HIMPUNAN BESAR KELUARGA SYARIF YANG DI PERTUAN DARI TITISAN RAJA MERONG MAHAWANGSA
Jitra 22hb Nov : Satu perhimpunan besar keluarga Merong Mahawangsa keturunan Syarif Yang Di Pertuan telah berjaya di adakan di Taman Rekereasi Paya Pahlawan berdekatan dengan bandar Jitra, Kedah Darul Aman sempena menyambut Hari raya Qurban.
Majlis yang di pengerusikan oleh Y.B Dato Dr Nai Chau Megat Afifuddin ibni Nai Chau Megat Haji Omar ini telah menghimpunkan keluarga Syarif Yang Di Pertuan Maharaja Besar Benua Siam sepertimana tercatat dalam manuskrip Undang Undang Kedah yang dibukukan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka dalan tahun 2005.
Majlis ini telah diresmikan oleh Yang Amat Berhormat Dato Nai Chau Megat Johari ibni Nai Chau Megat Bahrom, Timbalan Menteri Keselamatan Dalam Negeri yang juga waris kepada Koya Nai Chau Abu Megat Manja. Turut hadir ialah waris mutlak, Yang Mulia Tuanku Nai Long Kasim ibni Tuanku Nai Long Ahmad dan keluarga beliau.
Kakak kepada Y.B Dato Dr Nai Chau Megat Afifuddin ibni Nai Chau Megat Haji Omar iaitu Prof Datuk Dr Nai Chau Asmah turut menerima wasiat dari keluarga yang terawal megenai sejarah Raja Nai Chau Abu Megat Manja. Siasatan kekeluargaan oleh Nai Chau Megat Ahmad ibni Nai Chau Megat Harun telah membawa kepada salasilah yang lebih lengkap lagi.
Majlis dimulakan dengan bacaan doa selamat oleh Nai Fai Bau Haji Abdul Ghani ibni Nai Fai Bau Haji Kasa. Nai Fai Bau atau Putera Kapas (sebab berkulit cerah) adalah anakanda Syarif yang paling bongsu.
Seawal jam 9 pagi pendaftaran ahli keluarga mula capai kemuncaknya sekitar jam 11 pagi sebaik ketibaan Yang Amat Berhormat Dato Nai Chau Megat Johari Nai Chau Megat Bahrom. Ketibaan beliau juga disambut meriah oleh waris dan keluarga yang sudah sedia menanti. Lebih 3000 ahli keluarga telah hadir pada perjumpaan tersebut dengan jumlah qurban sebanyak 5 ekor lembu dan 3 ekor kerbau.
Dalam ucapannya Dato Nai Chau Megat Johari ibni Nai Chau Megat Bahrom berharap usaha untuk merekodkan salasilah ini diteruskan oleh semua waris agar dapat di kenang oleh generasi kita yang akan datang. Beliau turut menyampaikan ucapan penghargaan kepada mereka yang berusaha bersungguh-sungguh untuk mencari kembali salasilah yang telah hilang ini.
Majlis turut di serikan dengan persembahan silat, kumpulan muzik Gendang Keling dan ceramah oleh Yang Mulia Nai Long Mazlan ibni Nai Long Abdul Majid mengenai sejarah realiti nagara Kedah yang disembunyikan oleh penjajah Inggeris dan thai dahulu. Ceramah beliau telah menarik perhatian pelbagai pihak yang hadir pada hari itu.
Jika ia raja, kenapa nama baginda tidak tercatit dalam Salasilah Kesultanan Kedah?
Menurut beliau lagi, Sharif Yang Di Pertuan adalah Yang Di Pertuan Agong Nagara Kedah dahulu dan sejarah baginda telah digelapkan oleh penjajah sebelum memerdekakan negara kita dengan sejarah versi mereka. Namun penemuan bukti-bukti baru sejarah bangsa Melayu dari rumpun Siam mengenai kedatangan Islam semakin mengukuhkan bukti terutama sekali bukti bertulis dalam manuskrip Undang-Undang Kedah.
Khuysuk mendengar penerangan, dua waris Koya Nai Chau Abu Megat Manja
Penglibatan Yang Amat Berhormat Dato Nai Chau Megat Johari ibni Nai Chau Megat Bahrom dan Y.B Dato Dr Nai Chau Megat Afifuddin ibni Nai Chau Megat Haji Omar dalam bidang politik sebagai Menteri adalah ‘ibarat sireh pulang ke junjong’ memandangkan Nai Chau Abu Megat Manja ialah juga berjawatan Menteri Empat disamping sebagai Paduka Seri Sultan, Raja Kubang Pasu Darul Qiam.
TNL Kassim bersama Datuk Nai Chau Megat Johari ibni Nai Chau Megat Baharom.
Keluarga Syarif Yang Di Pertuan merangkumi waris anakanda baginda iaitu Koya Long bergelar Sultan Mud Zaffar Syah III, Koya Ngah bergelar Megat Terawis, Koya Shuib bergelar Megat Shuib Koya Nai Chau Abu bergelar Megat Manja dan Koya Fai bergelar Megat Iskandar.
Diantara waris yang hadir meramaikan majlis ini.
Kecuali Koya Long yang bersemayam di istana Kuala Kangsar, empat beradik anakanda Syarif Yang Di Pertuan termasuk baginda sendiri telah dibunuh oleh tentera thai yang menyerang Istana Kota Meang Kuang (bermaksud nagara luas) dalam tahun 1821. Serangan ini dikenali sebagai serangan Musuh Bisik, 1821. Ahli keluarga mereka yang masih kecil dan dewasa dilarikan oleh pengikut mereka ke kawasan lain yang lebih selamat dimana mereka membuang nama dan pangkat untuk menggelak identiti mereka dikenali musuh.
Menurut Setiausaha perhimpunan, Nai Chau Megat Ahmad ibni Nai Chau Megat Harun selain dari menghimpunkan semula keluarga besar ini ia bertujuan untuk saling mengenali antara satu sama lain dan disamping merekodkan salasilah yang ada dan mereka yang sudah pun meninggal dunia. Jelas pada setiap wajah-wajah mereka terdapat wajah yang seiras walau pun tidak pernah berjumpa sebelum ini.
Buku yang diedarkan kepada seluruh ahli keluarga sewaktu pendaftaran lengkap dengan salasilah keluarga masing-masing. Terima kasih diucapkan kepada Nai Chau Megat Ahmad ibni Nai Chau Megat Harun diatas segala usahanya.
Jamuan makan tengahari turut disediakan dan ramai waris mengambil peluang untuk berkenalan diantara satu sama lain. Yang Amat Berhormat Dato Nai Chau Megat Johari Nai Chau Megat Bahrom mengingatkan kepada penceramah untuk membukukan penulisan sejarah dan salasilah ini untuk tatapan generasi akan datang. Sementara itu majlis perhimpunan ini dicadangkan akan diadakan setiap tahun bagi mengingati arwah-arwah yang telah meninggal dunia.
Wednesday, December 19, 2007
Lawatan ke Phattalung, Trang dan Krabi
Peta pelancungan Krabi dan Phuket
Salam hormat kepada semua pembaca blog ini. Sudah lama saya tidak bertemu saudara dengan artikel terkini. Baiklah, baru-baru ini saya telah membuat lawatan atas jemputan Konsul Malaysia Thailand untuk melawat Haadyai, Phattalung, Trang dan Krabi.Tujuan lawatan ini adalah untuk memelihara hubungan baik yang sedia terjalin diantara kedua buah negara.
