Wednesday, November 21, 2012

ULAR KAPAK GUNUNG/INDO-MALAYAN PIT VIPER

Indo-Malaya Mountain Pit viper - berbisa - Berbahaya

Nama: Indo-Malaya Mountain pit viper, Mountain pit viper, Blotched pit viper, Iron Mountain Pit viper, ular kapak gunung China

Sci Nama: Ovophis Monticola convictus 

Length: Lelaki adalah tentang meter 1/2 dan perempuan biasanya hanya lebih 1 meter.

penerangan: ular kontot pendek dengan besar (dalam perbandingan kepada badan dan leher) kepala segi tiga

kawasan utama: , Thailand di barat jauh pantai dari jauh ke utara yang sangat jauh ke selatan di sepanjang semenanjung. Bangladesh, Bhutan, Kemboja, China, Hong Kong, Indonesia, India, Laos, Malaysia, Myanmar, Nepal, Taiwan, Vietnam, Tibet

 Habitat: Gunung pit viper gambar di atas telah ditemui di dasar air terjun di atas tanah lembap dilindungi dengan batu bulat kecil. Ular ini juga boleh didapati lebih 2,000 meter ketinggian. Mereka seolah-olah suka ladang teh dan kawasan-kawasan lain dengan banyak tumbuh-tumbuhan. Mereka juga telah ditemui di rumah. lokasi sebenar ular sini adalah Ton Waterfall Pariwat di Phang Nga, Thailand

 Masa Aktif: sastera mengatakan pada waktu malam, tetapi ular ini ditemui dalam cahaya matahari yang terang di tengah-tengah hari.

 Makanan: tikus dan roden yang lain dan mamalia kecil, cicak, insektivor. Satu lelaki yang menyimpan ular ini posted in forum bahawa viper gunung menggigit mangsa dan constricts ia terlalu dan tertanya-tanya mengapa pembunuhan besar-besaran apabila kebanyakan vipers akan menggigit dan memegang, atau menggigit dan mengikuti sehingga mangsa mati. Saya fikir ini mungkin mempunyai sesuatu untuk dilakukan dengan viper gunung tidak semua yang mudah alih. Saya tidak dapat membayangkan ia akan cepat melalui berus untuk mengejar sesuatu yang turun yang tidak mati lagi. Terutama  spesis jantan- mereka kelihatan seperti slug - pendek dan lemak.

 Kelakuan pertahanan: Ini ular desis kuat dan menyerang dengan cepat. Kami tidak mempunyai maklumat tentang panjang-fang, tetapi kepala menyerupai Malayan Pit Viper yang mempunyai sangat panjang taringnya. Seperti biasa dengan ular berbisa, berhati-hati harus diambil apabila berdekatan.

 Ketoksikan racun: racun telah diketahui menyebabkan kematian. Kedudukan oleh Toxinology.com adalah pertengahan-besaran, bermakna sederhana hingga serius toksik.

 keturunan:  Telur.

 Bite Rawatan: mangsa gigitan Malayan gunung pit viper akan menjadi sakit, bengkak, melepuh dan minimum atau tiada nekrosis, pendarahan dan kejutan boleh . Hasilnya

 Antivenom: Tiada antivenom

 Nota: ular yang ditunjukkan di sini telah ditemui oleh seorang budak lelaki berusia 6 tahun yang telah menendang ia. Beliau fikir ia adalah kayu yang melantun kembali kepadanya apabila dia ditendang. Rupa-rupanya ular itu menarik berulang kali. Budak lelaki itu tidak digigit, ibunya melihat dia dan menghalangnya. Ini adalah ular bergerak perlahan, daratan dan terutamanya pada waktu malam kesusasteraan berbunyi - tetapi ular ini ditemui dalam cahaya matahari pada musim panas ini hari.

 klasifikasi Saintifik: Kingdom: Animalia Phylum: Chordata Subphylum: Vertebrata Kelas: Reptilia Perintah: Squamata suborder: Serpentes Keluarga: subfamili Viperidae : Crotalinae Genus: Ovophis Spesies: O. m. convictus Nama Binomial - Ovophis Monticola convictus, dikelaskan oleh Günther dalam tahun 1864.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...