Monday, October 1, 2012

-SEJARAH EMPAYAR SIAM KEDAH-SIRI 30

HIMPUNAN BESAR KELUARGA SYARIF YANG DI PERTUAN DARI TITISAN RAJA MERONG MAHAWANGSA



Jitra 22hb Nov : Satu perhimpunan besar keluarga Merong Mahawangsa keturunan Syarif Yang Di Pertuan telah berjaya di adakan di Taman Rekereasi Paya Pahlawan berdekatan dengan bandar Jitra, Kedah Darul Aman sempena menyambut Hari raya Qurban.

Majlis yang di pengerusikan oleh Y.B Dato Dr Nai Chau Megat Afifuddin ibni Nai Chau Megat Haji Omar ini telah menghimpunkan keluarga Syarif Yang Di Pertuan Maharaja Besar Benua Siam sepertimana tercatat dalam manuskrip Undang Undang Kedah yang dibukukan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka dalan tahun 2005.

Majlis ini telah diresmikan oleh Yang Amat Berhormat Dato Nai Chau Megat Johari ibni Nai Chau Megat Bahrom, Timbalan Menteri Keselamatan Dalam Negeri yang juga waris kepada Koya Nai Chau Abu Megat Manja. Turut hadir ialah waris mutlak, Yang Mulia Tuanku Nai Long Kasim ibni Tuanku Nai Long Ahmad dan keluarga beliau.



Kakak kepada Y.B Dato Dr Nai Chau Megat Afifuddin ibni Nai Chau Megat Haji Omar iaitu Prof Datuk Dr Nai Chau Asmah turut menerima wasiat dari keluarga yang terawal megenai sejarah Raja Nai Chau Abu Megat Manja. Siasatan kekeluargaan oleh Nai Chau Megat Ahmad ibni Nai Chau Megat Harun telah membawa kepada salasilah yang lebih lengkap lagi.


Majlis dimulakan dengan bacaan doa selamat oleh Nai Fai Bau Haji Abdul Ghani ibni Nai Fai Bau Haji Kasa. Nai Fai Bau atau Putera Kapas (sebab berkulit cerah) adalah anakanda Syarif yang paling bongsu.

Seawal jam 9 pagi pendaftaran ahli keluarga mula capai kemuncaknya sekitar jam 11 pagi sebaik ketibaan Yang Amat Berhormat Dato Nai Chau Megat Johari Nai Chau Megat Bahrom. Ketibaan beliau juga disambut meriah oleh waris dan keluarga yang sudah sedia menanti. Lebih 3000 ahli keluarga telah hadir pada perjumpaan tersebut dengan jumlah qurban sebanyak 5 ekor lembu dan 3 ekor kerbau.



Dalam ucapannya Dato Nai Chau Megat Johari ibni Nai Chau Megat Bahrom berharap usaha untuk merekodkan salasilah ini diteruskan oleh semua waris agar dapat di kenang oleh generasi kita yang akan datang. Beliau turut menyampaikan ucapan penghargaan kepada mereka yang berusaha bersungguh-sungguh untuk mencari kembali salasilah yang telah hilang ini.



Majlis turut di serikan dengan persembahan silat, kumpulan muzik Gendang Keling dan ceramah oleh Yang Mulia Nai Long Mazlan ibni Nai Long Abdul Majid mengenai sejarah realiti nagara Kedah yang disembunyikan oleh penjajah Inggeris dan thai dahulu. Ceramah beliau telah menarik perhatian pelbagai pihak yang hadir pada hari itu.


Jika ia raja, kenapa nama baginda tidak tercatit dalam Salasilah Kesultanan Kedah?



Menurut beliau lagi, Sharif Yang Di Pertuan adalah Yang Di Pertuan Agong Nagara Kedah dahulu dan sejarah baginda telah digelapkan oleh penjajah sebelum memerdekakan negara kita dengan sejarah versi mereka. Namun penemuan bukti-bukti baru sejarah bangsa Melayu dari rumpun Siam mengenai kedatangan Islam semakin mengukuhkan bukti terutama sekali bukti bertulis dalam manuskrip Undang-Undang Kedah.


Khuysuk mendengar penerangan, dua waris Koya Nai Chau Abu Megat Manja

Penglibatan Yang Amat Berhormat Dato Nai Chau Megat Johari ibni Nai Chau Megat Bahrom dan Y.B Dato Dr Nai Chau Megat Afifuddin ibni Nai Chau Megat Haji Omar dalam bidang politik sebagai Menteri adalah ‘ibarat sireh pulang ke junjong’ memandangkan Nai Chau Abu Megat Manja ialah juga berjawatan Menteri Empat disamping sebagai Paduka Seri Sultan, Raja Kubang Pasu Darul Qiam.


TNL Kassim bersama Datuk Nai Chau Megat Johari ibni Nai Chau Megat Baharom.

Keluarga Syarif Yang Di Pertuan merangkumi waris anakanda baginda iaitu Koya Long bergelar Sultan Mud Zaffar Syah III, Koya Ngah bergelar Megat Terawis, Koya Shuib bergelar Megat Shuib Koya Nai Chau Abu bergelar Megat Manja dan Koya Fai bergelar Megat Iskandar.



Diantara waris yang hadir meramaikan majlis ini.



Kecuali Koya Long yang bersemayam di istana Kuala Kangsar, empat beradik anakanda Syarif Yang Di Pertuan termasuk baginda sendiri telah dibunuh oleh tentera thai yang menyerang Istana Kota Meang Kuang (bermaksud nagara luas) dalam tahun 1821. Serangan ini dikenali sebagai serangan Musuh Bisik, 1821. Ahli keluarga mereka yang masih kecil dan dewasa dilarikan oleh pengikut mereka ke kawasan lain yang lebih selamat dimana mereka membuang nama dan pangkat untuk menggelak identiti mereka dikenali musuh.



Menurut Setiausaha perhimpunan, Nai Chau Megat Ahmad ibni Nai Chau Megat Harun selain dari menghimpunkan semula keluarga besar ini ia bertujuan untuk saling mengenali antara satu sama lain dan disamping merekodkan salasilah yang ada dan mereka yang sudah pun meninggal dunia. Jelas pada setiap wajah-wajah mereka terdapat wajah yang seiras walau pun tidak pernah berjumpa sebelum ini.


Buku yang diedarkan kepada seluruh ahli keluarga sewaktu pendaftaran lengkap dengan salasilah keluarga masing-masing. Terima kasih diucapkan kepada Nai Chau Megat Ahmad ibni Nai Chau Megat Harun diatas segala usahanya.

Jamuan makan tengahari turut disediakan dan ramai waris mengambil peluang untuk berkenalan diantara satu sama lain. Yang Amat Berhormat Dato Nai Chau Megat Johari Nai Chau Megat Bahrom mengingatkan kepada penceramah untuk membukukan penulisan sejarah dan salasilah ini untuk tatapan generasi akan datang. Sementara itu majlis perhimpunan ini dicadangkan akan diadakan setiap tahun bagi mengingati arwah-arwah yang telah meninggal dunia.

Wednesday, December 19, 2007

Lawatan ke Phattalung, Trang dan Krabi


Peta pelancungan Krabi dan Phuket

Salam hormat kepada semua pembaca blog ini. Sudah lama saya tidak bertemu saudara dengan artikel terkini. Baiklah, baru-baru ini saya telah membuat lawatan atas jemputan Konsul Malaysia Thailand untuk melawat Haadyai, Phattalung, Trang dan Krabi.Tujuan lawatan ini adalah untuk memelihara hubungan baik yang sedia terjalin diantara kedua buah negara.

Disana kami telah bertemu dengan Gabenor Krabi dan turut melawat beberapa penempatan orang-orang Islam. Memang terdapat ramai orang-orang Islam yang masih boleh bertutur dalam Bahasa Melayu Kedah dan juga Patani. Untuk makluman pembaca yang bukan dari Utara semenanjong, orang orang Kedah tidak memanggil Thailand sebagai Thailand. Mereka menyebutnya sebagai Siam kerana dari segi sejarah hubungan baik ini sudah sedia terjalin. Persempadanan yang ada hanya wujud 50 tahun sahaja berbanding hubungan sejarah sediada.

Pemandangan dan cuaca disana adalah sepertimana di Malaysia dengan ladang-ladang getah dan juga ladang kelapa sawit dikiri kanan jalan utama bandar-bandar diatas. Jalan utama dua hala kiri dan kanan bukanlah lebuhraya tertutup dan tiada tol yang dikenakan kepada semua kenderaan yang menggunakan laluan tersebut (hingga ke Bangkok). Namun kualiti jalanrayanya baik dan papantanda arah yang mudah difahami ditulis dalam dua bahasa.

Mungkin pemandangan yang kurang enak ialah kabel letrik yang terlalu banyak dan bertingkat-tingkat sepertimana digunakan di Malaysia di sekitar tahun 60an dahulu. Pekan Sadao pula sudah berubah menjadi bandar berbanding lawatan saya sekitar tahun 1973 dahulu. Lawatan terakhir saya pada tahun 2003 adalah melalui Padang Besar.

Masyarakat Islam dan Buddha di sebelah pantai barat ini rata-ratanya mesra dan peramah. Dari pengamatan kami perhubungan kedua kelompok masyarakat ini sudah sedia terjalin sekian lama, dengan itu asimilasi kaum mudah berlaku. Perhubungan kami dengan mereka menjadi mudah dengan rakan kami yang boleh bertutur bahasa Thai. Kami turut mengungjongi beberapa Masid disana dalam usaha mendekati masyarakat Islam secara dekat dan berhemah. Yang saya kira menarik ialah sekitar 60-70% penduduk di Krabi adalah beragama Islam. Malangnya, bahasa Siam Kedah pula sudah tidak difahami lagi disana.



Masjid Amman dalam perjalanan ke Pantai Ao Nang. Antara yang baru dengan yang lama



Dari aspek pemakanan pula, makanan asas seperti nasi berlauk dan ulam-ulaman memanglah sama namun kami tidak terlepas menjamah Tom Yam versi Thailand berhampiran Setesen keretapi Trang. Di samping itu makanan ringan seperti roti canai, roti pisang pun ada dijual oleh penduduk Islam disana. Soal mencari makanan halal tidak timbul bagi kami.


Penyediaan roti pisang pun kena tebar dulu.

Kami juga berpeluang melawat beberapa tempat percutian seperti Nopparat Thara Beach dan Ao Nang Beach. Disini jumlah pelancong dari Barat begitu ramai seolah-olah berada di Tanjong Bunga Pulau Pinang. Bot-bot untuk 'Island Hopping' pun banyak untuk pelancong melihat pulau-pulau kecil di sekitar lautan Andaman ini. Bagi pembaca yang belum pernah ke sana dicadangkan untuk pergi melihat sendiri kecantikkan alam semulajadi disana.