Disana kami telah bertemu dengan Gabenor Krabi dan turut melawat beberapa penempatan orang-orang Islam. Memang terdapat ramai orang-orang Islam yang masih boleh bertutur dalam Bahasa Melayu Kedah dan juga Patani. Untuk makluman pembaca yang bukan dari Utara semenanjong, orang orang Kedah tidak memanggil Thailand sebagai Thailand. Mereka menyebutnya sebagai Siam kerana dari segi sejarah hubungan baik ini sudah sedia terjalin. Persempadanan yang ada hanya wujud 50 tahun sahaja berbanding hubungan sejarah sediada.
Pemandangan dan cuaca disana adalah sepertimana di Malaysia dengan ladang-ladang getah dan juga ladang kelapa sawit dikiri kanan jalan utama bandar-bandar diatas. Jalan utama dua hala kiri dan kanan bukanlah lebuhraya tertutup dan tiada tol yang dikenakan kepada semua kenderaan yang menggunakan laluan tersebut (hingga ke Bangkok). Namun kualiti jalanrayanya baik dan papantanda arah yang mudah difahami ditulis dalam dua bahasa.
Mungkin pemandangan yang kurang enak ialah kabel letrik yang terlalu banyak dan bertingkat-tingkat sepertimana digunakan di Malaysia di sekitar tahun 60an dahulu. Pekan Sadao pula sudah berubah menjadi bandar berbanding lawatan saya sekitar tahun 1973 dahulu. Lawatan terakhir saya pada tahun 2003 adalah melalui Padang Besar.
Masyarakat Islam dan Buddha di sebelah pantai barat ini rata-ratanya mesra dan peramah. Dari pengamatan kami perhubungan kedua kelompok masyarakat ini sudah sedia terjalin sekian lama, dengan itu asimilasi kaum mudah berlaku. Perhubungan kami dengan mereka menjadi mudah dengan rakan kami yang boleh bertutur bahasa Thai. Kami turut mengungjongi beberapa Masid disana dalam usaha mendekati masyarakat Islam secara dekat dan berhemah. Yang saya kira menarik ialah sekitar 60-70% penduduk di Krabi adalah beragama Islam. Malangnya, bahasa Siam Kedah pula sudah tidak difahami lagi disana.
Masjid Amman dalam perjalanan ke Pantai Ao Nang. Antara yang baru dengan yang lama
Dari aspek pemakanan pula, makanan asas seperti nasi berlauk dan ulam-ulaman memanglah sama namun kami tidak terlepas menjamah Tom Yam versi Thailand berhampiran Setesen keretapi Trang. Di samping itu makanan ringan seperti roti canai, roti pisang pun ada dijual oleh penduduk Islam disana. Soal mencari makanan halal tidak timbul bagi kami.
Penyediaan roti pisang pun kena tebar dulu.
Kami juga berpeluang melawat beberapa tempat percutian seperti Nopparat Thara Beach dan Ao Nang Beach. Disini jumlah pelancong dari Barat begitu ramai seolah-olah berada di Tanjong Bunga Pulau Pinang. Bot-bot untuk 'Island Hopping' pun banyak untuk pelancong melihat pulau-pulau kecil di sekitar lautan Andaman ini. Bagi pembaca yang belum pernah ke sana dicadangkan untuk pergi melihat sendiri kecantikkan alam semulajadi disana.
PS: Lawatan ini hanyalah untuk meninjau suasana kehidupan masyarakat Islam disana bukannya untuk mengkaji sejarah.
Thursday, November 29, 2007
BUKTI-BUKTI SEJARAH EMPAYAR BENUA SIAM ISLAM KEDAH
Sejarah negeri Kedah Darulaman banyak dilindungi oleh campurtangan
penjajah Inggeris dan Thai pada awal abad ke 17 dan 18 dahulu
menyebabkan banyak bukti-bukti sejarah negeri ini menjadi tidak selari
dengan bukti-bukti yang mula dijumpai semula hari ini. Pada masa yang
sama penemuan makam Sheikh Abdul Kadir ibni Hussain Syah Alirah
bertarikh 904 masihi di Tanjong Inggeris, Langgar dan penemuan batu
bertulis Ibnu Sirdan bertarikh 213 hijrah dalam celah-celah longgokkan
batu candi oleh Dr Othman Md Yatim membuktikan agama Islam tiba jauh
lebih awal dari tarikh 1400 masihi, tahun yang dikatakan Islam mula tiba
ke Melaka.
Penjajah Thai pasti mempunyai muslihatnya apabila mereka membakar naskah Hikayat Merong Maha Wangsa. Tindakan ini diambil oleh tentera raja buddha Thailand Rama V Chakri Sokho Thai Chulalongkorn (Chula Luang Khun) pada tahun 1876 masihi selepas mereka berjaya membunuh Raja Maha Besar Benua Siam Kedah, Sultan Jaafar Mad Azam Syah ibni Sultan Syed Alang Alauddin di Gurun Kedah. Sayangnya nama baginda dan ayahanda baginda berdua tidak terdapat dalam sejarah Kedah, negeri yang pernah diperentah mereka sebagai Raja Besar. Nama Sultan Syed Alang Alauddin bergelar Panglima Bukit Gantang ada tercatat dalam sejarah Perak namun peranan dan sumbangan baginda telah di kecilkan.
Sultan Syed Alang Alauddin bergelar Panglima bukit Gantang telah memerentah dari tahun 1839 hingga 1862 Benua Siam (mengikut buku Konvensyen Sejarah Kedah)yang turut mencangkupi wilayah Perak hari ini. Baginda adalah putera sulong kepada Sultan Mudzafar Syah III ibni Khalifah Syarif Abu Bakar Syah, Raja Siam Ligor Nambang meliputi Kedah dan Perak. Sebelum menaikki takhta sebagai Raja Besar Benua Siam, baginda Sultan Mudzaffar Syah III ini pernah menjadi Raja Kemboja Cempakasari (bergelar Po Chan) dan kemudiannya sebagai Raja Kuala Kangsar. Nama sebenar baginda adalah Koya Long. Gelaran Koya mungkin asing bagi kita hari ini namun di Georgetown, Pulau Pinang ada sebuah masjid yang diberi nama Masjid Koya.
Pembakaran naskah Hikayat Merong Maha Wangsa pada 1876 ada tercatat di dalam buku ‘Sejarah Kedah Sepintas Lalu’ sementara catatan dari James Low mengatakan Rama V Chakri Sokho Thai Chula Luang Khun memerintahkan agar hikayat tersebut hendaklah dibakar habis habisan agar penulisan yang berunsur agama Islam dan dakwah islamiah ini segera dimusnahkan.
Penjajah Thai pasti mempunyai muslihatnya apabila mereka membakar naskah Hikayat Merong Maha Wangsa. Tindakan ini diambil oleh tentera raja buddha Thailand Rama V Chakri Sokho Thai Chulalongkorn (Chula Luang Khun) pada tahun 1876 masihi selepas mereka berjaya membunuh Raja Maha Besar Benua Siam Kedah, Sultan Jaafar Mad Azam Syah ibni Sultan Syed Alang Alauddin di Gurun Kedah. Sayangnya nama baginda dan ayahanda baginda berdua tidak terdapat dalam sejarah Kedah, negeri yang pernah diperentah mereka sebagai Raja Besar. Nama Sultan Syed Alang Alauddin bergelar Panglima Bukit Gantang ada tercatat dalam sejarah Perak namun peranan dan sumbangan baginda telah di kecilkan.
