Thursday, March 14, 2013

Nogais-bangsa yang di halau dari tanah air sendiri

Nogais
Nogay Tartar.  Edmund Spencer.  Travels di Circassia, Krim-Tartary & c.  1838.  Surat XIII.  P.139.jpg
Nogai Tatar pada 1838

Jumlah penduduk
128000 (Anggaran) [ 1 ]
Kawasan dengan penduduk yang ketara
 Russia 103660 [ 2 ]
* Dagestan  38168 [ 3 ]
* Stavropol Krai  20680 [ 3 ]
* Karachay-Cherkessia  14873 [ 3 ]
* Astrakhan krai  4570 [ 3 ]
* Chechnya  3572 [ 3 ]
* Khanty-Mansi Autonomous Okrug  2502 [ 3 ]
* Yamalo-Nenets Autonomi Okrug  1708 [ 3 ]
 Romania 11000 [ 4 ]
 Bulgaria 500 [ 4 ]
 Kazakhstan 400 [ 4 ]
 Ukraine 385 [ 5 ]
 Uzbekistan 200 [ 4 ]
 Poland [ 1 ]

 Turki [ 1 ]

Bahasa
Nogai , Rusia
Agama
Sunni Islam
Kumpulan etnik yang Berkaitan
Kazakhstan , Karakalpaks
Orang Nogai (juga dieja Nogay , Nohai dan Noghai ) sub etnik Turki yang merupakan etnik, yang tinggal di Eropah selatan, Russia, terutamanya di wilayah Caucasus Utara. Yang ditemui di utara Dagestan dan Stavropol Krai , serta di Karachay-Cherkessia dan Astrakhan Oblast ; juga hidup di Chechnya . Mereka bertutur dalam bahasa Nogai dan keturunan pelbagai Mongolik dan Turki , yang membentuk Bangsa Nogai . Ethnonym mereka dalam Mongolik bermaksud anjing.

wilayah geografi

Pada tahun 1990-an, 65000 masih hidup di Caucasus Utara, terbahagi kepada Aq (Putih) Nogai dan qara (Hitam) Nogai puak konfederasi. Sepanjang tempoh Soviet, mereka tidak mempunyai pentadbiran wilayah pengiktirafan, yang menghalang pembangunan negara mereka. Nogais tinggal di wilayah-wilayah Daghestan , Chechnya , dan wilayah Stavropol  . Di Dagestan, mereka tertumpu di rantau Khasavyurt. Tanpa pengiktirafan undang-undang, Nogais Utara Caucasus adalah di bawah bahaya asimilasi ke negara jiran Russia, Circassian dan orang Kumuk. Kara-Nogays terus sebagai nomad sehingga penubuhan kuasa Soviet. beberapa ribu Nogais tinggal di Dobruja (hari ini di Romania ), di bandar Mihail Kogălniceanu (Karamurat) dan kampung-kampung Lumina (Kocali), Valea Dacilor ( Hendekkarakuyusu), Cobadin (Kubadin).
Dianggarkan 90.000 Nogais tinggal di Turki hari ini, terutamanya yang menetap di Ceyhan / Adana, Ankara dan wilayah Eskisehir. Bahasa Nogai masih dituturkan di beberapa kampung Tengah Anatolia - terutamanya sekitar Salt Lake, Eskisehir dan Ceyhan. Sehingga hari ini, Nogais di Turki telah mengekalkan masakan mereka: Borek Üken, kasık Borek, Tabak Borek, Sir Borek, köbete dan Nogay mengatakan . (Nogai teh - minuman yang disediakan oleh susu mendidih dan teh bersama-sama dengan mentega, garam dan lada) Junior Juz , atau Gerombolan Lesser daripada Kazakhstan , menduduki tanah bekas  kerajaan khan Nogai di Barat Kazakhstan . Sebahagian Nogais menyertai Kazakhstan dalam abad 17-18 dan membentuk puak berasingan atau suku yang dipanggil sebagai Kazakh-Nogais. Bilangan mereka dianggarkan kira-kira 50,000.

 Nogai, sub-kumpulan

Dari abad keenam belas sehingga pengusiran mereka dalam pertengahan abad ke-sembilan belas Nogais telah dibahagikan kepada berikut sub-kumpulan (barat ke timur di sepanjang pantai Laut Hitam ):
  • Bucak (Budjak) Nogaisyang  mendiami kawasan dari Danube hingga Dniester .
  • Cedsan (Jedsan) Nogais yang  mendiami tanah dari Dniester untuk Bug .
  • Camboyluk (Jamboyluk) / Camboj Loke (orang) Nogais didiami di tanah Crimean semenanjung.
  • Cedişkul (Jedishkul) Nogais didiami utara Crimean semenanjung.
  • Kuban Nogais didiami utara Laut Azov sekitar Prymorsk (sebelum Nogaisk).

