Sunday, October 28, 2012

MANUSIA TERTINGGI DI DUNIA


Bao Xishun adalah manusia yang pernah di nobatkan menjadi manuisa tertinggi di dunia yang tercatat di Guinness World Record pada tahun 2005. Lelaki berdarah Mongolia ini lahir pada tahun 1951 dan bekerja sebagai seorang penggembala. Ia memiliki tinggi 2,36 meter.

Namun baru-baru ini rekod manusia tertinggi telah dipecahkan. lelaki tertinggi dari Mongolia telah dikalahkan oleh seorang lelaki dari Turki.

  lelaki Tersebut adalah Sultan Kosen,  berasal Turki, yang dicatat dalam Guinness World Records dengan tinggi badan 2,47 meter. Sultan Kosen (26) dianugerahi sebagai manusia tertinggi di dunia oleh Guinness Book of Records pada 26 september 2010.
Sultan Kosen mengeluh, sampai saat ini dia belum pernah punya kekasih. "Gadis-gadis takut melihatku. Padahal aku ingin sekali punya kekasih, dan berharap akan segera menikah," tuturnya. Keadaan tubuhnya yang kurus khususnya pada bahagian kaki, membuatnya agak sukar untuk berjalan. Kakinya tak mampu menahan beban tubuhnya. Akhirnya saat ini Sultan harus menggunakan tongkat untuk membantunya berjalan.

Seumur hidupnya Kosen mengaku baru satu kali mengenakan baju yang betul2 kena dengan ukurannya dan "bergaya", iaitu pada masa wawancara khusus dengan wartawan. Tempat tidurnya di rumah ditempah dengan panjang 3 meter. Baru-baru ini dalam jelajahnya ke London, Sultan menarik perhatian warga Kota London.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...