Sultan Syed Alang Alauddin bergelar Panglima bukit Gantang telah memerentah dari tahun 1839 hingga 1862 Benua Siam (mengikut buku Konvensyen Sejarah Kedah)yang turut mencangkupi wilayah Perak hari ini. Baginda adalah putera sulong kepada Sultan Mudzafar Syah III ibni Khalifah Syarif Abu Bakar Syah, Raja Siam Ligor Nambang meliputi Kedah dan Perak. Sebelum menaikki takhta sebagai Raja Besar Benua Siam, baginda Sultan Mudzaffar Syah III ini pernah menjadi Raja Kemboja Cempakasari (bergelar Po Chan) dan kemudiannya sebagai Raja Kuala Kangsar. Nama sebenar baginda adalah Koya Long. Gelaran Koya mungkin asing bagi kita hari ini namun di Georgetown, Pulau Pinang ada sebuah masjid yang diberi nama Masjid Koya.
Pembakaran naskah Hikayat Merong Maha Wangsa pada 1876 ada tercatat di dalam buku ‘Sejarah Kedah Sepintas Lalu’ sementara catatan dari James Low mengatakan Rama V Chakri Sokho Thai Chula Luang Khun memerintahkan agar hikayat tersebut hendaklah dibakar habis habisan agar penulisan yang berunsur agama Islam dan dakwah islamiah ini segera dimusnahkan.
Kenapa Hikayat Merong Maha Wangsa di bakar?
Didalam naskah Hikayat Merong Mahawangsa ada tercatat bahawa negeri Siam
Lancang dibuka oleh Podiset Sayyidina Jamalull Alam Badrul Munir,
(lihat dibawah blog ini) iaitu anakanda kepada Raja Merong Mahawangsa
yang beragama Islam. Sekaligus ia menafikan bahawa bangsa Siam bukanlah
bangsa Thai hari ini kerana terdapat ke dua bangsa ini bertutur dalam
dua bahasa yang berbeza. Pendek kata, jika Bahasa menunjukkan bangsa,
orang-orang Siam beragama Islam sementara orang-orang thai (dari puak
Sukuthai) pula beragama Buddha.
Dalam tahun 1767, ibu negeri Benua Siam Islam Ayuthia telah ditawan puak musuh yang beragama Buddha. Raja atau pemerentah mereka, Rama I adalah dari bangsa Sukuthai yang beragama Buddha. Ini berbeza dengan situasi sebelumnya dimana Ayuthia adalah sebuah kerajaan Islam yang diperentah oleh raja-raja Siam Islam. Ini yang disembunyikan oleh sejarah menyebabkan sejarah negara kita dan sejarah orang-orang Melayu dari rumpun Siam menjadi tidak tepat.
Hari ini kita dapati sejarah menjadi kucar-kacir apabila orang-orang Thai di Thailand pula mengakui mereka adalah orang Siam padahal raja mereka adalah dari bangsa Sukuthai yang menjajah negeri Siam bermula dari Rama I Yotfa Chulalok. Memang asalnya mereka orang Siam, rakyat negara Siam tetapi hari ini mereka dijajah oleh Raja Rama Thai, bukan Raja Siam yang beragama Islam seperti dizaman Ayuthia. Dengan sebab itu, apabila penguasaan mereka telah menyeluruh, mereka menukar nama negeri Siam kepada Thailand sempena nama suku kaum mereka.
Sekiranya diberi peluang, entah-entah, seluruh semananjong ingin di taikan oleh mereka. Langkah Inggeris menukar nama Semenanjong Malaka (jajahan Siam Islam) kepada Semenanjong Tanah Melayu adalah bagi menghentikan kemaraan ini dan menjaga kepentingan ekonomi mereka seperti bijih timah, ladang getah, lombong emas dll. Ada kemungkinan apabila Raja Thai berkuasa di Ayuthia, kemudiannya Bangkok mereka berhak kepada keseluruhan wilayah yang dulu berada dibawah Benua Siam Islam. Mereka lupa tentang perbezaan agama itu.
Kesemua maklumat-maklumat ini jika dianalisa dengan teliti ada tercatat dalam buku Undang-Undang Kedah yang diterbitkan oleh Dewan Bahasa Dan Pustaka Kuala Lumpur dalam tahun 2005, selenggaraan Mariyam Salim. Undang-Undang Kedah merupakan manuskrip asal perlembagaan Benua Siam Islam Kedah. Ia mula ditulis berperingkat-peringkat semenjak tahun 222 Hijrah bersamaan tahun 812 masihi. Buku tersebut mula ditulis di zaman Saidina Ali Wa Maulana Jamalul Alam Badrul Munir (anakanda Podiset) berkerajaan di Acheh Darul Salam. Sebagai sebuah perlembagaan negara ia pasti di buat ‘amendment’, mengikut kehendak dan keperluan dari masa ke semasa.
Teks asal tulisan jawi Undang Undang Kedah ini telah tersimpan sekian lama di perpustakaan ‘School Of Oriental And African Studies (SOAS) London’, nombor rujukan MS 40329 dalam bentuk microfilm dan ia telah dibawa balik ke Malaysia untuk diterbitkan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka.
Dalam tahun 1767, ibu negeri Benua Siam Islam Ayuthia telah ditawan puak musuh yang beragama Buddha. Raja atau pemerentah mereka, Rama I adalah dari bangsa Sukuthai yang beragama Buddha. Ini berbeza dengan situasi sebelumnya dimana Ayuthia adalah sebuah kerajaan Islam yang diperentah oleh raja-raja Siam Islam. Ini yang disembunyikan oleh sejarah menyebabkan sejarah negara kita dan sejarah orang-orang Melayu dari rumpun Siam menjadi tidak tepat.
Hari ini kita dapati sejarah menjadi kucar-kacir apabila orang-orang Thai di Thailand pula mengakui mereka adalah orang Siam padahal raja mereka adalah dari bangsa Sukuthai yang menjajah negeri Siam bermula dari Rama I Yotfa Chulalok. Memang asalnya mereka orang Siam, rakyat negara Siam tetapi hari ini mereka dijajah oleh Raja Rama Thai, bukan Raja Siam yang beragama Islam seperti dizaman Ayuthia. Dengan sebab itu, apabila penguasaan mereka telah menyeluruh, mereka menukar nama negeri Siam kepada Thailand sempena nama suku kaum mereka.
Sekiranya diberi peluang, entah-entah, seluruh semananjong ingin di taikan oleh mereka. Langkah Inggeris menukar nama Semenanjong Malaka (jajahan Siam Islam) kepada Semenanjong Tanah Melayu adalah bagi menghentikan kemaraan ini dan menjaga kepentingan ekonomi mereka seperti bijih timah, ladang getah, lombong emas dll. Ada kemungkinan apabila Raja Thai berkuasa di Ayuthia, kemudiannya Bangkok mereka berhak kepada keseluruhan wilayah yang dulu berada dibawah Benua Siam Islam. Mereka lupa tentang perbezaan agama itu.
Kesemua maklumat-maklumat ini jika dianalisa dengan teliti ada tercatat dalam buku Undang-Undang Kedah yang diterbitkan oleh Dewan Bahasa Dan Pustaka Kuala Lumpur dalam tahun 2005, selenggaraan Mariyam Salim. Undang-Undang Kedah merupakan manuskrip asal perlembagaan Benua Siam Islam Kedah. Ia mula ditulis berperingkat-peringkat semenjak tahun 222 Hijrah bersamaan tahun 812 masihi. Buku tersebut mula ditulis di zaman Saidina Ali Wa Maulana Jamalul Alam Badrul Munir (anakanda Podiset) berkerajaan di Acheh Darul Salam. Sebagai sebuah perlembagaan negara ia pasti di buat ‘amendment’, mengikut kehendak dan keperluan dari masa ke semasa.
