Siapa Syi'ah dan Penyelewengan Syi'ah
Akhir-akhir
ini terdapat kecenderungan orang Islam mencemuh dan mengutuk para
sahabat Nabi r.hum., bahkan lebih parah lagi melabelkan mereka sebagai
munafiq dan kafir. Mereka melontarkan tuduhan bahawa sahabat
menyembunyikan fakta-fakta penting agama dan juga menyelewengkan
al-Quran. Justeru mereka meragui kebenaran dan kesahihan ajaran Islam
yang ada pada hari ini lantaran ianya dibawa oleh sahabat Nabi s.a.w dan
sebagai alternatif mereka cuba menampilkan satu bentuk ajaran lain yang
kononnya datang dari anak cucu Nabi s.a.w. (Ahlul bait)
Risalah
ini bertujuan untuk memberi maklumat dan penjelasan kepada masyarakat
mengenai fahaman Syi‘ah* supaya mereka menjauhi dan tidak terpengaruh
dengan fahaman tersebut dan bertujuan menyedarkan mereka yang terbabit
bahawa pegangan fahaman Syi‘ah adalah bercanggah dengan ajaran Islam
sebenar.
Siapakah Syi‘ah?
Taburan penduduk Sunni dan Syi'ah
Syi‘ah
ialah golongan yang mendakwa Sayyidina ‘Ali lebih utama daripada
sahabat-sahabat lain dan mengkafirkan sahabat-sahabat yang lain. Inilah
perkara pokok yang membezakan golongan Syi‘ah daripada golongan-golongan
Islam yang lain. Terdapat beberapa banyak aliran di dalam Syi‘ah itu
sendiri yang pada dasarnya masing-masing mempunyai konsep yang tersebut
di atas. Tetapi aliran-aliran itu berbeza antara satu dengan yang lain
kerana wujudnya fahaman-fahaman atau ajaran-ajaran yang saling berbeza.
Tetapi tumpuan yang utama akan diberikan kepada Syi‘ah Imamiyyah Ithna ‘Asyariyyah* kerana
kekeliruan yang timbul di dalam masyarakat sekarang ini ialah berhubung
dengan Syi‘ah Imamiyyah Ithna ‘Asyariyyah. Syi‘ah inilah yang
dipertikaikan oleh para ‘ulama’ di setiap tempat pada masa ini kerana
ramainya bilangan mereka dan kedudukan mereka yang semakin popular
terutama selepas tercetusnya revolusi di Iran.
SYI‘AH IMAMIYYAH ITHNA ‘ASYARIYYAH
Syi‘ah Imamiyyah Ithna ‘Asyariyyah ialah Syi‘ah yang mempercayai keimaman dua belas orang imam secara berturut seperti di bawah ini:-
1. ‘Ali bin Abi Talib (wafat 40 H)
2. Hasan bin ‘Ali (wafat 50 H)
3. Husain bin ‘Ali (wafat 61 H)
4. ‘Ali Zainal ‘Abidin bin Husain (wafat 94 H)
5. Muhammad al-Baqir bin ‘Ali Zainal ‘Abidin (wafat 117 H)
6. Ja‘far as-Sadiq bin Muhammad al-Baqir (wafat 148 H)
7. Musa al-Kazim bin Ja‘far as-Sadiq (wafat 183 H)
8. ‘Ali ar-Ridha bin Musa Kazim (wafat 202 H)
9. Muhammad al-Jawaad bin ‘Ali ar-Ridha (wafat 220 H)
10. ‘Ali bin Muhammad al-Jawaad (wafat 254 H)
11. Hasan bin ‘Ali al-‘Askari (wafat 260 H)
12. Muhammad bin Hasan al-‘Askari al-Mahdi (ghaib 260 H)
Mereka
percaya Imam Kedua Belas telah ghaib dan ia akan muncul kembali ke
dalam masyarakat setelah dunia ini dipenuhi dengan kezaliman dan
kekacauan. Mereka juga percaya kepada al-bada’, ar-raj‘ah, tahrif
al-Qur’an, (akan dijelaskan secara terperinci di dalam siri-siri selepas
ini ), kemurtadan para sahabat termasuk Sayyidina Abu Bakar, ‘Umar,
‘Utsman r.a. dan sahabat-sahabat besar Rasulullah s.a.w. yang lain,
‘ismah para imam dan lain-lain. Biasa juga Syi‘ah ini disebut sebagai Syi‘ah Imamiyyah atau Ja‘fariyyahsahaja. Syi‘ah ini juga dikenali sebagai Rafidhah kerana fahaman-fahaman dan ‘aqidah-‘aqidahnya yang melampau.