PS: Lawatan ini hanyalah untuk meninjau suasana kehidupan masyarakat Islam disana bukannya untuk mengkaji sejarah.

Thursday, November 29, 2007

BUKTI-BUKTI SEJARAH EMPAYAR BENUA SIAM ISLAM KEDAH

Sejarah negeri Kedah Darulaman banyak dilindungi oleh campurtangan penjajah Inggeris dan Thai pada awal abad ke 17 dan 18 dahulu menyebabkan banyak bukti-bukti sejarah negeri ini menjadi tidak selari dengan bukti-bukti yang mula dijumpai semula hari ini. Pada masa yang sama penemuan makam Sheikh Abdul Kadir ibni Hussain Syah Alirah bertarikh 904 masihi di Tanjong Inggeris, Langgar dan penemuan batu bertulis Ibnu Sirdan bertarikh 213 hijrah dalam celah-celah longgokkan batu candi oleh Dr Othman Md Yatim membuktikan agama Islam tiba jauh lebih awal dari tarikh 1400 masihi, tahun yang dikatakan Islam mula tiba ke Melaka.

Penjajah Thai pasti mempunyai muslihatnya apabila mereka membakar naskah Hikayat Merong Maha Wangsa. Tindakan ini diambil oleh tentera raja buddha Thailand Rama V Chakri Sokho Thai Chulalongkorn (Chula Luang Khun) pada tahun 1876 masihi selepas mereka berjaya membunuh Raja Maha Besar Benua Siam Kedah, Sultan Jaafar Mad Azam Syah ibni Sultan Syed Alang Alauddin di Gurun Kedah. Sayangnya nama baginda dan ayahanda baginda berdua tidak terdapat dalam sejarah Kedah, negeri yang pernah diperentah mereka sebagai Raja Besar. Nama Sultan Syed Alang Alauddin bergelar Panglima Bukit Gantang ada tercatat dalam sejarah Perak namun peranan dan sumbangan baginda telah di kecilkan.

Sultan Syed Alang Alauddin bergelar Panglima bukit Gantang telah memerentah dari tahun 1839 hingga 1862 Benua Siam (mengikut buku Konvensyen Sejarah Kedah)yang turut mencangkupi wilayah Perak hari ini. Baginda adalah putera sulong kepada Sultan Mudzafar Syah III ibni Khalifah Syarif Abu Bakar Syah, Raja Siam Ligor Nambang meliputi Kedah dan Perak. Sebelum menaikki takhta sebagai Raja Besar Benua Siam, baginda Sultan Mudzaffar Syah III ini pernah menjadi Raja Kemboja Cempakasari (bergelar Po Chan) dan kemudiannya sebagai Raja Kuala Kangsar. Nama sebenar baginda adalah Koya Long. Gelaran Koya mungkin asing bagi kita hari ini namun di Georgetown, Pulau Pinang ada sebuah masjid yang diberi nama Masjid Koya.

Pembakaran naskah Hikayat Merong Maha Wangsa pada 1876 ada tercatat di dalam buku ‘Sejarah Kedah Sepintas Lalu’ sementara catatan dari James Low mengatakan Rama V Chakri Sokho Thai Chula Luang Khun memerintahkan agar hikayat tersebut hendaklah dibakar habis habisan agar penulisan yang berunsur agama Islam dan dakwah islamiah ini segera dimusnahkan.

Kenapa Hikayat Merong Maha Wangsa di bakar?

Didalam naskah Hikayat Merong Mahawangsa ada tercatat bahawa negeri Siam Lancang dibuka oleh Podiset Sayyidina Jamalull Alam Badrul Munir, (lihat dibawah blog ini) iaitu anakanda kepada Raja Merong Mahawangsa yang beragama Islam. Sekaligus ia menafikan bahawa bangsa Siam bukanlah bangsa Thai hari ini kerana terdapat ke dua bangsa ini bertutur dalam dua bahasa yang berbeza. Pendek kata, jika Bahasa menunjukkan bangsa, orang-orang Siam beragama Islam sementara orang-orang thai (dari puak Sukuthai) pula beragama Buddha.

Dalam tahun 1767, ibu negeri Benua Siam Islam Ayuthia telah ditawan puak musuh yang beragama Buddha. Raja atau pemerentah mereka, Rama I adalah dari bangsa Sukuthai yang beragama Buddha. Ini berbeza dengan situasi sebelumnya dimana Ayuthia adalah sebuah kerajaan Islam yang diperentah oleh raja-raja Siam Islam. Ini yang disembunyikan oleh sejarah menyebabkan sejarah negara kita dan sejarah orang-orang Melayu dari rumpun Siam menjadi tidak tepat.

Hari ini kita dapati sejarah menjadi kucar-kacir apabila orang-orang Thai di Thailand pula mengakui mereka adalah orang Siam padahal raja mereka adalah dari bangsa Sukuthai yang menjajah negeri Siam bermula dari Rama I Yotfa Chulalok. Memang asalnya mereka orang Siam, rakyat negara Siam tetapi hari ini mereka dijajah oleh Raja Rama Thai, bukan Raja Siam yang beragama Islam seperti dizaman Ayuthia. Dengan sebab itu, apabila penguasaan mereka telah menyeluruh, mereka menukar nama negeri Siam kepada Thailand sempena nama suku kaum mereka.

Sekiranya diberi peluang, entah-entah, seluruh semananjong ingin di taikan oleh mereka. Langkah Inggeris menukar nama Semenanjong Malaka (jajahan Siam Islam) kepada Semenanjong Tanah Melayu adalah bagi menghentikan kemaraan ini dan menjaga kepentingan ekonomi mereka seperti bijih timah, ladang getah, lombong emas dll. Ada kemungkinan apabila Raja Thai berkuasa di Ayuthia, kemudiannya Bangkok mereka berhak kepada keseluruhan wilayah yang dulu berada dibawah Benua Siam Islam. Mereka lupa tentang perbezaan agama itu.

Kesemua maklumat-maklumat ini jika dianalisa dengan teliti ada tercatat dalam buku Undang-Undang Kedah yang diterbitkan oleh Dewan Bahasa Dan Pustaka Kuala Lumpur dalam tahun 2005, selenggaraan Mariyam Salim. Undang-Undang Kedah merupakan manuskrip asal perlembagaan Benua Siam Islam Kedah. Ia mula ditulis berperingkat-peringkat semenjak tahun 222 Hijrah bersamaan tahun 812 masihi. Buku tersebut mula ditulis di zaman Saidina Ali Wa Maulana Jamalul Alam Badrul Munir (anakanda Podiset) berkerajaan di Acheh Darul Salam. Sebagai sebuah perlembagaan negara ia pasti di buat ‘amendment’, mengikut kehendak dan keperluan dari masa ke semasa.

Teks asal tulisan jawi Undang Undang Kedah ini telah tersimpan sekian lama di perpustakaan ‘School Of Oriental And African Studies (SOAS) London’, nombor rujukan MS 40329 dalam bentuk microfilm dan ia telah dibawa balik ke Malaysia untuk diterbitkan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka.

Siapa Syarif Abu Bakar Syah, Yang Di Pertuan Yang Maha Mulia?

Di ms 42,ada tercatat,
“Dan, kebesaran Syarif dan menteri pada masa membaca surat utusan, duduknya diatas panglima negeri. Pada masa itu (d)ialah raja”.

Di ms 43 ada tercatat,

“Adalah adat segala hamba raja itu dipersalini oleh Syarif dan menteri kerana kanun Datuk Besar Kota Star adanya”

“Daripada hijrah Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam Seribu Seratus Sembilan Puluh Sembilan iaitu TAHUN HA (1788 M) pada dua puluh delapan haribulan Safar, hari isnin, bahawa pada ketika itu maka adalah titah Yang Dipertuan Yang Maha Mulia keatas jemala Datuk Bendahara (Koya Long Sultan Mudzafar Syah III Kedah anakanda kepada Raja Siam Ligor Nambang ) menyuruh muafakat dengan segala pegawai-pegawai mengaturkan segala adat pada fasal menyatakan aduran hamba Allah Taala”.

Nama Syarif yang dimaksudkan ialah Syarif Abu Bakar Syah, Raja Siam Nambang Ligor Ibni Khalifah Sultan Muhiyuddin Mansor Syah Chau Pija Sitamrat yang bersemayam di istana Kota Palas, Pulau Langkawi. Kita juga mengetahui terdapat gelaran yang tidak lagi digunakan hari ini iaitu Yang Dipertuan Yang Maha Mulia dan Syah Alam Yang Maha Mulia. Inilah gelaran bagi Raja Besar Benua Siam. Sebagai Raja besar dan juga Ketua agama Islam, mereka turut menggunakan gelaran Khalifah dan Maulana.

Di muka surat 17 tercatat,

“Hijrat al Nabi sallallahu alaihi wasalam pada seribu tujuh puluh delapan tahun, tahun Dal, pada bulan/Rabiulawal, hari isnin, zaman hadirat Maulana Syah Alam semayam di Kota Palas pada ketika itu bahawa titah Syah Alam Yang Maha Mulia pada segala pegawai yang tua-tua suruh perbuat undang-undang.”

Kota Palas kini dinamakan Padang Mat Sirat bertempat di Pulau Langkawi Kedah dan makam baginda masih lagi di kenali sebagai makam Purba, padahal baginda adalah Raja Besar Benua Siam seperti tercatat dalam Undang-Undang Kedah sebagai bukti bertulis. Papantanda pada makam purba (dikatakan kubur seorang wanita) di Pulau Langkawi harus ditukar dengan maklumat terkini dan di perelokkan bersesuaian dengan seorang raja besar yang bergelar Maulana. Dulu, makam baginda ditimbus dengan tanah untuk mengelakkan daripada dimusnahkan oleh gabungan tentera thai dan Burma yang menyerang Pulau Langkawi.

Di ms26 – 27 pula tercatat,

“.. raja segala hamba itu, adatnya disalin Seri Perdana Menteri daripada hukum kanun Datuk Besar Kota Star masa itu”.

Raja segala hamba bermaksud raja yang besar berbanding raja-raja wilayah dan rakyatnya sementara adat resamnya disalin/ditulis oleh Seri Perdana Menteri yang sememangnya ditugaskan berbuat demikian.

