Friday, December 21, 2012

ISLAM DI UKRAINE-SIRI 2

Hampir Seribu Muslimah Ukraine Menghadiri Konferens Muslimah Di Ukraine



Kompleks National Music Academy of Ukraine di Crimea, Ukraine, sekali lagi menjadi saksi kebangkitan Islam di negara tinggalan Soviet tersebut. Pada 17 Julai 2010, hampir 840 orang muslimah Ukraine (tidak termasuk pihak media) berhimpun di kompleks tersebut untuk menghadiri Konferens Muslimah Ketiga yang mengangkat tema “Masalah Muslimah di Era Masyarakat Moden”. Bendera Liwa’ dan Rayyah menghiasi kompleks tersebut sepanjang konferens berlangsung.

Konferens ini memfokuskan isu-isu berkaitan muslimah yang berlaku hari ini, termasuklah dari aspek pemakaian. Isu yang dilihat menghantui para pejuang Sekularisme-liberalisme sehingga mereka cenderung melancarkan serangan bertubi-tubi terhadap kewajiban jilbab dan hijab, khususnya menerusi sistem pendidikan negara barat. Contoh terbaru melibatkan pengharaman niqab yang berlaku di Perancis, yang kemungkinan besar akan merebak ke seluruh negara Eropah. Isu lain yang dibangkitkan adalah berkaitan serangan media yang selama ini telah membentuk citra (pandangan) negatif terhadap wanita muslimah. Jika diperhatikan sejak kebelakangan ini, muslimah tidak terlepas dari dikaitkan dengan serangan terrorisme.

Kertas kerja pertama bertajuk “Pakaian Syariah, Kewajiban Allah Ke Atas Muslimah”, disampaikan oleh Zachitany Janikowo Elvira (aktivis muslimah Hizbut Tahrir, lulusan Universiti Marmara, Istanbul). Kertas kerja kedua pula mengupas isu perlecehan dan pencitraan negatif media barat kepada muslimah, bertajuk “Peranan Media dalam Pembentukan Citra Negatif Tentang Islam dan Wanita Muslimah”, disampaikan oleh Zudieviv Lutfi (aktivis muslimah Hizbut Tahrir, lepasan Universiti Crimea).




Di Ukraine, muslimah dilarang untuk mengambil gambar dengan menutup aurat (memakai tudung). Susanna Ismailova pernah berusaha agar beliau dibenarkan bergambar dengan mengenakan tudung, namun usahanya menemui kegagalan. Akhirnya beliau membawa kes tersebut ke mahkamah tinggi. Di sini, beliau juga turut mempersoalkan ‘kebebasan peribadi’ dan ‘hak asasi manusia’ yang sering dilaungkan di dalam demokrasi Ukraine, tetapi bias di dalam soal pemakaian muslimah.

Beberapa resolusi telah diputuskan di penghujung konferens. Di antaranya, para hadirin menegaskan bahawa wanita muslimah di Crimea dan Ukraine telah menyedari bahawa satu-satunya jalan untuk membentuk dan mendidik generasi masa hadapan adalah dengan kebangkitan Islam sebagai akidah yang benar untuk melahirkan sistem kehidupan yang sempurna serta menjadi rahmat untuk sekalian alam.

Awal Julai lalu, sebuah konferens berkaitan dengan muslimah juga telah dianjurkan oleh Muslimah Hizbut Tahrir Britain di London bertujuan untuk menyuarakan pendirian dan identiti muslimah yang tidak akan mampu digugat oleh idea-idea kufur sekularisme atau tangan-tangan pemerintah yang memusuhi Islam.

Demikianlah semangat kebangkitan dan keberanian para muslimah di Eropah dalam mempertahankan identiti muslimah dan hukum-hukum syara’ yang telah diperintahkan kepada mereka. Ini seharusnya menjadi muhasabah bagi kaum muslimah yang tinggal di negara-negara di mana umat Islam menjadi kaum majoriti. Perhatikanlah tekanan dan serangan bertubi-tubi ke atas kaum muslimah di Barat. Ianya malah menjadikan mereka semakin bangkit dan berpegang teguh dengan syariat Islam.

Bagaimana pula dengan keadaan muslimah di negara ini? Tidak sedikit di kalangan wanita muslimah yang menjadikan wajah, tubuh dan auratnya sebagai kebanggaan untuk didedahkan kepada umum. Malah, tidak kurang juga yang memijak-mijak maruah dirinya dengan terlibat dalam maksiat, menyamai perlakuan wanita-wanita kafir yang tidak pernah dipandu agama.