Di
Malaysia kumpulan Syi‘ah ini dipercayai mula bertapak selepas kejayaan
Revolusi Iran pada tahun 1979. Pengaruh ajaran dan fahaman kumpulan ini
menular ke negara ini melalui bahan-bahan bacaan dan orang perseorangan
sama ada yang berkunjung ke Iran atau yang datang dari Iran. Fahaman
Syi‘ah ini bertambah meruncing apabila beberapa orang pensyarah
universiti tempatan telah memainkan peranan untuk menyebarkan fahaman
Syi‘ah Ja'fariyah secara serius kepada para pelajar di Institut
Pengajian Tinggi. Pengaruh fahaman Syi‘ah ini kian menular ke
negeri-negeri di Semenanjung Malaysia, antaranya Kelantan, Johor, Perak,
Wilayah Persekutuan dan Selangor.
Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam dalam keputusannya yang bertarikh 5 Mei 1996 telah mewartakan kesesatan Syi‘ah dan mengharamkannyadari diamalkan di Malaysia.
Antara negeri yang telah mewarta dan mengharamkan Syi‘ah ;
Selangor : 19 Januari 1998
W.Persekutuan : 3 April 1997
Terengganu : 25 September 1997
P. Pinang : 16 Januari 1997
N.Sembilan : 12 Mac 1998
Kelantan : September 1987
BEBERAPA CONTOH PENYELEWENGAN SYI‘AH
1) Syi‘ah - Al-Quran Sudah Diseleweng.
Aqidah
Syi‘ah mengatakan bahawa Al-Quran sekarang ini telah diubah,
ditokok-tambah dan diselewengkan. Di dalam kitab Al-Fashlu Al-Khitaab
at-Thabarsi menukilkan kata -kata Sayyid Ni`matullah al-Jazaairi: "Bahawa
tokoh-tokoh Syi‘ah telah sepakat tentang sahihnya hadits-hadits yang
sampai ke peringkat mutawaatir yang menunjukkan dengan jelas tentang
berlakunya penyelewengan al-Quran (An-Nuuri At-Thabarsi, Fashlu
al-Khitaab, hal. 30)
AGAMA ISLAM - Tidak perlu dijelaskan hukum meragui kitab suci al-Quran.
2) Syi‘ah - Imam Adalah Maksum.
Dinyatakan dalam Kitab `Aqaid al-Imamiah oleh Syeikh Muhammad Redha al-Muzaffar, hal. 72: Akidah
Kami Tentang Imam itu Maksum Kami mempercayai bahawa imam-imam itu
seperti nabi-nabi, ia wajib maksum dan terpelihara daripada sifat-sifat
yang buruk dan keji yang nyata dan yang tersembunyi, semenjak daripada
kecil sehinggalah mati, sengaja atau lupa sebagaimana mereka juga
terpelihara daripada sifat lupa, tersalah dan lain-lain. Khomeini menyatakan:"Kita tidak dapat menggambarkan para imam itu mempunyai sifat lupa dan lalai." (Khomeini, Al-Hukumah Al-Islamiyah, hal. 91)
Bahkan imam-imam dianggap lebih tinggi kedudukannya dari Nabi-nabi a.s. Perkara
ini dinyatakan dengan begitu banyak sekali dalam kitab-kitab muktabar
Syi‘ah seperti Al-Anwar An-Nu’maniyah, Al-Kafi dan juga seperti yang
disebutkan Khatimatul Muhaddisin (penyudah ahli hadis) di sisi Mulla
Baqir Al-Majlisi dalam kitabnya Biharul Anwar jilid 27 hal. 29: Ali bin
Hussain a.s. berkata: "Imam-imam boleh menghidupkan orang mati,
menyembuhkan penyakit sopak dan buta serta berjalan di atas air, beliau
berkata lagi: "Tidak ada sesuatu yang diberikan Allah kepada Nabi-nabi
kecuali akan diberikannya kepada Nabi Muhammad s.a.w. serta diberikan
juga kepadanya sesuatu yang tidak diberikan kepada Nabi-nabi sebelumnya.
