Saturday, November 24, 2012

ULAR PELUMBA GUA

  Cave Racer Rat snakes

Elaphe taeniura ridleyi

Gua Racer
  ular tikus Pelumba gua adalah ular tikus yang besar, yang berlaku secara semula jadi di hutan pamah kepada tanah tinggi hutan hujan selain daripada habitat utamanya di  gua. Subspesies yang ditemui di Semenanjung Malaysia juga dikenali dari Selatan Thailand, tetapi di tempat lain. Warna asas adalah krim, sesetengah spesimen dengan coklat cahaya atau warna oren di bahagian atas badan. Kepala adalah kelabu kebiruan manakala jalur vertebra pucat berjalan di sepanjang bahagian bawah (yang juga menjadi keunguan coklat) ke arah ekor. Satu spesies yang agresif, ia memakan terutamanya pada mamalia, termasuk burung, kelawar, cicak dan tikus. Aktif pada waktu siang dan malam, ini ular tikus adalah arboreal, tetapi juga cekap untuk di atas tanah. ular betina bertelur sebanyak  8-15 telur sekali bertelur, yang menetas dalam  masa 70 hari.


 Tikus Ular ~ Gua Racer (Length: 2-2.9m)

Klik imej lakaran kenit di bawah untuk memilih gambar untuk melihat di sebelah kiri. Foto mungkin mengambil sedikit masa untuk memuatkan, bergantung kepada sambungan anda.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...