan antara Buddha-Islam adalah antara agenda penting penjajahan Burma ke Arakan. Malah Sami Buddha juga terlibat dalam usaha untuk menyatukan semua agama di bawah Buddha.
Selepas kalah berperang dengan British, Perjanjian Yandabo telah ditandatangani pada 1826 M. Hal ini menyebabkan   Burma terpaksa menyerahkan wilayah-wilayah Arakan, Tennaserim, Assam, Manipur dan Chacar kepada British selain terpaksa menanggung pelbagai pampasan dan menerima Residen British.
Ini adalah antara pintu mula Britih memisahkan Arakan dengan Burma dan mengisolisasikan budaya Islam daripada penganut Buddha selama 122 tahun lamanya.
Semasa Perang Dunia Kedua, Arakan telah diberikan autonomi di bawah pendudukan Jepun dan diberikan tentera sendiri yang dikenali sebagai Pasukan Pertahanan Arakan. Pasukan Pertahanan Arakan akhirnya menentang pula  Jepun awal pada tahun 1945.
Pada tahun 1948, Arakan menjadi satu bahagian dalam Kesatuan Myanmar. Sejurus selepas, keganasan berlaku di sepanjang garisan agama antara Buddha dan Muslim pada tahun 1974, perlembagaan baru Ne Win memberi status “negeri” kepada Arakan tetapi ia tidak bermakna apa-apa sejak junta tentera memegang kuasa semua di negara itu malah nama Arakan telah ditukar kepada “Rakhine” oleh junta tentera pada tahun 1989.
Sejarah hubungan Arakan dengan Bengal
Jika berbahas isu campuran genetik Benggali-Rakhine, kita boleh merujuk sumber daripada IHRC (Islamic Human Right Commission). Islam diamalkan secara meluas di Negeri Arakan dan terdapat juga beberapa Bama (Burma) memeluk Islam serta wujudnya umat Islam campuran India Burma warisan etno-budaya, yang dikenali sebagai Zerbadees[13].
Sepanjang sejarah, Arakan mengekalkan hubungan sosio-ekonomi dan komersial yang sangat dekat dengan Islam Bengal (kini Bangladesh). Semasa pemerintahan Islam di Arakan, dari 1430 kepada 153I, sebilangan besar umat Islam terutamanya dari Chittagong berhijrah dan menetap di Arakan.
Dari kira-kira 1580-1666 M, hampir satu abad, Chittagong adalah di bawah pemerintahan Arakan. Dalam tempoh ini, seburuk-buruk aktiviti lanun dan perdagangan hamba memuncak. Mereka merampas dan memusnahkan semua kampung-kampung dan penempatan di Tebing Ganges.
Hari ini kehadiran sebilangan besar Rohingya di Bangladesh bukan akibat sekali sahaja proses penghijrahan tetapi telah lama berlaku pada tahun Masihi 957, 1044, 1544, 1660, 1666, 1752, 1784, 1785, 1796, 1798, 1811, 1930, 1938, 1942, 1954, 1955, 1958, 1959, 1966, 967, 1973, 1978 dan l99l-92 .
Selepas tahun  1824, apabila British mengambil alih Burma, pelarian Arakan dikembalikan ke asal. Malah Rohingya yang tidak mahu berhijrah semula akan kekal di Bangladesh dan dikenali sebagai  ‘Roai’[14]. Tiada sempadan politik antara Arakan dan Bangladesh kerana British kelihatan mahu memisahkan kehidupan kaum Islam daripada kaum Buddha dan ini resepi umum penjajahan British.
Tiada sekatan untuk menyeberangi Sungai Naf dari Arakan ke Bengal seperti yang berlaku hari ini.
Konflik sepanjang pemerintahan British ; siapa mula?
Proses pelarian berlaku kerana konflik Arakan-Burma adalah suatu yang tradisi sejak penjajahan Burma 1784. Kini perlu kita fahami pula proses konflik sepanjang penjajahan British.
Muslim Rohingya dan setiap pribumi lain Arakan dan Rakhine Buddha tinggal sebelah menyebelah dalam keadaan aman damai sepanjang proses penjajahan Burma terhadap Arakan sehingga abad ke-19 kerana Rakhine juga adalah mangsa penjajahan Burma/British.
Hampir tiada pergaduhan besar melainkan selepas munculnya gerakan mahasiswa Thakin. Parti Thakin[15], yang bertujuan untuk mengakhiri pendudukan British Burma yang bermula pada tahun 1826, telah menimbulkan isu konflik  Buddha Rakhines terhadap Muslim Rohingya.
Apabila Myanmar telah dipisahkan dari India pada tahun 1937 dengan pemerintahan kolonial masih kekal, Thakin merampas kuasa di dalam Myanmar. Apabila British meninggalkan Burma sepanjang Perang Dunia II, ia menjadi peluang kepada Rakhine atas hasutan parti Thakin untuk membunuh secara berleluasa 100,000 Muslim Rohingya,  membakar  300 kampung dan  80,000 orang  terbuang ke Bengal.  Pada 28 Mac 1942, Rakhines menyerang umat Islam di Chanbilivillage Minbya Township dengan golongan wanita, lelaki dan kanak-kanak  disembelih dengan pedang dan lembing[16].
 Berdasarkan maklumbalas Cikgu Hj Azmi Abd Hamid (MAPIM) yang telah menjengah ke Myanmar, pelarian memohon sekurangnya dihadiahkan mereka payung kerana mereka tiada langsung alat  apa yang boleh diertikan sebagai ‘bumbung’ sepanjang proses pelarian yang terkini pasca 3 Jun 2012
Siapa Rakhine siapa Rohingya?
Asalnya mereka adalah etnik yang sama. Agama yang memisahkan dua etnik ini.
Laman sesawang wikipedia mampu mengelirukan pembacanya jika si pembaca tidak dapat membezakan siapa Rakhine dan siapa pula Rohingya. Etnik mana yang menguasai Arakan dan etnik mana yang mewarisi pemerintahan dinasti terakhir Arakan yang beragama Islam.
Menurut laman itu,  negeri Rakhine (Arakan)  yang kini seramai 3.83 juta penduduk adalah penganut ajaran  Theravada Buddha, salah satu daripada empat kumpulan utama Buddha etnik Myanmar (yang lain Bamar, Shan dan lain-lain). Mereka dikatakan salah satu kumpulan pertama yang menjadi pengikut Buddha di Asia Tenggara. Budaya Rakhine adalah budaya  Burma tetapi dengan pengaruh India yang lebih, mungkin kerana pengasingan geografi dari tanah besar Burma.
Kesan pengaruh orang India dikatakan oleh wikipedia kekal dalam kebudayaan Rakhine, termasuk sastera, muzik, dan masakan. Jika dicari wajah Rakhine dalam internet kita akan mendapati mereka tidak berwajah India sebaliknya lebih mirip wajah Melayu. Manakala etnik Rohingya pula lebih mirip Benggali kerana perkahwinan campur sepanjang sejarah pengIslaman mereka (walaupun asalnya Rohingya juga daripada cabang bangsa Rakhine).
Bangsa rakhine Buddha sedang berdoa kerana takutkan ‘pengganas benggali(Rohingya)’
Nama Rohingya memang cuba dibuang daripada sejarah Arakan. Penulis berpendapat demikian selepas membaca pandangan  Aye Chan dari Kanda University of International Studies,  bahawa umat ​​Islam di Negeri Arakan boleh dibahagikan kepada empat kumpulan yang berbeza, iaitu ;
  • Benggali Chittagong dalam Sempadan Mayu,
  • Keturunan Komuniti Muslim Arakan dalam tempoh Dinasti Mrauk-U (1430-1784), kini hidup dalam Mrauk-U dan Kyauktaw
  • Warisan tentera upahan Islam dalam Ramree Pulau yang dikenali sebagai sebagai Kaman
  • dan umat Islam dari kawasan Myedu Myanmar Pusat, yang ditinggalkan oleh penceroboh Burma di Daerah Sandoway selepas penaklukan Arakan pada 1784[17].
Kata beliau, siapa pula Rohingya? Rohingya adalah umat Islam di kawasan Sempadan Mayu, hari ini dikenali sebagai Buthidaung dan  Maungdaw iaitu daerah terpencil di bahagian barat negara merentasi Sungai Naf iaitu  sempadan  Bangladesh.
Istilah “Rohingya”dikatakan beliau mula digunakan dalam tahun 1950-an oleh penduduk Bengali berpendidikan dari kawasan sempadan Mayu dan didakwa  tidak boleh ditemui di mana-mana sumber sejarah dalam bahasa apa-apa sebelum itu.
Pencipta istilah dikatakan daripada generasi kedua atau ketiga pendatang Bengali dari Chittagong di daerah moden Bangladesh. Namun beliau masih bersetuju bahawa memang wujud masyarakat Islam di Arakan sebelum negeri ini diserap ke dalam British India.
Perkataan “Rohingya” didakwa oleh Aye Chan pertama kali dilafazkan oleh Encik Abdul Gaffar, Ahli Parlimen dari Buthidaung, dalam artikelnya “Islam Sudeten,” yang disiarkan dalam harian Guardian pada 20 Ogos 1951.
Kita tidak seharusnya hairan jika sesuatu nama bangsa hilang dalam persuratan kerana agenda genosid bukan suatu agenda mematikan nyawa sahaja sebaliknya proses penghapusan jejak bangsa, warisan budaya dan tradisi juga cuba dihapuskan dan tulisan sejarah memang ditulis oleh golongan yang berhasrat menghapuskan warisan empayar Muslim di Arakan. Sebagaimana Barat berusaha memusnahkan tinggalan sejarah Pattani Darussalam, begitu juga Barat akan berusaha memastikan pemerintah tempatan seperti Burma menghapuskan segenap tinggalan sejarah dan ilmu tamadun Mrauk-U yang muslim itu.
Bagi versi Islam kita boleh merujuk buletin yang dikeluarkan olehwww.rohingya.com . Dalam tahun 957 M (jauh sebelum kehadiran Islam dalam Arakan),  pencerobohan Mongol (paganisme tanpa agama) melanda Arakan dan meletakkan orang Mongol sebagai  raja di Arakan. Campuran kahwin antara penduduk tempatan dan Mongol menghasilkan bangsa Rakhine. Mereka yang kini dikenali sebagai Rohingya bukan  berasal daripada orang asing tetapi adalah orang asli tempatan.
Di Arakan, Rakhine dan Rohingya telah dilahirkan dengan kedatangan orang-orang Aryan dari Timur Laut  dan berkahwin campur dengan penduduk tempatan melalui penilaian sejarah. Rohingya bukanlah satu nama baru atau baharu dicipta .
Rohingya adalah nama dalam sejarah yang telah mengalami perubahan. Sepertimana perubahan nama bandar daripada nama  ;
  • Akyab ke Sittwe,
  • Rangoon kepada Yangon,
  • Arakan dipanggil Rakhine[18],
  • Burma kepada Myanmar dan lain-lain lagi.
Selepas sejarah Islam muncul di Arakan, genetik kaum Rohingya menjadi rencam kerana mengalami campuran perkahwinan antara ;
  • Aryan tempatan  dan Mongol serta Hindu.
  •  Arab dan pedagang Parsi
  • Tentera Pathan army,  Turki.
  • Pengikut Shah Shuja daripada Empayar Mughal India[19].
  • Hamba-hamba Benggali.
Kesimpulan bagi tulisan ini, penulis boleh senaraikan beberapa plot tindakan anti Rohingya atau erti kata lain aktiviti anti Islam berlaku pada jangka waktu berikut:
Sebagai penutup, penulis tertarik untuk memetik kenyataan (komentar) daripada kalangan salah seorang pembaca webhttp://www.wontharnu.com/index.php/article/155-the-development-of-a-muslim-enclave-in-arakan
Sue Paw
first of all I would like to say something about me I am sue paw I born Burma in1985 in yagoon midical hospital. my father was government worker and my grant father was military officer in arakn 1958 , my grand father has dies 1970 but I am only the one grand daughter he left a note book of his life history this note has 8 page of about rohingya. while I have got admission in yongon unviersity.in first year in colege were a debate about burma ethnic people hostory, suddenly I spoke with my mum to help me and she gave my grand pa diary I studied my grnd pa diary. at the middille of diary I read about rohingya and its was my fist time hearing about rohingya. its was a very interesting history. I am wrtting according to my grand pa diary. rohingya are very kind loving people rohingya were traveller from arab and one day arab …
boat leaked and boat people were statrted to stay in arakan state they have got married local woman they birth child in a family bout 10/25 children has bith by them its was increasing large part. he also said that they are living for century. there is long hisory about I have all history about them.after one day I discussed with my college teacher she said that rohingya are not from burma. arakan was a separation country while the british were clonozing they creat this problem for them1948 Burma was getting freedom that time also rohingya was in arakn. last month I went o visit burma from singapore I have seen news that rohiingya are buring rekhinist house I have called to my frn on mandely who work in bumrese tv she come to yangoon last two week ago I asked all the the detail she siad the rohingya is most vunerable people rekhinist people and burmese security force jointly killing them and burning their houses but our tv showing that rohingya burming their house its was a complelty made up. my question is that if we can live in burma why not rohingya plese stop this racism if you really love burma and you want areally democraccy please speake up for the truth and for rohingya. and I have decided to do something for rohingya I will my to submite my grand diary to the internationality territory in Thailand I will also throw a copy of my grand pa on internate if I get back to singapore , pls don’t beliv this history thanks.
Muhammad Nuruddin bin Bashah
017 6291368


