Saturday, October 27, 2012

MASJIDIL NABAWI,MADINAH

Bookmark and Share

Di Masjid Nabi (atau Masjid Nabi) (Arab: المسجد النبوي ), di Madinah, adalah yang kedua tersuci masjid dalam Islam dan masjid terbesar kedua di dunia setelah Masjid Al-Haram di Mekkah . Ini merupakan tempat akhir dari Islam Nabi Muhammad. Masjid dianggap kedua tersuci masjid oleh kedua Shia dan Sunni sedangkan Masjid Al-Aqsa di Yerusalem adalah yang ketiga tersuci.
Salah satu sebab yang paling penting dari tapak yang Green Dome melalui bahagian tengah masjid, di mana kubur NabiMuhammad SAW berada. Hal ini tidak benar-benar diketahui saat itu dibangun kubah hijau tetapi manuskrip  awal abad 12 menjelaskan kubah. Hal ini dikenal sebagai Dome Nabi atau Green Dome. Islam setelah pemerintah sangat diperluas dan dihiasi indah.pada Awal Muslim pemimpin Abu Bakr dan Umar yang dimakamkan di sebuah daerah di sekitar masjid.

tapak itu pada awalnya  ,rumah Nabi Muhammad Saw , baginda menetap di sana setelah Hijra (emigrasi) ke Madinah, kemudian membangunkan sebuah masjid di pekarangan rumahnya. Baginda sendiri  membina bersama sahabat dalam kerja -kerja awal pembinaan masjid tersebut..keaslian itu adalah masjid  itu merupakan MASJID DENGAN  bangunan udara terbuka. Dasar rencana bangunan telah diadopsi di dalam bangunan masjid yang lainnya di seluruh dunia.

Masjid juga digunakan sebagai pusat masyarakat, pengadilan, dan sekolah agama. Ada satu platform untuk membangkitkan orang-orang yang yang diajarkan Alquran.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...