“Sebermula banyak emas ditempa Bunga Emas, dihantar ke Benua Siam Dua Puluh Emas masa Raja dahulu-dahulu, pada masa Sultan Muhammad Jiwa tambah sepuluh emas sebab sukar ia ditempahnya itu”

Dari bukti catatan diatas dapat kita fahami bahawa Sultan Muhammad Jiwa (1710 – 1778) hanyalah berjawatan sebagai Paduka Seri Perdana Menteri, BUKAN sebagai Sultan Kedah. Seterusnya di ms 40,

“Maka adat ini daripada raja-raja dahulu sampai pada Marhum naga (Sultan Rijaluddin) turun pada Datuk Besar, turun kepada Datuk Seri Paduka Tuan Tuha, turun kepada Datuk Maharaja Encik Yusuf dikurnia Paduka Marhum Kimbang akan datuk Maharaja segala adat ini dan suatu dikurnai kepada Datuk Seri Bongsu, iaitu Datuk Paduka Seri Perdana Menteri Anak Bukit. Tamat”.

Hari ini kita semua tahu siapa yang bersemayam di Istana Anak bukit itu.
Di ms27 -28 tercatat,

“Maka pada zaman Paduka Seri Sultan Ahmad Tajuddin Halim Syah Ibni Sultan Abdullah Mukaram Syah naik kerajaan pada tarikh seribu dua ratus dua puluh dua tahun Alif (1812 Masihi ) dilebihkan tinggi bunga emas dan bunga perak sebab baginda sampai sendiri mengadap Raja Maha Besar Benua Siam”.

Raja Maha Besar Benua Siam pada tahun 1812 masihi ialah Raja Siam Ligor Nambang Khalifah Syarif Abu Bakar Syah, Yang Dipertuan Yang Maha Mulia Raja Besar Benua Siam Kedah. Pada masa itu baginda bersemayam di Istana Kota Meang Kuang, mukim Wang Tepus, dalam daerah Kubang Pasu Kedah Darul Aman. Perkataan Meang Kuang ialah bahasa Siam yang bermaksud, ‘Negara Luas’. Negara luas yang dimaksudkan disini tak lain tak bukan ialah, Benua Siam Islam Kedah.

Jika diambil kira bukti yang terdapat di muka surat 51 dalam buku dokumentasi ‘Konvensyen Sejarah Negeri Kedah, 1981’, ada tercatat,

“Bagi seorang Seri Paduka Raja Laksemana pula tugasnya sebagai ketua tentera laut dan semasa di laut dia berkuasa penuh”.

Laksemana yang dimaksudkan itu ialah Paduka Seri Sultan Ahmad Tajuddin Halim Syah Ibni Sultan Abdullah Mukaram Syah. Pada masa peperangan itu angkatan laut Kedah Darul Aman dikatakan musnah semasa melancar siri pemberontakan menentang Siam pada tahun 1839 masihi. Siam yang dimaksudkan disini ialah Siam Islam, bukannya tentera Thai dari Bangkok.

Catatan penulisan J.F. Agustin bertajuk, ‘Kemusnahan Angkatan Laut Kedah Darul Aman’ ada menceritakan dengan lebih terperinchi dalam buku “Kedah Darul Aman Dari Segi Sejarah”, jilid 5, Ogos 1971,ms 16 – 18.

Dari buku Sejarah Warisan Mahawangsa Kedah, muka surat 1, ada tercatat seperti berikut,

‘Dalam tahun 1837, James Low melaporkan bahawa beliau telah menerima sebuah manuskrip Sejarah Kedah disebutnya sebagai ‘..Kedah Annals termed Merong Mahawangsa’ dari Sultan Ahmad Sajoodin Halim Shah (Sultan Ahmad Tajuddin Halim Shah II (1804’).

Dari buku Hikayat Merong Mahawangsa ruangan Pengenalan,ms xlviii, Siti Hawa Haji Salleh, Yayasan karyawan dan Penerbit Universiti Malaya, Kuala Lumpur, 1998, tercatat seperti berikut,

"Versi ini adalah versi yang disalin atas perintah Sultan Ahmad Tajuddin Halim Syah (disebut oleh James Low sebagai Sultan Ahmad Sajoodin (Aladin) Halim Syah untuk diserahkan kepada Leftenan Kolonel James Low pada tahun-tahun 1820an. Baginda mencari suaka di Pulau Pinang pada tahun 1821 setelah diusir oleh Siam dari Kedah (ini Siam Islam dari Ligor). Siam mendesak Kompeni Hindia Timur (Inggeris) supaya tidak melayani Sultan Ahmad Tajuddin dan menyatakan bahawa baginda tidak berhak ke atas negeri Kedah. James Low diarahkan menyiasat sama ada tuduhan itu benar dan meminta baginda menunjukkan dokumen untuk menguatkan pengakuan haknya ke atas negeri Kedah. Sultan Ahmad Tajuddin menyerahkan Hikayat Merong Mahawangsa sebagai dokumen tersebut."

Beginikah caranya bagi seorang Raja Laksemana Ketua Tentera Laut Kedah, Paduka Seri Sultan Ahmad Tajuddin Halim Shah yang dilantik oleh Maharaja Benua Siam Islam menggunakan manuskrip sejarah Kedah, Hikayat Merong Mahawangsa yang direka semula olehnya untuk menipu pihak Inggeris kononnya beliaulah Sultan Kedah, padahal beliau telah diusir oleh tentera Raja Benua Siam Islam Ligor dan duduk di dalam buangan di laut.

Realitinya, dalam tahun 1837 negeri Kedah Darul Aman belum wujud, hanya sebagai sebahagian wilayah Benua Siam Islam sahaja. Dengan menipu dan mendapat pengiktirafan pihak Inggeris pada tahun 1839, Seri Paduka Laksemana Ketua tentera laut Kedah menyusun siri pemberontakan menentang Raja Maha Besar Benua Siam Kedah iaitu Sultan Syed Alang Alauddin Syah Panglima Bukit Gantang ibni Sultan Mudzafar Syah III Kedah.

Dari Buku Sejarah, “Cempaka Sari, Sejarah Kesultanan Negeri Perak”, M.A Fawzi Basri memetik fakta dari tulisan Winstedt dan manuskript Riwayat Negeri Perak, ms 22

“Sultan Mudzafar Shah III Kedah meninggalkan Berahman Indera Balai Besar, Alor Star Kedah dan bersemayam di Kuala Kangsar. Manakala Raja Alang Putera raja dari Kedah menjadi bendahara” (Bendahara Kedah atau Raja Muda ialah Raja Siam Songkhla, Paduka Seri Sultan Syed Alang Alauddin, Panglima Bukit Gantang).

Pada tahun 1862 Long Jaafar, putera kepada Raja Siam Songkhla Sultan Syed Alang Alauddin Panglima Bukit Gantang menaikki takhta Benua Siam Islam Kedah bergelar Sultan Jaafar Madazam Syah. Ini adalah berikutan kemangkatan Syed Alang Alauddin di Istana Kuning Berahman Indera, Alor Star. Sebelum pada itu Sultan Jaafar ini menjadi Raja Larut Matang merangkap Bendahara Benua Siam Kedah dan disana baginda dikenali sebagai Long Jaafar (raja daerah juga digelar penghulu sebagaimana penghulu Kayang di Perlis). Mengikut Undang-Undang Kedah jawatan Bendahara adalah juga Raja Muda. Tak hairanlah ada catatan sejarah mengatakan Long Jaafar hanyalah penghulu atau orang kaya akan tetapi penghulu yang bagaimana? Sudah pasti bukan penghulu seperti hari ini.

Apabila Long Jaafar menaikki takhta kerajaan Benua Siam Islam, tempat baginda sebagai Raja Larut Matang telah diganti oleh Ngah Ibrahim. Bukti bertulis dimuka surat 21, buku yang sama ada tercatat,

“Bagaimana pun dalam tahun 1862 Masihi Sultan Jaafar memberikan jawatan menteri itu kepada Cik Ngah Ibrahim iaitu anak seorang pembesar yang bergelar Paduka Setia, Orang Besar Enam Belas Tuk Paduka Setia iaitu pengapit kepada Panglima Bukit Gantang.” Rujuk Winstedt, History of Perak,ms 43, halaman 145

Di ms 20 – 19 Halim Nasir, Ibid halaman 92 dan 93 tercatat,

“Dengan itu juga sejarah kerajaan melayu Beruas beransur luput, sebaliknya beberapa orang pembesar melayu telah memerintah kawasan masing-masing, sebelum tertubuhnya kerajaan Perak hari ini”.

Dari bukti tersebut ternyata negeri Perak hari ini tidak wujud sebaliknya hanya kerajaan Kesultanan Beruas dalam wilayah Benua Siam Kedah.

Dalam Bahasa Siam yang masih dituturkan di Kedah, perkataan BERUAS bermaksud, Puak Raja Siam Kaya, iaitu merujuk kepada Raja Kota Beruas yang pertama bernama Intaraja II (Songtam), Nai Hisbu Mad Azam Syah Ibni Maha Tammaraja Chief Khalifah Saiyidina Zahiruddin Mohd Bador Shah (Babur India Monghul,1569 Masihi).

Nai Hisbu Mad Azam Syah ialah Raja Siam dari Dinasti Ayut’ia Ke 21.Sila rujuk buku sejarah, “A History Of South East Asia”,1955 DGE Hall. Permaisuri Zahiruddin ialah Nor Aishah Begum Bavinnoung Mah In (Inta Tiral) puteri kepada Rama Tibodi II Dinasti Ayut’ia 1491 iaitu Sultan Rijaluddin ibni Muhammad Johan Shah III Kedah. Sultan Rijaluddin ini juga bergelar Parameswara Melaka.

Sejarah Keturunan Raja Kota Beruas

Raja Kota Beruas Nai Hisbu Mad Azam Shah bergelar Intaraja II Songtam Ayuthia telah berkahwin dengan puteri Sultan Langkasuka iaitu Sultan Yaacub Putera Jalil Shah bergelar Khun Waranwangsa. Baginda adalah Raja Dinasti Ayut’ia Ke 15, sekitar tahun 1548 Masihi. Hasil perkahwinan tersebut baginda dikurniakan tiga orang putera.

a) Raja Dinasti Ayut’ia Ke 26 iaitu Sri Su Tammaraja (1605), Khalifatullullah Akhirul Zaman, Sultan Mahmud Syah Melaka. Sila rujuk ms 98, Buku Undang-undang Kedah.

“Bermula disuruhnya titah Duli Yang Dipertuan Sultan Mahmud Syah Yang Maha Mulia di Negeri Melaka pada hijrah Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam Seribu Enam Puluh Tujuh, Tahun Jim, (1657 M) bulan ramadhan hari Abra’a fasal pada menyatakan Undang-Undang hubaya-hubaya jangan dilalui perkataan ini”.

