Monday, November 12, 2012

ITIK AIR

Itik Air Semakin PupuS

ITIK air atau itik belibis dalam bahasa Inggeris dipanggil Lesser Whistling-Duck (Dendrocygna javanica) atau Wood Duck salah satu daripada dua jenis itik liar yang biasa dijumpai di kawasan tanah bencah atau tanah lembap di negara ini. Itik ini tergolong dalam keluarga Dendrocygnidae.
Spesies lain ialah itik kapas atau Cotton Pygmy Goose (Nettapus coromandelianus) yang bertubuh lebih kecil dan mempunyai bulu berwarna putih seperti kapas. Itik kapas pula tergolong dalam keluarga Anatidae. Keseluruhan bulu itik air berwarna coklat keperangan. Bulu di bahagian atas kepaknya coklat kehitaman dan berbentuk seperti sisik. Tubuhnya bersaiz kecil dengan berat badan tidak melebihi satu kilogram.
Panjang keseluruhan badan itik ini antara 38 hingga 41 sentimeter. Itik air pandai berenang dan menyelam. Terdapat kulit nipis di antara jari kakinya yang bertindak seperti pendayung berenang. Itik air boleh terbang tinggi dan jauh sehingga beberapa kilometer. Itik air biasanya hidup berkawan daripada beberapa ekor hingga beratus-ratus ekor.
____
Rencana ini dipetik daripada Dewan Kosmik Februari 2012

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...