[1] Menurut http://www.rohingyainfo.com  istilah Arakan  pasti berasal dari bahasa Arab atau Parsi mempunyai erti yang sama dalam kedua-dua bahasa. Ia adalah  jamak kepada istilah rukun atau keluarga atau organisasi. (Arkan).  Ibn Batuta menulis nama Arakan sebagai rukun, yang berasal dari perkataan Arab Al-Rukun. Dalam Ptolemy Geografia (150 Masihi) dinamakan ‘Argyre’. Pada tiang batu Ananda Chandra  Dinasti Chandra (Abad ke-8) di Pagoda Shitthaung  di Mrauk-U nama Arakan telah terukir sebagai “Arakades”. Dalam Peta Empayar Mughal besar, dilukis pada tahun 1650,  peta terawal rantau India, ia dinamakan sebagai Aracam.  Dalam Ain-I-Akbari Abul Fazal (1551 – 1602) yang disebut Arakan sebagai Arkhang.  Pada Baharistan-I-Ghaib, Mirza Nathan menyebut orang-orang Arakan sebagai Rakangi manakala nama negara sebagai Arkhang. Dalam peta Portugis ditulis Arracam, Aracao, Orrakam.
[2] Myanmar dahulunya dikenali sebagai Burma ialah sebuah negara di Asia Tenggara. Negara ini mengubah namanya kepada Myanmar pada 1989 dan nama barunya ini diiktiraf oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu. Amerika Syarikat dan United Kingdom tidak menerima perubahan nama ini kerana kedua-dua negara ini tidak mengiktiraf kerajaan junta yang memerintah Myanmar sekarang. Myanmar merdeka dari United Kingdom pada 4 Januari 1948 sebagai “Kesatuan Burma” . Kemudian bertukar kepada Republik Sosialis Kesatuan Burma pada 4 Januari 1974. Sekali lagi bertukar kepada Kesatuan Burma pada 23 September 1988. Pada 18 Jun 1989, Majlis Pelembagaan menukar nama kepada “Kesatuan Myanmar”.
[4] Pada 1982 Junta Tentera  Burma (Burma Socialist Programme Party/Revolutionary Council/) meluluskan satu undang-undang yang dinamakan  “Burma Citizenship Law of 1982”. Undang-undang ini bersifat sentimen keagamaan dan penuh diskriminasi.  Muslim Rohingya tidak diakui  sebagai warganegara, malah diberi julukan   ‘pendatang’
[5] Sebagai contoh Penulis Barat, Joseph Needham, yang diupah oleh orientalis bukan saja mengubah sejarah China, bahkan banyak menyelewengkan fakta. Kerangka yang ditinggalkan Needham itu masih meninggalkan pengaruh yang kuat kepada pensejarahan China, apatah lagi apabila namanya diabadikan sebagai Institut Kajian Needham (NRI), Cambridge, England, yang mengepalai penyelidikan dalam sejarah sains, teknologi dan perubatan di Asia Timur.
[6] Pada tahun 1962, satu rampasan kuasa tentera telah berlaku di Burma di bawah kepimpinan Jeneral Ne Win. Selepas menubuhkan sebuah majlis tentera di bawah nama The State Council for Restoring Law and Order, Ne Win memerintah Burma secara langsung sehingga tahun 1988, manakala The State Council kekal sehingga 1997 di bawah kawalannya. Pada tahun 1990, satu pilihan raya telah diadakan dan parti pembangkang, National Democratic Party telah menang majoriti. Bagaimanapun, pihak tentera tidak mengiktiraf peralihan kuasa sehinggalah satu perlembagaan baru dirangka dan mesyuarat terus-menerus diadakan sejak tahun 1993 untuk mendraf perlembagaan. Di sepanjang masa rampasan kuasa ini, kaum Muslimin sentiasa berada dalam keadaan ditindas oleh puak fanatik Buddha di bawah pemerintahan tentera, yang telah memaksa lebih dari 3000 kaum Muslimin  berhijrah ke Bangladesh. Lebih dari 500,000 pula telah diusir keluar dari Burma pada tahun 1978 dan mengikut statistik agensi pembantu pelarian Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNHCR), lebih dari 40,000 termasuk orang-orang tua, wanita dan kanak-kanak mati kerana keadaan sukar yang mereka alami sepanjang pelarian.
[10] Yusoff Iskandar dan Khalil Yusoff, Diskusi Sejarah, Teks Publishing Pulau Pinang, 1979.
[13] Rujuk Laporan Myanmar’s Muslims, The Oppressed of the Oppressed oleh Rianne ten Veen, October 2005
[14] Professor M.N.Habibullah, dalam bukunya “The History of Rohingyas” (menyatakan ramai penduduk Selatan Chittagong dan  Teknaf  hari ini adalah berasal daripada Arakan dan dikenali sebagai Roai”.
[15] Golongan Thakin  dikenali sebagai Dobama Asiayone (Persatuan Kita Orang Myanmar). Ia dikenali sebagai Parti Thakin kerana para pemimpinnya menggelarkan diri mereka Thakin yang bererti tuan. Percantuman di antara Liga Pemuda Pelajar yang dibentuk pada tahun 1931 dengan Persatuan Dobama yang ditubuhkan pada tahun 1930. Parti ini ditubuhkan dengan rasminya pada tahun 1936 di Universiti Rangoon. Corak perjuangan golongan Thakin dipengaruhi oleh idea-idea sosialisme seperti Marxism, pergerakan Sein-Fein di Ireland dan pergerakkan Farsis Itali dan Jerman. Ia juga merupakan sebuah pergerakan bercorak politik yang memperjuangkan kemerdekaan dengan kaedah yang radikal dan tidak bekerjasama dengan Inggeris. Mereka mengadakan hubungan dengan gerakan kebangsaan di negara lain yang pelbagai ideologi seperti Kongres India, Kuomintang dan Parti Komunis China.
[16] Arakan Report , Insani Yadin Vakfi , July 2012 (www.ihh.org.tr )
[17] http://www.wontharnu.com/index.php/article/155-the-development-of-a-muslim-enclave-in-arakan SOAS Bulletin of Burma Research, Vol. 3, No. 2, Autumn 2005, ISSN 1479-8484
[18] Usaha Junta tentera mensinonimkan bumi Arakan dengan etnik Rakhine sedangkan di Arakan etnik Rohingya adalah majoriti.  Setengah dari populasi muslim di Myanmar adalah rakyat Arakan. Statistik tahun 2008, sekitar 2 juta Rohingya berada di Arakan dan kini dipercayai menyusut.
[19] 1658, akibat konflik dalaman dalam Empayar  Mughal,  Shah Shuja datang berlindung ke Arakan tetapi  beliau telah  dibunuh oleh  raja Arakan pada  7 Feb 1661.

