Wednesday, November 21, 2012

ULAR KAPAK BAKAU/MANGROVE PIT VIPER

Cryptelytrops purpureomaculatus

Berbisa dan Berbahaya!

Shore Pit viper Trimeresurus purpureomaculatus
  Ular kapak bakau di Singapura (foto ihsan Ria Tan)
Shore Pit viper Cryptelytrops purpureomaculatus
  ular kapak bakau di Singapura (foto ihsan Ria Tan)
Bakau Pit viper Cryptelytrops purpureomaculatus
  ular kapak bakau di Singapura (foto ihsan Ria Tan)
Bakau Pit viper Cryptelytrops purpureomaculatus
  ular kapak bakau di  Taman Ular Queen Saovabha 

Nama Inggeris: Mangrove  Pit viper ( "Shore Pit viper")

 Nama Saintifik: Cryptelytrops purpureomaculatus (dahulunya Trimeresurus purpureomaculatus )  

Nama Thai: Ngu Pang-ka

Nama Melayu:Ular kapak bakau

 penerangan: 104cm panjang. Lilitan purata dengan kepala segi tiga ciri-ciri yang luas. Skala banyak keeled, memberi badan penampilan kasar. Haba-penderiaan lubang terletak di kepala antara hidung dan setiap mata. Badan adalah coklat, kelabu, zaitun, atau berwarna kuning kehijauan di atas dan lebih ringan di bawah, dengan blotches besar gelap di belakang dan jalur putih di sisi.

 Spesies Similar: vipers lubang Hijau ( Cryptelytrops albolabris dan macrops Cryptelytrops ) sentiasa hijau tanpa blotching gelap. Russell itu viper mempunyai lebih kecil, blotches lebih jelas dan ini tidak ditemui dalam hutan bakau. Ramai-dinodai Ular Kucing adalah lebih langsing dengan kepala seorang yang lebih kecil dan mempunyai lebih kecil, blotches lebih jelas. Ular Air Asia (subfamili Homalopsinae) mempunyai lebih kecil, bukan segi tiga kepala dan jarang ditemui di pokok.  

Habitat: Dijumpai di dalam hutan bakau dan lain-lain pantai. Kadang-kadang ditemui di kawasan pedalaman di sepanjang terusan yang terkemuka dalam dari lautan. Biasanya dilihat 1 hingga 2 meter dari tanah atau air di dalam pokok-pokok atau semak.

 Sumbangan kepada ekosistem: Membantu untuk mengawal katak, cicak, dan kecil populasi mamalia. Menyediakan makanan untuk burung mangsa dan burung randuk.

 Bahaya kepada manusia: mangrove Pit viper boleh menjadi satu spesies agresif dengan menggigit berbahaya. gigitannya boleh menyebabkan kesakitan yang teramat sangat, bengkak, nekrosis daging, dan dalam beberapa kes pendarahan sistemik yang teruk. Kematian jarang berlaku tetapi sifat berdarah racun boleh membawa kepada masalah perubatan yang serius. Sesiapa yang digigit oleh viper pit perlu dibawa ke hospital secepat mungkin.

 status Pemuliharaan dan ancaman: Tiada ancaman pemuliharaan dikenal pasti.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...