Tuesday, November 20, 2012

ULAR LAUT EKOR BERTULANG BELAKANG

Aipysurus eydouxii


Ular laut ekor-bertulang belakang
Status pemuliharaan
Pengelasan saintifik
Kingdom: Biji
Filum: Chordata
Kelas: Reptilia
Order: Squamata
Suborder: Serpentes
Keluarga: Hydrophiidae
Genus: Aipysurus
Spesies: A. eydouxii
Nama binomial
Aipysurus eydouxii
(Gray, 1849)
Ular laut Ekor tulang belakang  Aipysurus eydouxii adalah spesis ular laut . Ular ini adalah luar biasa di kalangan ular laut di bahawa ia suka pada makanan pelik eksklusif pada telur ikan. Disebabkan perubahan ekologi ini, spesies ini telah hilang taringnya dan kelenjar racun hampir sepenuhnya atrophied. Nama saintifik memperingati naturalis Perancis Joseph Fortune Théodore Eydoux .

 Habitat

Spesies ini dijumpai di Australia Barat , Northern Territory , Queensland , Laut China Selatan , Teluk Thailand , Indonesia , Semenanjung Malaysia , Vietnam , dan New Guinea menduduki teluk dan muara cetek .

 Diet

 ketoksikan racun ular 'telah dikurangkan. Ini penurunan dalam ketoksikan kesan negatif keupayaan ular untuk memburu dan menangkap ikan untuk makanan. Membawa kepada perubahan berikutnya dalam diet dari ikan KE telur ikan. Ular juga telah berkembang beberapa penyesuaian tabiat pemakanan baru mereka termasuk otot tekak kuat; penyatuan skala bibir, pengurangan dan kehilangan gigi, dan saiz badan dikurangkan .

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...