Saturday, October 27, 2012

KESAN-KESAN PEMERINTAHAN KERAJAAN CLEOPATRA

Lauatan Lepas di pantai Alexandria, kota dari Alexander Agung, terletak apa yang diyakini sebagai peninggalan kesan2 kerajaan kuartal Cleopatra. Sebuah team arkeologi lautan yang dipimpin oleh Perancis Franck Goddio membuat penggalian di kota kuno ini dari tempat Cleopatra, ratu terakhir Ptolemies, yang memerintah Mesir.

Sejarawan percaya tapak ini tenggelam oleh gempa bumi dan gelombang pasang  surut lebih dari 1.600 tahun yang lalu. Penggalian terkonsentrasi di pulau Antirhodus yang telah tenggelam. Cleopatra dikatakan telah memiliki sebuah istana di sana.

Penemuan lain termasuk kapal karam yang masih dalam keadaan baik dan granit merah kolom dengan tulisan Yunani. Dua patung juga ditemukan dan diangkat keluar dari pelabuhan. Salah satunya adalah seorang paderi dari dewi Isis, yang lain yang wajahnya seorang sphinx dikatakan untuk mewakili ayah Cleopatra, Raja Ptolemeus XII.
Artifak itu kembali di letakkan di tempatnya semula, kerana Pemerintah Mesir mengatakan ingin meninggalkan sebahagian besar dari mereka di tempat untuk membuat sebuah museum bawah air

sumber : http://kaskus.us/

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...