Teks asal tulisan jawi Undang Undang Kedah ini telah tersimpan sekian lama di perpustakaan ‘School Of Oriental And African Studies (SOAS) London’, nombor rujukan MS 40329 dalam bentuk microfilm dan ia telah dibawa balik ke Malaysia untuk diterbitkan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka.
Siapa Syarif Abu Bakar Syah, Yang Di Pertuan Yang Maha Mulia?
Di ms 42,ada tercatat,
“Dan, kebesaran Syarif dan menteri pada masa membaca surat utusan, duduknya diatas panglima negeri. Pada masa itu (d)ialah raja”.
Di ms 43 ada tercatat,
“Adalah adat segala hamba raja itu dipersalini oleh Syarif dan menteri kerana kanun Datuk Besar Kota Star adanya”
“Daripada hijrah Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam Seribu Seratus Sembilan Puluh Sembilan iaitu TAHUN HA (1788 M) pada dua puluh delapan haribulan Safar, hari isnin, bahawa pada ketika itu maka adalah titah Yang Dipertuan Yang Maha Mulia keatas jemala Datuk Bendahara (Koya Long Sultan Mudzafar Syah III Kedah anakanda kepada Raja Siam Ligor Nambang ) menyuruh muafakat dengan segala pegawai-pegawai mengaturkan segala adat pada fasal menyatakan aduran hamba Allah Taala”.
Nama Syarif yang dimaksudkan ialah Syarif Abu Bakar Syah, Raja Siam Nambang Ligor Ibni Khalifah Sultan Muhiyuddin Mansor Syah Chau Pija Sitamrat yang bersemayam di istana Kota Palas, Pulau Langkawi. Kita juga mengetahui terdapat gelaran yang tidak lagi digunakan hari ini iaitu Yang Dipertuan Yang Maha Mulia dan Syah Alam Yang Maha Mulia. Inilah gelaran bagi Raja Besar Benua Siam. Sebagai Raja besar dan juga Ketua agama Islam, mereka turut menggunakan gelaran Khalifah dan Maulana.
Di muka surat 17 tercatat,
“Hijrat al Nabi sallallahu alaihi wasalam pada seribu tujuh puluh delapan tahun, tahun Dal, pada bulan/Rabiulawal, hari isnin, zaman hadirat Maulana Syah Alam semayam di Kota Palas pada ketika itu bahawa titah Syah Alam Yang Maha Mulia pada segala pegawai yang tua-tua suruh perbuat undang-undang.”
Kota Palas kini dinamakan Padang Mat Sirat bertempat di Pulau Langkawi Kedah dan makam baginda masih lagi di kenali sebagai makam Purba, padahal baginda adalah Raja Besar Benua Siam seperti tercatat dalam Undang-Undang Kedah sebagai bukti bertulis. Papantanda pada makam purba (dikatakan kubur seorang wanita) di Pulau Langkawi harus ditukar dengan maklumat terkini dan di perelokkan bersesuaian dengan seorang raja besar yang bergelar Maulana. Dulu, makam baginda ditimbus dengan tanah untuk mengelakkan daripada dimusnahkan oleh gabungan tentera thai dan Burma yang menyerang Pulau Langkawi.
Di ms26 – 27 pula tercatat,
“.. raja segala hamba itu, adatnya disalin Seri Perdana Menteri daripada hukum kanun Datuk Besar Kota Star masa itu”.
Raja segala hamba bermaksud raja yang besar berbanding raja-raja wilayah dan rakyatnya sementara adat resamnya disalin/ditulis oleh Seri Perdana Menteri yang sememangnya ditugaskan berbuat demikian.
“Sebermula banyak emas ditempa Bunga Emas, dihantar ke Benua Siam Dua Puluh Emas masa Raja dahulu-dahulu, pada masa Sultan Muhammad Jiwa tambah sepuluh emas sebab sukar ia ditempahnya itu”
Dari bukti catatan diatas dapat kita fahami bahawa Sultan Muhammad Jiwa (1710 – 1778) hanyalah berjawatan sebagai Paduka Seri Perdana Menteri, BUKAN sebagai Sultan Kedah. Seterusnya di ms 40,
“Maka adat ini daripada raja-raja dahulu sampai pada Marhum naga (Sultan Rijaluddin) turun pada Datuk Besar, turun kepada Datuk Seri Paduka Tuan Tuha, turun kepada Datuk Maharaja Encik Yusuf dikurnia Paduka Marhum Kimbang akan datuk Maharaja segala adat ini dan suatu dikurnai kepada Datuk Seri Bongsu, iaitu Datuk Paduka Seri Perdana Menteri Anak Bukit. Tamat”.
Hari ini kita semua tahu siapa yang bersemayam di Istana Anak bukit itu.
Di ms27 -28 tercatat,
“Maka pada zaman Paduka Seri Sultan Ahmad Tajuddin Halim Syah Ibni Sultan Abdullah Mukaram Syah naik kerajaan pada tarikh seribu dua ratus dua puluh dua tahun Alif (1812 Masihi ) dilebihkan tinggi bunga emas dan bunga perak sebab baginda sampai sendiri mengadap Raja Maha Besar Benua Siam”.
Raja Maha Besar Benua Siam pada tahun 1812 masihi ialah Raja Siam Ligor Nambang Khalifah Syarif Abu Bakar Syah, Yang Dipertuan Yang Maha Mulia Raja Besar Benua Siam Kedah. Pada masa itu baginda bersemayam di Istana Kota Meang Kuang, mukim Wang Tepus, dalam daerah Kubang Pasu Kedah Darul Aman. Perkataan Meang Kuang ialah bahasa Siam yang bermaksud, ‘Negara Luas’. Negara luas yang dimaksudkan disini tak lain tak bukan ialah, Benua Siam Islam Kedah.
Jika diambil kira bukti yang terdapat di muka surat 51 dalam buku dokumentasi ‘Konvensyen Sejarah Negeri Kedah, 1981’, ada tercatat,
“Bagi seorang Seri Paduka Raja Laksemana pula tugasnya sebagai ketua tentera laut dan semasa di laut dia berkuasa penuh”.
Laksemana yang dimaksudkan itu ialah Paduka Seri Sultan Ahmad Tajuddin Halim Syah Ibni Sultan Abdullah Mukaram Syah. Pada masa peperangan itu angkatan laut Kedah Darul Aman dikatakan musnah semasa melancar siri pemberontakan menentang Siam pada tahun 1839 masihi. Siam yang dimaksudkan disini ialah Siam Islam, bukannya tentera Thai dari Bangkok.
Catatan penulisan J.F. Agustin bertajuk, ‘Kemusnahan Angkatan Laut Kedah Darul Aman’ ada menceritakan dengan lebih terperinchi dalam buku “Kedah Darul Aman Dari Segi Sejarah”, jilid 5, Ogos 1971,ms 16 – 18.
Dari buku Sejarah Warisan Mahawangsa Kedah, muka surat 1, ada tercatat seperti berikut,
‘Dalam tahun 1837, James Low melaporkan bahawa beliau telah menerima sebuah manuskrip Sejarah Kedah disebutnya sebagai ‘..Kedah Annals termed Merong Mahawangsa’ dari Sultan Ahmad Sajoodin Halim Shah (Sultan Ahmad Tajuddin Halim Shah II (1804’).
