Pedang: Kaedah terakhir apabila seruan Islam ditentang dengan kekerasan |
Telah
banyak catatan dibuat yang mengisahkan riwayat hidup nenek moyang ulama
dan Kesultanan Nusantara ini. Walaupun terdapat banyak versi
penceritaannya, tetapi pokok atau peranan utama beliau serta
keturunannya di Nusantara adalah sama. Misi penting kedatangan Sayyid
Hussein Jamadil Kubro bersama enam lagi saudaranya ke Nusantara ialah
untuk menyebarkan ajaran Islam serta berdakwah.
Sayyid
Hussein Jamadil Kubro dilahirkan kira-kira tahun 1310 Masehi di
Malabar, India. Beliau adalah keturunan Rasulullah SAW dari generasi ke
21. Bapa serta datuknya ialah Sultan Negeri Malabar yang di bawah
pemerintahan Kesultanan Delhi, India. Moyang beliau, Sayyid Abdul Malik
Azhamatkhan bin Alwi Ammu Faqih, dilahirkan di Kota Qasam di negeri
Yaman, telah berhijrah ke India dan bermukin di Nasherabad. Kesultanan
Delhi telah melantik keturunan mulia ini sebagai pembesar seperti Amir
(Gabenor), Penasihat serta Panglima Perang dalam Kerajaan Delhi lalu
memberi gelaran “Azhamatkhan” kepada keturunan mereka. Gelaran tersebut
membawa maksud ‘keluarga bangsawan’ Kesultanan Delhi. Azhamat di dalam
bahasa Urdu bermaksud ‘Yang Mulia’ kerana mereka adalah berketurunan
Rasulullah SAW. Khan pula gelaran bangsawan Kesultanan Moghul.
Walaupun
dilahirkan dalam keluarga terhormat dan dikelilingi kemewahan, Sayyid
Hussein Jamadil Kubro tidak pernah lalai bahkan beliau sentiasa
beristiqamah pada landasan yang lurus. Beliau tidak berminat dengan
pangkat darjat keduniaan kerana pernah menolak jawatan Amir / Gabenor
negeri Deccan semasa dilantik oleh Sultan Delhi pada tahun 1335. Demi
menghormati sultan sebagai pemimpin dan juga keperluan semasa, beliau
menjawat jawatan tersebut selama 5 tahun sahaja sebelum meletakkan
jawatan.
Semasa berusia belasan tahun, beliau banyak mengembara ke seluruh pelusuk India
untuk mendalami ilmu khususnya ilmu agama, disamping ilmu keduniaan.
Beliau banyak menghalusi Ilmu Hadis dan Tasauf di Syahanfur, Karachi serta Nizamuddin.
Setelah
meletakkan jawatan Amir Deccan pada usia 30 tahun, Sayyid Hussein
Jamadil Kubro telah ke Mekah menunaikan fardu haji. Di sana beliau telah mendapat petunjuk supaya membawa misi dakwah ke timur. Setelah pulang semula ke India,
beliau telah mempelawa saudara-saudaranya serta merancang perjalanan ke
Nusantara. Kira-kira dalam tahun 1349 Masehi (751 Hijrah), beliau
bersama adik bongsunya, Sayyid Thanauddin, telah tiba di negeri Chermin.
Kapal yang dinaiki telah karam menyebabkan mereka terdampar di Kampung
Laut, Tumpat.
[Nota:
Terdapat banyak catatan dan cerita lisan bahawa kapal yang dinaiki oleh
Sayyid Hussein Jamadil Kubro telah belayar ke Nusantara bersama 6 orang
lagi saudaranya. Mereka terkenal dengan jolokan “Wali Tujuh Berdakwah
Di Nusantara”. Semasa tiba di perairan negeri
Chermin, hanya beliau dan adik bongsunya sahaja yang berada di dalam
kapal. Ini kerana 5 orang lagi saudaranya telah turun berdakwah
dibeberapa tempat persinggahan di Nusantara sebelumnya. Dianggarkan
bahawa misi dakwah mereka ialah ke negeri Champa. Bagaimana pun, dengan
takdir Allah SWT kapal mereka telah karam di perairan negeri Chermin
sebelum sempat tiba di negeri Champa.]
Di
Chermin, Sayyid Hussein Jamadil Kubra dan Sayyid Thanauddin mendapati
bahawa Islam telah pun dianuti oleh sebilangan kecil sahaja rakyatnya.
Amalan mereka masih lagi bercampur aduk dengan kepercayaan
Hindu-Ramayana, iaitu agama asal mereka sebelumnya. Manakala sebahagian
besar rakyat Chermin masih lagi menyembah dewa dan patung berhala
sebagai amalan seharian mereka.