Pembantaian berterusan ...Nasib Malang Umat Islam Rohingya...



KEJAM!! ZALIM!! Itulah antara ungkapan yang mampu saya ungkapkan sewaktu membaca artikel tentang penindasan yang telah dilakukan oleh Junta Tentera Myanmar terhadap umat Islam Rohingya di Myanmar. Mereka dihalau dari tanah air mereka sendiri dengan cara yang sangat kejam.

Jikalau mereka enggan keluar, mereka di ancam. Mereka di tangkap dan dibunuh tanpa perbicaraan, tanah-tanah dan binatang ternakan mereka dirampas sesuka hati, banyak masjid dimusnahkan dan generasi muda di halang hak pendidikan mereka. Kesemua ini dilakukan bagi menekan etnik ini seterusnya melakukan pembersihan etnik dari tanah air mereka sendiri.

Menurut sejarah, orang Rohingya kebanyakannya adalah satu kumpulan etnik beragama Islam di utara Negeri Rakhine yang terletak di Barat Burma. Kebanyakan populasi Rohingya tertumpu di dua buah bandar utara Negeri Rakhine (yang dahulunya dikenali sebagai Arakan) manakala sebahagian kecil menetap di bandar Akyab, Rathedaung dan Kyauktaw.


Masalah etnik Rohingya bermula apabila kerajaan junta tentera Myanmar berasa kurang senang dengan mereka. Mereka menganggap etnik ini tiada hak untuk menetap di Myanmar kerana agama dan asal usul mereka. Kemuncak kepada episod duka ini berlaku apabila kerajaan junta melancarkan genosid (penghapusan etnik) secara meluas dan terbuka kepada etnik malang ini.

Genosid bermula pada tahun 1962 ekoran episod rampasan kuasa oleh General Nay Win di Myanmar. Pada November 1948 sehinggalah awal 1992, sebanyak 19 kempen ketenteraan telah dilakukan bagi menghalau etnik Rohingya dari tanah air mereka.

Antara operasi yang paling kejam ialah Operasi Burma Territorial Force (BTF) pada tahun 1949-1950, Operasi Nagamin pada Februari 1978-1979 dan Operasi Na-Sa-Ka (Pasukan Keselamatan Sempadan) yang bermula pada tahun 1992 hingga kini.
Menurut Amnesty International, orang Rohingya terus menerus menderita akibat pencabulan hak kemanusiaan oleh junta tentera Myanmar sejak tahun 1978, dan akibatnya ramai yang telah melarikan diri ke negara jiran seperti Bangladesh.

"Gerakan pembebasan orang Rohingya disekat dengan keras dan pada hakikatnya sebahagian besar mereka telah dinafikan kewarganegaraan Myanmar mereka. Mereka juga tertakluk pada pelbagai bentuk pemerasan dan pencukaian sembarangan; penyitaan tanah; pengusiran paksa dan pemusnahan rumah; dan sekatan kewangan ke atas perkahwinan. Orang Rohingya terus menerus dipaksa menjadi buruh dalam pembinaan jalan raya dan di kem-kem tentera walaupun jumlah buruh paksa di utara Negeri Rakhine telah menurun sejak sedekad yang lalu."

Apa yang dikesali disini adalah kekurangan kesedaran umat Islam pada nasib saudara seagama mereka ini. Meskipun kes mereka tidaklah sepopular penindasan umat Islam di Palestin dan China, namun apa yang telah berlaku pada mereka tidak banyak beza. Mereka ditindas dan dihalau daripada tanah air mereka. Hak mereka dinafi dan di cabuli sesuka hati.

Tambah menyedihkan apabila Negara umat Islam sendiri tidak membela nasib mereka. Nasib etnik ini tidak dibela sewajarnya. Bahkan mana-mana pelarian Rohingya yang masuk ke Negara mereka akan dihantar semula ke tempat asal mereka. Ibarat keluar mulut naga masuk pula ke mulut buaya. Langsung tidak berperikemanusiaan dan berasa belas kasihan. Adakah alasan bahawa mereka adalah pelarian boleh diterima logik akal??

Sedarlah wahai pemimpin Islam, mereka adalah saudara seaqidah dan seagama kita. Jika bukan kita, siapa lagi yang mahu menyelamatkan nasib mereka. Tidak malukah kita apabila Negara musuh Islam ketawa melihat perbuatan ‘kemanusiaan’ kita itu?

Nasib pelarian etnik Rohingya di Malaysia tidak kurang kisahnya. Timbalan Presiden Pusat Informasi Rohingya, Mohd. Rafiq Hamidullah berkata, pada masa ini terdapat kira-kira 20,000 pelarian Rohingya berada di Malaysia.Sehingga kini tidak banyak NGO yang berani tampil mempertahankan nasib etnik Rohingya ini secara agresif dan bersungguh-sungguh. Kalau adapun tidaklah banyak dan boleh dibanggakan.

Mungkin kes kemanusiaan yang berlaku pada pelarian Etnik Rohingya ini tidak dipandang secara serius seperti mana kita memandang isu yang berlaku pada saudara kita di Palestin. Namun apa yang pasti, mereka merupakan saudara seagama kita. Kita seharusnya peka dengan situasi mereka sekarang.

Jika isu Palestin mampu mendapat liputan meluas dan kutipan tabung amal secara besar-besaran, mengapa tidak kita lakukan perkara yang sama untuk etnik Rohingya ini? Krisis yang berlaku pada mereka seharusnya dipandang secara serius. Kita sepatutnya bersama-sama memikirkan penyelesaian yang tepat bagaimana hendak membela nasib mereka sebaik mungkin. Namun apa yang berlaku adalah sebaliknya.