 Sejarah

Nama Nogai berasal dari Nogai Khan ,seorang raja agung Gerombolan Emas (juga dipanggil Khanate Kipchak). Anthropologically mereka adalah campuran kaum Mongoloid dan Caucasoid. Gerombolan Nogai menyokong Astrakhan khananate , dan selepas penaklukan Astrakhan pada 1556 oleh Russia , mereka memindahkan kesetiaan mereka kepada Khanate Crimean . The Nogais melindungi sempadan utara Kekhanan itu, dan melalui serbuan yang dianjurkan untuk padang rumput di utara menghalang penyelesaian Slavic. Nogais Ramai berhijrah ke Semenanjung Crimea untuk berkhidmat sebagai tentera berkuda Khan.  mereka menyumbang  jasa dan keringat mereka  hingga kepada pembentukan Tatar Crimea . Walau bagaimanapun, Nogais tidak sahaja merupakan askar sahaja baik, mereka juga mempunyai kemahiran pertanian yang besar. bangsa Nogais menguasai kemahiran penanaman bijirin dan mengairi padang rumput kering mereka diami. Mereka menanam gandum  pada musim bunga dan kemarau dengan tanaman sekoi yang tahan cuaca panas. Mereka memelihara  pelbagai ternakan dan berhijrah bermusim mencari padang rumput yang lebih baik untuk haiwan mereka. Nogais berbangga tradisi nomad mereka dan kemerdekaan, yang mereka dianggap unggul kepada kehidupan pertanian yang mereka telah warisi sejak sekian lamanya.
Pada awal abad ke-17, moyang Kalmyks , Oirats , berhijrah dari kawasan steppe selatan Siberia pada tebing Sungai Irtysh kepada rantau Volga Rendah. Pelbagai alasan telah diberikan untuk berhijrah, tetapi jawapan yang diterima umum adalah bahawa  bangsa Kalmyks mencari padang rumput yang banyak untuk gembalaan mereka. Mereka tiba di rantau Volga di dalam atau kira-kira 1630. bukan setakat tanah mereka diambil malah Tanah bangsa Nogai yang merupkan penduduk asal telah dinafikan oleh bangsa Kalmyks atas bantuan pemerintah kristian Russia .Bangsa Nogais diusir keluar dari tanah air mereka.Bangsa Nogai telah melarikan diri ke utara dataran  Kaukasia  dan Khanate Crimean, kawasan di bawah kawalan Empayar Uthmaniyyah . Beberapa kumpulan Nogai memohon perlindungan kerajaan Russia di Astrakhan . Baki puak-puak nomad Turki menjadi pengikut Jerman Kalmyk Khan. Selepas pengilhakan Rusia Crimea , tanah  Nogai telah diduduki oleh peneroka Slavic, sejak Nogais tidak mempunyai kediaman tetap. Dalam tahun 1770-an dan 1780-an Catherine the Great menempatkan semula kira-kira 120,000 Nogais dari Bessarabia dan kawasan timur laut Laut Azov di Kuban dan Caucasus. [ 11 ] Dalam 1790, semasa perang Rusia-Turki , Putera Gregory Potemkin sekali lagi mengarahkan penempatan semula beberapa keluarga Nogai dari Caucasus, di mana dia takut mereka mungkin berpaling tadah ke Turki Uthmaniyyah, pantai utara Laut Azov.

Melalui 1792 , Perjanjian Jassy (Iasi) sempadan Rusia telah diperluaskan ke Sungai Dniester dan pengambilalihan Yedisan adalah lengkap. 1812 Perjanjian Bucharest dipindahkan Budjak di bawah  kawalan Rusia.
Selepas merampas tanah sebelumnya milik Nogais, kerajaan Rusia terpaksa melakukan pelbagai cara kotor terhadap bangsa Nogais untuk menghalau mereka keluar dari kawasan tersebut, seperti membakar khemah-khemah mereka dan mengehadkan pergerakkan dan  kebebasan mereka . kerajaan Russia melalui Suvorov menyembelih beribu-ribu  Nogais Kuban  yang derhaka dan belot pada tahun 1783. Beberapa suku Nogai   menjadi pelarian di rantau Circassians dalam tempoh ini. Beberapa puak-puak lain termasuk Nogai mula berhijrah ke Empayar Uthmaniyyah dalam jumlah yang besar. penghijrahan besar-besaran bangsa Nogais melalui dua laluan. Dianggarkan 7,000 Nogais daripada Bucak dan kumpulan Cedsan menetap di Dobruja sebelum tahun 1860. Kebanyakan ini Nogais kemudiannya berhijrah ke Anatolia. Walau bagaimanapun, penghijrahan besar daripada Nogais berlaku dalam tahun 1860. ramai puak dari Camboyluk dan kumpulan Kuban berpindah ke arah barat ke selatan Ukraine, dan wintered dengan mereka bersama-etnik di sana pada tahun 1859. Mereka berhijrah sama ada melalui Feodosia atau pelabuhan Kerch atau menyeberangi melalui padang rumput Buçak untuk Dobruja. 50,000 daripada Nogais kira-kira 70,000 rantau Stavropol Kuban dan bersebelahan meninggalkan Russia untuk Empayar Uthmaniyyah pada masa itu. Mereka mendorongkan Nogais Crimea (yang tinggal di daerah Yevpatoria , Perekop dan di utara Simferopol ) untuk penghijrahan terbesar . 300,000 Crimean Tatar (yang termasuk Nogais) meninggalkan Crimea pada tahun 1860. Begitu juga, 50,000 Nogais hilang dari selatan Ukraine oleh tahun 1861. Nogai dan  puak-puak lain berhijrah langsung dari Caucasus ke Anatolia, bersama-sama dengan Circassians
tinggal Nogais bersama Jerman Mennonites dalam Molochna rantau selatan Ukraine dari 1803.

sumber: wikipedia

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...