Sebelum
meneruskan perjalanan mereka ke negeri Champa, Sayyid Hussein Jamadil
Kubro tinggal di Bukit Panau dan mengIslamkan Raja Bharubhasa (1339 –
1362) di Kota Jiddah serta menukarkan nama baginda kepada Sultan Mahmud
Syah. Semenjak itu hampir seluruh rakyat Chermin telah memeluk agama
Islam. Sultan Mahmud Syah juga telah mengahwinkan adinda baginda, Puteri
Linang Cahaya dengan Sayyid Hussein Jamadil Kubra. Puteri Linang Cahaya
juga telah ditukarkan nama sebagai Puteri Mariam.
Setelah
berada kira-kira 8 bulan di negeri Chermin, Sayyid Hussein Jamadil
Kubro bersama isterinya, Puteri Mariam dan adiknya Sayyid Thanauddin
kemudian berangkat ke negeri Champa untuk meneruskan misi dakwah di
sana.
Di
negeri Champa, Sayyid Hussein Jamadil Kubro telah mengadap Raja Champa
bernama Che Bo Nga (1360 – 1390). Che Bo Nga adalah seorang raja yang
tegas dan sangat digeruni oleh musuh dan raja-raja kecil yang memerintah
wilayah-wilayah kecil Champa. Ini kerana Che Bo Nga sangat handal dalam
ilmu perang dan dapat menumbangkan lawannya dengan mudah. Namun begitu,
baginda sangat tertarik dengan tutur kata dan budi pekerti Sayyid
Hussein Jamadil Kubro. Baginda banyak mendapatkan nasihat daripadanya,
kerana Sayyid Hussein Jamadil Kubra semasa di India
berpengalaman sebagai Panglima Perang Kerajaan Kesultanan Islam Delhi.
Kejayaan menghapuskan pemberontakan besar-besaran Kerajaan Hindu semasa
dalam usia 25 tahun, menyebabkan Sultan Delhi telah melantik beliau
sebagai Amir atau Gabenor negeri Deccan. Sayyid Hussein Jamadil Kubro
telah berjaya menjadikan Deccan sebagai negeri yang makmur di bawah
pemerintahan Islam, disamping memajukan Deccan sebagai kota
perdagangan terkemuka dalam tempoh 5 tahun sahaja. Dalam usia 30 tahun,
beliau telah meminta keizinan Sultan Delhi untuk meletakkan jawatan
Amir Deccan dengan alasan kerana ingin menunaikan ibadah Haji di Makkah.
Che
Bo Nga dengan suci hati telah menerima hidayah dan memeluk Islam di
tangan Sayyid Hussein Jamadil Kubro dan menggunakan nama Sultan Zainal
Abidin. Manakala permaisuri baginda, Puteri Nareswari ditukarkan nama
dengan Siti Zubaidah binti Sultan Mahmud Syah Raja Chermin. Raja-Raja
kecil serta ramai rakyat Champa turut memeluk agama Islam yang
menyebabkan Champa menjadi bersatu padu di bawah panji Islam. Agama
Islam telah menyatukan rakyat Champa yang menyebabkan musuh utama mereka
iaitu Vietnam berjaya dikalahkan sehingga dua kali ibu kota mereka, Hanoi telah dimusnahkan oleh tentera Champa di bawah pimpinan Sultan Zainal Abidin.
Di
Champa, isteri Sayyid Hussein Jamadil Kubro, Puteri Mariam (Puteri
Linang Cahaya) telah melahirkan seorang putera bernama Maulana Malik
Ibrahim dan kemudiannya pula Puteri Siti Aisyah. Maulana Malik Ibrahim
diberikan didikan agama sendiri oleh ayahandanya, kemudian dihantar
belajar pula kepada bapa saudaranya, Syeikh Muhammad Ariffin Syah di
Kerisek, Patani. Maulana Malik Ibrahim telah dihantar bersama beberapa
orang saudaranya yang lain ke Tanah Jawa dalam misi menyebarkan Islam di
sana. Di Tanah Jawa,
Maulana Malik Ibrahim lebih terkenal dengan jolokan Sunan Gresik iaitu
pelopor atau ketua Wali Sembilan (Wali Songo).
Puteri
tunggal Sayyid Hussein Jamadil Kubro, Siti Aisyah pula kemudiannya
dikahwinkan dengan Syeikh Khaliq Al-Idrus (Adipati Jepara). Keturunannya
kemudian bercantum kembali dengan keluarga besar Sayyid Hussein Jamadil
Kubro, menjadi pemerintah serta ulama-ulama di Tanah Jawa.
Setelah
Puteri Mariam (isteri Sayyid Hussein Jamadil Kubro) mangkat, Sultan
Zainal Abidin (Raja Champa) mengahwinkan pula puteri baginda, Puteri
Ramawati dengan Sayyid Hussein Jamadil Kubro, pada tahun 1355.
Perkahwinan tersebut telah melahirkan Ibrahim Asmaro atau Ibrahim
al-Hadhrami. Dari zuriat Ibrahim Asmaro lahirlah beberapa orang lagi
Wali Songo seperti Sunan Ampel, Sunan Bonang, Sunan Giri dan Sunan
Drajat.