Isu kekejaman ini semakin membarah dari hari kehari pada umat Islam di Arakan ini. Ingatlah!! Allah SWT telah menyatakan dengan jelas mengenai konsep persaudaraan ini melalui surah al-Hujurat ayat 10 yang bermaksud:
’Sesungguhnya orang mukmin itu adalah bersaudara, maka damaikanlah antara saudara-saudaramu dan bertakwalah kepada Allah agar kamu mendapat rahmat’.

Manakala dalam hadis nabi saw pula, Rasulullah bersabda yang bermaksud:
’Perumpamaan orang mukmin dalam berkasih sayang, cinta mencintai, dan kasih mengasihi ibarat satu tubuh, iaitu apabila terdapat salah satu anggota badan yang sakit, maka seluruh tubuh turut berasa sakit dengan tidak boleh tidur dan demam’. (Hadis Riwayat Imam Muslim).

Akhirnya, saya berharap semoga kita, sebagai umat Islam tidak memandang secara sebelah mata terhadap isu umat Islam Rohingya ini. Mereka adalah saudara seIslam kita juga. Mekanisme penyelesaian isu ini seharusnya difikirkan bersama dan dilaksanakan dengan secara bersama dan konsisten.

Adakah kita berharap musuh-musuh Islam akan membantu kita? Oh! Tidak mungkin. Sejarah sendiri menunjukkan siapakah sebenar musuh-musuh Islam. Dengan kesedaran yang ada, marilah kita bersama-sama berganding bahu dan tenaga bagi menyelesaikan masalah umat Islam di Arakan ini. Semoga hak dan nasib mereka di bela sewajarnya. Insyallah..

*Sumber di ambil dari Majalah Milenia bil.87 1430 Zulkaedah - Zulhijjah

Barat Menipu Sejarah Kegemilangan Islam


Perkembangan Islam di China disorok, penipuan Joseph Needham diiktiraf

"SEPARUH daripada penulisan sejarah adalah dengan menyembunyikan kebenaran." Pandangan Pemenang Anugerah Nebula 2005 (Skrip Terbaik - Serenity), Joss Whedon pasti tercerna daripada kekaburan yang dibawa pensejarahan Barat mengenai penyimpangan dalam teks, karya atau fakta sejarah.
Apatah lagi penyimpangan, penyelewengan dan penyongsangan fakta wujud secara berleluasa dalam dokumen, teks serta karya sejarah yang ditulis orientalis mahupun pengarang Barat.

Tujuan orientalis dan pengarang Barat hanyalah satu, iaitu menghilang dan menggelapkan pengaruh Islam khususnya terhadap kebangkitan dan kekuasaan imperialisme mereka, sekali gus mengabsahkan hegemoni mereka.

Lebih menyedihkan pandangan yang kononnya bersifat sejarawi itu, diekori oleh sejarawan dan pengarang dari Asia atau dunia Islam sehingga menerimanya sebagai fakta sejarah yang satu-satunya sah lagi benar.

Hasilnya, sejarah Islam dan tamadun lain di Timur bukan saja ditulis dan dibukukan oleh orientalis serta pengarang Barat, bahkan dibentuk dan dimuatkan berdasarkan kerangka pandangan alam mereka.

Tidak hairanlah banyak sumbangan Islam dan Timur terhadap kebudayaan dan peradaban Barat menjadi wap yang hilang di langit sejarah dunia sehingga yang tinggal adalah sejarah yang dibentuk berdasarkan bekas yang ditinggalkan oleh orientalis dan pengarang mereka.
Gejala minda tertawan ini dikemukakan Pensyarah Jabatan Matematik, Universiti Putra Malaysia (UPM), Prof Madya Dr Mat Rofa Ismail ketika mengupas Diskusi Intelek: Cheng Ho, Cina, Alam Melayu dan Perkaitannya di Panggung Percubaan UPM, Serdang, baru-baru ini.

Dr Mat Rofa berkata, tiga dinasti di China mempunyai hubungan erat dengan Islam, iaitu Dinasti Song, Yuan dan Ming, tetapi sejarah dinasti itu kurang dicatat dalam teks sejarah China.

“Malah, ramai yang tidak tahu pengaruh Islam dalam pemerintahan dinasti di China sudah sampai kepada tahap menjadi agama yang dianuti maharajanya, apabila Zhu Yuanzhang menjadi Maharaja Islam yang pertama.

“Bagaimanapun, apabila Dinasti Ming kalah di tangan Dinasti Manchu, kerajaan mengharamkan rakyat daripada belajar sejarah dinasti Islam itu,” katanya pada diskusi anjuran Kelab Bimbingan Mahasiswa UPM itu.

Tidak hairanlah, Dr Mat Rofa berkata, sumbangan besar dunia Islam tidak diketahui oleh umum seperti penciptaan peluru yang dikatakan sebagai sumbangan tamadun China sebenarnya dicipta oleh saintis Islam yang dibawa dari dunia Islam.

“Malah pelayaran Laksamana Cheng Ho atau Zheng He sendiri banyak diselewengkan sehingga ada sejarawan yang menohmah pelayarannya adalah bertujuan untuk membunuh musuh politik maharaja di Asia, meskipun beliau mahu menunaikan haji di Makkah.

“Ia jauh sekali berlawanan dengan fakta Zheng He membawa armada kapal yang sangat besar dalam pelayarannya tetapi tidak membawa balik harta rampasan,” katanya.

Ini kerana, Dr Mat Rofa berkata, China datang ke alam Melayu untuk melindungi kerajaan kecil di Gugusan Kepulauan Melayu seperti amaran Zheng He kepada Raja Siam yang mengganggu Kesultanan Melayu Melaka dengan mengingatkan kesultanan itu umpama adik kandung kepada China.

“Bagaimanapun, sejarah sumbangan dan pengaruh Islam di China digelapkan sehingga Islam tidak dianggap memainkan peranan penting dalam peradaban yang sangat besar itu.

“Penulis Barat, Joseph Needham, yang diupah oleh orientalis bukan saja mengubah sejarah China, bahkan banyak menyelewengkan fakta,” katanya.

Needham yang turut dikenali sebagai Li Yuese menghasilkan Science and Civilisation in China yang asalnya mengandungi tujuh jilid pada 1948, berkembang kepada 24 jilid dengan 15 daripadanya ditulisnya sendiri, selain turut menghasilkan Science in Traditional China.

Kerangka yang ditinggalkan Needham itu masih meninggalkan pengaruh yang kuat kepada pensejarahan China, apatah lagi apabila namanya diabadikan sebagai Institut Kajian Needham (NRI), Cambridge, England, yang mengepalai penyelidikan dalam sejarah sains, teknologi dan perubatan di Asia Timur.

Lebih teruk, Dr Mat Rofa berkata, sejarawan China sendiri banyak bergantung kepada Needham dalam penulisan sejarah bangsa dan tamadun mereka.

“Sebenarnya, Zheng He meninggalkan diari hariannya yang dianggap paling asli, sekali gus catatan yang ditulis oleh penulisnya, Ma Huan itu banyak bercanggah dengan tulisan Needham.

“Sepatutnya sebarang penulisan mengenai sejarah di China khususnya Islam perlu berpandukan kepada catatan harian itu berbanding karya yang lebih mutakhir,” katanya.

Beliau mengingatkan banyak pembohongan dalam sejarah diterima sebagai fakta yang sah dan benar seperti Dr David Livingstone yang menjadi orang pertama menemui Sungai Nil atau Singapura yang dibuka oleh Stamford Raffles.

“Lebih melucukan apabila fakta penemuan Dr Livingstone pernah digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran sejarah di sekolah di Mesir kerana kalau mahu menipu pun, janganlah sampai keterlaluan.

“Fakta penemuan Dr Livingstone itu umpamanya kita mempercayai bayi menyambut kelahiran bidannya kerana Sungai Nil sudah lama wujud dan Afrika sendiri sudah lama mempunyai penghuni,” katanya. (seperti Pulau Pinang dan Singapura dibuka oleh Light dan Raffles seolah-olah ia tidak pernah ada sebelum ini)

Penyimpangan, penyelewengan dan penyongsangan sejarah oleh orientalis dan pengarang Barat itu sudah lama dibiarkan bermaharajalela dalam membentuk kerangka kronologi dan pensejarahan dunia Timur khususnya Islam dan alam Melayu.

Sudah sampai masanya sejarawan dan pengarang kita membongkar teks dan sumber sejarah sendiri yang tersisih kesan daripada metodologi pensejarahan dan klasifikasi teks yang dirangka oleh Barat untuk menafikan hakikat sebenar sumbangan dan pengaruh Islam ke atas peradaban dunia.

