Sunday, October 7, 2012

-BANDAR RAYA SYURGA DAN NERAKA DI DUNIA-


Dibumi ini terdapat kota-kota yang di berkati oleh Tuhan sehingga tampak seperti Syurga baik dari segi pandangan penglihatan maupun dari segi pandangan suasananya. Berikut daftar bandar raya yang dianggap kota "SyURGA" di dunia.

1-Singapura:
 
Singapura adalah bandar raya terbersih di dunia. Kota yang dibangunkan oleh Sir Thomas Stamford Raffless ini merupakan kota yang sangat strategik dan terletak pada jalur lintas perdagangan antara negara dan antaar benua. populas penduduknyai hampir seluruhnya adalah kaum pendatang dari seluruh duinia, namun pemerintah Singapura menerapkan disiplin yang amat ketat sehingga kebersihan bandaraya amat terjaga. Kamu tidak akan menemukan puntung rokok, bekas minuman, sisa chewing gum, atau sampah yang bertebaran di kota ini seperti yang banyak kita lihat di bandar-bandar di Malaysia amnya. Hal ini membuatkan Singapura menjadi salah satu tempat favorite untuk pelancong dan perdagangan pesisir maritim.
2-Zurich, Swiss:
 
Zurich yang terletak Swiss ini ditetapkan sebagai bandar raya yang paling baik untuk dihuni di seluruh dunia berdasarkan versi konsultan dari Mercer. Penilaian ini diambil berdasarkan beberapa faktor aitu masalah lalu lintas, kualiti udara, dan laporan dari para ekspatriat yang tersebar di 600 kota di seluruh dunia. bandar raya dengan populasi penduduk 347.517 orang ini memiliki jangka hayat hidup mencapai 80 tahun. Tempat yang sangat baik untuk dikunjungi.

3-Bangkok, Thailand:
 
Bangkok adalah bandar raya  pelancongan terbaik di dunia berdasarkan versi lokasi Travel + Leisure tahun 2008. Bangkok dinilai memiliki banyak tempat pelancongan yang bagus, pemandangan indah, dan hotel-hotel yang baik. Diperkirakan sekitar 15 juta pelancong antara bangsa datang ke Bangkok setiap tahun. Bandar raya ini mempunyai beberapa tempat-tempat bersejarah paling banyak dikunjungi di Thailand seperti Grand Palace, Wat Pho dan Wat Arun. Bandar raya ini juga merupakan bandar raya dengan pertumbuhan pencakar langit terpantas di Asia.

4-Paris, Perancis:
 
Paris adalah kota moden dan pusat seni dunia. Disinilah berbagai macam karya seni dari seluruh dunia, termasuk hasil-hasil karya seni yang termasyhur sepanjang era Reinassance Eropah berada. Museum Lovre merupakan museum seni terbesar dan terlengkap di Eropah yang berada di kota ini. Selain itu, Paris juga menyimpan berbagai karya seni bina yang megah dan menarik. Di bandar raya ini terdapat Menara Eifel, katedral Notradame, dan Arc de Triumph yang banyak dikunjungi oleh para pelancong asing. Tidak hanya sebagai kota seni, Paris juga dikenail dengan institusi pendidikannya yang berkualiti dan taman-taman kota yang indah. Sekitar 30 juta pelancong dari seluruh dunia berkunjung ke salah satu kota yang menjadi syurga dunia ini setiap tahun.

5-Stockholm, Sweden:
 
Stockholm adalah syurga dimana para bidadari-bidadari berkumpul. Ya, inilah kota yang dinilai memiliki wanita-wanita cantik di dunia, baik dari segi kecantikan jasmani, sikap dan perilaku, keramah-tamahan, dan sopan santun dalam bersikap. Wanita Stockholm juga sangat berpendidikan. Semua wanita dapat berbicara dengan bahasa Inggris yang baik sehingga tidak ada hambatan dalam berkomunikasi bagi para pelancong dan pendatang. Wanita Stockholm dapat membuat kamu merasa gembira dengan segala caranya.

Selain bandar raya SYURGA di atas, beberapa BANDAR RAYA juga dianggap sebagai Bandar raya NERAKA untuk beberapa alasan, Ingin tahu?

