Sunday, October 28, 2012

TEMPAT PALING TINGGI DI DUNIA-GUNUNG CHIMBORAZO,ECUADOR



Bookmark and Share

Hampir semua orang tahu bahwa Gunung Everest adalah gunung tertinggi di dunia. Pendaki dari mana-mana perjalanan ke Everest berharap untuk mendapatkan perbezaan dari mendaki "World's Highest". Puncak Gunung Everest adalah 8.848 meter (29.028 kaki) di atas permukaan laut. Elevasi tinggi ini memberikan perbezaan Gunung Everest sebagai gunung dengan ketinggian tertinggi.
Tapi tidak banyak orang yang tahu tentang Gunung Chimborazo di Ecuador dengan ketinggian 6.310 meter (20.703 kaki), yang kurang dari Gunung Everest, namun memiliki perbezaan Chimborazo menjadi gunung tertinggi di atas pusat bumi. Hal ini kerana Bumi bukan bola - itu adalah objek bulat.

Sebagai objek bulat, Bumi adalah yang paling luas di khatulistiwa. Chimborazo hanya satu darjah sebelah selatan khatulistiwa bumi dan pada lokasi itu 6.384 kilometer dari pusat Bumi atau sekitar 2 kilometer lebih jauh dari pusat bumi dibandingkan Gunung Everest.

Ecuador menemukan kebanggaan dalam kenyataan menarik ini. Meskipun demikian, tidak dapat dibandingkan Chimborazo dalam segi kesulitan, kekurangan oksigen, maupun dalam pendakian, untuk Gunung Everest

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...