Sebarang kitab, teks, hikayat, dokumen, catatan dan salasilah yang ditulis ulama dan pendakwah, sejarawan dan pengarang dunia Timur serta Islam perlu dikumpul, disusun dan dicantumkan dalam kerangka ilmu yang sebenar dengan menggunakan kekuatan intelektual untuk mentafsir dan menulis sejarah yang tepat.

Adakah anda merasakan artikel ini berguna? Sekiranya bagus, sila kongsi dengan kawan anda dan jangan lupa untuk subscribe to my RSS feed! dan  Subscribe to Blog Rahman Bashri by Email

Read more: http://www.rahmanbashri.com/2012/04/barat-menipu-sejarah-kegemilangan-islam.html#ixzz2blbDe8Xy

Kosovo, Kembalinya Bangsa yang Hilang


PDF Print E-mail
Kosovo, Kembalinya Bangsa yang Hilang
Fiqhislam.com - Dunia kembali menorehkan sejarah baru. Ahad, 17 Februari 2008, seluruh bangsa di dunia menjadi saksi lahirnya negara Muslim pertama di benua Eropa bernama Kosovo.

Pejuangan Muslim Kosovo yang berliku nan terjal—penuh airmata dan darah—itu akhirnya berbuah kedaulatan dan kemerdekaan. Dunia pun menyambut kehadiran negara Muslim itu.

Lalu bagaimanakah Islam menancapkan pengaruhnya di Kosovo hingga mampu bertahan sampai sekarang?

Sejarah mencatat, jejak peradaban di Kosovo telah ditemukan sejak ribuan tahun lalu. Masyarakat Kosovo kuno dikenal dengan sebutan Dardania. Sumber-sumber sejarah menyebutkan, Kerjaaan Dardania telah berdiri di awal abad ke-4 SM.

Sejarawan Roma dan Yunani melukiskan, masyarakat Kosovo pada era itu adalah para pekerja keras, murah hati, dan memiliki peradaban yang sudah maju. Raja Longarus, Monunius, dan Bato merupakan penguasa Dardania terkemuka yang kerap berperang dengan bangsa Macedonia. Kerajaan itu pun seringkali memenangkan pertempuran.

Wilayah Dardania atau Kosovo begitu menggiurkan, lantaran kaya akan sumber emas. Tulisan-tulisan kuno menggambarkan Dardania sebagai sentra produsen perhiasan. Tak heran, bila kemudian wilayah itu selalu menjadi incaran.

Imperium Romawi menaklukkan wilayah itu pada akhir abad ke-1 SM. Pada masa kekuasaan Kaisar Aleksander Agung, agama Kristen mulai menyebar dan mengakar.

Ketika bangsa Barbar melakukan invasi antara abad ke-5 M hingga ke-8 M, Dardania justru menjadi ‘surga’ yang aman bagi perkembangan bahasa dan budaya Illyrian—warisan Romawi.

Konstelasi kekuasaan di Dardania kembali berubah antara abad ke-9 hingga abad ke-11. Pada saat itu, dominasi Kekaisaran Byzantium diambil alih Kerajaan Bulgaria dan tak lama kemudian berpindah lagi ke pelukan Byzantium.

Pada tahun 1190 M, bangsa Serbia di bawah kekuasaan Dinasti Nemanjic menginvansi Kosovo dan menguasai wilayah itu hampir selama dua abad. Kekuasaan Serbia atas Kosovo berakhir ketika pasukan tentara Kerajaan Usmani atau Ottoman Turki melebarkan sayap kekuasaannya ke wilayah Tenggara Eropa pada 1389 M.
Dalam Perang Kosovo Polje, koalisi tentara Kristen termasuk etnis Albania, Bosnia dan Hunggaria yang dipimpin pangeran Serbia, Lazar Hrebljanovic, tak mampu membendung gempuran Kerajaan Usmani.

Mulai 1455 M, Dinasti Usmani secara resmi menguasai wilayah Kosovo. Kehadiran Kerajaan Usmani telah membawa Kosovo menuju era baru.

Seiring jatuhnya Kosovo ke tangan Dinasti Usmani, etnis Albania yang menyingkir dari tanah kelahirannya ketika Serbia berkuasa, kembali pulang ke Kosovo. Selama masa itu, kebanyakan orang Albania masih menganut Kristen.

Di bawah kekuasaan Usmani Turki, orang Albania dan Serbia yang tinggal di Kosovo bisa hidup berdampingan. Beberapa penguasa Serbia di Kosovo pun diberi kesempatan untuk tetap berkuasa di Kosovo, namun berada di bawah Sultan Ottoman.

Perlahan tapi pasti, hampir dua per tiga orang Albania mulai tertarik untuk memeluk agama Islam. Orang Serbia pun banyak juga yang berpindah keyakinan dan menjadikan Islam sebagai agamanya.

Namun, sebagian besar orang Serbia tetap berkukuh menjalankan agamanya. Kerajaan Usmani Turki pun tak pernah memaksa penganut agama lain untuk masuk Islam.

Umat Kristen Serbia dan Yahudi dilindungi kehidupannya sebagai 'Ahli Kitab'. Mereka berstatus sebagai dzimmi. Tak ada pembantaian yang dilakukan umat Islam terhadap penganut Kristen dan Yahudi. Saat itu, hukum Syariah ditegakkan di bumi Kosovo.

Para penganut Kristen dan Yahudi tetap memiliki hak kepemilikan, namun diharuskan membayar pajak. Akhir abad ke-17, orang Serbia secara besar-besaran meninggalkan Kosovo, seiring dengan kemenangan demi kemenangan yang dicapai tentara Kerajaan Usmani. Sehingga, 'pusat gravitasi' Serbia beralih ke wilayah Utara, yakni Belgrade. Peristiwa itu dikenal sebagai great migration.
Keberhasilan Kerajaan Ottoman Turki menaklukkan Kosovo merupakan sebuah pencapai yang besar. Apalagi, wilayah itu kaya akan sumber daya mineral.

Tak heran, bila Kosovo menjadi aset penting bagi kesultanan Turki. Selama periode Ottoman, ada upaya yang begitu gencar untuk mempromosikan budaya dan bahasa Albania.

Gerakan anti-Usmani mulai mucul di Kosovo pada 1689 di bawah pimpinan uskup Katolik, Pjetr Bogdani.

Ia mengumpulkan 20 ribu tentara untuk membantu Austria menggempur Turki. Seiring dengan kekalahan yang dialami Kerajaan Usmani dalam Perang Russo-Ottoman pada 1878, Serbia menguasai Mitrovica dan Pristina di Kosovo.

Pada 1912, meletus Perang Balkan I. Albania digempur oleh tentara koalisi Montenegro, Serbia, Bulgaria dan Yunani. Etnis Albania bersekutu dengan Kerajaan Usmani.

Namun, kekuatan musuh lebih kuat, sehingga peperangan dimenangkan pasukan koalisi Serbia. Saat itu, penduduk Kosovo yang kebanyakan etnis Albania melarikan diri ke pegunungan.

Tentara Serbia menghancurkan rumah orang-orang Turki dan Albania. Mereka menjarah dan membunuh. Kosovo pun akhirnya jatuh kembali ke tangan Serbia. Pada Konferensi Duta Besar di London tahun 1912, Inggris memberi kedaulatan kepada Serbia untuk menguasai Kosovo.

Ketika Perang Dunia I meletus, Kosovo diduduki pasukan Austria-Hungaria dan Bulgaria. Warga Kosovo etnis Albania pun ikut mendukung pasukan itu melawan Serbia. Sekolah bahasa Albania dibuka untuk mengikis pengaruh Serbia. Pada 1918, tentara Serbia balas dendam. Tentara Serbia membantai wanita, anak-anak, dan menghancurkan rumah penduduk Kosovo.

Setahun kemudian, perdamaian pun tercapai dengan berdirinya negara baru bernama Yugoslavia yang terdiri dari Slovenia, Kroasia, Serbia, Boznia-Herzegovina, Montenegro, dan Macedonia.

Kala itu, Kosovo kembali berada di bawah sayap Serbia. Saat itu, penduduk Yugoslavia mencapai 12 juta jiwa, 400 ribu di antaranya adalah etnis Albania yang mayoritas beragama Islam.
Jejak Kerajaan Usmani di Kosovo
Kerajaan Usmani Turki begitu banyak meninggalkan warisan peradaban di Kosovo. Sayangnya, peninggalan bersejarah yang begitu berharga kebanyakan telah hancur akibat konflik berdarah di kawasan Balkan itu.

Tentara Serbia, selain membunuhi warga etnis Albania dalam konflik yang terjadi di era-1990-an, juga banyak sekali membumihanguskan peninggalan Kerajaan Usmani Turki.

