Tuesday, November 20, 2012

ULAR LAUT KRAIT BERJALUR/KRAIT SEA SNAKES


Laticauda colubrina
Status pemuliharaan
Pengelasan saintifik
Kingdom: Biji
Filum: Chordata
Kelas: Reptilia
Order: Squamata
Suborder: Serpentes
Keluarga: Elapidae
Subfamili: Hydrophiidae
Genus: Laticauda
Spesies: L. colubrina
Nama binomial
Laticauda colubrina
( Schneider , 1799)
Sinonim
Hydrus colubrinus Schneider , 1799 Platurus colubrinus Girard , 1858

Ular laut Krait colubrine  ,ular laut berjalur krait atau ular laut kuning-lipped  krait ( Laticauda colubrina ) adalah spesis ular laut ditemui di perairan lautan tropika Indo-Pasifik .

 penerangan

Adalah Ventrals besar, satu pertiga lebih daripada setengah lebar badan; hidung adalah sisi; yang nasals dipisahkan oleh internasals; 21-25 baris membujur imbricate skala ditemui di midbody; perisai prefrontal azygous biasanya hadir; dan rostrals adalah tidak berbelah bahagi.

L. colubrina di Wakatobi National Park ,
Badan adalah subcylindrical, hanya sedikit dimampatkan. Berhubung dgn paruh adalah lebih tinggi daripada yang luas; perisai azygous memisahkan prefrontals, tetapi kadang-kadang tidak hadir; hadapan adalah jauh lebih lama daripada jarak dari akhir moncong; satu preocular dan dua postoculars hadir; dengan 7-8 supralabials, 3 -4 sentuhan mata temporals 1 +2; lima infralabials adalah dalam hubungan dengan genials, kedua-dua pasangan yang biasanya dibangunkan dengan baik dan dalam hubungan dengan satu sama lain, pasangan anterior adalah lebih kecil daripada posterior; satu siri dua skala memanjang, siri dalaman yang lebih besar, berlaku pada margin lisan. Alat timbang adalah dalam 21-23 baris (jarang 25). Ventrals nombor 213-245, dan kira-kira empat kali ganda selagi luas. Caudals dalam bilangan jantan 37-47, dan betina 29-35 (Smith 1943:443).
Moncong kuning dan dayung seperti ekor L. colubrina, Zamboanguita, Filipina
Moncong kuning dan dayung seperti ekor L. colubrina
Jumlah panjang: jantan 875 mm, betina 1420 mm, ekor panjang: jantan 130 mm, betina 145 mm. Dalam warna ular ini adalah cahaya atau kelabu gelap biru di atas, kekuningan bawah, dengan jalur hitam lebih atau kurang daripada lebar seragam di seluruh atau penyempitan pada perut (beberapa daripada mereka terganggu bawah). Upper bibir kuning. Moncong kuning, warna melanjutkan mundur pada setiap sisi kepala pada setiap sisi kepala di atas mata sebagai jauh sebagai perisai duniawi, meninggalkan bar gelap di antara. Rehat kepala hitam. Mereka adalah berbisa tetapi tidak agresif untuk penyelam.

 Biologi

  ular laut kraits berjalur sering dilihat dalam jumlah yang besar dalam kumpulan   memburu gergasi ikan cupak ( Caranx ignobilis ) dan goatfish . Teknik memburu kerjasama mereka adalah serupa dengan belut Moray , dengan kraits mengepam keluar mangsa dari celah lubang dan sempit. Kraits perlu minum air segar dan kerap datang ke tanah bagi maksud itu.
Walaupun menyelesaikan sesuatu rekahan dengan kepala mereka dan dengan itu dapat melihat pemangsa menghampiri, kraits laut berjalur boleh menipu musuh potensi mereka untuk mempercayai bahawa ekor mereka adalah kepala. Ini adalah berdasarkan Celupan dan pergerakan ekor, seperti bahawa aspek sisi ekor sepadan dengan pandangan dorsal kepala. [ 2 ] [ 3 ]

 Pemerhatian dan bersarang

  ular laut kraits berjalur rehat dan bertelur di pantai dan tanjung berbatu Sabah, Borneo. Mereka boleh dilihat di dalam hutan di Pulau Tiga , hujung Borneo dan Pulau Mabul. Mereka, bagaimanapun, dilihat di tanjung lain banyak berbatu sekitar Sabah yang sukar untuk mengakses. Kadang-kadang, mereka datang ke darat di Tanjung Aru berhampiran dengan Kota Kinabalu. Mereka boleh dilihat dalam kurungan di The Green Connection , akuarium di Kota Kinabalu
  jantan datang ke darat pada awal malam dan tunggu di garisan air pasang tinggi untuk memikat betina. betina adalah lebih besar dan ramai jantan akan mengiringi dan berjalin sekitar betina tunggal.

Habitat

  Ular laut krait berjalur adalah spesies yang tersebar luas di timur Lautan Hindi dan Pasifik Barat. Ia didapati dari pantai timur India timur melalui pantai Asia Tenggara ke Kepulauan Melayu dan selatan China, Taiwan, dan Ryuku Kepulauan Jepun. spesis ini juga  telah direkodkan di Australia, New Caledonia, dan New Zealand. [ 1 ]

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...