Wednesday, November 14, 2012

BADGER MALAYA

Teledu

?Malay Badger
Brehms Het Leven der Dieren Zoogdieren Orde 4 Stinkdas (Mydaus meliceps).jpg
Status konservasi
Klasifikasi ilmiah
Kerajaan: Animalia
Filum: Chordata
Kelas: Mammalia
Ordo: Carnivora
Famili: Mephitidae
Genus: Mydaus
Spesies: M. javanensis
Nama binomial
Mydaus javanensis
(Desmarest, 1820)
Sunda Stink Badger range
Sunda Stink Badger range
Sinonim
Mydaus meliceps
Teledu  adalah mamalia Asia Tenggara. Berdasarkan data DNA bahwa genus Mydaus bukan dari anggota keluarga musang, seperti pernyataan dari Dunia Lama merupakan anggota keluarga badger. Namun sebenarnya teledu merupakan kelompok mamalia dari famili Mephitidae yang terdiri atas sekitar 10 spesies dari empat genus iatu Conepatus, Mydaus, Mephitis, dan Spilogale. Dari genus Mydaus saja terdapat dua spesies iaitu Mydaus javanensis yang terdapat di Jawa, Sumatera, dan Kalimantan (Indonesia dan Malaysia) dan spesies Mydaus marchei yang terdapat di Filipina. Sedangkan 8 spesies lainnya menghuni benua Amerika.
Mydaus javanensis biasa disebut sebagai Indonesian Stink Badger, Malayan Stink Badger, Malay Badger, Sunda Stink Badger.

 penerangan

Malayan Badger biasanya memiliki muncong panjang dan berbulu panjang dan lebat. Warna bulu teledu didominasi coklat tua atau hitam dengan belang putih. Warna putih berada di tengah bahagian tubuh, iaitu dari tengah bahagian atas kepala hingga ekor. teledu mempunyai panjang tubuh mencapai 50 cm dengan berat badan berkisar antara 1,4-3,6 kg.[2]
teledu merupakan binatang penyendiri yang beraktiviti di malam hari nokturnal. Malayan Badger merupakan omnivora yang mempunyai makanan kesukaan  seperti serangga, cacing tanah, tikus, katak, ular, burung, dan telur. teledu juga memakan buah-buahan, akar, kayuan, dan dedaunan.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...