Sayyid
Hussein Jamadil Kubro ke Patani dan tinggal di Kampung Sena, setelah
kemangkatan Puteri Ramawati. Berita kepulangan beliau ke Patani telah
sampai ke pengetahuan Raja Chermin, Sultan Baki Syah (1362 – 1418).
Baginda menjemput Sayyid Hussein Jamadil Kubro ke Kota Jiddah serta
melantik beliau sebagai Penasihat Kerajaan Chermin-Langkasuka. Pada
tahun 1390, Sultan Baki Syah telah mengahwinkan puteri bongsu baginda,
Puteri Selindung Bulan (Puteri Syahirah) dengan Sayyid Hussein Jamadil
Kubro. Ketika itu usia Sayyid Hussein dalam lingkungan 80 tahun.
Perkahwinan
Sayyid Hussein Jamadil Kubro dan Puteri Syahirah telah melahirkan
Sayyid Ali Nurul Alam yang kemudiannya dikenali sebagai Sultan Qunbul.
Dari keturunan Sayyid Ali Nurul Alam lahirlah ulama-ulama seluruh
nusantara, panglima dan hulubalang serta Kesultanan Nusantara seperti
Champa, Patani, Kelantan, Terengganu, Cirebon, Ternate, Bintoro Demak,
Pagar Ruyung, Palembang dan Banten.
Melalui
perkawinan Sayyid Hussein Jamadil Kubro dengan Puteri Jauhar binti Tun
Hamzah (Seri Bija DiRaja) dari Kesultanan Johor pula melahirkan dua
orang putera. Muhammad Berkat Zainol Alam (Muhammad Berkat Nurul Alam)
adalah merupakan putera sulung yang keturunannya kemudian menjadi
Kesultanan Johor, Riau dan Pahang. Putera bongsu, Muhammad Kebungsuan
pula berdakwah di Sulu dan Mindanao.
Peringkat
awal kedatangan Sayyid Hussein Jamadil Kubro ke Tanah Melayu, beliau
sendiri telah menyampaikan dakwah kepada semua lapisan masyarakat tanpa
memilih darjat. Daripada raja-raja sehinggalah rakyat jelata. Peringkat
kedua pula menerusi putera-putera beliau. Putera sulung beliau Maulana
Malik Ibrahim (Sunan Gresik) telah diamanahkan untuk mengetuai rombongan
dakwah ke Tanah Jawa pada tahun 1397. Diikuti pula oleh puteranya yang
lain menyusur ke kepulauan Indonesia,
seperti Ibrahim Asmaro dan Muhammad Berkat Zainol Alam. Hampir kesemua
anak cucu Sayyid Hussein Jamadil Kubro turun berdakwah ke Indonesia,
kecuali Sayyid Ali Nurul Alam yang berdakwah di rantau Champa, Patani
dan Kelantan. Bagaimana pun, sebahagian anak cucu beliau telah
diamanahkan juga untuk berdakwah di Indonesia, seperti Wan Abdullah dan Wan Demali yang akhirnya bergabung dengan keluarga besar Sayyid Hussein Jamadil Kubro yang berada di sana.
Gabungan keluarga besar inilah yang menumbangkan Kerajaan Majapahit
serta lain-lain kerajaan Hindu di Indonesia dan membentuk kerajaan dan
Kesultanan Islam di seluruh Nusantara.
Apabila
tiba misi penjajahan Kristian seperti Portugis, Belanda, Sepanyol dan
Inggeris, keluarga besar ini juga telah bersama-sama rakyat tempatan
serta dibantu oleh Sayyid Alawiyah yang lain, bangkit bersama-sama dalam
perang salib tersebut. Takdir Allah SWT mengatasi segalanya, seluruh
Nusantara telah dijajah oleh tentera salib. Sehinggalah banyak yang
terjajah pemikiran dan cara hidup dengan materialistik adalah nombor
wahid sehingga pegangan agama sebenar telah terkesamping.
Sayyid
Hussein Jamadil Kubro telah menjalankan amanah dari Allah SWT dengan
berdakwah pada seluruh hayatnya. Beliau telah dijemput mengadap Ilahi
(wafat pada tahun 1453 di Wajo, Sulawesi dalam usia 143 tahun. Anak-anak
serta cucu cicit beliau juga meneruskan misi dakwah tersebut seperti
datuk mereka. Kini generasi keturunan Sayyid Hussein Jamadil Kubro telah berkembang biak di seluruh pelusuk Nusantara. Ada di antara mereka yang masih meneruskan dakwah dengan berbagai cara masing-masing. Ada
pula yang telah berjaya dengan kerjaya dan tidak kurang juga yang
menjalani kehidupan rakyat biasa. Tetapi paling mendukacitakan jika
terdapat dari kalangan mereka yang menjadi pemimpin, bagaimana pun
mereka tidak mempedulikan amanah yang dipertanggungjawabkan ke atas
mereka oleh Allah SWT….. dengan meletakkan semula Islam sebagai nombor
wahid sebagai panduan untuk semua urusan keduniaan dalam menuju ke
perjalanan ke alam baqa’….
No comments:
Post a Comment