Dari buku Hikayat Merong Mahawangsa ruangan Pengenalan,ms xlviii, Siti Hawa Haji Salleh, Yayasan karyawan dan Penerbit Universiti Malaya, Kuala Lumpur, 1998, tercatat seperti berikut,
"Versi ini adalah versi yang disalin atas perintah Sultan Ahmad Tajuddin Halim Syah (disebut oleh James Low sebagai Sultan Ahmad Sajoodin (Aladin) Halim Syah untuk diserahkan kepada Leftenan Kolonel James Low pada tahun-tahun 1820an. Baginda mencari suaka di Pulau Pinang pada tahun 1821 setelah diusir oleh Siam dari Kedah (ini Siam Islam dari Ligor). Siam mendesak Kompeni Hindia Timur (Inggeris) supaya tidak melayani Sultan Ahmad Tajuddin dan menyatakan bahawa baginda tidak berhak ke atas negeri Kedah. James Low diarahkan menyiasat sama ada tuduhan itu benar dan meminta baginda menunjukkan dokumen untuk menguatkan pengakuan haknya ke atas negeri Kedah. Sultan Ahmad Tajuddin menyerahkan Hikayat Merong Mahawangsa sebagai dokumen tersebut."
Beginikah caranya bagi seorang Raja Laksemana Ketua Tentera Laut Kedah, Paduka Seri Sultan Ahmad Tajuddin Halim Shah yang dilantik oleh Maharaja Benua Siam Islam menggunakan manuskrip sejarah Kedah, Hikayat Merong Mahawangsa yang direka semula olehnya untuk menipu pihak Inggeris kononnya beliaulah Sultan Kedah, padahal beliau telah diusir oleh tentera Raja Benua Siam Islam Ligor dan duduk di dalam buangan di laut.
Realitinya, dalam tahun 1837 negeri Kedah Darul Aman belum wujud, hanya sebagai sebahagian wilayah Benua Siam Islam sahaja. Dengan menipu dan mendapat pengiktirafan pihak Inggeris pada tahun 1839, Seri Paduka Laksemana Ketua tentera laut Kedah menyusun siri pemberontakan menentang Raja Maha Besar Benua Siam Kedah iaitu Sultan Syed Alang Alauddin Syah Panglima Bukit Gantang ibni Sultan Mudzafar Syah III Kedah.
Dari Buku Sejarah, “Cempaka Sari, Sejarah Kesultanan Negeri Perak”, M.A Fawzi Basri memetik fakta dari tulisan Winstedt dan manuskript Riwayat Negeri Perak, ms 22
“Sultan Mudzafar Shah III Kedah meninggalkan Berahman Indera Balai Besar, Alor Star Kedah dan bersemayam di Kuala Kangsar. Manakala Raja Alang Putera raja dari Kedah menjadi bendahara” (Bendahara Kedah atau Raja Muda ialah Raja Siam Songkhla, Paduka Seri Sultan Syed Alang Alauddin, Panglima Bukit Gantang).
Pada tahun 1862 Long Jaafar, putera kepada Raja Siam Songkhla Sultan Syed Alang Alauddin Panglima Bukit Gantang menaikki takhta Benua Siam Islam Kedah bergelar Sultan Jaafar Madazam Syah. Ini adalah berikutan kemangkatan Syed Alang Alauddin di Istana Kuning Berahman Indera, Alor Star. Sebelum pada itu Sultan Jaafar ini menjadi Raja Larut Matang merangkap Bendahara Benua Siam Kedah dan disana baginda dikenali sebagai Long Jaafar (raja daerah juga digelar penghulu sebagaimana penghulu Kayang di Perlis). Mengikut Undang-Undang Kedah jawatan Bendahara adalah juga Raja Muda. Tak hairanlah ada catatan sejarah mengatakan Long Jaafar hanyalah penghulu atau orang kaya akan tetapi penghulu yang bagaimana? Sudah pasti bukan penghulu seperti hari ini.
Apabila Long Jaafar menaikki takhta kerajaan Benua Siam Islam, tempat baginda sebagai Raja Larut Matang telah diganti oleh Ngah Ibrahim. Bukti bertulis dimuka surat 21, buku yang sama ada tercatat,
“Bagaimana pun dalam tahun 1862 Masihi Sultan Jaafar memberikan jawatan menteri itu kepada Cik Ngah Ibrahim iaitu anak seorang pembesar yang bergelar Paduka Setia, Orang Besar Enam Belas Tuk Paduka Setia iaitu pengapit kepada Panglima Bukit Gantang.” Rujuk Winstedt, History of Perak,ms 43, halaman 145
Di ms 20 – 19 Halim Nasir, Ibid halaman 92 dan 93 tercatat,
“Dengan itu juga sejarah kerajaan melayu Beruas beransur luput, sebaliknya beberapa orang pembesar melayu telah memerintah kawasan masing-masing, sebelum tertubuhnya kerajaan Perak hari ini”.
Dari bukti tersebut ternyata negeri Perak hari ini tidak wujud sebaliknya hanya kerajaan Kesultanan Beruas dalam wilayah Benua Siam Kedah.
Dalam Bahasa Siam yang masih dituturkan di Kedah, perkataan BERUAS bermaksud, Puak Raja Siam Kaya, iaitu merujuk kepada Raja Kota Beruas yang pertama bernama Intaraja II (Songtam), Nai Hisbu Mad Azam Syah Ibni Maha Tammaraja Chief Khalifah Saiyidina Zahiruddin Mohd Bador Shah (Babur India Monghul,1569 Masihi).
Nai Hisbu Mad Azam Syah ialah Raja Siam dari Dinasti Ayut’ia Ke 21.Sila rujuk buku sejarah, “A History Of South East Asia”,1955 DGE Hall. Permaisuri Zahiruddin ialah Nor Aishah Begum Bavinnoung Mah In (Inta Tiral) puteri kepada Rama Tibodi II Dinasti Ayut’ia 1491 iaitu Sultan Rijaluddin ibni Muhammad Johan Shah III Kedah. Sultan Rijaluddin ini juga bergelar Parameswara Melaka.
“Dan, kebesaran Syarif dan menteri pada masa membaca surat utusan, duduknya diatas panglima negeri. Pada masa itu (d)ialah raja”.
Di ms 43 ada tercatat,
“Adalah adat segala hamba raja itu dipersalini oleh Syarif dan menteri kerana kanun Datuk Besar Kota Star adanya”
“Daripada hijrah Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam Seribu Seratus Sembilan Puluh Sembilan iaitu TAHUN HA (1788 M) pada dua puluh delapan haribulan Safar, hari isnin, bahawa pada ketika itu maka adalah titah Yang Dipertuan Yang Maha Mulia keatas jemala Datuk Bendahara (Koya Long Sultan Mudzafar Syah III Kedah anakanda kepada Raja Siam Ligor Nambang ) menyuruh muafakat dengan segala pegawai-pegawai mengaturkan segala adat pada fasal menyatakan aduran hamba Allah Taala”.
Nama Syarif yang dimaksudkan ialah Syarif Abu Bakar Syah, Raja Siam Nambang Ligor Ibni Khalifah Sultan Muhiyuddin Mansor Syah Chau Pija Sitamrat yang bersemayam di istana Kota Palas, Pulau Langkawi. Kita juga mengetahui terdapat gelaran yang tidak lagi digunakan hari ini iaitu Yang Dipertuan Yang Maha Mulia dan Syah Alam Yang Maha Mulia. Inilah gelaran bagi Raja Besar Benua Siam. Sebagai Raja besar dan juga Ketua agama Islam, mereka turut menggunakan gelaran Khalifah dan Maulana.