Maka, sudah tiba masanya kaum muslimah bangkit dan mempertahankan identiti mereka, teguh pada syariat sekaligus bangga memegang status muslimah. Semoga dengan itu Allah Ta’ala akan mengampunkan dan menyelamatkan mereka.

Sumber: Syabab.com

Islam di Ukraine



 Sejarah Islam di Ukraine


Pada 1676 Zaporozhian Cossack masih lagi menolak dakwaan bahawa Sultan Turki untuk suzerainty tetapi pada 1711 salah satu starshina mereka, Pylyp Orlyk, menjadi seorang Muslim.[1]
Sementara kebanyakan orang Ukraine beragama Kristian Orthodoks, orang Muslim telah pada asasnya tinggal di daerah-daerah selatan pada wilayah moden negara ini, terutamanya di Crimea.
Pada abad ke-15 sebuah negeri yang dikenali sebagai Crimean Khanate telah ditubuhkan oleh Tatar Crimea, keturunan dan bertutur-Turkic pada kedua puak Turkic dan bukan-Turkic telah menetap di Eropah Timur seawal abad ke-7.
Khanate kemudian kehilangan kepemerintahannya dan jatuh ke bawah pengaruh Empayar Uthmaniyyah bagi pihak yang ia diperintah oleh local tributary rulers dengan significant degree autonomi. Pada abad ke-15-18, Tatar Crimea sering menyerang tanah-tanah Slav Timur untuk menangkap hamba-hamba, mengabdikan kira-kiranya 3 juta orang, kebanyakan mereka adalah orang Ukraine. Pengaruh Rusia di kawasan itu, pada asasnya kecil, telah bertambah secara perlahan-lahan dan pada lewat abad ke-18 setelah beberapa Perang Rusia-Turki wilayah itu telah dikuasai oleh Empayar Rusia.
Orang Tatar Crimea ahli Sunnah Waljamaah dan Mufti dianggapkan sebagai simbol agama tertinggi. Semua masyarakat-masyarakat diketuai oleh dan diwakili sebelum lain oleh imam-imam tempatan.
Fail:Hansaray.jpg
Istana Crimea Khan di Bakhchisaray adalah pusat Islam di Ukraine selama lebih dari 300 tahun
Crimean Khanate memilih Bakhchisaray sebagai ibu negaranya. Pada abad ke-18. apabila ia ditakhluki Rusia, sekurang-kurangnya 18 buah masjid di ibu negara itu dan beberapa madrasah dibina.Empayar Rusia bermula bertapak, penduduk Muslim dan hampir 160,000 orang Tatar dipaksa untuk meninggalkan Crimea.
Untuk orang Muslim yang masih menetap, wujudnya penentangan pada ideologi di kalangan mereka yang patuh pada bentuk agama konservatif, yang sederhana, dan yang membawa kepada ideologi liberal and Barat.

 Muslim Ukraine pada abad ke-20

Pada zaman Revolusi Rusia, orang Islam adalah satu pertiga dari penduduk Crimea. Hampir semua bandar utama Crimea telah wujud sebuah masyarakat Muslim yang besar.
Orang Muslim Crimea telah ditaklukkan ke pengusiran massa pada 1944 apabila Stalin menuduh mereka untuk bekerjasama dengan pihak Nazi Jerman. Hampir 200,000 orang Tatar Crimea diusirkan ke Asia Tengah, terutamanya Uzbekistan tetapi ada juga ke Kazakhstan dan sesetengahnya ke daerah-daerah SFSR Rusia. Pengusiran ini utamanya bermuncul pada 18 Mei, 1944. Ditafsirkan bahawa kira-kiranya 45% dari kesemuanya Muslim Crimea mati pada 1944-1945 disebabkan kelaparan dan penyakit.[perlu rujukan] Harta dan wilayah yang ditinggalkan orang Tatar Crimea telah diperuntukkan oleh kebanyakannya etnik Rusia yang ditempatkan semula oleh pihak berkuasa Soviet. Ini membawa kepada pertukaran demografi pada Ukraine dengan kesan yang besar pada masa depannya. Walaupun dekri Soviet 1967 mengalihkan dakwaan terhadap orang Tatar Crimea, kerajaan Soviet tidak melakukan sebarang tindakan untuk mempermudahkan penempatan semula mereka di Crimea dan untuk membuat pampasan untuk kehilangan hidup dan rampasan harta mereka. Pemampasan orang Tatar Crimea ke tanah air mereka hanya bermula pada 1989.