Beberapa peningggalan sejarah yang dibangun Kerajaan Usmani itu antara lain dua buah jembatan di Gjakova. Kedua jembatan peninggalan abad ke-15 M itu bernama Ura e Terzive dan Ura e Tabakeve. Warisan yang ditinggalkan Kerajaan Usmani juga begitu kental terlihat dari gaya arsitektur di Kosovo.

Arsitektur perumahan di perkotaan Kosovo peninggalan abad ke-15 bernama konak atau shtepia. Selain itu juga dikenal perumahan yang berbentuk menara dari batu yang disebut kulla.

Andrew Herscher dan Andras Riedlmayer dalam tulisannya berjudul Architectural Heritage in Kosovo: A Post-War Report, memaparkan peninggalan Kerjaan Usmani juga terlihat dari bangunan masjid, tekkes (rumah kecil tempat para sufi), medreses (sekolah agama), perpustakaan Islam, hamam (tempat mandi orang Turki), dan pasar.

''Warisan peninggalan itu mengalami kerusakan yang parah akibat konflik,'' tulis Herscher dan Riedlmayer.

Salah satu bangunan masji terkemuka di Kosovo peninggalan Kerajaan Ottoman adalah Masjid Bayrakli (Masjid Al-Fatih). Masjid itu dibangun pada abad ke-15 M oleh Sultan Mehmet Al-Fatih.

Sayang masjid itu dihancurkan tentara Serbia pada Juni 1999. Pada tahun 1993, tercatat terdapat 607 unit masjid di Kosovo. Hampir 200 unit di antaranya dihancurkan Serbia.
Benih Kebencian yang Tersemai di Balkan
Kosovo, Kembalinya Bangsa yang Hilang
Setelah terbentuknya Yugoslavia, benih kebencian antara etnis Serbia dan etnis Albania di Kosovo terus tumbuh seperti kecambah.

Hubungan kedua etnis kian memanas ketika pada 1921, warga etnis Albania di Kosovo meminta Liga Nasional untuk bergabung dengan Albania pada 1921.

Mereka menguak fakta bahwa selama 1918 hingga 1921, Serbia telah membantai 12 ribu etnis Albania. Sekitar 22 ribu orang dipenjara Serbia. Namun, permintaan rakyat Kosovo untuk bergabung dengan Albania tak digubris Liga Nasional.

Ketika Perang Dunia II meletus, Albania dikuasai Italia pada 1939. Jerman menguasai Yugoslavia meliputi Serbia serta Macedonia. Saat itu, Kosovo dikuasai oleh etnis Albania, namun wilayah pertambangan yang penting masih dikuasai Jerman. Ketika itu, 100 ribu etnis Albania kembali berdatangan ke Kosovo dan membuat etnis Serbia tersinggkir.

Pasca-Perang Dunia II, Yugoslavia menjanjikan otonomi khusus kepada Kosovo. Namun, janji itu tak terbukti. Pada 1946, konstitusi tak menjamin adanya otonomi khusus bagi Kosovo. Pada tahun 1967, Presiden Yugoslavia, Josip Bros Tito, untuk pertama kalinya berkunjung ke Kosovo. Dia mendesak pemimpin Serbia menyingkir dari Kosovo.

Kebijakan Tito itu membangkitkan nasionalisme etnis Albani di Kosovo. Jumlah etnis Kosovo pun semakin bertambah dari 67 persen menjadi 74 persen. Pada tahun 1981, jumlah etnis Albani di Kosovo bertambah menjadi 77 persen menyusul hengkangnya 100 ribu etnis Serbia. Sepeninggal Tito, etnis Albania seperti anak ayam kehilangan induknya.

Gerakan dan tuntutan kemerdekaan Kosovo pun terus disuarakan etnis Albania. Upaya pertama untuk memerdekakan diri pada tahun 1990 gagal, karena diserbu Serbia. Pertarungan yang tidak seimbang antara Serbia dengan gerilyawan Kosovo atau KLA ini menimbulkan tragedi pembantaian dan pengungsian besar-besaran.

Pada perang 1998-1999, tentara Serbia membantai tak kurang dari 10 ribu etnis Albania yang dianggap mendukung kemerdekaan Kosovo. NATO yang dipimpin oleh Amerika Serikat mengusir Serbia dengan serangan udara selama 78 hari.

Kosovo kemudian berada dibawah perlindungan PBB dan NATO. Usaha kemerdekaan Kosovo kali ini mendapat dukungan hampir sepertiga negara-negara Uni Eropa dan Amerika Serikat. Sedangkan negara yang menolaknya adalah Serbia dan Rusia.

