Saturday, October 27, 2012

MASJID AL AQSA,JURUSALEM,PALESTIN



Bookmark and Share

Masjid Al-Aqsa (Arab: المسجد الاقصى, 'Masjid yang terjauh'), juga dikenal sebagai Al-Aqsa, adalah sebuah tempat suci Islam di Kota Lama dari Jerusalem. Di masjid itu sendiri merupakan bahagian dari Al-Haram ash-Sharif atau 'Sacred Noble Sanctuary' (bersama-sama dengan Dome of the Rock), sebuah tapak yang juga dikenal sebagai Gunung Bait dan tapak tersuci  dalam Judaisme, kerana diyakini menjadi tempat Bait di Jerusalem sekali berdiri.
Secara luas dianggap sebagai yang ketiga tersuci TEMPAT dalam Islam, umat Islam percaya bahwa nabi Muhammad itu diangkat dari Masjidilharam di Mekah ke Al-Aqsa selama Perjalanan Malam ISRAQ N MIKRAJ.Tempat ini merupakan kiblat pertama umat islam,sebelum ALLAH SWT memerintahkan ,NAbi MUHAMMAD SAW menukarkan arah kiblat ke masjidil haram.

Di Masjid Al-Aqsa pada awalnya kecil doa rumah dibangunkan oleh Rashidun kalifah Umar, tetapi telah dibangun dan dikembangkan oleh Ummayad kalifah Abd al-Malik dan selesai oleh anaknya Al-Walid di 705 CE. Setelah gempa bumi di 746, masjid itu benar-benar hancur dan dibangun oleh Abbasid kalifah Al-Mansur di 754, dan kembali lagi oleh para penerus al-Mahdi di 780. gempa Lain bumi paling hancur paling al-Aqsa pada 1033, tetapi dua tahun kemudian Fatimid kalifah Ali az-Zahir lain dibangun masjid yang telah berdiri hingga saat ini-hari.

Selama beabad2 dilakukan renovasi, berbagai dynasties memerintah dari Islam kalifah melakukan penambahan untuk dibangun masjid dan daerah sekitar, seperti kubah, pemandangan sekitar, dan mimbar, menara struktur dan interior.

Bila Crusaders mengambil  Jerusalem PADA TAHUN 1099, mereka menggunakan masjid sebagai istana dan gereja, tetapi fungsinya sebagai masjid telah dikembalikan setelah kembali oleh Saladin. sekali lagi renovasi, perbaikan dan penambahan dilakukan dalam abad kemudian oleh Ayyubids, pada saat ini,Kota Lama di kawal oleh tentera israel laknatullah, tetapi masjid masih di uruskan oleh Palestin yang dipimpin-Islam waqf.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...