Cop mohor yang dijumpai di Riau oleh kerajaan Melaka baru-baru ini adalah juga milik baginda, bukanya milik Sultan Mahmud Syah raja wilayah Melaka sekitar tahun 1400-1511. Sultan Mahmud Syah yang dimaksudkan diatas adalah Raja Besar Benua Siam Islam yang juga bergelar Khalifatullah Akhirul Zaman.

b) Putera kedua Raja Beruas ialah Raja Dinasti Ayut’ia ke 27 iaitu Narai, nama sebenar Tun Sa’ban, bergelar Laksemana Hang Tuah ketika di Melaka dan akhir sekali menjawat jawatan Sultan Acheh bergelar Sultan Iskandar Muda,1661.

c) Putera ketiga Raja Beruas ialah Dinasti Ayut’ia Ke-28 iaitu Pra Petraja Sultan Tengku Abu Narawanara. Di Melaka baginda digelar Hang Kasturi.

Istana Alam Shah di Kelang, telah siap dibina oleh Khalifahtullah Akhirul Zaman, Sultan Mahmud Syah, Raja Besar Benua Siam Islam pada tahun 1650 Masihi setelah baginda berpindah dari Kota Lukut, lokasi sebenar Kota Melaka berikutan serangan Belanda. A Farmosa bukan Kota Melaka sebaliknya ia Kota Portugis.

Sila rujuk ms 1, Buku Undang-undang Kedah.

“Pada tarikh seribu Enam Puluh Tahun, Tahun Zai (1650 Masihi) pada Tujuh Belas Hari Bulan Jamadilakhir, Hari Jumaat; Bahawa pada ketika itu adalah titah Syah Alam Yang Maha Mulia terjunjung ke atas jemala paduka raja suruh salin ambil taruh undang-undang perbuatan datuk besar di hulu, Alaihi Rahmatullah supaya sudahlah tahu hukum sedikit-sedikit”

Kenyataan diatas membuktikan bahawa Portugis tidak menyerang Melaka dalam tahun 1511, malah keberadaan mereka disana adalah dengan perentah Maharaja Benua Siam Islam untuk mengawal Selat Melaka setelah kemangkatan Laksemana Cheng Ho. Baginda berada di Kota Lukut sehingga diserang Belanda dalam tahun 1641 dan berpindah ke Kelang yang juga merupakan sebahagian dari Melaka. Sejarah kita ditulis versi kegemilangan Raja wilayah Melaka yang telah diusir oleh Portugis atas perentah Maharaja Benua Siam.

Terdahulu, tindakan Raja wilayah Melaka memerdekakan wilayah itu dengan pergi mengadap Maharaja China Yong Le tanpa pengetahuan Raja Besar Benua Siam sangat tidak di sukai olehnya. Malah tentera Raja Besar Benua Siam pernah menyerang pelabuhan Melaka untuk mengambil semula wilayahnya, namun dilarang oleh Maharaja China yang mungkin telah tersilap memberi pengiktirafan itu kepada Raja Melaka. Gelaran Paduka Seri Sultan (saudara kepada Raja Besar) membuktikan ini adalah gelaran raja daerah/wilayah sepertimana tercatat dalam Undang-Undang Kedah.

Pada tahun 1641 masihi tentera Belanda dan pemberontak Minangkabau mengusir Sultan Mahmud Syah dari Kota Melaka di Kuala Lukud, negeri Sembilan. Perkataan Siambilan ialah bahasa Siam yang bermaksud kerajaan Siam hebuh jatuh. Sultan Mahmud Syah berundur dan dalam perjalanan berundur itu baginda berhenti beristirihat atau berteduh di bawah satu pokok maka tempat tersebut kemudian dinamakan Selangor.

Dalam bahasa siam, Selangor bermaksud berteduh di bawah teduhan tumbuhan pokok. Kejadian ini telah direkodkan sebagai Parameswara berteduh dibawah pokok melaka dan menamakan kawasan itu Melaka. Sultan Mahmud Syah mangkat di Istana Syah Alam Kelang, Selangor pada tahun 1668 masihi dan dimakamkan di Kota Beruas.

Padahal sejarah yang kita pelajari tidak memaklumkan bahawa Melaka ialah nama lama bagi Semenanjong tanah melayu dan telah wujud dizaman Sultan Muhammad Johan Syah atau lebih dikenali sebagai Sultan Muhammad Syah Yang Adil. Duit emasnya ada disimpan di muzium Negeri Kedah. Sultan Muhammad Johan Syah adalah ayahanda kepada Sultan Rijaluddin yang bergelar Parameswara Melaka.

Putera Almarhum Sultan Mahmud Syah iaitu Syah Alam Yang Maha Mulia Sultan Muhiyuddin Mansor Shah, suami kepada puteri Raja China Hang Li Poh ketika itu bersemayam di Istana Jugra (sebahagian dari melaka). Dengan mangkatnya ayahanda baginda, maka pihak Belanda mengambil kesempatan untuk menyerang dan serangan mereka ditujukan kepada Istana Alam Syah Kelang dan Kota Jugra di Selangor.

Syah Alam Yang Maha Mulia Sultan Muhiyuddin Mansor Shah terpaksa berundur dan berpindah ke Istana Ayut’ia Kota Palas kepunyaan Raja Siam Khun Woran Wangsa Langkasuka, yang terletak di Padang Mat Sirat, Pulau Langkawi Kedah.

Di m.s 16, Buku Undang-undang Kedah tercatat zaman Sultan Muhiyuddin Mansor Syah dan di m.s 17 tercatat,

"Hijrah Al-Nabi Sallallahu Alaihi Wassalam pada Seribu Tujuh Puluh Delapan Tahun, Tahun Dal, (1668 Masihi) pada Bulan Rabiulawal hari Isnin, Zaman Hadirat Maulana Syah Alam Semayam di Kota Palas pada ketika itu bahawa titah Syah Alam Yang Maha Mulia pada segala pegawai yang tua-tua suruh perbuat undang-undang".

Dari buku sejarah "A History Of South East Asia",1955 DGE Hall ada menyatakan Sultan Muhiyuddin Mansor Syah digelar Dinasti Ayut’ia Ke 31 Maha Tammaraja II Boromokot. Putera baginda ialah Raja Siam Tong Oo (Burma) digelar Maha Dammaiyaza dari bahasa Arab yang bermakna pembesar darah dari lainan raja.
Maha Dammaiyaza juga dikenali dengan nama Syarif Abu Bakar Syah. Ketika itu baginda bersemayam di Istana Ayut’ia Mandalay Burma (Myanmar). Pada tahun 1752 Masihi baginda diusir oleh tentera Buddha Burma, Raja Aluang Praya Lanna Chakri Sokho Thai. Maha Dammaiyaza dan permaisurinya Suriya Marin iaitu puteri kepada Sultan Langkat, Sumatra Pasai.

Mereka kemudiannya berpindah ke Kota Ayut’ia Bangkok Siam. Sultan Langkat adalah putera Maharaja Ayut’ia sebelum ini iaitu Narai Tun Sa’ban atau Sultan Iskandar Muda Acheh (Hang Tuah). Dengan itu, Permaisuri Suriya marin adalah cucu kepada Narai Tun Sa’ban atau Sultan Iskandar Muda Acheh (Hang Tuah).

Pada tahun 1758 Masihi Sultan Mualana Muhiyuddin Mansor Syah mangkat di Kota Palas dan di makamkan di Kota Buluh Melaka, Langkawi. Kesempatan ini diambil oleh pihak tentera Raja Buddha Lanna Sokho Thai untuk menyerang Raja Siam Kemboja, Pho Chan Koya Long Sultan Mudzafar Syah ibni Sultan Syarif Abu Bakar Syah yang bersemayam di Kota Ayut’ia Funaan Siamreap. Dalam pertempuran ini Raja Buddha Lanna Sokho Thai Aluang Phraya terbunuh disatu tempat yang kemudiannya diberi nama Thaikala. Thaikala ialah dari bahasa siam yang bermaksud mati dibunuh.

Pho Chan Koya Long Sultan Mud Zafar III Kedah anakanda kepada Maha Dammaiyaza dan permaisurinya Suriya Marin kembali dari Kemboja bersama-sama pengikut dan tenteranya ke Istana Balai Besar (Berahman Indera) Alor Star Kedah dan bersemayam di situ. Baginda kemudiannya berpindah setelah ditabal menjadi Raja Kuala Kangsar.

Pada tahun 1767 Masihi Ayut’ia Bangkok diserang oleh tentera Sokho Thai yang dipimpin oleh general Taksin Burma. Boromoraja V Ekataat Syarif Abu Bakar Syah yang
bersemayam di situ terpaksa berundur ke Nakhon Si Tammarat dan bersemayam di Istana Ayut’ia Nambang Ligor Siam.

Pada tahun 1782 Masihi tentera laut Raja Buddha Rama I Chakri Sokho Thai menyerang Kota Nambang Ligor yang didiami oleh umat Islam dalam pertempuran ini tentera Islam telah menang dan medan pertempuran tersebut digelar Cherat Nakhon Si Tammarat Siam.

Sultan Syarif Abu Bakar Syah kemudiannya kembali ke Kedah dan membina istana di dalam bukit dan dinamakan Istana Kota Meang Kuang. Meang Kuang bermakna Kota Negara Luas Benua Siam Kedah. Kawasan kota tersebut berada di mukim Wang Tepus dalam daerah Kubang Pasu Kedah.

Pada tahun 1778 Masihi Syarif Abu Bakar Yang Dipertuan Yang Maha Mulia Benua Siam Kedah melantik Paduka Seri Sultan Abdullah Mukaram Syah untuk menjadi Raja Pulau Pinang, Kedah manakala kekandanya (dari bonda pertama) Paduka Seri Sultan Tengku Long Putera Laksemana Datu menjadi Raja Legeh merangkap Seri Paduka Perdana Menteri Benua Siam Kedah. Kedua-dua mereka adalah anak saudara Syarif Abu Bakar Yang Dipertuan Yang Maha Mulia Benua Siam Kedah dari berlainan ibu.

-SEJARAH EMPAYAR ISLAM KEDAH-SIRI 29

Bukti Penulisan

Dari buku 'Warisan Mahawangsa Kedah' pada tahun 1813 Raja Ligor Nambang, Sultan Syarif Abu Bakar Syah telah menghantar satu salinan hikayat Merong Mahawangsa berhubung dengan Bunga Emas dan Bunga Perak kepada Inggeris di Pulau Pinang untuk membuktikan Bunga Emas dan Bunga Perak itu bukanlah ufti sebaliknya amalan kesultanan Benua Siam Kedah kepada anakandanya yang membuka negeri Siam Lancang.

Putera tersebut bernama Pho Diset Sayiddina Jamalul Alam Badrul Munir. Rujuk di akhir buku Undang-undang Kedah. Setelah inggeris menerima Buku Hikayat Merong Mahawangsa barulah mereka mengetahui bahawa Sultan Kedah sebenarnya ialah Syarif Abu Bakar Syah, Raja Siam Islam Ligor.