1-Port Moresby, Papua New Guinea:
 
Di bandar raya ini, penyakit benar-benar bermaharajalele. Lebih dari 115 penderita HIV muncul setiap bulan hingga menjadi tempat terburuk untuk tinggal di dunia berdasarkan voting intelegent ekonomi pada tahun 2004. Populasi yang tidak terkawall, pemerkosaan, dan kecurian menambah kerumitan hidup di bandar raya ini. Di jalanan terdapat MI6, geng yang banyak merompak bank dan samun bersenjata. Dijamin, kalau kam berhibur di bandar raya ini, kamu akan membawa pulang penyakit bersama nanti!.

2-Linfen, China:
 Bandar raya ini ditetapkan sebagai bandar raya paling tercemar di  dunia oleh  Blacksmith Institute. Udara kota sangat gelap diakibatkan oleh industri perlombongan arang batu dan makanan serta asap kendaraan bermotor yang sangat  dan teruk sehingga menyebabkan udara sekeliling kehitaman dan kamu akan berasa tidak selesa. Jarak pandangan yang sangat dekat membuat kamu harus menjaga jarak semasa memandu..takut2 kemalangan.. dan juga menggunakan masker.semasa keluar rumah..

3-Bujumbura,  Burundi:
 
Dengan angka pendapatan perkapita terendah ditambah dengan korupsi yang amat parah, negara ini menjadi negara paling miskin di dunia. Apalagi pembunuhan terhadap pemimpin politik akibat perang saudara yang belum kunjung padam banyak terjadi di kota ini. Bujumbura, kota di sebelah barat Afrika ini bukanlah tempat yang baik untuk melancong.

4-Pyongyang, Korea Utara:
 
Tidak ada kebebasan di kota ini. Semuanya telah diatur oleh pemerintah yang berkuasa. Pyongyang adalah kota yang penuh dengan tekanan dan penindasan politik oleh pemerintah komunis Korea Utara. Kota yang dibangun kembali setelah hancur pada perang Korea (1950-1953) ini hanya memiliki satu chanel TV dan stasion radio yang dikuasai oleh pemerintah pula.

5-Chernobyl, Ukraine:
 
Akibat ledakan nuklear pada tahun 1986, bandar raya ini menjadi hancur dan seluruh makhluk hidup teradiasi oleh radiasi nuklear yang ditimbulkannya. Luas wilayah yang terkena radiasi mencapai 233.000 kilometer persegi. Radiasi yang ditimbulkannya sekitar 400 kali lebih kuat dibandingkan radiasi bom atom yang jatuh di Hiroshima. Sekitar 50.000 warga kota harus dikuarantinkan dari dunia luar sehingga kota ini menjadi bandar raya mati.





6-Oklahoma, Amerika Syarikat:
 
Tornado amat sering membadai bandar raya ini. Terutama di sekitar bulan Mac sampai Ogos.bandar raya ni Bukanlah tempat yang baik untuk di anda tinggal dan bersuka ria...



7-Mogadishu, Somalia:
 . Sejak pemberontakan di tahun 1992, bandar raya ini belum mendapatkan kembali kedamaiannya. Kemiskinan dan musim kemarau yang panjang menimbulkan korban kelaparan di mana-mana.sehingga bandar raya ni di gelar bandar raya paling berbahaya di dunia dari segi serangan militant dan ancaman kemarau..



8-Yakutsk, Rusia:
 
Tempat yang mempunyai temperature paling ekstrem di dunia. Suhu di kota ini berkisar pada 50 darjah Celcius di bawah paras beku dan sesi persekolahan sering ditunda... Kamu tentu memerlukan berlapis-lapis jaket dan selimut agar dapat tidur nyenyak di bandar raya ini. Kabut tebal membuat jarak pandang hanya 10 meter.

9-Dhaka, Bangladesh:
 
Dhaka selain harus menanggung beban politik yang sering bergolak di negara tersebut, juga harus menanggung beban pencemaran udara dan kemiskinan. Secara terus menerus 9.7 juta tons sampah dibuang melalui sungai di bandar raya setiap tahun hingga membuatkan bandar raya ini selalu di tenggelami oleh banjir yang dahsyat.







10-Baghdad, Iraq:
 
Akibat pencerobohan dan keganasan tentera Amerika Syarikat, keindahan kota Baghdad yang pernah menjadi pusat kejayaan Islam ini musnah  seperti tanah yang rata. Pengeboman berani mati dan penculikan kerap berlaku di bandar raya ini. Jalan-jalan hancur dan ditumbuhi rumput liar.bandar raya ini hancur di tangan tentera monggol pada abad ke-13..dan sejarah kembali berulang kini...

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...