Di muka surat 17 tercatat,
“Hijrat al Nabi sallallahu alaihi wasalam pada seribu tujuh puluh delapan tahun, tahun Dal, pada bulan/Rabiulawal, hari isnin, zaman hadirat Maulana Syah Alam semayam di Kota Palas pada ketika itu bahawa titah Syah Alam Yang Maha Mulia pada segala pegawai yang tua-tua suruh perbuat undang-undang.”
Kota Palas kini dinamakan Padang Mat Sirat bertempat di Pulau Langkawi Kedah dan makam baginda masih lagi di kenali sebagai makam Purba, padahal baginda adalah Raja Besar Benua Siam seperti tercatat dalam Undang-Undang Kedah sebagai bukti bertulis. Papantanda pada makam purba (dikatakan kubur seorang wanita) di Pulau Langkawi harus ditukar dengan maklumat terkini dan di perelokkan bersesuaian dengan seorang raja besar yang bergelar Maulana. Dulu, makam baginda ditimbus dengan tanah untuk mengelakkan daripada dimusnahkan oleh gabungan tentera thai dan Burma yang menyerang Pulau Langkawi.
Di ms26 – 27 pula tercatat,
“.. raja segala hamba itu, adatnya disalin Seri Perdana Menteri daripada hukum kanun Datuk Besar Kota Star masa itu”.
Raja segala hamba bermaksud raja yang besar berbanding raja-raja wilayah dan rakyatnya sementara adat resamnya disalin/ditulis oleh Seri Perdana Menteri yang sememangnya ditugaskan berbuat demikian.
“Sebermula banyak emas ditempa Bunga Emas, dihantar ke Benua Siam Dua Puluh Emas masa Raja dahulu-dahulu, pada masa Sultan Muhammad Jiwa tambah sepuluh emas sebab sukar ia ditempahnya itu”
Dari bukti catatan diatas dapat kita fahami bahawa Sultan Muhammad Jiwa (1710 – 1778) hanyalah berjawatan sebagai Paduka Seri Perdana Menteri, BUKAN sebagai Sultan Kedah. Seterusnya di ms 40,
“Maka adat ini daripada raja-raja dahulu sampai pada Marhum naga (Sultan Rijaluddin) turun pada Datuk Besar, turun kepada Datuk Seri Paduka Tuan Tuha, turun kepada Datuk Maharaja Encik Yusuf dikurnia Paduka Marhum Kimbang akan datuk Maharaja segala adat ini dan suatu dikurnai kepada Datuk Seri Bongsu, iaitu Datuk Paduka Seri Perdana Menteri Anak Bukit. Tamat”.
Hari ini kita semua tahu siapa yang bersemayam di Istana Anak bukit itu.
Di ms27 -28 tercatat,
“Maka pada zaman Paduka Seri Sultan Ahmad Tajuddin Halim Syah Ibni Sultan Abdullah Mukaram Syah naik kerajaan pada tarikh seribu dua ratus dua puluh dua tahun Alif (1812 Masihi ) dilebihkan tinggi bunga emas dan bunga perak sebab baginda sampai sendiri mengadap Raja Maha Besar Benua Siam”.
Raja Maha Besar Benua Siam pada tahun 1812 masihi ialah Raja Siam Ligor Nambang Khalifah Syarif Abu Bakar Syah, Yang Dipertuan Yang Maha Mulia Raja Besar Benua Siam Kedah. Pada masa itu baginda bersemayam di Istana Kota Meang Kuang, mukim Wang Tepus, dalam daerah Kubang Pasu Kedah Darul Aman. Perkataan Meang Kuang ialah bahasa Siam yang bermaksud, ‘Negara Luas’. Negara luas yang dimaksudkan disini tak lain tak bukan ialah, Benua Siam Islam Kedah.
Jika diambil kira bukti yang terdapat di muka surat 51 dalam buku dokumentasi ‘Konvensyen Sejarah Negeri Kedah, 1981’, ada tercatat,
“Bagi seorang Seri Paduka Raja Laksemana pula tugasnya sebagai ketua tentera laut dan semasa di laut dia berkuasa penuh”.
Laksemana yang dimaksudkan itu ialah Paduka Seri Sultan Ahmad Tajuddin Halim Syah Ibni Sultan Abdullah Mukaram Syah. Pada masa peperangan itu angkatan laut Kedah Darul Aman dikatakan musnah semasa melancar siri pemberontakan menentang Siam pada tahun 1839 masihi. Siam yang dimaksudkan disini ialah Siam Islam, bukannya tentera Thai dari Bangkok.
Catatan penulisan J.F. Agustin bertajuk, ‘Kemusnahan Angkatan Laut Kedah Darul Aman’ ada menceritakan dengan lebih terperinchi dalam buku “Kedah Darul Aman Dari Segi Sejarah”, jilid 5, Ogos 1971,ms 16 – 18.
Dari buku Sejarah Warisan Mahawangsa Kedah, muka surat 1, ada tercatat seperti berikut,
‘Dalam tahun 1837, James Low melaporkan bahawa beliau telah menerima sebuah manuskrip Sejarah Kedah disebutnya sebagai ‘..Kedah Annals termed Merong Mahawangsa’ dari Sultan Ahmad Sajoodin Halim Shah (Sultan Ahmad Tajuddin Halim Shah II (1804’).
Dari buku Hikayat Merong Mahawangsa ruangan Pengenalan,ms xlviii, Siti Hawa Haji Salleh, Yayasan karyawan dan Penerbit Universiti Malaya, Kuala Lumpur, 1998, tercatat seperti berikut,
"Versi ini adalah versi yang disalin atas perintah Sultan Ahmad Tajuddin Halim Syah (disebut oleh James Low sebagai Sultan Ahmad Sajoodin (Aladin) Halim Syah untuk diserahkan kepada Leftenan Kolonel James Low pada tahun-tahun 1820an. Baginda mencari suaka di Pulau Pinang pada tahun 1821 setelah diusir oleh Siam dari Kedah (ini Siam Islam dari Ligor). Siam mendesak Kompeni Hindia Timur (Inggeris) supaya tidak melayani Sultan Ahmad Tajuddin dan menyatakan bahawa baginda tidak berhak ke atas negeri Kedah. James Low diarahkan menyiasat sama ada tuduhan itu benar dan meminta baginda menunjukkan dokumen untuk menguatkan pengakuan haknya ke atas negeri Kedah. Sultan Ahmad Tajuddin menyerahkan Hikayat Merong Mahawangsa sebagai dokumen tersebut."
Beginikah caranya bagi seorang Raja Laksemana Ketua Tentera Laut Kedah, Paduka Seri Sultan Ahmad Tajuddin Halim Shah yang dilantik oleh Maharaja Benua Siam Islam menggunakan manuskrip sejarah Kedah, Hikayat Merong Mahawangsa yang direka semula olehnya untuk menipu pihak Inggeris kononnya beliaulah Sultan Kedah, padahal beliau telah diusir oleh tentera Raja Benua Siam Islam Ligor dan duduk di dalam buangan di laut.