Dari Sumber 'Burney Paper 1910' dipetik oleh Mair, 1988 :73,

“Envoys Of The Sultan Of Kedah assured the Penang Government that the gold and silver flowers which the Sultan of Kedah had sent to Siam since days of yore originated on the birth of an Heir to the first of the race, who was elder brother to the then reigning Raja of Queda, and was designed, not as offering to the king his brother, but to the infant prince”.

Buku Hikayat Merong Mahawangsa yang dihantar kepada inggeris ini bertujuan untuk memaklumkan kepada pihak Inggeris bahawa Raja Siam Ligor yang memerentah Benua Siam ini beragama Islam bukan Buddha seperti yang mereka ketahui. Selain itu ia juga bertujuan untuk memaklumkan bahawa Syarif Yang Dipertuan Yang Maha Mulia Benua Siam Kedah ialah raja yang memerintah Ayut’ia 1767. Disana, baginda digelar Boromoraja Ekataat V.

Di dalam buku 'A History Of South East Asia – DGE Hall 1955' ada tercatat Boromoraja V Ekataat Dinasti Ayut’ia Ke 33.Itu lah nama gelaran Syarif Yang Di Pertuan ketika baginda memerentah Ayuthia.

Setelah Inggeris meneliti Buku Hikayat Merong Mahawangsa mereka menemui bukti yang nyata, mereka membatalkan perjanjian menyerah Pulau Pinang kepada Inggeris yang dibuat oleh Sultan Abdullah Mukarram Shah raja wilayah Pulau Pinang Kedah pada tahun 1786.

Bukti pembatalan perjanjian tersebut ada tercatat di dalam surat Sultan Ahmad Tajuddin Halim Shah kepada Robert Fullerton bertarikh 18 November 1827. Sultan Ahmad Tajuddin menegaskan rasa tidak bersetuju baginda dihantar ke Melaka. Baginda juga meluahkan rasa kesal kerana pihak inggeris membatalkan perjanjian yang dimeterai dengan ayahandanya dahulu (1786 M) dan seterusnya membuat perjanjian baru dengan siam, baginda memohon agar elaun yang tertunggak sejak kedatangan baginda ke Pulau Pinang dibayar segera. Sila rujuk M/S 34 Buku Warisan Mahawangsa Kedah, penyelenggara Mahani Musa, Ahmad Jelani Halimi.

Dari m.s 31 Buku Warisan Maha Wangsa Kedah. Tercatat:

“..di samping enam pucuk surat Sultan Ahmad Tajuddin Halim Shah II terdapat juga dalam kumpulan ini surat-surat yang di tulis oleh Putera Ligor yang memerintah Kedah sekitar tahun 1821 hingga 1839 masihi berpusat di Alur Ganu. Surat-surat itu ditujukan kepada pegawai-pegawai Inggeris di Pulau Pinang dan di tulis dalam tulisan jawi dalam bentuk surat beradat”.

Surat tersebut membuktikan bahawa Putera Siam Ligor ialah Sultan Mudzafar Shah III Kedah sekitar tahun 1821 dan baginda masih bersemayam di Istana Kota Serjanna Alor Ganu, berhampiran Anak Bukit, Kedah. Surat ini bukannya dari putera Raja Thai Rama II Chakri Sokho Thai.

Surat yang di tulis oleh Fullerton bertarikh 26 November 1827 masihi, menegaskan jika baginda Sultan Ahmad Tajuddin Halim Shah tidak berada di atas kapal yang akan membawanya ke Melaka pada jam 10.00 pagi esoknya (27hb November 1827). Segala hubungan baginda dengan kerajaan Inggeris termasuk segala bayaran akan di musnahkan mulai hari itu. Lihat buku ‘Warisan Maha Wangsa Kedah,m.s 35’ yang membuktikan Sultan Ahmad Tajuddin Halim Shah adalah boneka penjajah Inggeris dan bukannya Sultan negeri Kedah.

Seterusnya bukti Benua Siam Islam Kedah wujud awal dari tahun 638 masihi adalah dari buku catatan O.W.Wolters, Early Indonesian Commerce, hal, 230-231.

“Dalam tahun 638 masihi Kedah ada mengirimkan perutusan ke China yang dapat melambangkan entity politik dan ekonominya dan dengan kemunculan kerajaan Sri Wijaya Hindu tahun 695 masihi, sebagai kuasa politik dan perekonomian yang utama di Pelembang Jambi”.

Bukti dari buku catatan G.Coedes,“Indianized States Of S.E”. Asia University Of Malaysia Press, Kuala Lumpur 1964, hal. 81-82, mengatakan bahawa pengaruh agama Hindu dari India hanya datang ke Benua Siam Islam Kedah pada 695 masihi sahaja.

Dan terkemudian sekali pada tahun 1736, pengaruh Buddha datang ke Benua Siam Islam Kedah dibawa oleh Raja Buddha Rama Kha Meang Aluang Phraya datang dengan bala tentera Chakri Sokho Thai menubuh kerajaan Buddha Lanna Chakri Sokho Thai di Luang Phra Bang, Benua Siam Kedah pada tahun 1736 masihi dari Tibet.

Pada tahun 1752 masihi mereka mengusir Raja Siam Tong Oo Maha Dammaiyaza dari Istana Mandalay ke Ayut’ia Bangkok dan di wujud negeri Buddha Burma. (Burma bermakna Puak Pendatang). Selepas itu pada tahun 1758 masihi mereka mengusir Raja Siam Pho Chan dari Istana Ayut’ia Funaan Siamreap Kemboja. Maka Raja Kemboja Pho Chan Koya Long Sultan Mud Zafar Shah kembali ke negeri Kedah di Berahman Indera Balai Besar Alor Setar Kedah.

Istana Ayut’ia Funaan Siamreap yang di tawan oleh tentera Buddha Burma Lanna Chakri Sokho Thai terus di tukar dan dijadikan Wat Buddha. Hari ini ia terkenal dengan nama Angkor Wat. Seterusnya tentera Raja Buddha Burma Chakri Sokho Thai bersama Raja Buddha Aluang Phraya menyerang Ayut’ia Bangkok tetapi dapat di tewaskan oleh tentera Raja Islam Benua Siam Kedah Boromoraja V Ekataat Syarif Yang Dipertuan Benua Siam Kedah dan membunuh Raja Buddha Aluang Phraya pada tahun 1758 masihi maka tempat pembunuhan tersebut di gelar Taikala dengan bahasa Siam bermaksud, mati di bunuh.

Pada tahun 1767 masihi tentera Raja Buddha Aluangphaya Sokho Thai Burma mengepong Maha Raja Siam Islam Boromoraja V Ekataat, Syarif Yang Dipertuan Yang Maha Mulia Benua Siam Kedah di Kota Ayut’ia Bangkok Siam. Maka banyaklah tentera Raja Buddha Aluangphaya Sokho Thai Burma terbunuh di sekeliling Kota Ayut’ia Bangkok Siam.

Beberapa hari kemudian bau busuk tentera Raja Buddha Aluangphaya Sokho Thai Burma yang mati di bunuh mula merebak ke sekeliling Istana Kota Ayuthia. Bau yang terlalu busuk itu memaksa Raja Siam Islam Boromoraja V Ekataat Syarif Abu Bakar Shah menyusup keluar dari Kota Ayut’ia bersama tentera dan pengawal peribadinya dan berundur ke Ligor.

Baginda bersemayam di Istana Nambang Ligor pada tahun 1767 masihi. Raja Siam Ligor Nambang adalah juga Raja Siam Islam Dinasti Ayut’ia ke 33 Boromoraja V Ekataat Syarif .Jika diteliti dan dianalisa, maklumat ini ada tersirat di dalam buku sejarah “A History Of South East Asia” 1955 DGE HALL dan di m.s 43 buku Undang-Undang Kedah, Dewan Bahasa Dan Pustaka Kuala Lumpur 2005.

-SEJARAH EMPAYAR SIAM KEDAH-SIRI 28

Gelaran dan tarikh dalam Undang-Undang Kedah<<

Salam hormat dan selamat sejahtera. Sudah lama kami tidak bertemu saudara/i dalam blog ini. Harap saudara/i dalam keadaan sihat dan dipelihara oleh Allah hendakNya. Ahli-ahli kami sedang sibuk menguruskan satu pertemuan keluarga Syarif Yang Di Pertuan Negara Kedah dimana dijangkakan seramai 5000 ahli keluarga baginda akan berkumpul buat pertama kalinya dalam sedikit masa lagi. Pada masa yang sama kami juga meneliti beberapa buah buku, sebagai sumber sekunder yang ada menyebut dan membuktikan mengenai kerajaan Benua Siam ini beragama Islam. Untuk itu, kami mulakan dengan Undang-Undang Kedah terlebih dahulu.

Ramai yang bertanya kami dari mana datangnya nama Syarif Yang Di Pertuan. Sebenarnya nama baginda ada disebut dalam buku Undang-Undang Kedah di muka surat 42 dan 43. Walaupun nama ini dikecilkan ‘s’ nya, tetapi hakikatnya itu lah nama baginda. Mungkin penyelenggara tidak mengetahui siapa Sharif ini sebenarnya lalu dieja seperti nama biasa dengan huruf 's' kecil. Namun begitu bagi kami yang mengetahui peranan dan nama baginda cepat mengenal pasti walaupun ‘tersembunyi’.

“Dan, kebesaran syarif dan menteri pada masa membaca surat utusan, duduknya diatas panglima negeri. Pada masa itulah raja”.UUK.m.s 42

Panglima negeri ketika itu adalah Perdana Menteri Mangkubumi dimana disebut Syarif berada di atas beliau sebagai raja yang memerentah.

“Dan, adalah adat segala hamba raja itu dipersalini oleh Syarif dan menteri kerana kanun Datuk Besar Kota Setar adanya.
Daripada Hijrah Nabi sallallahu alaihi wasalam,seribu seratus sembilan puluh sembilan (1785 masihi), iaitu tahun Ha, pada dua puluh delapan hari bulan Safar, hari Isnin, bahawa pada ketika itu maka adalah titah Yang Di Pertuan Yang Maha Mulia ke atas jemala Datuk Bendahara menyuruh muafakat dengan segala pegawai mengaturkan segala adat pada fasal menyatakan aduran hamba Allah Taala”.UUK,m.s 43


Berlainan dengan buku-buku penulisan sejarah dan sastera lain, sesebuah undang-undang itu adalah sentiasa tertakluk oleh pindaan. Tujuan diadakan pindaan rang undang-undang adalah demi penambah baikan kepada undang-undang yang sedia ada. Amalan ini masih lagi berlaku hingga kehari ini dalam sebuah Negara demokrasi. Begitu juga dengan Undang Undang Kedah yang mana teks asalnya bertulisan jawi sudah pasti disalin secara berperingkat-peringkat semenjak dari zaman Sayyidina Ali wa maulana Paduka Seri Sultan Jamalul Alam Badrul Munir menjadi Raja di Acheh (812 masihi).