Dan setiap apa yang diberikan kepada Nabi Muhammad s.a.w. pasti akan
diberikannya kepada Amirul Mukminin Ali a.s. bahkan kepada Hasan, Hussin
a.s. kemudian kepada Imam-imam selepasnya sehingga hari kiamat dengan
ditambah ilmu-ilmu yang baru (yang tidak dimiliki oleh Nabi-nabi) pada
setiap tahun, pada setiap bulan dan demi Allah pada setiap saat."
AGAMA ISLAM-
Jelas terdapat dalam al-Quran dan Hadits-hadits sahih menyatakan bahawa
yang maksum hanyalah para rasul dan anbiya' sahaja. Oleh itu dalam
hal-hal yang berkaitan dengan akidah, memerlukan kepada dalil-dalil yang
qat'ie. Ini dijelaskan oleh ayat-ayat al-Quran seperti berikut yang
bermaksud: "Dan ia tidak memperkatakan (sesuatu yang berhubung dengan
ugama Islam) menurut kemahuan dan pendapatnya sendiri. Segala yang
diperkatakan itu (sama ada al-Quran dan Hadits) tidak lain hanyalah
wahyu yang diwahyukan kepadanya." (An-Najm ayat 3 - 4)
3) Syi‘ah - Ilmu Allah Berubah-ubah Mengikut Sesuatu Peristiwa Yang Berlaku Kepada Manusia (al-Bada').
Dari
segi bahasa al-Bada' bermaksud lahir sesudah tersembunyi. Menurut
akidah Syi‘ah , al-Bada' ialah Allah mengetahui sesuatu perkara setelah
berlaku peristiwa berkenaan yang sebelum itu dianggap tersembunyi
daripada-Nya. Perkara ini jelas menganggap Allah itu jahil atau tidak
mempunyai ilmu yang meliputi. Disebutkan oleh al-Tabatabai dalam kitab
al-Usul Min al-Kafi oleh al-Kulaini juzu' 1 hal. 146:"AI-Bada" ialah
zahir perbuatan yang tersembunyi disebabkan ternyata tersembunyi ilmu
kerana adanya maslahah. Kemudian diluaskan penggunaannya, maka kami
maksudkan dengan al-Bada' itu ialah lahirnya setiap perbuatan yang
sebelumnya itu adalah tersembunyi (daripada Allah S.W.T)".
AGAMA ISLAM -Pendapat
yang mengatakan ilmu Allah berubah-ubah mengikut peristiwa yang berlaku
kepada manusia adalah bertentangan dengan al-Quran al-Karim yang
menyebut bahawa Allah mengetahui secara terperinci dan menyeluruh
sepertimana yang dijelaskan oleh ayat-ayat berikut yang bermaksud:"Allah
mengetahui pengkhianatan (keserongan dan ketiadaan jujur) pandangan
mata seseorang. Serta mengetahui akan apa yang tersembunyi di dalam
hati." (Surah al-Mukmin ayat 19). FirmanNya lagi:"Sesungguhnya
Allah tidak tersembunyi kepada-Nya sesuatupun yang ada di bumi dan juga
yang ada di langit." (Surah A-li Imran ayat 3)
4) Syi‘ah - Taqiyyah (berpura-pura).
Dijelaskan dalam buku al-Usul Min al-Kafi, juzu' 2 oleh Abu Ja'far Muhammad bin Ya'kub bin Ishak al-Kulaini al-Razi, hal. 217: Daripada
Ibnu Abu Umair daripada Hisham bin Salim daripada. Abu Umar al-A'jami
katanya Abu Abdullah a.s. berkata kepadaku "Wahai Abu Umar, Sesungguhnya
sembilan persepuluh daripada agama itu terletak pada Taqiyyah dan tidak
ada agama bagi orang yang tidak mempunyai Taqiyyah dan Taqiyyah itu ada
pada tiap-tiap sesuatu, kecuali dalam masalah arak dan menyapu dua
khuf."