Realitinya, dalam tahun 1837 negeri Kedah Darul Aman belum wujud, hanya sebagai sebahagian wilayah Benua Siam Islam sahaja. Dengan menipu dan mendapat pengiktirafan pihak Inggeris pada tahun 1839, Seri Paduka Laksemana Ketua tentera laut Kedah menyusun siri pemberontakan menentang Raja Maha Besar Benua Siam Kedah iaitu Sultan Syed Alang Alauddin Syah Panglima Bukit Gantang ibni Sultan Mudzafar Syah III Kedah.
Dari Buku Sejarah, “Cempaka Sari, Sejarah Kesultanan Negeri Perak”, M.A Fawzi Basri memetik fakta dari tulisan Winstedt dan manuskript Riwayat Negeri Perak, ms 22
“Sultan Mudzafar Shah III Kedah meninggalkan Berahman Indera Balai Besar, Alor Star Kedah dan bersemayam di Kuala Kangsar. Manakala Raja Alang Putera raja dari Kedah menjadi bendahara” (Bendahara Kedah atau Raja Muda ialah Raja Siam Songkhla, Paduka Seri Sultan Syed Alang Alauddin, Panglima Bukit Gantang).
Pada tahun 1862 Long Jaafar, putera kepada Raja Siam Songkhla Sultan Syed Alang Alauddin Panglima Bukit Gantang menaikki takhta Benua Siam Islam Kedah bergelar Sultan Jaafar Madazam Syah. Ini adalah berikutan kemangkatan Syed Alang Alauddin di Istana Kuning Berahman Indera, Alor Star. Sebelum pada itu Sultan Jaafar ini menjadi Raja Larut Matang merangkap Bendahara Benua Siam Kedah dan disana baginda dikenali sebagai Long Jaafar (raja daerah juga digelar penghulu sebagaimana penghulu Kayang di Perlis). Mengikut Undang-Undang Kedah jawatan Bendahara adalah juga Raja Muda. Tak hairanlah ada catatan sejarah mengatakan Long Jaafar hanyalah penghulu atau orang kaya akan tetapi penghulu yang bagaimana? Sudah pasti bukan penghulu seperti hari ini.
Apabila Long Jaafar menaikki takhta kerajaan Benua Siam Islam, tempat baginda sebagai Raja Larut Matang telah diganti oleh Ngah Ibrahim. Bukti bertulis dimuka surat 21, buku yang sama ada tercatat,
“Bagaimana pun dalam tahun 1862 Masihi Sultan Jaafar memberikan jawatan menteri itu kepada Cik Ngah Ibrahim iaitu anak seorang pembesar yang bergelar Paduka Setia, Orang Besar Enam Belas Tuk Paduka Setia iaitu pengapit kepada Panglima Bukit Gantang.” Rujuk Winstedt, History of Perak,ms 43, halaman 145
Di ms 20 – 19 Halim Nasir, Ibid halaman 92 dan 93 tercatat,
“Dengan itu juga sejarah kerajaan melayu Beruas beransur luput, sebaliknya beberapa orang pembesar melayu telah memerintah kawasan masing-masing, sebelum tertubuhnya kerajaan Perak hari ini”.
Dari bukti tersebut ternyata negeri Perak hari ini tidak wujud sebaliknya hanya kerajaan Kesultanan Beruas dalam wilayah Benua Siam Kedah.
Dalam Bahasa Siam yang masih dituturkan di Kedah, perkataan BERUAS bermaksud, Puak Raja Siam Kaya, iaitu merujuk kepada Raja Kota Beruas yang pertama bernama Intaraja II (Songtam), Nai Hisbu Mad Azam Syah Ibni Maha Tammaraja Chief Khalifah Saiyidina Zahiruddin Mohd Bador Shah (Babur India Monghul,1569 Masihi).
Nai Hisbu Mad Azam Syah ialah Raja Siam dari Dinasti Ayut’ia Ke 21.Sila rujuk buku sejarah, “A History Of South East Asia”,1955 DGE Hall. Permaisuri Zahiruddin ialah Nor Aishah Begum Bavinnoung Mah In (Inta Tiral) puteri kepada Rama Tibodi II Dinasti Ayut’ia 1491 iaitu Sultan Rijaluddin ibni Muhammad Johan Shah III Kedah. Sultan Rijaluddin ini juga bergelar Parameswara Melaka.
Sejarah Keturunan Raja Kota Beruas
a) Raja Dinasti Ayut’ia Ke 26 iaitu Sri Su Tammaraja (1605), Khalifatullullah Akhirul Zaman, Sultan Mahmud Syah Melaka. Sila rujuk ms 98, Buku Undang-undang Kedah.
“Bermula disuruhnya titah Duli Yang Dipertuan Sultan Mahmud Syah Yang Maha Mulia di Negeri Melaka pada hijrah Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam Seribu Enam Puluh Tujuh, Tahun Jim, (1657 M) bulan ramadhan hari Abra’a fasal pada menyatakan Undang-Undang hubaya-hubaya jangan dilalui perkataan ini”.
Cop mohor yang dijumpai di Riau oleh kerajaan Melaka baru-baru ini adalah juga milik baginda, bukanya milik Sultan Mahmud Syah raja wilayah Melaka sekitar tahun 1400-1511. Sultan Mahmud Syah yang dimaksudkan diatas adalah Raja Besar Benua Siam Islam yang juga bergelar Khalifatullah Akhirul Zaman.
b) Putera kedua Raja Beruas ialah Raja Dinasti Ayut’ia ke 27 iaitu Narai, nama sebenar Tun Sa’ban, bergelar Laksemana Hang Tuah ketika di Melaka dan akhir sekali menjawat jawatan Sultan Acheh bergelar Sultan Iskandar Muda,1661.
c) Putera ketiga Raja Beruas ialah Dinasti Ayut’ia Ke-28 iaitu Pra Petraja Sultan Tengku Abu Narawanara. Di Melaka baginda digelar Hang Kasturi.
Istana Alam Shah di Kelang, telah siap dibina oleh Khalifahtullah Akhirul Zaman, Sultan Mahmud Syah, Raja Besar Benua Siam Islam pada tahun 1650 Masihi setelah baginda berpindah dari Kota Lukut, lokasi sebenar Kota Melaka berikutan serangan Belanda. A Farmosa bukan Kota Melaka sebaliknya ia Kota Portugis.
Sila rujuk ms 1, Buku Undang-undang Kedah.
“Pada tarikh seribu Enam Puluh Tahun, Tahun Zai (1650 Masihi) pada Tujuh Belas Hari Bulan Jamadilakhir, Hari Jumaat; Bahawa pada ketika itu adalah titah Syah Alam Yang Maha Mulia terjunjung ke atas jemala paduka raja suruh salin ambil taruh undang-undang perbuatan datuk besar di hulu, Alaihi Rahmatullah supaya sudahlah tahu hukum sedikit-sedikit”
Kenyataan diatas membuktikan bahawa Portugis tidak menyerang Melaka dalam tahun 1511, malah keberadaan mereka disana adalah dengan perentah Maharaja Benua Siam Islam untuk mengawal Selat Melaka setelah kemangkatan Laksemana Cheng Ho. Baginda berada di Kota Lukut sehingga diserang Belanda dalam tahun 1641 dan berpindah ke Kelang yang juga merupakan sebahagian dari Melaka. Sejarah kita ditulis versi kegemilangan Raja wilayah Melaka yang telah diusir oleh Portugis atas perentah Maharaja Benua Siam.