Sudah pasti diantara sebab-sebab pindaan rang undang-undang ini dibuat kerana keperluan semasa, penggunaan bahasa, takrif, penulisan, pengaruh Parsi, perniagaan dan perdagangan dsbnya. Walau bagaimana pun ia tidak lupa menyebut nama raja-raja yang memerentah terdahulu untuk dijadikan contoh bagaimana undang-undang dizaman mereka telah dilaksanakan.

Dalam tahun-tahun akan datang, perubahan bahasa dari bahasa kawi ke jawi amat penting berikutan ada catatan yang mengatakan sekiranya seseorang itu tidak memahami Bahasa melayu, dianggap sebagai tidak terpelajar. Jelas bahasa Melayu sebagai bahasa Nusantara turut mempengaruhi kesemua aspek kehidupan termasuklah penulisan dakwah Islamiah seperti kitab-kitab, hikayat, riwayat dll.

Hingga hari ini kita dapati bahasa Melayu masih lagi digunakan di Nusantara sebagai bahasa komunikasi lantas melampaui bahasa daerah masyarakat setempat itu sendiri. Ada pendapat agak ektremis mengatakan bahawa Melayu itu asalnya bahasa bukannya bangsa sepertimana hari ini. Kami serahkan kepada saudara/i untuk memikirkannya.

“Bermula adalah dibicarakan Syah Alam Yang Maha Mulia dan Yang Dipertuan Yang Maha Mulia menyuruh perbuat undang-undang bandar kepada datuk-datuk yang tersebut itu supaya tetap adat bandar dan pekerjaan syahbandar dalam negeri islam”UUK,ms2.

Jelas bahawa segala penulisan dan fasal-fasal yang disebut dalam buku ini adalah berkenaan dengan undang-undang Islam, untuk orang-orang Islam dan bukan Islam juga. Kedatangan pedagang-pedagang asing ke pelabuhan-pelabuhan dalam negara Kedah untuk berdagang sudah pasti, mereka turut terikat dengan peraturan-peraturan ini. Tujuannya adalah untuk menetapkan adat bandar (dimana bandarnya?), tugas-tugas dan tanggungjawab Syahbandar didalam sebuah negeri Islam. Kita tahu penggunaan jawatan Syahbandar dan tugas-tugas Syahbandar disebut dengan jelas dalam undang-undang Kedah. Hakikatnya, hari ini kita juga tahu bahawa jawatan Syahbandar ini turut digunakan di pelabuhan Ayuthia dizaman dahulu.

Sepertimana tercatat dims 2, terdapat gelaran-gelaran yang hingga kini tidak digunakan lagi oleh mana-mana kesultanan dalam negeri-negeri di Malaysia. Gelaran-gelaran tersebut ialah

1) Syah Alam Yang Maha Mulia, dan
2) Yang Di Pertuan Yang Maha Mulia

Gelaran seperti diatas sangat penting untuk kita mengetahui siapakah yang memerentah dan waktu pemerentahannya. Timbul tanda tanya kepada kita, siapa kah yang memakai gelaran ini, yang mana setiap arahannya di sebutkan sebagai titah. Di permulaan teks disebut (m.s 1) mengenai titah Syah Alam Yang Maha Mulia suruh salin ambil taruh Undang-undang Datuk Besar di Hulu. Titah ini diberikan sekitar tahun 1060 Hijrah bersamaan tahun 1650 masihi oleh Sultan Mahmud Syah Melaka kerana pada ketika itu baginda masih ada dan memerentah di Melaka (rujuk mukasurat 98 perenggan 3). Titah baginda ialah supaya dibuat salinan (sebab dahulu tiada mesin pencetak) dari teks yang lebih awal untuk disimpan dan dijadikan rekod kerajaan.

Untuk kita mengetahui dari teks manakah ia disalin, kita lihat muka surat 2 dimana disebut bahawa undang-undang yang disalin semula itu adalah dari undang-undang zaman Raja Setia Bijaya namanya dan Raja Jalil Putera menjadi Syahbandar. Raja Jalil Putera adalah anakanda kedua (daripada 3 putera dan seorang puteri) kepada Sultan Rijaluddin Muhaammad Johan Syah. Susunan anakanda baginda adalah seperti berikut

1. Kaifa Tabim Sheikh Ali menjadi raja di Toung Oo, Burma
2. Putera Jalil @ Khun Warawangsa
3. Tunku Nur Aisyah @ Mahin Inta Tiral berkahwin dengan Zahiruddin bahadur Syah, Raja Monggol India.
4. Sultan Mohammad Yusuf, Raja Pasai bergelar Chakraphat.


Sultan Rijaluddin Mohammad Johan Syah(1424), bergelar Parameswara Melaka dan baginda berkahwin dengan adinda perempuan Laksemana Cheng Ho. Nama Parameswara adalah gelaran kepada pemerentah dan ia turut digunakan di Burma dan Kemboja.

Seperkara lagi ialah bagaimana mungkin kita mengatakan Portugis menyerang dan menguasai Melaka dalam tahun 1511 sedangkan hubungan dengan Gabenor (Gurnador) Portugis pula ada disebut pada muka surat 15 berkenaan dengan kaedah menyambut surat kompeni. Pada pendapat kami, catatan Melaka diserang Portugis adalah versi catatan tempatan.

Melaka sebagai wilayah Benua Siam telah keluar dari wilayah berikutan raja daerah yang pergi sendiri ke China dan mendapat pengiktirafan oleh Maharaja China. Catatan sejarah ada menyebut bahawa Siam pernah menyerang Melaka kerana keluar dari wilayahnya namun dihalang berbuat demikian oleh Maharaja China. Selepas tarikh itu hubungan perdagangan Siam Melaka pun mula merosot, mengikut catatan Tom Pires.

Berikutan kematian Laksemana Cheng Ho yang mengawal Selat melaka dan hilangnya minat Maharaja China untuk menjaga Nusantara, Maharaja Siam telah melantik tentera Portugis untuk mengawal Nusantara bagi pihaknya. Portugis dengan 'backing' kerajaan Benua Siam dan Monggol india telah merampas kembali negeri melaka dari Raja daerah. Ada laporan mengatakan selepas merampas Melaka kembali, mereka pergi ke Ayuthia mengadap Maharaja Siam kerana tugas yang diberi telah dilaksanakan. Orang Portugis ini adalah kafir zimmi yang tidak menentang Islam kerana mereka telah lama bertapak di Khalingga dan di Goa India, iaitu jajahan Raja Monggol India yang beragama Islam.

Turut di sebut hubungan baik dengan raja yang memerentah Singgora, Patani, Ligor, Jambi Sumatera, Raja Perak (bukan Sultan Perak). Undang- undang Kedah tidak menyebut Raja Ligor, Raja Singgora, Raja Patani sebagai bukan Islam. Kaedah menerima surat raja mereka sama seperti raja perak dan raja Jambi di Sumatera dan tidak sama dengan kompeni (Portugis) dari Melaka, Khalinga dan Gujerat (disebut kafir). Ini sekali gus membuktikan Raja Ligor, Raja Singgora, Raja Patani beragama Islam berdasarkan kepada cara penerimaan atau sambutan surat rasmi kerajaan.

Berbalik kepada soal gelaran, untuk kita mengatakan gelaran ini dulunya digunakan oleh Sultan-sultan ketika itu adalah tidak munasabah kerana gelaran Paduka Seri Sultan hanyalah menteri yang saudara kepada raja (ms 30 dan 36) sementara Paduka Seri Mangkubumi adalah Perdana Menteri kepada Syah Alam Yang Maha Mulia yang memerentah Benua Siam Kedah. Hubungan kekeluargaan ini masih terjalin hingga kini walaupun pihak waris tidak memegang apa-apa tampuk kekuasaan.

Di muka surat 30, dalam memperkatakan mengenai adat raja Johor, disebut
“Demikianlah zaman raja-raja dahulu itu. Pada adat raja-raja di Benua Siam gelar demikian itu bahasa Siam Cau Phaya Kersan”.

Perlu kita ingat bahawa semua adat istiadat yang disebut sebelum ayat ini seperti meminang, hantar cincin, kebesaran Bendahara, kebesaran temenggung, kebesaran Bentara, kebesaran Laksemana, adalah adat raja-raja di Benua Siam. Adat-adat ini masih lagi digunakan hari ini di Malaysia. Juga, semua keterangan ini dieja menggunakan teks jawi bukannya teks bahasa lain.

Semakin jelas kepada kita, sekiranya kita meneliti dengan ilmu, Raja Besar Benua Siam dizaman dahulu itu beragama Islam.

PS : Dewasa ini terdapat banyak blog sejarah yang baru dibuka oleh peminat sejarah dengan tujuan dan objektif yang berbeza-beza. Walaupun kami mengalu-alukan pembukaan blog penulisan sejarah, kami mohon untuk menjauhkan diri dari blog-blog yang jauh menyimpang. Untuk makluman semua, kami tidak ada kaitan dengan mana-mana blog lain samada yang lama atau baru. Objektif kami tetap seperti dahulu dan penulisan kami hanyalah terhad diblog ini sahaja. Sekian, harap maklum.

