Sunday, November 11, 2012

TAPAK RAMSAR TASIK BERA,PAHANG

 Tasik Bera


 
 
Kredit Gambar : kelabfotografismkrp.blogspot.com / pkhastementi.blogspot.com
 
Tasik Bera merupakan tanah lembab berkepentingan antarabangsa atau Tapak Ramsar semenjak tahun 1995. Keluasan yang dikhususkan sebagai Tapak Ramsar ialah 31,120 hektar. Tasik semulajadi terbesar di Malaysia ini terletak kira-kira 70 km dari Bandar Temerloh dan di hubungi oleh jalan raya. Orang Asli kaum Semelai merupakan penduduk utama di sini semenjak 600 tahun dahulu. Tasik, fauna, flora dan kaum Asli Semelai merupakan daya tarikan utama Tasik Bera untuk dikunjungi.

Info Pelawat : 
 
Penginapan

Pesona Lake Resort menyediakan kemudahan penginapan yang selesa dengan kadar bayaran yang berpatutan. Bagaimanapun pengunjung juga boleh berkhemah di tapak perkhemahan yang disediakan Jabatan.
 
Aktiviti

Pelbagai aktiviti berkonsepkan alam semulajadi dan kebudayaan disediakan disini seperti meredah hutan, memancing, memerhati burung, menyusur tasik dan sungai dengan perahu jalur, melawat taman herba dan kaum orang asli Semelai. Manakala untuk aktiviti kebudayaan yang melibatkan kaum Asli Semelai adalah seperti mencari dan mengambil damar pokok keruing, sewang, menuai padi dan kraf tangan.

Untuk maklumat lanjut, sila hubungi :
 
Pengarah
Unit Pengurusan Tapak Ramsar Tasek Bera
Mini Pos Bandar 32, 23350 Triang, Pahang

Tel:09-2556546
Faks: 09-2556546  

Pautan berkaitan :
 
Laman Web Rasmi PERHILITAN
 

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...