Terdahulu, tindakan Raja wilayah Melaka memerdekakan wilayah itu dengan pergi mengadap Maharaja China Yong Le tanpa pengetahuan Raja Besar Benua Siam sangat tidak di sukai olehnya. Malah tentera Raja Besar Benua Siam pernah menyerang pelabuhan Melaka untuk mengambil semula wilayahnya, namun dilarang oleh Maharaja China yang mungkin telah tersilap memberi pengiktirafan itu kepada Raja Melaka. Gelaran Paduka Seri Sultan (saudara kepada Raja Besar) membuktikan ini adalah gelaran raja daerah/wilayah sepertimana tercatat dalam Undang-Undang Kedah.
Pada tahun 1641 masihi tentera Belanda dan pemberontak Minangkabau mengusir Sultan Mahmud Syah dari Kota Melaka di Kuala Lukud, negeri Sembilan. Perkataan Siambilan ialah bahasa Siam yang bermaksud kerajaan Siam hebuh jatuh. Sultan Mahmud Syah berundur dan dalam perjalanan berundur itu baginda berhenti beristirihat atau berteduh di bawah satu pokok maka tempat tersebut kemudian dinamakan Selangor.
Dalam bahasa siam, Selangor bermaksud berteduh di bawah teduhan tumbuhan pokok. Kejadian ini telah direkodkan sebagai Parameswara berteduh dibawah pokok melaka dan menamakan kawasan itu Melaka. Sultan Mahmud Syah mangkat di Istana Syah Alam Kelang, Selangor pada tahun 1668 masihi dan dimakamkan di Kota Beruas.
Padahal sejarah yang kita pelajari tidak memaklumkan bahawa Melaka ialah nama lama bagi Semenanjong tanah melayu dan telah wujud dizaman Sultan Muhammad Johan Syah atau lebih dikenali sebagai Sultan Muhammad Syah Yang Adil. Duit emasnya ada disimpan di muzium Negeri Kedah. Sultan Muhammad Johan Syah adalah ayahanda kepada Sultan Rijaluddin yang bergelar Parameswara Melaka.
Putera Almarhum Sultan Mahmud Syah iaitu Syah Alam Yang Maha Mulia Sultan Muhiyuddin Mansor Shah, suami kepada puteri Raja China Hang Li Poh ketika itu bersemayam di Istana Jugra (sebahagian dari melaka). Dengan mangkatnya ayahanda baginda, maka pihak Belanda mengambil kesempatan untuk menyerang dan serangan mereka ditujukan kepada Istana Alam Syah Kelang dan Kota Jugra di Selangor.
Syah Alam Yang Maha Mulia Sultan Muhiyuddin Mansor Shah terpaksa berundur dan berpindah ke Istana Ayut’ia Kota Palas kepunyaan Raja Siam Khun Woran Wangsa Langkasuka, yang terletak di Padang Mat Sirat, Pulau Langkawi Kedah.
Di m.s 16, Buku Undang-undang Kedah tercatat zaman Sultan Muhiyuddin Mansor Syah dan di m.s 17 tercatat,
"Hijrah Al-Nabi Sallallahu Alaihi Wassalam pada Seribu Tujuh Puluh Delapan Tahun, Tahun Dal, (1668 Masihi) pada Bulan Rabiulawal hari Isnin, Zaman Hadirat Maulana Syah Alam Semayam di Kota Palas pada ketika itu bahawa titah Syah Alam Yang Maha Mulia pada segala pegawai yang tua-tua suruh perbuat undang-undang".
Dari buku sejarah "A History Of South East Asia",1955 DGE Hall ada menyatakan Sultan Muhiyuddin Mansor Syah digelar Dinasti Ayut’ia Ke 31 Maha Tammaraja II Boromokot. Putera baginda ialah Raja Siam Tong Oo (Burma) digelar Maha Dammaiyaza dari bahasa Arab yang bermakna pembesar darah dari lainan raja.
Maha Dammaiyaza juga dikenali dengan nama Syarif Abu Bakar Syah. Ketika itu baginda bersemayam di Istana Ayut’ia Mandalay Burma (Myanmar). Pada tahun 1752 Masihi baginda diusir oleh tentera Buddha Burma, Raja Aluang Praya Lanna Chakri Sokho Thai. Maha Dammaiyaza dan permaisurinya Suriya Marin iaitu puteri kepada Sultan Langkat, Sumatra Pasai.
Mereka kemudiannya berpindah ke Kota Ayut’ia Bangkok Siam. Sultan Langkat adalah putera Maharaja Ayut’ia sebelum ini iaitu Narai Tun Sa’ban atau Sultan Iskandar Muda Acheh (Hang Tuah). Dengan itu, Permaisuri Suriya marin adalah cucu kepada Narai Tun Sa’ban atau Sultan Iskandar Muda Acheh (Hang Tuah).
Pada tahun 1758 Masihi Sultan Mualana Muhiyuddin Mansor Syah mangkat di Kota Palas dan di makamkan di Kota Buluh Melaka, Langkawi. Kesempatan ini diambil oleh pihak tentera Raja Buddha Lanna Sokho Thai untuk menyerang Raja Siam Kemboja, Pho Chan Koya Long Sultan Mudzafar Syah ibni Sultan Syarif Abu Bakar Syah yang bersemayam di Kota Ayut’ia Funaan Siamreap. Dalam pertempuran ini Raja Buddha Lanna Sokho Thai Aluang Phraya terbunuh disatu tempat yang kemudiannya diberi nama Thaikala. Thaikala ialah dari bahasa siam yang bermaksud mati dibunuh.
Pho Chan Koya Long Sultan Mud Zafar III Kedah anakanda kepada Maha Dammaiyaza dan permaisurinya Suriya Marin kembali dari Kemboja bersama-sama pengikut dan tenteranya ke Istana Balai Besar (Berahman Indera) Alor Star Kedah dan bersemayam di situ. Baginda kemudiannya berpindah setelah ditabal menjadi Raja Kuala Kangsar.
Pada tahun 1767 Masihi Ayut’ia Bangkok diserang oleh tentera Sokho Thai yang dipimpin oleh general Taksin Burma. Boromoraja V Ekataat Syarif Abu Bakar Syah yang
bersemayam di situ terpaksa berundur ke Nakhon Si Tammarat dan bersemayam di Istana Ayut’ia Nambang Ligor Siam.
Pada tahun 1782 Masihi tentera laut Raja Buddha Rama I Chakri Sokho Thai menyerang Kota Nambang Ligor yang didiami oleh umat Islam dalam pertempuran ini tentera Islam telah menang dan medan pertempuran tersebut digelar Cherat Nakhon Si Tammarat Siam.
Sultan Syarif Abu Bakar Syah kemudiannya kembali ke Kedah dan membina istana di dalam bukit dan dinamakan Istana Kota Meang Kuang. Meang Kuang bermakna Kota Negara Luas Benua Siam Kedah. Kawasan kota tersebut berada di mukim Wang Tepus dalam daerah Kubang Pasu Kedah.
Pada tahun 1778 Masihi Syarif Abu Bakar Yang Dipertuan Yang Maha Mulia Benua Siam Kedah melantik Paduka Seri Sultan Abdullah Mukaram Syah untuk menjadi Raja Pulau Pinang, Kedah manakala kekandanya (dari bonda pertama) Paduka Seri Sultan Tengku Long Putera Laksemana Datu menjadi Raja Legeh merangkap Seri Paduka Perdana Menteri Benua Siam Kedah. Kedua-dua mereka adalah anak saudara Syarif Abu Bakar Yang Dipertuan Yang Maha Mulia Benua Siam Kedah dari berlainan ibu.
No comments:
Post a Comment