-SEJARAH EMPAYAR SIAM KEDAH-SIRI 27

PENSEJARAHAN SEMULA DAN WILAYAH YANG HILANG

Serangan, penjajahan dan kekejaman tentera Raja Rama II Chakri Sokho Thai dengan bantuan tentera Burma sewaktu menyerang negeri-negeri Benua Islam Siam Kedah pada tahun Musuh Bisik 1821, masih lagi segar dalam ingatan ramai penduduk-penduduk dari keturunan Melayu di negeri Kedah hari ini. Walaupun cerita ini cuba dipadamkan dari rekod sejarah bangsa ia telah diperturunkan agar dapat dijadikan tauladan dimasa hadapan atau direkodkan semula.
Kekacauan dan peperangan di Kedah ini tidak diingati oleh generasi tua di negeri tengah dan selatan semenanjong kerana ia tidak sampai berlaku ke sana. Lagipun mereka telah pun selesa berada dibawah negeri-negeri selat. Ini menyebabkan sejarawan kita merujuk kapada bahasa Jawa dll dalam menkaji sejarah tanah air. Oleh kerana tidak tahu, generasi kita di sana beranggapan bahawa orang-orang siam adalah juga orang-orang thai. Mereka tidak boleh dipersalahkan kerana kemelut sejarah sebegini sememangnya telah dirancang sejak mula lagi oleh penjajah.
Tidak begitu tanggapan di negeri Kedah dimana generasinya masih ingat apa yang sebenarnya berlaku dizaman dahulu. Sejarah yang ditulis bukanlah sejarah realiti kerana ia ditulis seolah-olah orang Siam Islam yang tinggal dinegeri Kedah dan orang-orang thai adalah kaum yang sama, padahal tidak begitu. Orang-orang Siam Islam hari ini menjadi orang Melayu Kedah sementara orang Thai berasal dari puak Sukhothai. Mereka menawan negeri Siam Islam dalam tahun 1767 sahaja. Sejarah Kedah ditulis tunggang terbalik dengan tidak dapat membezakan tentera Siam Islam yang syahid mempertahankan negara Kedah, tentera thai dan tentera Burma yang bergabung menyerang Kedah. Contohnya, boleh kita lihat dalam buku “Kedah Sepintas lalu” pada muka surat 68 hingga muka surat 90 (mungkin kerana mereka tiada uniform di zaman itu). Sedangkan dalam blog penulisan sejarah Sabri Zain, ada ditunjukkan gambar tentera Burma yang berjaya ditangkap oleh tentera Kedah.
Banyak kekeliruan yang berlaku. Jika kita fikirkan, siapakah yang memimpin tentera Benua Siam Islam Kedah kalau bukan Syed Alang Alauddin Panglima Bukit Gantang yang menjadi Maharaja dari tahun 1821-1862. Sebelum pada tarikh itu baginda menjadi Raja Singghora dan mempunyai satu lagi jawatan iaitu sebagai Timbalan Maharaja, Benua Islam Siam Kedah dan baginda turut terlibat dalam peperangan dengan tentera thai dan tentera Burma (Biasalah tu, sekarang pun Perdana Menteri kita mempunyai 2 portfolio/jawatan). Paduka Seri Sultan Ahmad Tajuddin Halim Syah yang dikatakan Sultan Kedah (padahal Raja Pulau Pinang) ketika itu sedang makan angin di Melaka. Tak patut kalau kita katakan peperangan besar yang berlaku ketika itu tidak ada pemimpinnya untuk menjalankan strategi peperangan. Bagaimana pula kita nak membuktikan orang Melayu di Kedah dan ditempat lain adalah pada asalnya orang-orang siam Islam(campuran orang china Islam dan penduduk tempatan)?
1-Bahasa yang digunakan oleh penduduk Melayu hari ini dikampung-kampung di Kedah, yang mana mereka ini terdiri dari Pak Haji dan Pak Lebai adalah bahasa Siam, bukannya bahasa Thai. Bahasa dan keturunan mereka ini hingga meliputi seluruh Semenanjong Tanah Melayu atau dulunya di panggil Melaka. Ma-la-ka bermaksud ,marilah niaga. Catatan Maharaja Ming pada awal abad ke 15 mengatakan bahawa Malaka adalah dibawah wilayah Siam bermaksud Semenanjong Tanah Melayu bukannya Melaka yang kecil seperti hari ini. Dalam peta lama, Semenanjong Tanah Melayu turut dikenali sebagai Melaka. Bahasa Melayu tetap ada sebagai lingua franca Nusantara dan sebab itulah kitab agama Islam, Syair, cerita rakyat, Hikayat ditulis dalam bahasa Melayu agar difahami oleh semua rumpun yang mempunyai bahasa daerah masing-masing.
2-Dari segi kebudayaan dan permainan tradisional, Wayang Kulit, Menora, Mak Yong , Main Puteri, Sepak Takraw , Wau, Gasing, adalah kebudayaan yang sama dengan penduduk di Thailand hari ini.

Makara Naga pada alat gamelan dari Indonesia menunjukkan pengaruh Mahraja China turut sampai kesana kerana ia turut dimainkan pada majlis raja-raja.
3-Dalam buku Undang Undang Kedah, disebut bahawa adat Siam adalah adalah adat raja-raja Melayu seperti berpayong kuning, berpakaian kuning,dll. Perlu diingat bahawa kuning adalah juga warna Maharaja China. Lagu Melayu seperti lancang Kuning adalah Bahtera Di Raja, Perahu Naga di Pantai Timor, Logo Kesultanan Langkat dan Siak turut mempunyai simbol Naga, makara yang dijumpai di Sungai Mas, simbol naga di Istana Jugra, malah perkataan naga itu sendiri membuktikan bahawa Raja Merong Mahawangsa adalah Putera Raja China yang datang berkerajaan disini, sementara anaknya Podiset Sayyidina Jamalul Alam Badrul Munir membuka negeri Siam Lancang. Dimanakah terletaknya negeri Siam Lancang ini?,sila lihat peta lama kerana ia berada di sebelah kanan, atas Kota bangkok. Begitulah luas nya negeri Siam Islam ini hingga ke Hujung Tanah (Johor).(Rujuk catitan china dalam“Mainland Powers On The Malay Peninsular AD 1000-1511″,David K Wyatt and J.S Bastin.

Gambar Perahu Naga dari negeri di Pantai Timor semenanjong iaitu Kelantan dan Trengganu menunjukkan bahawa pengaruh Raja Merong Mahawangsa dan Raja Mandalika turut sampai ke sana.

Baju atau jubah Maharaja China berwarna kuning dan mempunyai simbol naga di bahagian hadapannya.

Masjid Tan Hock Liang di Indonesia adalah senibina orang-orang China Islam masa kini.

Masjid Inderapuri di Acheh adalah senibina China dizaman dahulu.

Senibina China dalam pembinaan masjid jelas dapat dilihat pada Masjid Tanquerah di Melaka.

Sudah pasti Masjid Kampung Laut di Kelantan yang dibina oleh orang-orang Islam dari Kemboja Cempakasari turut mempunyai senibina yang sama.
4-Nama tempat-tempat di Malaysia mempunyai makna dalam bahasa Siam (bukan bahasa thai) yang boleh diterjemahkan ke bahasa Melayu (Tunggu penerbitan kamus dalam sedikit masa lagi).
5-Adat dan pantang larang seperti membasuh kaki sebelum tidor, pantang memegang kepala, hantar sirih pinang sewaktu meminang adalah adat orang-orang Siam Islam yang beragama Islam.
Bukti sejarah mengatakan bahawa Raja Aluangphaya dari puak Kerajaan Buddha Lannathai dari bangsa Sukhothai telah menyerang dan menawan Ayutthaya pada 7 April 1767. Aluangphaya ini dikatakan berasal dari Burma. Akan tetapi janganlah kita lupa, mereka bukan berasal dari Burma kerana mereka telah menawan Kerajaan Islam Toung Oo, Burma dalam tahun 1757/8 dan mula bertapak disana, dengan itulah mereka dikatakan berasal dari Burma dan menyerang Ayuthia pada tahun 1767. Bagaimana boleh mereka berasal dari sana kalau kerajaan Toung Oo Islam masih berkerajaan sebelum pada itu. Baca perjanjian mereka dengan penjajah Inggeris terutama sekali perkara 6, 8 dan 9 disini,
http://web.soas.ac.uk/burma/pdf/Treaty1.pdf