 Muslim Ukrainian terkini

Sejak kemerdekaan Ukraine pada tahun (1991), lebih banyak orang Tatar Crimea telah pulang ke Crimea daripada sewaktu era Kesatuan Soviet. Orang Muslim dibahagikan ke dalam pelbagai jenis kumpulan etnik tetapi kebanyakan mereka adalah asal-usul Tatar, dari satu particular clan atau another other. Ada juga penempatan oleh pelarian Chechen di Crimea dan bahagian-bahagian Ukraine lain tetapi bilangan mereka tidak beberapa ramai .
Orang Muslim telah membentukkan tiga struktur untuk urusan hal ehwal mereka. Ini adalah:
Kebanyakan Muslim Ukraine bergabung dengan pertubuhan-pertubuhan ini yang menolong mereka memasuki aliran utama Islam dan juga kehidupan seharian Ukraine. Kebanyakan orang Islam telah mencuba untuk membentuk sebuah parti untuk mengadakan sebuah suara bersatu dalam politik kononnya sebuah Congress Muslim, tetapi sehingga kini ia belum dicapai. Orang Islam telah membentuk beberapa pertubuhan kebajikan untuk menolong atau membantu masyarakat Islam dan bukan Islam. Ini pada utamanya termasuk CAAR Foundation, Al-Bushra, dan Life after Chornobyl. Ada juga Interregional Association of Public Organizations, Arraid yang sering mendapatkan perhatian dunia kerana dedikasinya.

 Statistik

Orang Muslim di Ukraine ada 391 buah masyarakat, 372 orang menteri, 151 buah masjid dengan 6 lagi masjid yang sedang dibinakan.
Menurut kajian-kajian terkini, adanya di antara 1 juta ke 1.2 juta bilangan Muslim di Ukraine. Ini membuat mereka 4% dari jumlah penduduk. Di Crimea orang Muslim terkandung pada 12% penduduk. Kurang-kurangnya 30 masyarakat Muslim Ukraine bekerja tanpa pendaftaran rasmi (adanya hampir 360 masyarakat atau pertubuhan berdaftar). Kumpulan lainnya termasuk pendatang atau peneroka Chechen atau Caucasus, dan juga sedikit orang Aghanistan. Bahasa-bahasa utama adalah Tatar, Parsi dan bahasa Caucasus atau loghat seperti loghat-loghat Chechen atau Dagestan. Tetapi semua para masyarakatnay bercakap Rusia dan banyak juga bercakap bahasa Ukraine.

Islam Makin Bersinar di Eropah


Mosque of Rome

Benua Eropah yang menjadi antara lubuk sentimen Islamfobia yang dihangatkan lagi dengan rentetan cubaan serangan terbaru di Britain, baru-baru ini, sebaliknya semakin diterangi sinar Islam menerusi projek pembinaan beratus-ratus masjid baru. Setakat ini, di Britain saja ada sebanyak 1,500 masjid.

East London Mosque

Projek pembinaan masjid baru dari Jerman ke Sepanyol dan Britain, sekaligus membuktikan keberanian masyarakat Muslim menonjolkan identiti sebenar mereka, tanpa perlu rasa takut mahupun terancam dengan perkembangan di sekeliling mereka. Lebih menarik, jika dulu mereka terpaksa secara rahsia menunaikan solat di bilik gelap di bahagian paling bawah bangunan kerana bimbang dicemuh, keadaan sekarang sebaliknya. Mereka yang kebanyakannya golongan pendatang dari Turki dan Afrika Timur, bukan setakat berani keluar masuk masjid, malah bekerjasama mengumpul dana dan bersatu hati menghadapi sebarang dugaan bagi memastikan masjid yang diingini dapat menjadi satu realiti.

Malah, seperti dilaporkan media Barat baru-baru ini, kehadiran kubah masjid terbesar di Jerman misalnya, semakin menenggelamkan menara gereja petunjuk keyakinan baru ke atas Islam ketika gereja pula semakin terbiar di negara Eropah itu.

Di Jerman saja, sehingga 184 masjid baru kini dalam proses pembinaan termasuk di daerah Kreuzberg, Berlin. Keadaan jauh berbeza jika dibandingkan bertahun-tahun lalu apabila 180 rahib kumpulan Katolik Sisters of the Divine Savior diibaratkan sebagai nadi di bandar itu. Malangnya, hari ini mereka cuma tinggal 8 orang. Setiap minggu, purata 150 penganut Roman Katolik menghadiri perhimpunan di Gereja Liebfrauen berbanding kira-kira 3,000 Muslim memenuhi Masjid Yavuz-Sultan-Selim. Sejak pembukaannya pada 1995, kehadiran kedai dan pusat belia Muslim menjadi ‘besi berani’ bagi kalangan penduduk Islam.

