Thursday, November 8, 2012

TAMAN NEGARA GUNUNG STONG,KELANTAN


Pemandangan lanskap pokok tualang yang mencecah awan menjadi tarikan bagi siapa saja yang menyukai aktiviti luar da aktiviti lasak. Dari bukit-bukit kapur hingga ke jeram, dari hutan tropika yang tebal serta kedinginan udara segar dari gua gua, Kelantan adalah pengalaman menyeronokkan.

Cara terbaik untuk menikmati keunikan gunung-ganang di Kelantan dan, pada masa yang sama, boleh mejadi orang pertama di kehidupan desa khas, dengan menaiki kereta api KTM - romantis sekali dikenali sebagai Jungle Kereta Api dalam semangat petualangan dan eksplorasi - menembusi negara.






Salah satu perhentian keretapi di sepanjang jalan di desa kuno dari stesen Dabong, sekitar 155 kilometer dari Kota Bharu. Dabong terletak di kawasan khas sebagai Mt.Stong State Park (sebelumnya disebut Jelawang Jungle) dan terletak di pinggiran besar Titiwangsa Malaysia. Latar belakang pegunungan

Hidupan hijau di puncak yang megah, menunggu untuk ditaklukkan - Gunung Ayam, Gunung Stong, Gunung Tera, Gunung Saji, Gunung Koh, Gunung Baha, Gunung Beirut, Gunung Che Tahir. (nama panggilan orang tempatan untuk gunung2 disana).






Salah satu tarikan utama di taman negara Gunung stong yang brukuran(1.422 meter ketinggian), sebuah kompleks granit berbentuk kubah lebih dari 100 juta tahun. ,Air Terjun gunung Stongtercatat antara tujuh air terjun bertingkat, terkenal yang tertinggi di Asia Tenggara, jatuh dari ketinggian sekitar 990 meter. Mencapai puncak yang jatuh memerlukan dua jam trekking selama sekitar satu kilometer di lereng curam dari 60 hingga 90 darjah.




The Mt.Stong State Park, diistiharkan sebagai taman negara pada Oktober 2005 tercatat antara lima tujuan ekosistem unik di Malaysia. Ini merangkumi wilayah 21.950 hektar lahan dihiasi dengan puncak tinggi, pelbagai gua, sungai dan air terjun. hutan tebal ini adalah rumah bagi gajah, harimau, beruang, owa, burung enggang dan berbagai hidupan liar eksotic lain, serta pelbagai jenis flora dan fauna termasuk bunga yang terbesar di dunia, Rafflesia spesies Meyer kerii, dan endemik panjang -potong buluh, jenis ramuan ungu (didymocarpus gampingan) dan jenis palem yang unik (licuala stongesis).

Dengan bantuan panduan trekking yang mahir dan berpengetahuan, perjalanan sepanjang pendakian menjadi lebih bermakna kerana ia pemandu akan menerangkan mengenai hidupan liar kelihatan di sepanjang jalan. Dalam keadaan cuaca yang baik, seorang pemandu berpengalaman dapat mengambil penumpang di sepanjang laluan pemandangan air terjun dari kaki Gunung stong setidaknya setengah sebelum meneruskan pejalanan menaiki gunung ke atas.Laluan ini memaparkan air terjun cascading turun dari tempat yang sangat tinggi sepanjang struktur batu granit pepejal, pemandangan segar-kelihatan jelas untuk dinikmati.




selamat membuat pendakian!
rasai sendiri keindahan dan keunikan tanah air kita!
Gunung Stong serta Air terjunnya pada ranking ke-7 Asia itu
menanti kunjungan kalian!

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...