Luang Phrabang di Utara sebelah kanan dalam wilayah Laos. Ayuthia terletak di atas Bangkok sebelum tulisan Thailand.
Sebelum menyerang kerajaan Islam Toung Oo di Burma, mereka telah menubuhkan kerajaan Buddha Lannathai di Luang Phrabang, di sempadan Laos. Mereka cuba menyerang Chieng Mai namun gagal kerana terdapat banyak orang-orang islam disana termasuk orang-orang Siam Islam dari rumpun Melayu dan orang-orang China Islam. Hari ini pun masih terdapat ramai orang Islam di Chieng Mai yang bertutur Bahasa Melayu tetapi berkulit cerah dan wajah mereka seperti orang China. Kami tidak tahu situasi di negeri lain akan tetapi di Kedah mereka datang untuk berniaga secara kecil-kecilan dan mencari rezeki dan daripada merekalah kami turut mendapat banyak maklumat.
Mengapakah mereka menyerang kerajaan Islam Toung Oo (di Burma) dalam tahun 1757/8? Faktor pertama, serangan ini dimulakan berikutan kemangkatan Boromokot Sultan Muhiyuddin Mansur Syah, Maharaja Ayuthia yang bersemayam di Kota Palas, Ulu Melaka, Pulau Langkawi (rujuk Undang-Undang Kedah). Faktor kedua sudah pasti perkembangan agama dan faktor ketiga pengluasan kawasan penjajahan menjamin pulangan perdagangan yang lumayan.
Di Burma ketika itu anakandanya, Sharif Yang Di Pertuan masih muda dan baginda memerentah di Toung Oo dan disana baginda bergelar Mahadammayaza, dari bahasa Arab bermaksud, ‘raja dari berlainan darah’. Apakah yang dimaksudkan dengan berlainan darah ini? Maksudnya bonda kepada baginda Syarif ialah Puteri Hang Li Po (berketurunan China Islam), permaisuri kepada ayahandanya, Boromokot @ Sultan Muhiyuddin Mansur Syah. Berikutan serangan itu Mahadammayaza berundur ke Ayuthia dan di sana baginda digelar sebagai Boromoraja Ekataat V.
General tentera Ayutthaya yang berpaling tadah kepada pihak musuh bernama Hussein (dikatakan murtad) telah dilantik oleh mereka menjadi pemerentah Ayuthia bergelar Phya Tak Sin pada 28 Dis 1767. ‘Phaya Tak’ adalah gelaran sahaja semasa menjadi raja daerah dan Sin adalah ringkasan bagi nama sebenarnya, Hussein (nama penuh Mokhtar Hussein). Apabila menjadi Raja Ayuthia yang baru, Phaya Tak Sin tidak menyerang Ligor kerana tahu mantan Maharaja Ayuthia, Boromoraja Ekataat V tidak dibunuh dalam serangan tahun 1767 dan masih bersemayam di Ligor.
Pada 6 April 1782, Phya Tak Sin telah menghadapi masalah yang sama dengan maharajanya dahulu apabila beliau sendiri digulingkan oleh Generalnya, Yot Fa Chulalok (dari Luang Phrabang) yang tidak berpuas hati akan tindakannya. Chulalok bermaksud anak menteri. Dia membunuh Phya Tak Sin (melutut, kepala dibungkus dan belakang kepala dipukul dengan kayu) dan melantik dirinya sendiri menjadi Raja Siam Buddha Dinasti Chakri yang pertama bergelar Rama I, sudah pasti dengan restu Burma .
Dari tarikh tersebut bermula usaha mereka untuk meluaskan kawasan, dan mengambil kembali kawasan jajahan Siam yang telah hilang. Ia juga bertujuan untuk menghapuskan etnik Melayu dari rumpun Siam Islam lantas menutup ketamadunan Islam di nusantara. Akan tetapi mereka lupa semasa jajahan Siam dahulu, maharajanya beragama Islam, sementara raja-raja dinasti Chakri ini beragama Buddha menyebabkan raja-raja Siam Islam di wilayah selatan semenanjung tidak mahu tunduk kepada mereka, kecuali pembelot yang tamak. Jika dizaman dahulu tidak hairanlah dikatakan Hamzah Fansuri pun pernah pergi menuntut ilmu agama Islam di Ayuthia kerana Ayuthia ialah sebuah negara Islam. Kedatangan pedagang-pedagang dari Parsi dengan begitu banyak sekali untuk berdagang dan terus menetap disana adalah diatas faktor keagamaan juga.
Apabila Rama I mengambil alih pemerentahan dalam tahun 1782, Syarif Yang Di Pertuan telah kembali ke Kedah dan bersemayam di Istana Kota Meang Kuang yang baru saja siap dibina. Pada ketika itu Kedah masih lagi luas dan besar kawasannya, bermula dari Segenting Kra dan diperentah oleh Syarif Yang Di Pertuan Yang Maha Mulia Benua Islam Siam. Baginda adalah juga Mahadammayaza dan Boromoraja Ekataat V, semua ini bergantong kepada siapa yang menulis sejarah dan dimana sejarah itu ditulis. Bukti status baginda sebagai pemerentah ada tercatit di muka surat 43, Undang-Undang Kedah, Dewan Bahasa dan Pustaka Kuala Lumpur 2005, Transliterasi Teks Penyenggara Mariyam Salim.
Pada tahun 1812, Sultan Ahmad Tajuddin Halim Syah (sejarah hari ini mengatakan baginda ialah Sultan Kedah, ini tidak benar kerana ia ditulis menurut acuan mereka yang berkuasa) dinaik kerajaan oleh Raja Maha Besar Benua Siam Islam Kedah(rujuk Undang-Undang Kedah), Syarif Yang Di Pertuan menjadi hulubalang dan sepatutnya membantu mengusir tentera Raja Buddha Burma di Pulau Salang di Pho Kheag (hari ini, Phukhet), dalam wilayah Satun. Tindakan ini bertujuan untuk membantu Paduka Seri Sultan Bisnu ibni Paduka Seri Bongsu Sultan Mohammad Jiwa Nai Nal Adilin yang mana pada ketika itu menjadi Raja Satun dan merupakan bapa saudara kepada Paduka Seri Sultan Ahmad Tajuddin Halim Syah.
Paduka Seri Sultan Ahmad Tajuddin Halim Shah telah belot kepada Syarif Yang Di Pertuan Yang Maha Mulia. Apabila beliau mendapat kuasa dari Syarif Yang Di Pertuan, Paduka Seri Sultan Ahmad Tajuddin Halim Shah telah memberi bantuan kepada tentera Raja Rama II Chakri Sokho Thai untuk membunuh Raja Maha Besar Benua Islam Siam Kedah, Syarif Yang Di Pertuan di Istana Kota Meang Kuang. Lokasi sebenar Kota Meang Kuang telah di bocorkan oleh beliau (dan Tengku Anum) dan serangan thai dari negeri Siam dilakukan secara serang hendap (lihat “Sejarah Kedah Sepintas Lalu”, Haji Ibrahim Ismail).
Mengapakah sejarah kita tidak menceritakan peristiwa ini? Serangan keatas Kedah bukan setakat Kedah yang ada hari ini, malah termasuk wilayahnya di Selatan Thailand. Sempadan yang ada hari ini cuma wujud dalam tahun 1909/10, berikutan perjanjian Inggeris dan thai. Untuk mendapat “title Sultan Kedah” dari penjajah Inggeris, beliau sanggup menggadaikan Pulau pinang (Inggeris mengatakan sebagai syurga dunia) dan mengahwinkan anak perempuannya dengan Francis Light. Elok juga kalau tengok siapa itu William Light yang membuka Adelaide. Cari catitan ini, dalam internet, kami dah jumpa. Ini buktinya,

Dan ini pula kulit bukunya,


Ini pula dari buku “Warisan Mahawangsa Kedah” terbitan Persatuan Sejarah Malaysia Cawangan Kedah dimana Francis Light dipanggil “….anak kami Light Kapitan Dewa Raja…”
Penulis sejarah negeri Kedah menceritakan peperangan tahun (Musuh Bisik) 1821 sebagai serangan keatas Kota Kuala Kedah, lantas mengalih pandangan kita dari tujuan sebenar serangan itu. Serangan keatas wilayah Kedah diselatan negeri Siam (utara Kedah hari ini) termasuklah juga Pulau Langkawi dan negeri Kedah (hari ini). Serangan ini dirancang agar serentak dengan serangan Burma keatas Chieng Mai dan membunuh raja Islamnya Paduka Seri Sultan Koya Shuib @ Megat Shuib Ibni Syarif Yang Di Pertuan.

Gambar menunjukkan panji-panji tentera Benua Islam Siam Kedah pada tahun Musuh Bisik 1821 yang di rampas. Peperangan ini dipimpin oleh Syed Alang Alauddin, Panglima Bukit Gantang yang juga menjadi Maharaja Besar Benua Islam Siam Kedah Pasai Ma dari tahun 1825-1862. Dimanakah Paduka Seri Ahmad Tajuddin Halim Syah ketika tentera dan rakyat Kedah diserang oleh tentera Thai/Burma?…dengan pertolongan Inggeris dia menetap di Melaka !!.
“According to the interrogation of Zeya Suriya Kyaw, a Burmese military officer who was arrested by the Siamese, Bodawhpaya ordered one of his palace chamberlains, Atwinwun, to assemble an army of 30,000 men to wage war against the Siamese southern provinces (masa ini negeri Melayu Islam lagi) in the years 1809-1810. It is evident that the Burmese general, on this occasion, sought to establish an alliance with the East India Company at Penang and urged the Sultan of Kedah to resume sending the gold and silver “flowers”, which are symbol of submission, to Ava (di Burma), in return for permission to collect the revenue derived from the bird nests on the lands between Junk Ceylon or Thalang island and Kedah”.As cited in Sunait, 2005: 4,”The changing nature of conflict between Burma and Siam as seen from the growth and development of Burmese state from the 16th to tha 19th centuries“,Pg33,Pamaree Suraikat, Asean Research Institiute working papers.
Ini menunjukkan bahawa pasa masa itu Burma lah yang berkuasa berbanding thai yang hanya menguasai negeri Siam setakat segenting Kra sahaja. Rama I hanyalah anak kepada menteri mereka sahaja dan tidak berkuasa penuh lagi diketika itu. Pakatan mereka (Burma dan Thai) telah bermula jauh lebih awal dari yang dijangkakan oleh kita dalam usaha mereka untuk menjajah wilayah-wilayah dalam negeri Siam Islam. Apabila mereka berkuasa di Burma mereka tidak menekan Thai yang baru mula menjajah negeri siam.
“However, according to a contemporary Burmese inscription in the 17th century (SHMKM V, 1998: 148), Ayutthaya was not included in the mandala or the realm of power of the restored Toungoo kings. In fact, the strong kings of the dynasty did not launch any grand-scale attacks on Ayutthaya, as Lieberman remarked.”Page 8 & 9.
Nama-nama negeri dan pemerentah yang disenaraikan disini adalah bukti bahawa wilayah Kedah adalah jauh lebih besar sebelum tahun 1909/10. Perjanjian Inggeris/Thai ini telah mengecilkan Negera Kedah menjadi negeri Kedah sepertimana hari ini. Wilayah Kedah iaitu Kayang (Perlis) berpisah dan kekal diperentah oleh seorang raja dari keturunan Syarif Yang Di Pertuan ia itu Syed Mohammad Hatta. Berikut adalah negeri-negeri diselatan Thailand hari ini yang pernah berada dalam wilayah Benua Islam Siam Nagara Kedah dan nama raja-rajanya yang turut dibunuh sewaktu serangan tahun Musuh Bisik 1821.
1) Negeri Chang Mai-Rajanya ialah Paduka Seri Sultan Koya Shuib @ Megat Shuib Ibni Syarif Yang Di Pertuan.
2) Negeri Tenangserim-rajanya ialah Paduka Seri Sultan Koya Nai Cau Abu Megat Manja Ibni Syarif Yang Di Pertuan (sebelum pada itu Raja Kubang Pasu).
3) Negeri Surattani-rajanya ialah Paduka Seri Sultan Koya Fai Megat Iskandar Ibni Syarif Yang Di Pertuan.
4) Negeri Ranong-rajanya ialah Paduka Seri Sultan Tunku Anjang Johan Ibni Paduka Seri Bongsu Sultan Mohammad Jiwa Nainal Adilin.

Keluarga Muslim Samranak dari Ranong.
5) Negeri Legor-rajanya ialah Paduka Seri Sultan Koya Ngah Megat Terawis Ibni Syarif Yang di Pertuan Yang Maha Mulia.
6) Negeri Satun-rajanya ialah Paduka Seri Sultan Tunku Bisnu Ibni Paduka Seri Bongsu Sultan Mohammad Jiwa Nai Nal Adilin.
7) Negeri Songkhala rajanya ialah Paduka Seri Sultan Nai Lang @ Syed Alang Alauddin, bergelar Panglima Bukit Gantang ibni Sultan Mudzafar Syah III. Ban Nai Lang disana hari ini merujuk kepada baginda, Ban-Nai-Lang bermaksud Kampung-Syed-Alang.
8 ) Negeri Bangnara Narathiwat rajanya ialah Paduka Seri Sultan Tunku Nong Chik Ibni Paduka Sultan Tunku Long Putra @ Laksemana Datu, Perdana Menteri Benua Siam Islam Kedah tahun 1778 masihi hingga 1821 masihi.
9) Negeri Legeh (Yala) ialah Paduka Seri Sultan Tunku Long Taha ibni Paduka Seri Sultan Tunku Long Putera @ Laksemana Datu (Perdana Menteri Kedah).
10) Negeri Jammu Patani rajanya ialah Sultan Idris Ibni Paduka Seri Sultan Sallehuddin keturunan Raja Jammu Patani Patih Siam Ibni Paduka Seri Sultan Madzafar Syah, Raja Patani.
Artikel ini ditulis bukan untuk menuntut wilayah tersenarai seperti diatas itu kembali. Malaysia dan negara jiran pun sudah merdeka. Akan tetapi, masyarakat hari ini perlu tahu kemelut sejarah yang digelapkan oleh penjajah dan bagaimana ia berlaku. Paling tidak, sedikit sebanyak kita mula mengerti kenapa berlaku kekocohan di Patani hari ini. Sebelum ini kita mungkin tidak mempedulikannya. Cerita orang-orang tua dahulu bahawa Kedah sebagai sebuah negara yang jauh lebih besar dari hari ini terbukti kebenarannya.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...