Tuesday, November 20, 2012

ULAR LAUT BIASA/COMMON SEA SNAKES


Enhydrina schistosa
Conservation status
Scientific classification
Kingdom: Animalia
Phylum: Chordata
Class: Reptilia
Order: Squamata
Suborder: Serpentes
Family: Hydrophiidae
Genus: Enhydrina
Species: E. schistosa
Binomial name
Enhydrina schistosa
(Daudin, 1803)
Enhydrina schistosa, dikenali sebagai beaked sea snake, ular laut biasa dalam bahasa melayu , hook-nosed sea snake, common sea snake, atau Valakadyn sea snake, adalah spesis ular laut yang paling berbisa dan paling banyak gigitan terhadap manusia di perairan tropika Indo-Pacific.

kawasan utama

ular laut biasa terdapat di Lau Arab dan Teluk Parsi (hingga ke Oman), selatan kepulauan Seychelles dan Madagascar, lautan hingga Asia Selatan (Pakistan, India dan Bangladesh),  Asia Tenggara (Myanmar (atau Burma), Thailand, Vietnam). ular laut di Australia (Northern Territory dan Queensland) dan New Guinea adalah dari spesis lain yang dikenali sebagai  Enhydrina zweifeli.[4]

 Habitat dan kelakuan

ular spesis ini keseluruhanya tinggal di sepanjang pantai dan pulau-pulau berpasir di India.
kebanyakkan aktiviti ular laut ini berlangsung pada siang hari dan malam. ular ini boleh menyelam sedalam 100 m dan kekal berada di dalam air  maximum 5 jam sebelum naik ke atas permukaan untuk bernafas semula. ular laut ini amat agresif jika di ganggu.satu patukan boleh membawa maut dalam beberapa minit sahaja makanan utamanya adalah ikan dan krusatasia . daging ular laut ini di jadikan makanan istimewa di Hong Kong dan Singapore dan selalu di tangkap oleh nelayan pantai dan komersial and localsdan orang tempatan amat membencinya kerana banyak membunuh manusia di kawasan laut dan pantai di asia selatan dan asia tenggara.

Bisa dan rawatan

bisa ular jenis ini mengandungi kandungan yang tinggi  neurotoxins dan  myotoxins.[6] kematian yang tinggi adalah dari spesis ini berbanding  dari mana-mana spesis ular laut yang lain.. (iaitu kira-kira 90% gigitan yang dilaporkan daripada spesis ini).[7] The LD50 benilai 0.1125 mg/kg digunakan jurusan  toxicology .[8][9] anti-venom yang digunakan untuk merawat kesan gigitan kira-kira 7.9–9.0 mg, bagi lelaki dewasa cukup dos sekitar  1.5 mg yang digunakan.[10] keseluruhan spesis ular laut di labelkan anti venom, Beaked sea snake venom.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...