Subhanallah!! Mati Dalam Keadaan Bersujud


Mati BersujudJemaah surau sedang melihat keadaan jasad Ruslan yang masih bersujud ketika meninggal.
Mati Dalam Keadaan Bersujud Di Shah Alam | Pengguna media sosial digemparkan dengan kisah seorang ahli jawatankuasa yang juga siak Surau Al Mujahiddin, Desa Surada di Bandar Baru Bangi yang meninggal dunia dalam keadaan bersujud di surau berkenaan.
Difahamkan, beliau yang dikenali sebagai Ruslan ditemui sudah tidak bernyawa oleh jemaah lain surau berkenaan sewaktu sujud solat sunat selepas fardu Zuhur.
Berita kematian beliau yang dianggap istimewa itu tersebar luas di laman sosial yang turut memaparkan gambar jasad arwah yang sedang bersujud dikelilingi jemaah surau yang menyedari kematiannya.
Umumnya, umat Islam menganggap kematian dalam keadaan bersujud adalah satu kelebihan yang diberikan ALLAH SWT kepada hamba-Nya yang beriman, tambahan pula ia berlaku dalam bulan Ramadan yang penuh keampunan.
Mati Mulia Dalam SujudJEMAAH surau membaringkan jenazah Ruslan sementara menunggu kakitangan Hospital Serdang tiba.
“Ada jemaah terdengar suara arwah seakan-akan sebak dan dia menarik nafas panjang ketika hendak sujud sebelum menghembuskan nafas terakhirnya.”
Demikian kata Pengerusi dan juga imam Surau Al-Mujahidin, Bandar Baru Bangi, Mohamad Sukor Atan, 52, ketika menceritakan kematian siak surau itu, Ruslan Ishak, 61, dalam keadaan bersujud ketika menunaikan solat sunat selepas fardu Zuhur.
Mati Sujud Dalam solatGambar kematian Allahyarham dengan pengakhiran yang disifatkan sangat mulia
Mohamad Sukor berkata, Allahyarham Ruslan amat disenangi kariah surau dan penduduk setempat kerana sikapnya yang mudah mesra selain gaya penampilan yang sentiasa kemas.
Secara zahirnya arwah pergi menghadap Allah SWT dalam keadaan yang cukup sempurna iaitu berpuasa pada bulan Ramadan dan paling bermakna dalam keadaan bersujud ketika solat di surau.
Tanda-Tanda Kematian Dalam Husnul Khatimah
KEMATIAN adalah satu perkara pasti yang mesti dilalui setiap manusia. Maka kita perlu me­nyediakan bekalan secukupnya bagi menghadapinya.
Kematian bukanlah jalan pengakhiran kerana kita akan melalui alam barzakh sebagai tempat persinggahan sebelum menuju alam akhirat.
Jika baik amalan kita di dunia, maka baik juga ketika berada di alam kubur. Sebaliknya, jika buruk amalan kita maka seksaan berat pasti menanti.
Sedar atau tidak, sesung­guhnya manusia sedang menuju kepadanya. Tidak kira tua, muda, sihat atau sakit ia proses alamiah kepada sebuah kehidupan.
Allah berfirman yang bermaksud: “Katakanlah sesung­guhnya kematian yang kamu semua melarikan diri darinya itu, pasti akan menemui kamu, kemudian kamu semua akan dikembalikan ke zat yang Maha Mengetahui segala yang ghaib serta yang nyata.” (Surah Jum’ah ayat 8)
Sentiasa mengingati mati dan bersiap sedia menghadapinya supaya kita dapat menuju ke alam baka dengan membawa kemuliaan dunia dan akhirat.
Kita mengharapkan supaya dapat mengakhiri kehidupan dalam keadaan ‘husnul khatimah.’ Berikut antara tanda-tanda kita mati dalam keadaan husnul khatimah antaranya:
1. Mengucapkan kalimah syahadah ketika wafat. Rasulullah bersabda, maksudnya: “Sesiapa yang pada akhir kalimahnya mengucapkan La ilaaha illallah maka ia dimasukkan ke dalam syurga.” (Hadis Riwayat Hakim)
2. Ketika wafat dahinya berkeringat. Ini berdasarkan hadis dari Buraidah Ibnul Khasib. Adalah Buraidah dahulu ketika di Khurasan, melihat saudara­nya yang tengah sakit, namun didapatinya ia sudah wafat dan terlihat pada jidatnya (dahi) berkeringat, kemudian dia berkata: “Allahu Akbar, sungguh aku telah mendengar Rasulullah bersabda: ‘Matinya seorang mukmin adalah dengan berkeringat dahinya.’ (Hadis Riwayat Ahmad, an-Nasai, at-Tirmidzi, Ibnu Majah, Ibnu Hibban, Al-Hakim dan ath-Thayalusi dari Abdullah bin Mas’ud)
3. Wafat pada malam Jumaat. Hal ini berdasarkan sabda Rasulullah bermaksud: “Tidaklah seorang Muslim yang wafat pada hari Jumaat atau pada malam Jumaat kecuali pastilah Allah menghindarkannya dari seksa kubur.” (Hadis Riwayat Ahmad)
4. Mati syahid di dalam medan perang.
5. Mati dalam peperangan fisabilillah. Rasulullah bersabda, maksudnya: “Apa yang kalian kategorikan sebagai orang yang mati syahid antara kalian? Mereka menjawab: “Wahai Rasulullah yang kami anggap sebagai orang yang mati syahid adalah siapa saja yang mati terbunuh di jalan Allah.”
Baginda bersabda: “Kalau begitu umatku yang mati syahid sangatlah sedikit.” Kalangan sahabat kembali bertanya: “Kalau begitu siapa sajakah dari mereka yang mati syahid wahai Rasulullah?”
Baginda menjawab: “Sesiapa yang terbunuh di jalan Allah, yang mati sedang berjuang di jalan Allah dan yang mati kerana penyakit kolera, yang mati kerana penyakit perut (iaitu disebabkan penyakit yang menyerang perut seperti busung lapar atau sejenis­nya), dialah syahid dan orang yang mati tenggelam, dialah syahid.” (Hadis riwayat Muslim, Ahmad dan al-Baihaqi)
6. Mati disebabkan penyakit kolera. Mengenai ini banyak hadis Rasulullah s.a.w meriwayatkan antaranya sebagai berikut: Rasulullah bersabda, maksudnya: “Penyakit kolera adalah penyebab mati syahid bagi setiap Muslim.” (Hadis riwayat Bukhari, ath-Thayalusi dan Ahmad)
7. Mati kerana tenggelam.
8. Mati kerana tertimpa runtuhan/tanah. Dalil dari dua perkara di atas adalah berdasarkan sabda Rasulullah bermaksud: “Kalangan syuhada itu ada lima; orang yang mati kerana wabak kolera, kerana sakit perut, tenggelam, tertimpa runtuhan bangunan dan syahid berperang di jalan Allah.” (Hadis riwayat Imam Bukhari, Muslim, at-Tirmidzi dan Ahmad)
9. Perempuan yang meninggal kerana melahirkan anak.
10. Mati terbakar.
11. Mati kerana penyakit busung perut.
Mengenai dua perkara ini banyak riwayat dan yang paling masyhur dari Jabir bin Atik secara marfu’: “Kala­ngan syuhada ada tujuh: Mati terbunuh di jalan Allah, kerana penyakit kolera adalah syahid, mati tenggelam adalah syahid, kerana busung lapar adalah syahid, kerana penyakit perut keracunan adalah syahid, kerana terbakar adalah syahid dan yang mati kerana tertimpa runtuhan (bangunan atau tanah gelongsor) adalah syahid serta wanita yang mati ketika hamil adalah syahid.” (Hadis riwayat Imam Malik, Abu Daud, an-Nasa’i, Ibnu Majah dan Ahmad)
12. Mati kerana penyakit tubercolosis (TBC). Ini berdasarkan sabda Rasulullah s.a.w, maksudnya: “Mati di jalan Allah adalah syahid dan perempuan yang mati ketika melahirkan adalah syahid, mati kerana terbakar adalah syahid, mati kerana tenggelam adalah syahid, mati kerana penyakit TBC adalah syahid dan mati kerana penyakit perut adalah syahid.” (Hadis riwayat Thabrani)
13. Mati kerana mempertahankan harta dari perompak. “Sesiapa yang mati kerana mempertahankan hartanya (dalam riwayat lain; Sesiapa menuntut hartanya yang dirampas lalu ia terbunuh) adalah syahid.” (Hadis riwayat Bukhari, Muslim, Abu Daud, an-Nasa’i, at-Tirmidzi, Ibnu Majah, dan Ahmad)
14. Mati dalam membela agama dan jiwa. “Barangsiapa mati  terbunuh dalam membela hartanya, dia mati syahid; siapa saja yang mati membela keluarganya, dia mati syahid; sesiapa mati membela agama (keyakinannya), dia mati syahid dan siapa saja yang mati mempertahankan darah (jiwanya) dia syahid.”  (Hadis riwayat Abu Daud, An-Nasaie, dan at-Trmizi (sahih))
15. Mati dalam berjaga-jaga (waspada) di jalan Allah. Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: “Berjaga-jaga (waspada) di jalan Allah sehari semalam adalah lebih baik daripada berpuasa selama sebulan dengan mendirikan (solat) pada malam harinya. Apabila dia mati, mengalirkan pahala amalannya yang dahulu dilakukannya dan juga rezekinya serta aman dari seksa kubur (fitnah kubur).”  (Hadis riwayat Muslim)
16. Orang yang meninggal ketika mengerjakan amal soleh. Semoga kematian kita dalam husnul khatimah.
Rujukan – Ahkamul Janaaiz wa Bida’uha
Wallahu’alam….

