Dalam
tulisan kali ini saya akan cuba menjawab serba sedikit
persoalan-persoalan yang sering ditimbulkan di dalam isu hudud ini.
Persoalan pertama yang sering dibangkitkan adalah undang-undang hudud adalah bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan.
Untuk
tujuan perbincangan katakanlah kita terima bahawa hudud adalah
bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan. Persoalannya adakah apa
sahaja undang-undang yang bercanggah dengan Perlembagaan adalah
undang-undang yang tidak baik dan perlu diketepikan begitu sahaja?
Jika
benar sesuatu undang-undang itu benar-benar bercanggah dengan
Perlembagaan, tidak bolehkah Perlembagaan tersebut dipinda bagi
membolehkan undang-undang yang baik tersebut diluluskan dan seterusnya
dilaksanakan.
Sememangnya bermasalah
Adakah
meminda peruntukkan dalam Perlembagaan adalah suatu jenayah atau 'dosa'
yang besar dan tidak boleh dimaafkan sama sekali. Bukankah selama ini
Perlembagaan negara ini telah beberapa kali dipinda?
Selanjutnya
adakah semua undang-undang yang selaras dengan Perlembagaan Persekutuan
adalah undang-undang yang baik dan tidak menzalimi rakyat? Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), Akta Polis, Akta Hasutan, Akta Penerbitan & Mesin Cetak dan Akta Universiti dan Universiti Kolej (Auku)
adalah contoh undang-undang yang digubal menurut peruntukan
Perlembagaan dan sehingga kini diputuskan oleh Mahkamah, undang-undang
tersebut adalah selaras dengan Perlembagaan.
Menzalimi Rakyat
Tetapi
siapa yang boleh menafikan akta-akta tersebut, meskipun selaras dengan
Perlembagaan, adalah undang-undang yang zalim dan telah terbukti
menzalimi rakyat yang tidak berdosa.
Sehingga
kini suara-suara yang meminta undang-undang tersebut sama ada dipinda
atau dimansuhkan masih terus berkumandang. Meskipun undang-undang
tersebut selaras dengan Perlembagaan kenapakah ianya diminta untuk
dipinda atau dimansuhkan?
Dalam konteks undang-undang hudud adilkah untuk kita meminta undang-undang Allah tersebut dipinda bagi membolehkan ianya selaras dengan Perlembagaan?
Sudah tentu alternatif terbaik, jika ianya bercanggah dengan
Perlembagaan maka sewajarnya Perlembagaan itu sendiri yang harus
dipinda.
Mungkin
ada yang berhujah adalah sukar untuk kita meminda Perlembagaan
Persekutuan? Apa yang lebih susah dari meminda peruntukan Perlembagaan
Persekutuan apabila ianya menyentuh isu imuniti Raja. Bukan sahaja
pindaan tersebut memerlukan dua pertiga tetapi ia juga perlu persetujuan
Majlis Raja-Raja. Tetapi, seperti yang kita maklum, pindaan tersebut
berjaya dilakukan meskipun sukar.
Hujah
yang saya berikan di atas bertolak dari andaian bahawa undang-undang
hudud bercanggah dengan Perlembagaan. Namun perlu saya nyatakan di sini
ada juga dari kalangan ahli undang-undang yang berpendapat undang-undang
hudud tidak bercanggah dengan Perlembagaan.
Senarai Negeri
Antara
hujah lain yang dikemukakan oleh ahli undang-undang ini adalah bidang
kuasa kerajaan negeri untuk menggubal undang-undang sepertimana yang
dinyatakan di dalam Senarai Negeri di Jadual Kesembilan Perlembagaan
Persekutuan adalah termasuk menggubal undang-undang Islam (Islamic law)
dan perkataan undang-undang Islam di dalam Senarai Negeri tersebut
hendaklah ditafsirkan secara luas sepertimana yang difahami oleh Islam.
Persoalan
kedua yang juga sering ditimbulkan adalah undang-undang hudud terlalu
keras dan ianya menakutkan orang bukan Islam. Undang-undang memotong
tangan pencuri dan merejam penzina dianggap undang-undang yang tidak
bertamadun dan ketinggalan zaman.
