Sunday, October 28, 2012

TEMPAT PALING KERING DI DUNIA-THE DRY VALLEY,ANTARTIKA

Bookmark and Share

Lembah ini belum melihat curahan hujan  lebih dari dua juta tahun. Dengan pengecualian satu lembah, tasik secara singkat yang diisi dengan air dari daratan yang mengalir sungai-sungai selama musim panas, Lembah Kering tidak mengandung wap air (air, ais, atau salji).
Alasan mengapa Lembah Kering ada adalah 200 mph katabatic bawah angin yang mengwap semua kelembaban. Lembah-lembah kering yang aneh: kecuali beberapa batu terjal mereka adalah satu-satunya bahagian dari benua Antartika tanpa ais.

Terletak di Trans-Antartika Range, mereka berhubungan dengan daerah pegunungan di mana pengewapan (atau lebih tepatnya, sublimasi) lebih penting daripada hujan salji, sehingga semua ais menghilang, meninggalkan tanah tandus kering.

Tempat terkering lain adalah Gurun Atacama di Chile, beberapa bahagian yang benar-benar tidak menerima curahan hujan pada abad ini. Bahagian dari Atacama Desert dapat benar-benar melebihi kekeringan sebagian besar Antartika, walaupun data dari yang terakhir ini tidak cukup untuk memberi tahu hal yang sebenarnya

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...