Insan Yang Dapat Hidayah Allah Melalui Kajian Saintifik

Professor Alison Pakar Elektronik Dan Elecktrikal
Penyelidikan parapsikologi dan perlakuan spiritual dibawah cahaya al-Quran telah mempengaruhi Dr. Arthur J Alison menyedari hakikat kebenaran agama Islam, sebagaimana yang dilaporkan didalam akhbar harian Jeddah, Okaz. Dr Alison yang memeluk agama Islam ketika menghadiri persidangan saintifik di Kaherah mengatakan bahawa orang Islam sendiri telah gagal menunjukkan hakikat saintifik yang ada pada agama Islam kepada yang bukan beragama Islam.
Beliau yang kini bernama Abdullah Alison, Ketua Jabatan Kejuruteraan Elektronik dan Elecktrikal di sebuah Universiti di Britain (University of London), menyeru saintis barat mengenali Islam yang beliau sifatkan sebagai “agama yang menjawab kedua-dua bidang intelek dan sentimen sekali gus”.
Berapa sainstis barat yang kebetulan mengkaji al-Quran dimana penyelidikan akademiknya memerlukan mereka melakukan hal sedemikian, telah memeluk agama Islam apabila melihat Islam sebagai agama saintifik yang tidak menafikan penyelidikan saintifik moden , tidak seperti agama-agama lain.
Dr Alison mengatakan bahawa beliau telah bertugas selama enam (6) tahun sebagai pengerusi Pertubuhan Parapsikologi dan Spritual British. Kedudukan ini telah mendorong beliau mempelajari pelbagai agama dan falsafah, termasuk agama Islam.
Dr Alison telah menghantar kertas penyelidikannya ke sebuah Persidangan di Kaherah yang membicarakan mengenai perhubungan diantara TIDUR dan MATI, dimana menurut beliau ia merupakan kajian substansi menggunakan peralatan elektrikal dan elektronik, yang merupakan bidang kepakaran beliau.
Menurut beliau, semasa menulis kertas kerja untuk Persidangan di Kaherah, matlamat utama beliau adalah untuk mengkaji perubatan parapsikologi dan spiritual didalam kacamata al-Quran.
Keputusannya adalah sangat memeranjatkan dan sangat menyakinkan terutamanya keadaan semulajadi, kondisi tidur dan kematian dan lain-lain fenomena yang berkaitan. Tambah beliau “Kegembiraanku tidak terhingga dimana kajian ini sangat menyakinkan, seterusnya saya menemui Islam”. Beliau meluahkan rasa kekesalan bahawa Barat sebenarnya jahil tentang pendekatan saintifik terhadap Islam. “Didalam diskusi kami di Persidangan tersebut, kita telah mencapai konklusi bahawa Islam tidak bercanggah dengan sains, dan merancang untuk melakukan penyelidikan yang lebih lanjut didalam penyelidikan parapsikologi dibawah naungan al-Quran” kata penyelidik Ingerris ini.
Semasa menyediakan kertas kerja untuk Persidangan Kaherah, Dr Alison telah berhenti pada ayat al-Quran :
“Allah (Yang Menguasai Segala-galanya), Dia mengambil dan memisahkan satu-satu jiwa dari badannya, jiwa orang yang sampai ajalnya semasa matinya dan jiwa orang yang tidak mati: Dalam masa tidurnya; kemudian Dia menahan jiwa orang yang Dia tetapkan matinya dan melepaskan balik jiwa yang lain (ke badannya) sehingga sampai ajalnya yang ditentukan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi tanda-tanda yang membuktikan kekuasaan Allah bagi kaum yang berfikir (untuk memahaminya).” [surah al-Zummar : 42]
Bagi mendalami bab saintifik al-Quran ini, Dr. Alison telah bekerjasama dengan Dr al-Musherif dan berjaya membuktikan bahawa tidur dan kematian hanyalah satu proses (one single process) sebagaimana yang dinyatakan didalam ayat al-Quran diatas dan berkata bahawa orang Islam telah lalai menyerlahkan fakta-fakta saintifik al-Quran kepada bukan Islam.
Menurut beliau, eksperimen beliau telah menunjukkan bahawa ada sesuatu benda telah keluar dari badan manusia apabila seseorang lelaki atau wanita tidur, dan akan kembali masuk menyebabkan mereka bangun tidur. Akan tetapi kematian pula menujukkan sesuatu benda itu tidak kembali. “Dan al-Quran telah menyebut sejelas-jelasnya”, Tambah Dr Alison “saya yakin dengan apa yang diperkatakan oleh al-Quran”.
Dr Al-Mushrefi, seorang saintis arab dari Utara Yaman dan merupakan rakan penyelidik Dr Alison berkata bahawa Dr Alison memang tidak pernah makan babi atau minum arak seumur hidupnya dan kini setelah beliau memeluk agama Islam dia telah membantu menyebarkan mesej Islam.
Mr Jacques Yves Cousteau Pakar Laut Dalam
Pakar Kajian Laut Dalam Perancis, Mr Jacues Yves Cousteau, seorang yang telah menghabiskan sepanjang hidupnya mengkaji penghidupan dibawah Laut, dan beliau merupakan seorang yang berotoriti didalam bidang eksplorasi Laut Dalam telah memeluk agama Islam setelah menemui satu penemuan yang menakjubkan dan disahkan oleh al-Quran, Kitab yang telah diturunkan kepada Manusia dan Jin.
Suatu hari didalam melakukan kajian Laut Dalam, Mr Jacues Yves Cousteau telah mendapati bahawa terdapat kesan-kesan Air tawar dari mata air berada didalam Air Laut masin. Apa yang menakjubkan beliau adalah air tawar dari mata air tersebut tidak bercampur dengan air Laut masin itu. Agak lama juga beliau mencari sebab kenapa fenomena ini berlaku, dan beliau tidak menemui sebarang jawapan.
Pada suatu hari, beliau telah menemui seorang Professor yang memberitahu beliau bahawa fenomena yang berlaku itu adalah merupakan satu perintah dari Allah swt sebagaimana firmannya :
“Dan Dialah Tuhan yang telah mengalirkan dua laut berdampingan, yang satu tawar lagi memuaskan dahaga dan yang satu lagi masin lagi pahit; serta Dia menjadikan antara kedua-dua laut itu sempadan dan sekatan yang menyekat percampuran keduanya “ [Surah Al-Furqan : 53].
“Atau siapakah yang telah menjadikan bumi tempat penetapan dan telah menjadikan sungai-sungai di antara bahagian-bahagiannya dan telah menjadikan untuknya gunung-ganang yang menetapnya dan juga telah menjadikan di antara dua laut (yang masin dan yang tawar) sekatan (semula jadi) yang memisahnya? Adakah sebarang tuhan yang lain bersama-sama Allah? (Tidak!) bahkan kebanyakan mereka (yang musyrik itu) tidak mengetahui” [Surah An-Naml : 61].)
“Dia biarkan air dua laut (yang masin dan yang tawar) mengalir, sedang keduanya pula bertemu. Di antara keduanya ada penyekat yang memisahkannya, masing-masing tidak melampaui sempadannya” [Surah al-Rahman : 9:20]
Mendengar keterangan ini, Mr Jacques Yves Cousteau menjadi yakin akan kebenaran al-Quran, lantas memeluk agama Islam.
Professor Tejasen Pakar Kulit
Semasa lawatan ke Arab Saudi, Prof. Tejatat Tejasen, bekas Ketua Jabatan Anatomi dan Embriologi Universiti Chiang Mai, telah ditujukkan ayat-ayat al-Quran dan hadith Nabi berkenaan dengan proses embriologi. Respon Prof Tajasen adalah bahawa didalam catatan-catatan Budha juga mengandungi penerangan berkenaan dengan proses embrio ini. Walau bagaimanapun setelah mengkaji kembali catatan-catatan Bhudha tersebut, beliau tidak menjumpa perkara tersebut.
Professor telah ditanya, samada kajian beliau ada kaitan dengan kaji-selidik Professor Keith Moore, seorang sainstis Kanada. Jawapan beliau. Memang dia mengenali Professor Keith Moore dan dia merupakan seorang yang sangat-sangat dikenali didalam bidang Embriologi.
Professor Tejasen kemudiannya telah membaca artikel penulisan Professor Moore dimana Prof. Moore telah memberikan pendapatnya bahawa wujud banyak perkara yang terdapat didalam al-Quran yang sangat sinonim dengan kajian Sains Moden. Prof. Tajasen sangat tertarik dengan pandangan artikel tersebut dan berhajat untuk mengetahui lebih mendalam. Ayat yang berikut telah diperlihatkan oleh beliau :
“Sesungguhnya orang-orang yang kufur ingkar kepada ayat-ayat keterangan Kami, Kami akan membakar mereka dalam api Neraka. Tiap-tiap kali kulit mereka masak hangus, Kami gantikan untuk mereka kulit yang lain supaya mereka dapat merasa azab sengsara itu dan (ingatlah) sesungguhnya Allah adalah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana” [Surah Al-Nisa : 56)
Prof. Tejasen bersetuju bahawa ayat ini merujuk kepada fenomena dermatologi (kajian kulit) dimana Sains Moden baru sahaja menemui perkara ini, dimana kulit mengandungi semua penghujung saraf, dan jika kulit terbakar dengan mendalamnya dan kulit tersebut hangus sepenuhnya, seseorang itu akan hilang deria sakitnya dan seseorang yang terlibat tidak akan merasa sakit lagi. Allah swt tahu akan kajadiannya itu, dan akan menjadikan kulit baru kepada mereka yang kufur agar merasai kesakitan api neraka apabila kulit tersebut hangus.
Prof. Tajasen juga bersetuju bahawa adalah tidak mungkin sumber ini datang dari manusia, dan dilihat dari al-Quran yang berusia 1400 teksnya, ilmu seperti ini tidak diketahui pada zaman tersebut. Dari mana pula timbul ilmu tersebut, Tanya Prof. Tajasen. Tidak lain dari Allah swt yang menjadi pencipta, maka dari dialah datang ilmu pengetahuan tersebut.
Prof. Tejasen kembali ke Thailand dan menyampaikan beberapa siri ceramah mengenai apa yang telah beliau pelajari di Arab Saudi. Hasil dari ceramah beliau, lima pelajar beliau telah memeluk Agama Islam.
Prof. Tejasen kemudiannya telah kembali ke Arab Saudi untuk menghadiri sebut Persidangan di Riyad. Disana, beliau telah menyampai ucapannya. Didalam ucapannya, kajian tersebut telah membawanya mempercayai bahawa semua yang ada didalam al-Quran itu adalah BENAR. Beberapa tanda-tanda dari wahyu yang telah diturunkan pada 1400 tahun yang lalu, baru kini Sains Moden dapat membuktikannya. Semua tahu bahawa Nabi Muhammad s.a.w tidak boleh menulis dan membaca, maka ini membuktikan bahawa kebenaran itu telah disampaikan dari penciptanya, iaitu ALLAH. Professor meneruskan ucapannya sambil berkata, telah tiba masanya saya mengumumkan : LA ILLA HA ILLALLAH, MUHAMMADUR RASULULLAH!
Deklarasi yang dramatik itu telah disambut dengan laungan Takbir, Allahu Akbar! dari para peserta persidangan tersebut. Professor menyimpulkan ucapannya dengan berkata bahawa beliau banyak mempelajari penemuan sains di persidangan tersebut dan banyak berjumpa dengan kawan-kawan baru, akan tetapi perkara yang tidak ternilai yang dilakukan adalah beliau menjadi seorang Islam.
(Terjemahan dari artikel asal yang ditulis oleh Nasir Aziz, dari video “The Truth”)
Wallahu’alam….

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...