Saturday, December 29, 2012

Melayu Myanmar..Betul ke mereka ni wujud?

Tahukah anda bahawa yang dikatakan Semenanjung Tanah Melayu adalah kawasan yang merangkumi Semenanjung Malaysia, Selatan Thailand dan sebahagian Selatan Myanmar (Tenasserim atau Tanah Seri dalam Bahasa Melayunya)?

Di selatan Thailand, pengaruh budaya dan Bahasa Melayu masih dapat dilihat dengan jelas di Pattani, Yala, Narathiwat serta sebahagian Songkhla (Singgora).
Sementara di wilayah Satun (Setul) yang bersempadan dengan Perlis, pengaruh budaya Melayu masih jelas dari segi pakaian walaupun kebanyakan generasi muda Melayu sudah tidak tahu berbahasa Melayu lagi.
Bagaimana pula dengan Burma atau nama sekarangnya Myanmar? Dari segi sejarah, kawasan Semenanjung Tanah Melayu adalah di bawah kedaulatan Kerajaan Langkasuka yang merupakan antara kerajaan besar Melayu terawal di Tanah Semenanjung ini.
Kisah Kerajaan Langkasuka ini tercatat dalam Hikayat Merong Mahawangsa yang menceritakan asal-usul negeri Kedah.
Sesetengah ahli sejarah berpendapat Kerajaan Langkasuka ini kemudiannya berpecah kepada dua dan mewujudkan Negeri Kedah dan Negeri Patani.
Untuk menceritakan sepenuhnya sejarah Langkasuka tentulah ianya agak kompleks tetapi wilayah kedaulatan Kerajaan Kedah Lama menjangkau Wilayah Tanah Seri (Tenasserim) di Myanmar sekarang…

Jika anda lihat peta selatan Myanmar anda akan dapati beberapa nama tempat adalah dalam Bahasa Melayu seperti Kampong Ulu, Kampong Mah Puteh, Kampong Tengah, Pase Panjang, Telok Babai serta Kampong Pulo Chili.
Cuba tengok peta ni..dan cari nama-nama tempat tersebut..
Map DataMap data ©2012 Google, Tele Atlas - Terms of Use
Map Data
Map data ©2012 Google, Tele Atlas
Map data ©2012 Google, Tele Atlas
Powered by MapPress
Map
Satellite
Orang-orang Melayu di sini masih bertutur menggunakan Bahasa Melayu loghat Kedah sekaligus membuktikan Melayu Myanmar itu memang wujud dari segi budaya dan bahasanya.
Bagaimanapun jumlah mereka dikatakan berkurangan kerana berhijrah ke luar terutamanya ke Malaysia.
Abang BoyC  yang merupakan seorang Blogger pernah pergi ke Kawthaung, selatan Burma dan beliau ada sedikit catatan mengenai Melayu Myanmar ini dalam artikelnya.. Menarik Selatan Thailand-Myanmar

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...