Di sekitar Eropah, Islam yang juga agama paling pesat berkembang, semakin ketara dan jelas kewujudannya berbanding satu ketika dulu apabila ia diamalkan secara senyap-senyap. Perubahannya bukan menyentuh aspek seni bina pada bandarnya, tetapi juga nilai sosial masyarakat setempat. Dalam apa dirujuk sebagai lambang integrasi Muslim, fenomena kemunculan ketara Islam ini turut dilihat sebagai bukti yang dunia Islam jelas mengancam budaya Kristian Eropah.

“Masyarakat Muslim sudah berani keluar menonjolkan diri mereka yang sebenarnya,” kata Claus Leggewie, pakar Sains Politik Universiti Giessen, Jerman.

Claus Leggewie

Kenyataannya itu berdasarkan kajiannya mengenai evolusi landskap dan binaan masjid di Jerman.

“Menerusi projek pembinaan masjid yang besar sedemikian, mesej yang mahu disampaikan (umat Islam) adalah kami di sini. Kami mahu menjadi sebahagian landskap simbolik Jerman. Kami ada di sini dan akan terus kekal di Jerman,” kata Leggewie.

Masjid Cologne dalam pembinaan

Pembinaan masjid besar dari Cologne, Jerman sehingga ke Amsterdam (Belanda) dan Seville, Sepanyol, berdepan bantahan keras penduduk dan pemimpin tempatan yang mendakwa ia lubuk menghasilkan pengganas. Lebih menyedihkan, apabila ada kalangan umat Islam yang meragui pembinaan masjid itu. Ini dibuktikan dengan kenyataan ahli keluarga dua suspek keganasan di Glasgow, Scotland yang mendakwa suspek itu dilatih menjadi radikal oleh kumpulan pendakwah Tabligh Jamaat (Jemaah Tabligh) kumpulan sama yang sedang hebat memperjuangkan hak bagi pembinaan kompleks Masjid Besar London di tanah seluas 18 ekar. Malah, pembinaannya berhampiran stadium Olimpik 2012, juga bakal mencatat sejarah sebagai masjid terbesar Eropah.


Kewujudan bangunan seumpamanya jelas berbeza daripada ruang bawah tanah gelap dan kecil yang menjadi tempat jemaah seperti Halif Kuzpinar menunaikan solat Jumaat, sejak 33 tahun lalu selepas dia berhijrah dari Turki ke kawasan di Frankfurt, Jerman. Siapa sangka, pergerakan Islam yang dianggotainya itu dapat membeli sebuah pasar raya di penempatan bandar Wiesbaden, di tengah Jerman.

“Di sini ada tempat letak kereta, pusat kanak-kanak dan untuk golongan belia. Kami mahu mewujudkan pusat setempat bagi membolehkan orang ramai melihat apa yang sebenarnya kami lakukan di sini,” kata Kuzpinar.

Berikutan kewujudan tempatnya sendiri, Mili Gorus sebuah pertubuhan hak asasi Islam Turki yang dipantau kerajaan Jerman, mahu memiliki sesuatu yang tidak pernah dikecapinya iaitu pengiktirafan rakyat di negara yang sudah menjadi tanah air mereka.

Namun, usaha murni itu berdepan bantahan keras. “Ia sepatutnya dijual sebagai sebuah pasar raya, bukannya masjid,” kata Wolfgang Kopp, pemilik pangsapuri di seberang premis itu.

Beliau bersama jiran lain, berjaya menghalang usaha menjadikan bangunan pasar raya itu kepada masjid, tetapi hanya untuk sementara waktu. Ini disebabkan, Perlembagaan Jerman jelas menyatakan semua agama boleh memiliki tempat ibadatnya sendiri. Sejak menjejakkan kaki di Jerman, golongan pendatang seperti Kuzpinar, terpaksa bersolat di bilik gelap yang menjadi simbol kegelapan masyarakat Islam yang tersepit di antara kebebasan mengamalkan agama serta budaya masyarakat setempat di negara yang menjadi tanah air mereka.

Kini, generasi ketiga yang semakin berjaya, saling berusaha dalam projek pembinaan masjid yang lengkap dengan menara. Jika 10 tahun lalu cuma wujud sebilangan kecil saja masjid, Jerman kini menyaksikan 159 masjid manakala 184 projek pembinaan masjid baru, mengikut Institut Arkib Islam Jerman.

Aachen menempatkan 25,000 penduduk Islam

Aachen, bandar Jerman yang didiami 257,000 penduduk di sempadan Belgium dan 9 peratus masyarakatnya beragama Islam, baru saja memberi kelulusan pembinaan masjid besar.

