Tuesday, November 20, 2012

ULAR LAUT KRAIT BERJALUR HITAM



Ular laut krait berjalur hitam
Status pemuliharaan
Pengelasan saintifik
Kingdom: Animalia
Kelas: Reptilia
Order: Squamata
Suborder: Serpentes
Keluarga: Hydrophiidae atau Elapidae
Genus: Laticauda
Spesies: L. semifasciata
Nama binomial
Laticauda semifasciata
( Reinwardt di Schlegel , 1837)
Sinonim
Platurus semifasciatus Reinwardt di Schlegel , 1837 Pseudolaticauda semifasciata ( Reinwardt di Schlegel , 1837)

ular laut Krait hitam berjalur  , atau ular laut China ( Laticauda semifasciata ), dikenali di Jepun sebagai erabu umi Hebi ja:エラブウミヘビ , dan Okinawa sebagai irabu , adalah ahli Laticauda genus ular laut . Ia boleh didapati dalam kebanyakan air laut yang panas di barat Lautan Pasifik .
Ini ular tinggi tumpuannya di  kawasan terumbu karang . Ia mempunyai kepala pendek, batang tebal, dan tidak mudah discernable leher. Ekor hanya dilanjutkan kulit, tersebar luas seperti sirip, dan tidak disokong oleh mana-mana unjuran. Perut adalah agak luas.  jantan dan betina menghabiskan Mssa bersama berhampiran pantai, mereka membiak antara retak sempit di terumbu dan dalam gua. Ia adalah ular waktu malam, jarang dilihat pada siang hari. Ia memerlukan oksigen untuk bernafas, jadi memecah permukaan sekurang-kurangnya sekali setiap enam jam.
Ia adalah terlalu lambat untuk menangkap ikan dalam mengejar lurus, jadi memburu ikan yang bersembunyi di karang. Gigitan adalah sangat berbisa dan melumpuhkan mangsa. Betina bertelur di atas tanah.
Secara umumnya, spesies ditemui di Fiji, selatan Jepun dan  Malysia serta .Singapura. Racun mereka adalah sepuluh kali lebih kuat daripada ular tedung..ini menjadikan menjadikan mereka amat berbahaya. Mujurlah, ular ini tidak menggigit manusia melainkan ia berasa terancam.
Ular erabu adalah  makanan ruji musim sejuk di selatan Jepun, di mana ia dipercayai untuk menambah kewanitaan wanita. Irabu sup ' irabu-jiru ja:イラブー汁 [1] dikatakan rasa seperti miso dan sedikit seperti tuna. Sup ini adalah sebahagian daripada masakan mahkamah diraja Ryukyu Kingdom , ia dianggap sebagai mempunyai nilai yang tinggi bagi golongon atasan.

Pembiakan

Ular jantan dan betina mencapai kematangan seksual usia beberapa bulan  panjang muncung 70 dan 80 cm, masing-masing. betina meletakkan 3-7 telur yang menetas selepas 4-5 bulan. [ 2 ] Ia boleh mencapai 170 cm dalam jumlah panjang. [ 3 ]

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...