Di tempat yang lain Imam Jaa’far As-Sadiq a.s. berkata kepada Sulaiman bin Khalid (perawi hadis): "Wahai
Sulaiman! Sesungguhnya engkau berada di atas agama yang sesiapa
menyembunyikannya akan dimuliakan oleh Allah dan sesiapa yang
menyebarkannya akan dihina oleh Allah." (al-Kafi jilid 2, hal. 222)
Taqiyyah merupakan konsep atau ciri utama yang tidak dapat dipisahkan dari fahaman Syi‘ah
AGAMA ISLAM - .
Taqiyyah pada hakikatnya adalah amalan "berdusta dan berbohong". Ulama
Islam di zaman lampau tidak mahu menerima riwayat yang dikemukakan oleh
Syi‘ah lantaran jelas mereka mengamalkan pembohongan. Sehubungan dengan
itu Imam Syafie berkata: "Tidak pernah aku melihat golongan yang
menurut hawa nafsu yang lebih pembohong dari golongan Syi‘ah ."
(Al-Kifayah, hal. 49, as-Suyuti, Tadrib Ar-Rawi, jilid 1, hal. 327)
5) Syi‘ah - Mengkafirkan Para Sahabat Rasulullah s.a.w.
Perkara ini disebutkan dalam Kitab Bihar al-Anwar oleh al-Majlisi juz 27, hal 64-66: Kebanyakan
para sahabat adalah munafik, tetapi cahaya nifaq mereka tersembunyi di
zaman mereka. Tetapi apabila wafat nabi s.a.w ternyatalah cahaya nifaq
mereka itu melalui wasiat nabi dan mereka itu kembali secara mengundur
ke belakang, dan kerana ini Saidina Ali berkata; "Semua manusia murtad
selepas wafat nabi s.a.w. kecuali empat orang sahaja iaitu Salman, Abu
Zar, Miqdad dan Ammar, dan perkara ini tidak ada masalah lagi."
AGAMA ISLAM -
Keadilan dan kedudukan para sahabat yang tinggi telah sabit melalui
al-Quran sendiri. Mengingkarinya bererti mengingkari al-Quran.
6) Syi‘ah - Menghalalkan Nikah Mut'ah.
Iaitu
kahwin kontrak tanpa wali dan saksi berdasarkan akad untuk tempoh waktu
dan maskahwin tertentu sahaja (mafhum hadis Syi‘ah dalam kitab al-Kafi
jilid 5, ms 286). Di dalam riwayat yang lain daripada Abi Jaafar
(Muhammad Al-Baqir) berkenaan mut'ah katanya: "Ianya bukan termasuk
daripada empat (isteri). Mereka tidak diceraikan dan tidak mewarisi.
Mereka hanyalah perempuan yang disewakan." (al-Kafi jilid 5, ms 284)
Dinyatakan dalam Kitab Man La Yahduruhu al-Faqih oleh Abu Ja'far
Muhammad b. Ali b. al-Husain Babwaih al-Qummi, juzu' 1 hal. 358: Adapun
mut'ah maka sesungguhnya Rasulullah s.a.w. telah menghalalkannya dan
tidak mengharamkannya sehinggalah baginda wafat. Abu Ja'far al-Baqir
meriwayatkan dalam kitab Man La Yahduruhu al-Faqih Oleh Abu Ja'far
Muhamad bin Ali bin al-Husain, hal. 358: "Bukan dari kami orang yang
tidak mempercayai al-Raj'ah dan tidak menganggap halal mut'ah kita."
AGAMA ISLAM -
Nikah Mut'ah telah diharamkan oleh Nabi Muhammad s.a.w buat
selama-lamanya sehingga hari kiamat menerusi hadits-hadits sahih sebelum
baginda wafat dan salah seorang perawi hadits tersebut ialah Saidina
Ali sendiri. Antara hadits-hadits tersebut ialah: Daripada Ali bin Abu
Talib katanya: "Bahawa Rasulullah s.a.w. melarang nikah mut'ah pada hari
peperangan Khaibar dan melarang juga memakan daging keldai kampung."
(Riwayat Ibn Majah dan al-Nasai)
Bacaan lain yang boleh dirujuk : http://www.islam.gov.my/e-rujukan/syiah.html#seleweng
No comments:
Post a Comment