“Ia petanda yang masyarakat Muslim menjadi sebahagian anggota penting masyarakat,” kata Datuk Bandarnya, Jurgen Linden.

Kata-katanya terbukti benar apabila Islam yang ingin ditonjolkan sebagai agama pengganas, sebaliknya semakin hari semakin mendapat tempat di hati ramai anggota masyarakat tanpa perlu kempen besar-besaran mahupun mencela agama lain yang sudah bertapak kukuh di negara Eropah terbabit.

Hasil kerjasama dan kesabaran di kalangan Muslim sudah cukup menjadi bukti keagungan Islam sebagai agama keamanan dan kemunculan kubah masjid mengatasi menara gereja di Jerman hanyalah antara permulaan awal kebangkitan sinar Islam di bumi Eropah.

ISLAM DI PERANCIS..

Populasi Muslim Eropah Meningkat, Eropah Masih Mengabaikannya




Angka menunjukkan peratusan penduduk muslim di Perancis pada tahun 1985 , 2006 dan 2008

Jumlah penduduk beragama Islam di Eropah dijangkakan akan terus meningkat sehingga tahun 2050. Namun perkhabaran dan jangkaan ini telah diabaikan oleh Barat dan Eropah. Ini sekaligus menjadikan penduduk Islam sebagai rakyat kelas kedua di negara sendiri.

Akhbar Daily Telegraph London melaporkan, dijangkakan pada tahun 2050 nanti, jumlah warga muslim akan mencapai 20 peratus daripada jumlah keseluruhan populasi penduduk Eropah.

Seperti yang dinyatakan akhbar terbitan Inggeris itu, kini kadar pertumbuhan  penduduk muslim di Eropah adalah sekitar 5 peratus setahun. Jika kadar pertumbuhan penduduk Muslim terus meningkat seperti keadaan sekarang ini, maka pada tahun 2050 jumlah penduduk beragama Islam akan meningkat menjadi 20 peratus.

Selama tiga dekad (30 tahun) terakhir, populasi warga Muslim di Eropah meningkat dua kali ganda. Dan penggadaan ini akan berlaku sekali lagi pada tahun 2015 nanti.

Pemandangan biasa di Eropah sejak akhir akhir ini

Akhbar cetakan London itu juga menulis, "perubahan populasi ini disebabkan migrasi yang berterusan dari penduduk negara-negara Islam dan menurunnya kadar kelahiran di kalangan penduduk bukan islam yang disertai dengan tingginya angka kelahiran masyarakat muslim." Faktor faktor lain juga seperti buruknya keadaan sosial dan keluarga di Barat dan kurangnya kehidupan beragama di kalangan penduduk Eropah. Faktor ini juga menjadi penyebab  yang mendorong masyarakat Barat untuk memeluk agama Islam.

Pertumbuhan populasi  Muslim dan pusat-pusat kebudayaan dan organisasi Islam di Eropah makin meningkat, namun negara-negara di Eropah belum bersedia menerima hakikat ini sebagai kenyataan dan menolak untuk memberikan hak hak yang sepatutnya kepada penduduk beragama Islam.

Di sebahagian besar negara-negara Eropah, Islam belum diakui secara rasmi sebagaimana agama-agama lain, seperti Kristian atau Yahudi. Selain itu, masyarakat Muslim sering menerima imej buruk dan perlakukan diskriminasi. Ini sekaligus mengehadkan peluang Muslim di dalam sektor ekonomi dan sosialnya.

Hasil kajian menunjukkan diskriminasi terhadap warga Muslim paling kerap terjadi di dalam bidang kerjaya. Perlakuan tidak adil terhadap mereka juga dilihat sangat ketara di dalam bidang pendidikan, kerjaya, keamanan, imigrasi, serta hak-hak sivil, seperti untuk memperolehi kemudahan sosial dan layanan kesihatan yang sepatutnya.

Sementara itu, media dan pemerintah yang konservatif dan radikal di Eropah juga turut banyak membantu menyuburkan sikap anti-Islam selepas tragedi 11 September 2001. Penerbitan kartun yang menghina Nabi Muhammad, pembikinan filem filem yang memburukkan ajaran Islam, dan penerbitan pelbagai buku untuk memburukkan pemaikaian tudung dan jilbab, merupakan sejumlah isu yang membuat fenomena anti-Islam di Eropah kian panas.

Padahal selama ini masyarakat muslim di Eropah dikenali sebagai komuniti yang sentiasa menyuarakan perdamaian dan kasih sayang. Mereka juga turut berperanan besar dalam memajukan negaranya.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...