Pertamanya
persoalan orang bukan Islam. Jika dilihat kepada Enakmen Hudud yang
digubal di Kelantan dan Terengganu, adalah jelas ianya tidak terpakai
kepada orang-orang bukan Islam. Oleh itu kebimbangan orang-orang bukan
Islam tidak berasas.
Selanjutnya
isu sama ada sesuatu undang-undang itu keras, tidak bertamadun atau
ketinggalan zaman adalah persoalan persepsi. Kita lihat undang-undang
yang mengenakan hukum mati sendiri, sehingga kini ianya menjadi bahan
perbahasan. Ada yang menyatakan ianya adalah undang-undang yang keras,
tidak bertamadun dan ketinggalan zaman kerana ianya bercanggah dengan
hak asasi manusia.
Memandangkan
persepsi masyarakat berbeza, ada negara yang meneruskan hukum mati dan
ada negara yang tidak. Hatta bagi negara yang mengekalkan hukum mati
mereka juga tidak sepakat tentang kaedah untuk melaksanakan
undang-undang hukum mati tersebut.
Menyuntik Racun
Ada
yang setuju dengan kaedah menggantung penjenayah. Ada pula yang setuju
ianya dilaksanakan dengan cara menembak penjenayah dan ada pula yang
setuju ianya dilaksanakan dengan cara menyuntik racun atau menggunakan
bilik gas beracun. Bagi yang memilih untuk menggantung, mereka
berpendapat hukuman tembak adalah terlalu keras dan tidak bertamadun dan
begitulah sebaliknya.
Hatta
ada juga para sarjana undang-undang yang berhujah undang-undang
memenjarakan penjenayah juga bukan sahaja zalim tetapi juga tidak
berkesan mengurangkan kadar jenayah. Ini kerana hukuman penjara bukan
sahaja menghukum penjenayah yang melakukan jenayah tetapi juga ianya
menghukum orang lain yang tidak terlibat dengan jenayah yang dilakukan
oleh penjenayah tersebut.
Sebagai
contoh jika seorang pencuri dipenjarakan, ianya bukan sahaja menghukum
pencuri tetapi juga menghukum isteri dan anak-anaknya kerana mereka
dengan secara paksa dipisahkan dari suami dan bapa mereka. Ia juga
menghukum pembayar cukai yang terpaksa menanggung makan dan minum si
pencuri tersebut di penjara. Tidakkah ini zalim?
Negara
kita mengenakan hukuman penjara ke atas pencuri namun secara jujur
adakah undang-undang tersebut telah berjaya mengurangkan kadar jenayah
kecurian dalam negara ini? Pada masa kini kecurian juga boleh berlaku di
dalam balai polis sendiri, tempat yang sepatutnya paling selamat.
Penjara semakin sesak menunjukkan tiada kesan positif langkah ini
Selanjutnya
jika kita mempelajari falsafah, prinsip dan teori hukuman kita tentu
biasa dengan istilah pencegahan. Tujuan hukuman antara lain adalah untuk
mencegah. Hukuman potong tangan sebagai contoh memenuhi kriteria
pencegahan kerana ianya bukan sahaja menakutkan pencuri tetapi juga
orang-orang yang mungkin ada niat mencuri.
Pengaiban
Hukuman
tersebut juga satu bentuk pengaiban yang paling baik kepada penjenayah.
Tangan kudung sejak dari lahir atau tangan kudung kerana dipotong oleh
doktor atas alasan kesihatan sudah tentu tidak sama aibnya dengan tangan
kudung kerana menjalani hukuman kerana mencuri.
Seperkara
lagi yang perlu kita faham meskipun hukum hudud secara relatifnya
mengandungi hukuman yang agak keras ianya juga dalam masa yang sama
menuntut satu kaedah pembuktian yang paling ketat. Dalam bahasa
undang-undang, jenayah hudud menuntut satu standard pembuktian yang
lebih tinggi dari undang-undang jenayah yang diamalkan sekarang.
Standard
pembuktian jenayah hudud adalah melampaui segala keraguan sedangkan
undang-undnag jenayah yang sedia ada hanya mengenakan standard
pembuktian 'melampaui keraguan munasabah' sahaja. Jadi undang-undang
manakah yang lebih melindungi hak orang yang dituduh?
No comments:
Post a Comment